REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skomplikowane procedury celne. Jak sobie z nimi radzić? [przykład]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dr Izabella Tymińska
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
Skomplikowana natura procedur celnych czasami prowadzi do powstania sytuacji, które wymagają dogłębnej analizy i działań naprawczych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Procedury celne stanowią kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo i prawidłowy obrót towarem. Niestety, skomplikowana natura tych procedur czasami prowadzi do powstania sytuacji, które wymagają dogłębnej analizy i działań naprawczych. Przedstawiony poniżej przypadek dotyczy producenta busów, który w celu przeprowadzenia testów wywiózł swoje auto z terytorium UE do Szwajcarii.

Producent busów, celem przeprowadzenia testów, wywiózł swoje auto z terytorium Unii Europejskiej do Szwajcarii. Z niewiadomych powodów nie dokonał on zgłoszenia towaru do procedury wywozu dokonując wyprowadzenia tego towaru z rynku unijnego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Trudności z procedurą tranzytu zewnętrznego. Konsekwencje braku zgłoszenia

Po testach, towar powrócił na teren UE korzystając z procedury tranzytu zewnętrznego (T1) i tu zaczął się problem.

Procedura tranzytu zewnętrznego to procedura, która pozwala na przewóz towaru o statusie nieunijnym z jednego miejsca do drugiego miejsca pod dozorem celnym oraz zabezpieczeniem należności celno podatkowych.

Jeżeli towaru tego nie zgłosimy do procedury celnej dopuszczenia do obrotu towaru powracającego z całkowitym zwolnieniem z należności celnych, to przedsiębiorca będzie miał do zapłacenia 10 % cła, 18,6% akcyzy oraz 23% VAT od wartości towaru. Ze względu na brak procedury wywozu i możliwości udowodnienia powrotu tego towaru, ryzyko poniesienia wspomnianych kosztów jest bardzo wysokie.

Procedura dopuszczenia do obrotu towaru powracającego to procedura, która pozwala na legalny powrót towaru na rynek unijny, po udowodnieniu, że towar ten nie uległ zmianom, przeróbkom lub modyfikacjom.

Procedura odprawy czasowej. Konieczność wyjaśnienia i naprawy błędów

Agencja celna obsługująca przedsiębiorcę zakładając, że działała w dobrej wierze, wystąpiła do organów celno skarbowych, o retrospektywne otwarcie procedury odprawy czasowej.

REKLAMA

O dziwo, zgodę taką otrzymała.

Należy zadać pytanie – jakim sposobem otwarta została procedura odprawy czasowej i na jakim towarze, o jakim statusie?
1. Na towarze o statusie unijnym?
2. Na towarze, który opuszczał UE?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura odprawy czasowej to procedura specjalna, która dzięki uzyskaniu pozwolenia od organów celno skarbowych, pozwala na wwiezienie towaru o statusie celnym nie unijnym na terytorium unii na określony czas, np: targi, wystawy, eventy. Towar co do zasady powinien zostać z powrotem wywieziony poza terytorium UE w określonym w pozwoleniu terminie.

Popełniony błąd pociągnął za sobą całą lawinę problemów

Zastosowanie powyższej procedury, skutkowało brakiem możliwości zamknięcia tranzytu bez ponoszonych opłat, co było bardzo niekorzystne dla przedsiębiorcy. Sprawa trafiła zatem do rozpatrzenia w referacie wewnętrznym UCS, gdyż w oddziale nie potrafiono sobie poradzić z tak zawiłą kwestią.

Ze względu na liczne popełnione błędy, nie będę dalej opisywać w jakim kierunku sprawa się potoczyła i jakie było jej zakończenie, napiszę natomiast jaki powinien być prawidłowy tok postępowania w tym konkretnym przypadku.

- Wpływa wniosek strony o zamknięcie procedury tranzytu z całkowitym zwolnienie z cła i podatków. (dołożone do tego są wszystkie dokumenty łącznie z retrospektywną procedurą odprawy czasowej). 

- Organ na mocy ordynacji podatkowej, powinien rozszerzyć postępowanie o weryfikację wszystkich dokumentów dotyczących procedury odprawy czasowej. Decyzją organu, powinna zostać zmieniona procedura odprawy czasowej na procedurę wywozu oraz w kolejnym etapie powinna zostać wydana decyzja dopuszczająca towar powracający, do obrotu z całkowitym zwolnieniem z należności celno podatkowych poprzez jednoczesne zamknięcie procedury tranzytu.

Tylko takie postępowanie prawidłowo zabezpieczyłoby przedsiębiorcę oraz naprawiłoby zgodnie z prawem pierwszy błąd, wywiezienie towaru bez zgłoszenia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA