Znajomość zasad savoir vivre przez przedsiębiorców

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
rozwiń więcej
spotkanie, biznes, finanse, savoir vivre /Fotolia / Fotolia
Prowadzenie biznesu wymaga nie tylko odpowiednich kwalifikacji, doświadczenia lub konkretnych uprawnień, ale niejednokrotnie również znajomości zasad savoir vivre. Dlatego coraz częściej przedsiębiorcy uczęszczają na zajęcia, na których uczą się etykiety obowiązującej w biznesie.

Szkoły savoir vivre cieszą się rosnącą popularnością. Ich potencjał dostrzegają przede wszystkim przedsiębiorcy. Wiedza z zakresu dobrego obyczaju i protokołu pomaga im w codziennej pracy, a zwłaszcza zjednywaniu sobie partnerów w interesach. Nie od dziś wiadomo, że osoby reprezentujące firmę mają ogromny wpływ na postrzeganie całej organizacji. Z tego względu przedsiębiorcy nie tylko sami uczęszczają na zajęcia, ale organizują szkolenia dla swoich pracowników.

Autopromocja

Etykieta w biznesie

Dla przedsiębiorców najważniejsza jest wiedza z zakresu etykiety w biznesie. Ta pomaga nie tylko w kontaktach biznesowych, ale i codziennych, między innymi z pracownikami. Zgłębiając tajniki etykiety w biznesie, przedsiębiorcy dowiadują się przykładowo, jak odpowiednio zredagować oficjalnego sms-a, e maila, jak elegancko wręczyć wizytówkę, jak taktownie przyjąć i wręczyć upominek, jak podać dłoń czy w jakiej kolejności zabierać głos. Te z pozoru błahe kwestie i takie, do których na co dzień nie przywiązuje się zbyt dużej wagi, mogą mieć ogromny wpływ na wizerunek przedsiębiorcy i całej firmy. Jak mówią eksperci, z powodu nieznajomości hierarchii miejsc przy stole, można na przykład obrazić swoich gości, doprowadzić do służbowego konfliktu lub narazić się swojemu szefowi. Bardzo popularne są również kursy z wystąpień publicznych, na których można nauczyć się, jak w sposób spójny i zrozumiały przekazywać informacje i jak opanować tremę związaną z przemawianiem przed zgromadzoną publicznością. Na takich szkoleniach przedsiębiorcy uczą się także budowania wizerunku kompetentnego i wiarygodnego mówcy czy wykorzystywania mowy ciała.

Rekomendacja jako sposób promocji firmy

Zagraniczne faux pas

Wśród biznesmenów utrzymujących zagraniczne kontakty popularnością cieszą się natomiast szkolenia z etykiety dyplomatycznej. Dzięki nim dowiedzieć się można, jakich tematów nie należy poruszać, a na jakie rozmawiać z zagranicznymi gośćmi; jak zachować się, by nie obrazić zgromadzonych osób, nie dopuścić do niepotrzebnych konfliktów czy nieporozumień i przede wszystkim, jak odpowiednio się na taką okazję ubrać. Wiedza ta jest niezbędna. Wystarczy przypomnieć przypadek z 2002 roku, kiedy żona ówczesnego premiera Leszka Millera na spotkanie z cesarską parą japońską ubrała sukienkę z napisami „sexy, love”-  jej ubiór uznano wówczas za skandaliczny.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo

Samorząd i duchowni

Wiedza z zakresu savoir vivre interesuje nie tylko przedsiębiorców. – Najczęściej z naszych usług korzystają pracownicy średniego szczebla, pracujący w dużych przedsiębiorstwach oraz pracownicy sektora publicznego. Najbardziej interesuje ich wiedza z zakresu kultury języka, obsługi klienta i etykiety biznesu – mówi Piotr Kłyk ze Szkoły Dobrych Manier. Co ciekawe, bardzo często z umiejętności ekspertów od savoir vivre korzystają samorządowcy, politycy, a nawet duchowni. – W moich kontaktach zawodowych widzę, że najczęściej o tę wiedzę upominają się przedstawiciele samorządów terytorialnych. Również duże firmy funkcjonujące na terenie całej Polski szkolą swoich pracowników, ale też małe hotele czy pensjonaty – twierdzi Maria Bujas-Łukaszewska z Akademii Dobrych Manier. Kursy oferowane przez szkoły dobrych manier są niezwykle różnorodne i dostosowane do oczekiwań ich uczestników, choć jak przyznają eksperci, największą popularnością cieszą się te poświęcone nauce savoir vivre.  – Poszukiwana tematyka to najczęściej ABC savoir vivre, precedencja w przestrzeniach biznesowych, dress code, i etykieta przy stole. Ostatnio szkoliłam samorządowców w związku z wyjazdem do kraju europejskiego w celu prowadzenia interesów. Jako dodatkowy blok, przerabialiśmy różnice kulturowe i religijne w kontaktach zawodowych i prywatnych – mówi  Maria Bujas-Łukaszewska.

Portal Skarbiec.Biznajwiększy, niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...