REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów. Od 1 marca 2024 r. pierwsza faza wdrożenia systemu PoUS. Środowisko testowe od 12 lutego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów. Od 1 marca 2024 r. pierwsza faza wdrożenia systemu PoUS. Środowisko testowe od 12 lutego
Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów. Od 1 marca 2024 r. pierwsza faza wdrożenia systemu PoUS. Środowisko testowe od 12 lutego
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że na podstawie Decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej nr 2023/2879 z 15 grudnia 2023 r. ustanawiającej program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym, 1 marca 2024 r. przewidziane jest wdrożenie 1 fazy systemu Proof of Union Status (PoUS). 1 faza systemu systemu PoUS dotyczyć będzie obsługi danych w zakresie potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów T2L/T2LF – wyłącznie w formie elektronicznej w urzędzie celnym złożenia wniosku oraz w urzędzie celnym przedstawienia towaru, na zasadach określonych w przepisach i specyfikacjach unijnych. Środowisko testowe nowego systemu AES/PoUS dostępne będzie od 12 lutego 2024 r.

Wdrożenie krajowego systemu AES/PoUS oraz udostępnienie specyfikacji XML

Ministerstwo wskazuje, że w Polsce od 2018 r. stosowany jest system AES/STATUS, w którym zgłaszający składają w formie elektronicznej dane T2L/T2LF i otrzymują numer MRN, stanowiący dowód potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów oraz wydruk z systemu, który przedstawiają w urzędzie celnym przedstawienia towaru.

Z uwagi na to, że system AES/STATUS nie jest w pełni zgodny z unijnym systemem PoUS istnieje konieczność wdrożenia w Polsce nowego systemu pod nazwą AES/PoUS (na poziomie międzynarodowym może być stosowana nazwa PoUS).

Nowymi elementami w systemie AES/PoUS, które do tej pory nie występowały w systemie AES/STATUS, są:

- wniosek o dowód (dane T2L/T2LF) oparty o nowy model danych zgodny z unijnym kodeksem celnym,
- obsługa wniosku o dowód zgodna ze specyfikacjami unijnymi,
- przekazywanie danych dowodu (numer MRN) do Centralnego Repozytorium,
- drukowanie dokumentu SRD (Status Request Document) z widniejącym numerem MRN,
- czynności w urzędzie celnym przedstawienia towaru związane z pobieraniem danych dowodu (poprzez numer MRN) z Centralnego Repozytorium.

System AES/PoUS realizuje obsługę wniosku o dowód (dane T2L/T2LF) w procedurze uproszczonej (od upoważnionego wystawcy). System przewiduje rozbudowaną analizę ryzyka w urzędach celnych złożenia wniosku/przedstawienia towaru.

Na końcu komunikatu znajduje się poglądowy opis funkcjonalności systemu AES/PoUS wraz z załącznikiem - diagramem obsługi komunikatów. System AES/PoUS przewiduje takie same kanały komunikacyjne ze zgłaszającymi, jak stosowane dotąd w systemie AES/STATUS: e-mail, www, webservice (w tym komunikację z CUDO e-STATUS w Oddziale Celnym Towarowym I w Warszawie - Port Lotniczy Okęcie, PL443020).

REKLAMA

Na PUESC, w zakładce Usługi sieciowe - informacje i specyfikacje - System AES, została udostępniona specyfikacja XML dla systemu AES/PoUS (w języku polskim i angielskim), na podstawie której twórcy oprogramowania mogą zacząć budować aplikacje do wymiany komunikatów z systemem.

Ważne

Środowisko testowe nowego systemu AES/PoUS dostępne będzie od 12 lutego 2024 r. Dostęp przedsiębiorcy do niego nie wymaga uprzedniej zgody czy notyfikacji. W celu rozpoczęcia testów systemu AES/PoUS konieczne jest założenie konta na środowisku testowym PUESC (https://te-puesc.mf.gov.pl) oraz posiadanie stosownych uprawnień. Instrukcje dostępne są na stronie PUESC w zakładce Jak zacząć pracę na środowisku testowym, o ile konto i uprawnienia nie zostały już założone w ramach Systemu AES.

Ministerstwo Finansów wskazuje, że ewentualne pytania dotyczące omawianych zmian można kierować na adres: aes.ais.projekt@mf.gov.pl.. Natomiast niedługo zostanie opublikowana przez MF Instrukcja dla użytkowników zewnętrznych dotycząca realizacji usługi e-Status w systemie AES/PoUS (jest obecnie w trakcie opracowywania).

Jak będzie w okresie przejściowym?

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że publikacja specyfikacji w tak późnym terminie wynika z faktu przekazywania przez Komisję Europejską dokumentacji systemu PoUS etapami, z licznymi aktualizacjami. Z  uwagi na bliski termin daty wdrożenia systemu PoUS należy założyć, że 1 marca 2024 r.  przedsiębiorcy w Polsce nie będą jeszcze w stanie wymieniać komunikatów w systemie AES/PoUS. W związku z powyższym na poziomie krajowym przewidujemy stosowanie okresu przejściowego na następujących zasadach:

  • do czasu osiągnięcia gotowości do wymiany komunikatów w systemie AES/PoUS zgłaszający będą mogli (w procedurze standardowej i w uproszczeniach) stosować dotychczasowy system AES/STATUS: towary będą przemieszczać się do krajów przeznaczenia z wydrukiem z systemu AES/STATUS, który w tych krajach będzie postrzegany jako dowód potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów wystawiony w procedurze awaryjnej (BCP – Business Continuity Procedure);
  • w trakcie okresu przejściowego, po osiągnięciu gotowości aplikacyjnej, decyzja o  przejściu na obsługę operacji w nowym systemie należy wyłącznie do przedsiębiorcy, niemniej po podjęciu takiej decyzji przedsiębiorcy powinni stosować tylko nowy system: towary będą przemieszczać się do krajów przeznaczenia z wydrukiem z systemu AES/PoUS (dokument SRD);
  • w urzędzie celnym przedstawienia towaru w Polsce (graniczne urzędy celne): przedsiębiorcy przedstawiać będą dokumenty SRD lub numery MRN dowodu statusu generowane w innych państwach członkowskich z systemu PoUS;
  • procedura uproszczona: niezwłocznie po opublikowaniu Instrukcji dla użytkowników zewnętrznych dotyczącej realizacji usługi e-Status w systemie AES/PoUS posiadacze pozwoleń na korzystanie ze statusu upoważnionego wystawcy powinni przeprowadzić zmianę pozwoleń celem określenia warunków stosowania systemu AES/PoUS.

Obecnie zakładamy, że okres przejściowy potrwa do 15 września 2024 r., niemniej Ministerstwo Finansów będzie monitorować bieżącą sytuację i w zależności od tempa oraz stopnia przejścia przedsiębiorców na system AES/PoUS możliwa jest zmiana w zakresie podanej powyżej daty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opis funkcjonalności nowego systemu AES/PoUS

  • Wniosek o rejestrację dowodu (dane T2L/T2LF).
    Składający wniosek o rejestrację dowodu inicjuje proces. CUDO e-STATUS podejmuje decyzję  o zatwierdzeniu wniosku. Pozytywna decyzja skutkuje nadaniem unikalnego numeru MRN. Dane dowodu zapisywane są w Centralnym Repozytorium i dostępne dla wszystkich państw członkowskich.
  • Wniosek o rejestrację dowodu – dotyczy upoważnionego wystawcy.
    Upoważniony wystawca inicjuje proces. Dowód jest automatycznie potwierdzany i system nadaje unikalny numer  MRN. Dane dowodu zapisywane są w Centralnym Repozytorium i dostępne dla wszystkich państw członkowskich.
    System generuje SRD i udostępnia  upoważnionemu wystawcy w celu wydruku. 
  • Pobranie dowodu.
    Proces inicjuje urząd celny przedstawienia, w którym przedstawiany jest numer MRN za pomocą elektronicznego komunikatu lub w postaci wydruku SRD. Urząd weryfikuje numer MRN w Centralnym Repozytorium. Jeśli dowód jest ważny dane w Centralnym Repozytorium zostają zaktualizowane o informację o wykorzystaniu dowodu.

Szczegóły dotyczące przepływu komunikatów (tzw. happy path) pomiędzy wnioskodawcą/posiadaczem dowodu, a urzędem celnym złożenia wniosku/przedstawienia towaru oraz komunikacji z Centralnym Repozytorium zawarte są w załączonym pliku Diagram dotyczący przepływu komunikatów – plik pdf (199 KB).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA