REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas na reformę Unijnego Kodeksu Celnego

dr Izabella Tymińska
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
Reforma Unijnego Kodeksu Celnego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Reforma (projektu) nowego Unijnego Kodeksu Celnego po konsultacjach społecznych. Od 2027 roku przewidywane jest wejście w życie nowego UKC. Będą to zmiany rewolucyjne w wielu aspektach, dziś obowiązujących przepisów prawa celnego. Wiarygodni przedsiębiorcy mają mieć znaczne uproszczenia oraz mamy przejść na „inteligentne” odprawy celne ze zwiększonym monitoringiem systemów informatycznych.

Reforma Unijnego Kodeksu Celnego

Do zasadniczych założeń reformy zaliczyć należy utworzenie nowego organu jakim ma być Urząd UE ds. celnych, który ma nadzorować unijne centrum danych celnych, które ma zastąpić obecną celną infrastrukturę informatyczną w państwach członkowskich UE. Przedsiębiorstwa będą wchodzić w interakcję tylko z jednym portalem przy przesyłaniu informacji celnych oraz przesyłać je tylko raz dla wielu przesyłek. Wprowadzone zostaną zasady uznanego za importera dla dostaw na odległość oraz zniesione zostanie zwolnienie celne dla towarów poniżej 150 EUR.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Program „Trust & Check”, będzie nową wersją AEO dla najbardziej wiarygodnych przedsiębiorców. Będą oni mogli wprowadzać swoje towary do obrotu w UE bez aktywnej interwencji celnej po spełnieniu wielu nowych, rygorystycznych warunków. Dla chętnych do posiadania podwyższonej wersji wiarygodności niezbędna będzie nowa certyfikacja posiadanych pozwolenia AEO. Podwyższony próg wejścia dla wielu firm będzie trudny do spełnienia. 

Magazyn czasowego składowania ma mieć skrócony czas na przechowywanie towarów pod dozorem celnym w celu przedstawienia go organom celnym. Z 90 dni możliwości składowania ma zostać skrócony do dni 10ciu. W tym przypadku wydaje mi się że tak krótki czas przede wszystkim w portach morskich może okazać się nie wystarczający do logistycznej obsługi klienta. Należy zatem założyć, że być może chodzi o jeszcze większe korzystanie z procedur uproszczonych aby zwiększyć przepustowość magazynów przy portach.

Bezwzględnie potrzebna jest reforma prawa celnego i dostosowanego go do realiów dzisiejszych, którą należałoby podzielić na kilka elementów: 

REKLAMA

  • Jednolite stanowisko służb celnych UE,
  • Podniesienie standardów oraz wiedzy merytorycznej przez podmioty pośredniczące,
  • Skrócenie czasu obsługi petenta w związku z postępowaniem administracyjnym,
  • Zmianę przepisów około celnych na jednolite w całej UE,
  • Jednolite podejście w całej UE do MSP,
  • Ujednolicenie współpracy innych organów państwowych z administracją celną państw członkowskich UE.

Niestety zakładany projekt nie będzie skupiał się na powyższych elementach lub dotknie ich tylko w drobnych szczegółach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy założyć, że będzie trzeba zwiększyć wiedzę i kompetencje w firmach dokonujących obrotu towarowego w UE z krajami trzecimi oraz ich reprezentantów, ponieważ na etapie odpraw celnych wymagana jest wysoko specjalistyczna wiedza dotycząca procesów w łańcuchu dostaw. Poprzez zwiększone kompetencje pośredników celnych co do ograniczeń pozataryfowych na towarach będzie trzeba w firmach dokładnie wiedzieć jak, skąd i dlaczego informacje wieloetapowego łańcucha trzeba przekazywać. 

Od kiedy nowe przepisy celne?

Projekt zakłada długi okres stopniowego wprowadzenia. Od 2028 roku przez 10 lat będą wprowadzane nowe przepisy. Czekamy zatem na ostateczną wersję opublikowanego Rozporządzenia, aby można było dokonać ostatecznej analizy zmian, które w dzisiejszym pędzącym świecie są potrzebne. Należy jednak uniknąć błędów, które zostały popełnione przy wcześniejszej modernizacji Kodeksu Celnego, co doprowadziło całkowicie do zmiany całego kodeksu celnego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA