REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo

Subskrybuj nas na Youtube
Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo
Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej majątek firmowy niejednokrotnie miesza się z majątkiem prywatnym przedsiębiorcy, natomiast sprawy służbowe łączą się ze sprawami domowymi. Często również, w prowadzenie firmy zaangażowany jest współmałżonek przedsiębiorcy, a w działalności wykorzystywane są elementy wspólnego majątku. Oto kilka ważnych kwestii, które powinni znać „zaobrączkowani” przedsiębiorcy.


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

REKLAMA

Autopromocja

Małżonek może pomagać w prowadzeniu firmy, ale wymaga to zapłaty ZUS-u

Wielu właścicieli jednoosobowych firm korzysta przy prowadzeniu działalności z pomocy współmałżonka. Jest to wygodne wyjście, szczególnie gdy siedziba firmy mieści się w miejscu zamieszkania przedsiębiorcy lub gdy biznes ma rodzinny charakter (np. prowadzenie restauracji, czy pensjonatu).

Warto mieć świadomość, że małżonek angażujący się w prowadzenie firmy staje się tzw. osobą współpracującą. Rozwiązanie takie umożliwia ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych zgodnie z którą osobą współpracującą może być członek najbliższej rodziny przedsiębiorcy (m.in. małżonek) prowadzący z nim wspólne gospodarstwo domowe.

Oto najważniejsze informacje na temat zaangażowania w firmę osoby współpracującej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Osoby współpracujące mogą angażować się w prowadzenie firmy regularnie lub sezonowo w dowolnym wymiarze godzinowym.

- Od decyzji właściciela firmy zależy, czy współpracujący małżonek jest zatrudniony formalnie na podstawie umowy o pracę lub nieodpłatnej umowy zlecenia, czy też bez żadnej umowy (wtedy pomoc ma nieformalny charakter).

- Niezależnie od formy wykonywania pracy i czasu, jaki małżonek przeznacza na pomoc przedsiębiorcy, właściciel firmy jest zobowiązany opłacać za taką osobę składki ZUS. Co istotne – w większości przypadków składki ZUS za małżonka opłaca się jak za przedsiębiorcę i musi to być „duży ZUS” (nie można opłacać „małego ZUS-u”). Jedyny wyjątek od tej zasady to umowa zlecenie – wtedy ZUS oblicza się biorąc pod uwagę kwotę zlecenia.

Jak skutecznie prowadzić własną firmę

Zapisz się na nasz newsletter

- Wypłacane małżonkowi wynagrodzenie nie może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Konieczne jest natomiast wyliczanie i wpłacanie comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzenia małżonka, chyba że pomaga nieodpłatnie – wtedy nie ma takiej konieczności.

Możliwość wspólnego rozliczenia PIT zależy od wybranej formy opodatkowania firmy

Jeżeli przedsiębiorca wybrał formę opodatkowania w postaci skali podatkowej ma możliwość wspólnego z małżonkiem rozliczenia podatku dochodowego w zeznaniu rocznym. Często jest to korzystne podatkowo, gdyż podatek liczony tym sposobem może okazać się niższy względem podatku wynikającego z sumy odrębnych zeznań małżonków. Wspólne rozliczenie PIT jest opłacalne szczególnie wtedy, gdy jeden z małżonków osiąga dochody opodatkowane stawką 32% (tzn. jego roczny dochód przekroczył 85 528 zł), a drugi małżonek stawką 18% albo nie osiąga żadnych dochodów.

Ze wspólnego rozliczenia rocznego nie mogą korzystać przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym, ryczałtem i kartą podatkową.

Działalność wykonywana osobiście a działalność gospodarcza

Majątek firmy a współwłasność małżeńska

W praktyce bardzo często do prowadzonej działalności przedsiębiorca wykorzystuje składniki swojego majątku prywatnego np. samochód, czy sprzęt komputerowy. Jeżeli przedmioty te spełniają kryteria do uznania ich za środki trwałe należy ująć je w ewidencji środków trwałych i poddać amortyzacji (stopniowemu rozliczaniu w kosztach podatkowych).

W takim przypadku może pojawić się pytanie jak amortyzować środek trwały będący przedmiotem współwłasności małżeńskiej. Mogą tutaj mieć miejsce dwie sytuacje:

REKLAMA

- Środek trwały np. samochód jest wykorzystywany w działalności gospodarczej przedsiębiorcy oraz w odrębnej działalności prowadzonej przez drugiego małżonka. Wówczas każdy z małżonków dokonuje odpisów amortyzacyjnych od połowy wartości początkowej środka trwałego.

- Środek trwały jest wykorzystywany gospodarczo tylko przez jednego małżonka. W takiej sytuacji nic nie stoi na przeszkodzie, aby dokonywać odpisów amortyzacyjnych od pełnej wartości początkowej przedmiotu.


Uwaga:

Wspólny samochód może zostać uznany za środek trwały w firmie nawet w sytuacji, gdy w dowodzie rejestracyjnym tego pojazdu widnieje wyłącznie drugi z małżonków. Rejestracja samochodu jest bowiem jedynie czynnością administracyjną i nie ma ona wpływu na prawo do rozliczania kosztów w tym przypadku.


Jeżeli firma jest prowadzona w miejscu zamieszkania przedsiębiorcy (dom, mieszkanie) i nieruchomość ta jest przedmiotem współwłasności małżeńskiej odpisów amortyzacyjnych można dokonywać w wysokości ustalonej od wartości początkowej nieruchomości odpowiadającej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do prowadzenia firmy. Współwłasność również tutaj nie ma znaczenia.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Ulgi dla firm w strefach ekonomicznych

Odpowiedzialność małżonka za zobowiązania małżonka-przedsiębiorcy

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca nie ma podpisanej ze swoim małżonkiem umowy o rozdzielności majątkowej istnieje możliwość, że ewentualne długi powstałe w firmie lub niezapłacone podatki zostaną ściągnięte z majątku wspólnego małżonków, np. ze wspólnego konta.

Przepisy podatkowe zakładają, że w przypadku małżonków odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe obejmuje zarówno majątek odrębny podatnika (ten, który posiadał przed zawarciem małżeństwa), jak i majątek wspólny podatnika i jego małżonka (dorobek nabyty w czasie trwania małżeństwa przez oboje małżonków lub przez jedno z nich). Małżonek może być „ścigany” za długi przedsiębiorcy nawet po rozwodzie, ale tylko w zakresie zobowiązań powstałych w trakcie trwania małżeństwa.

Śmierć przedsiębiorcy a obowiązki małżonka

W przypadku śmierci przedsiębiorcy sprawy związane z pozostawioną firmą najczęściej musi załatwić małżonek. Może on zakończyć działalność lub zdecydować się na jej kontynuację. W tym drugim przypadku konieczne jest zarejestrowanie działalności na swoje nazwisko oraz przeprowadzenie postępowania spadkowego, którego skutkiem jest nabycie spadku zawierającego środki trwałe i wyposażenie należące wcześniej do majątku firmy zmarłego.

Jeżeli firma miała długi małżonek odpowie za nie także po śmierci przedsiębiorcy. Zakres odpowiedzialności zależy od sposobu dziedziczenia składników majątku firmowego.

Jeżeli małżonek przyjmie spadek w całości i odkryje niespłacone zobowiązania firmowe powinien jak najszybciej spieniężyć spadek i w pierwszej kolejności spłacić zaległości podatkowe, a następnie zobowiązania względem innych wierzycieli m.in. za zakupiony towar lub usługi, zaległy czynsz, opłaty itp. Jeżeli okaże się, że pozostawiony majątek firmowy nie jest wystarczający na spłatę wszystkich długów, wówczas może zdarzyć się, że małżonek będzie musiał spłacić wierzycieli ze swoich prywatnych pieniędzy.


Uwaga:

Szczególnie bolesny może być problem spłaty kredytów zaciągniętych „na firmę” przez zmarłego przedsiębiorcę. W większości przypadków bowiem umowy kredytowe wygasają w chwili śmierci właściciela firmy i bank może domagać się natychmiastowej spłaty całości zaciągniętego zobowiązania m.in. od małżonka zmarłego przedsiębiorcy.


Zapraszamy do dyskusji na forum


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowość w erze automatyzacji. Eksperci spotkają się w Targach Kielce

Nowe technologie, presja legislacyjna i rosnące oczekiwania klientów nie pozostawiają złudzeń – biura rachunkowe muszą redefiniować swoje modele działania. VI Kongres Biur Rachunkowych, który odbędzie się 30 września i 1 października 2025 roku w Targach Kielce, to odpowiedź branży na dynamiczne zmiany w otoczeniu prawnym, podatkowym i organizacyjnym.

Nowe zasady rozliczania VAT przy imporcie towarów w procedurze uproszczonej – projekt nowelizacji ustawy opublikowany

Zmiany w przepisach celnych Unii Europejskiej wymusiły aktualizację krajowych regulacji dotyczących VAT. W piątek 19 lipca na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja ma istotne znaczenie dla przedsiębiorców korzystających z procedury uproszczonej przy imporcie towarów.

Darowizna od babci lub dziadka – kiedy bez podatku? Jest kilka warunków, które decydują o zwolnieniu

Otrzymałeś gotówkę od babci lub dziadka? Sprawdź, kiedy darowizna pieniężna nie podlega podatkowi od spadków i darowizn. Przepisy przewidują korzystne zwolnienia, ale warto znać limity kwoty wolnej i terminy zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego. Wyjaśniamy, co trzeba wiedzieć.

Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

REKLAMA

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

REKLAMA

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA