REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skomplikowane procedury celne. Jak sobie z nimi radzić? [przykład]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabella Tymińska
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
Skomplikowana natura procedur celnych czasami prowadzi do powstania sytuacji, które wymagają dogłębnej analizy i działań naprawczych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Procedury celne stanowią kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo i prawidłowy obrót towarem. Niestety, skomplikowana natura tych procedur czasami prowadzi do powstania sytuacji, które wymagają dogłębnej analizy i działań naprawczych. Przedstawiony poniżej przypadek dotyczy producenta busów, który w celu przeprowadzenia testów wywiózł swoje auto z terytorium UE do Szwajcarii.

Producent busów, celem przeprowadzenia testów, wywiózł swoje auto z terytorium Unii Europejskiej do Szwajcarii. Z niewiadomych powodów nie dokonał on zgłoszenia towaru do procedury wywozu dokonując wyprowadzenia tego towaru z rynku unijnego.

REKLAMA

Autopromocja

Trudności z procedurą tranzytu zewnętrznego. Konsekwencje braku zgłoszenia

REKLAMA

Po testach, towar powrócił na teren UE korzystając z procedury tranzytu zewnętrznego (T1) i tu zaczął się problem.

Procedura tranzytu zewnętrznego to procedura, która pozwala na przewóz towaru o statusie nieunijnym z jednego miejsca do drugiego miejsca pod dozorem celnym oraz zabezpieczeniem należności celno podatkowych.

Jeżeli towaru tego nie zgłosimy do procedury celnej dopuszczenia do obrotu towaru powracającego z całkowitym zwolnieniem z należności celnych, to przedsiębiorca będzie miał do zapłacenia 10 % cła, 18,6% akcyzy oraz 23% VAT od wartości towaru. Ze względu na brak procedury wywozu i możliwości udowodnienia powrotu tego towaru, ryzyko poniesienia wspomnianych kosztów jest bardzo wysokie.

Procedura dopuszczenia do obrotu towaru powracającego to procedura, która pozwala na legalny powrót towaru na rynek unijny, po udowodnieniu, że towar ten nie uległ zmianom, przeróbkom lub modyfikacjom.

Procedura odprawy czasowej. Konieczność wyjaśnienia i naprawy błędów

Agencja celna obsługująca przedsiębiorcę zakładając, że działała w dobrej wierze, wystąpiła do organów celno skarbowych, o retrospektywne otwarcie procedury odprawy czasowej.

O dziwo, zgodę taką otrzymała.

Należy zadać pytanie – jakim sposobem otwarta została procedura odprawy czasowej i na jakim towarze, o jakim statusie?
1. Na towarze o statusie unijnym?
2. Na towarze, który opuszczał UE?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura odprawy czasowej to procedura specjalna, która dzięki uzyskaniu pozwolenia od organów celno skarbowych, pozwala na wwiezienie towaru o statusie celnym nie unijnym na terytorium unii na określony czas, np: targi, wystawy, eventy. Towar co do zasady powinien zostać z powrotem wywieziony poza terytorium UE w określonym w pozwoleniu terminie.

Popełniony błąd pociągnął za sobą całą lawinę problemów

REKLAMA

Zastosowanie powyższej procedury, skutkowało brakiem możliwości zamknięcia tranzytu bez ponoszonych opłat, co było bardzo niekorzystne dla przedsiębiorcy. Sprawa trafiła zatem do rozpatrzenia w referacie wewnętrznym UCS, gdyż w oddziale nie potrafiono sobie poradzić z tak zawiłą kwestią.

Ze względu na liczne popełnione błędy, nie będę dalej opisywać w jakim kierunku sprawa się potoczyła i jakie było jej zakończenie, napiszę natomiast jaki powinien być prawidłowy tok postępowania w tym konkretnym przypadku.

- Wpływa wniosek strony o zamknięcie procedury tranzytu z całkowitym zwolnienie z cła i podatków. (dołożone do tego są wszystkie dokumenty łącznie z retrospektywną procedurą odprawy czasowej). 

- Organ na mocy ordynacji podatkowej, powinien rozszerzyć postępowanie o weryfikację wszystkich dokumentów dotyczących procedury odprawy czasowej. Decyzją organu, powinna zostać zmieniona procedura odprawy czasowej na procedurę wywozu oraz w kolejnym etapie powinna zostać wydana decyzja dopuszczająca towar powracający, do obrotu z całkowitym zwolnieniem z należności celno podatkowych poprzez jednoczesne zamknięcie procedury tranzytu.

Tylko takie postępowanie prawidłowo zabezpieczyłoby przedsiębiorcę oraz naprawiłoby zgodnie z prawem pierwszy błąd, wywiezienie towaru bez zgłoszenia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA