REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie prowadzić własną firmę

REKLAMA

W ubiegłym roku w naszym kraju zostało założonych ponad 350 tys. firm. Z czego prawie 90 proc. stanowi indywidualna działalność gospodarcza. Najczęściej własny biznes zakładają osoby, które nie mogą liczyć na etat.

Czy polscy przedsiębiorcy są gotowi, by zostać biznesmenami? Czy rynek im sprzyja? Na te i inne pytania odpowiada Adam Głos, Prezes Zarządu Tax Care.

REKLAMA

REKLAMA


Czy teraz jest dobry moment, by założyć firmę?

Polska gospodarka zaczyna przyspieszać. Prognozy GUS-u i Rady Polityki Pieniężnej są optymistyczne, a nastroje społeczeństwa zmieniają się na lepsze. W 2008 roku, kiedy byliśmy na szczycie hossy gospodarczej, nastawienie przedsiębiorców do zakładania biznesu było bardzo pozytywne. Ludzie mieli poczucie, że wszystko się uda, a własny biznes będzie przynosić zyski. Później przyszło spowolnienie, a przedsiębiorcy zaczęli zmagać się z kryzysem. Dziś optymistyczne prognozy ekonomistów zaczynają udzielać się również przedsiębiorcom. Rośnie poziom konsumpcji i inwestycji, ludzie przestają zaciskać pasa. Jeśli społeczeństwo zacznie kupować, to firmy zaczną sprzedawać więcej. Jeśli zaczną sprzedawać więcej, to będą musiały zwiększyć zatrudnienie, a jeśli tak się stanie, bezrobocie zacznie spadać. Pracownicy będą mogli spodziewać się podwyżek pensji, a to spowoduje, że będzie ich stać na kolejne zakupy. Gospodarka znów zacznie przyspieszać. W tej chwili analitycy mówią o wzrostach PKB na poziomie około 3 proc. w 2014 roku. To dobre prognozy.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

REKLAMA


Ponoć większość firm zakładają ludzie, którzy nie mogą liczyć na etat. Jeśli nie mają stałej pracy, to skąd wezmą pieniądze na sfinansowanie działalności gospodarczej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy zazwyczaj pozyskują środki z dwóch źródeł. Po pierwsze od bliskich, rodziny, przyjaciół. Po drugie korzystają z systemu bankowego. Warto jednak pamiętać, że około 70 proc. mikroprzedsiębiorców nigdy nie korzystało z kredytów i pożyczek bankowych. Przyczyną może być to, że sektor bankowy nie rozumie specyfiki działania tzw. „małego biznesu”. Niewielu startujących przedsiębiorców może liczyć na kredyt bez tzw. historii kredytowej lub bez konkretnych przychodów. Pamiętajmy, że rozmawiamy przede wszystkim o indywidualnej działalności gospodarczej. Same koszty założenia firmy nie są duże. Niektórym do prowadzenia biznesu wystarczy laptop i biurko ustawione w domowym pokoju. Gotówka jest potrzebna przede wszystkim na rozwój, nabranie wiatru w żagle. I tutaj zaczynają się schody. Zwłaszcza, że rzeczą, która najbardziej szwankuje u młodych przedsiębiorców jest brak jakiejkolwiek strategii tego rozwoju, brak biznesplanu. Wiele osób decyduje się na biznes, ponieważ ma ciekawy pomysł na produkt lub usługę. Przedsiębiorcom wydaje się, że to wystarczy. Nie analizują rynku, otoczenia, konkurencji. Nie stawiają sobie celów, a przecież przedsiębiorca musi mieć plan.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Ulgi dla firm w strefach ekonomicznych


Z tego opisu wynika, że jest beznadziejnie

Niekoniecznie. Polscy przedsiębiorcy mają pomysły i wiedzę. Są kreatywni. To, co powinni zmienić to podejście do biznesu. Po pierwsze, trzeba stworzyć profesjonalny biznesplan, wyznaczyć sobie cele. Na drugim miejscu jest generowanie przychodu, czyli sprzedaż. Przedsiębiorcy często zapominają, że to właśnie sprzedaż jest czynnikiem, który determinuje ich wzrost. Ulepszają swoją usługę lub produkt, zapominając, że celem jest zaoferowanie tej usługi lub produktu innym, sprzedanie go. Warto też ograniczać koszty, nie ponosić nadmiernych wydatków. Decyzja o produkcji kalendarzy, notesów lub innych gadżetów reklamowych powinna być dobrze przemyślana, zwłaszcza jeśli mają być rozdane przyjaciołom i znajomym, a więc nie będą służyć efektywnej sprzedaży, bardziej wpłyną na wizerunek, który - w krótkiej perspektywie czasu - nie przyniesie nam realnych zysków. Podobnie jest z wielofunkcyjnością. Dzisiejszy przedsiębiorca jest wielofunkcyjny. W swojej firmie robi wszystko, od księgowości, poprzez kadry, administrację, logistykę, produkcję, na marketingu skończywszy. Jeśli planujemy wydatki i mamy długofalową strategię rozwoju, możemy zauważyć, że czas, który teraz poświęcamy na te wszystkie zadania, zabiera nam tzw. „moce przerobowe”.

 

 

Jak to rozwiązać?

Zlecić na zewnątrz. To generuje koszty, ale w dłuższej perspektywie czasu przyniesie zyski. Przykładowo: prowadzenie księgowości kosztuje w Tax Care średnio 180 zł miesięcznie. Nietrudno policzyć, że jeśli na wszystkie sprawy związane z księgowością poświęcamy miesięcznie około dwóch dni, a przeznaczylibyśmy te dwa dni na promocję i sprzedaż swojego produktu, moglibyśmy zyskać znacznie więcej. Podobne dwa dni moglibyśmy „zaoszczędzić” zlecając na zewnątrz administrację i logistykę, kolejne dwa dni - działania informatyczne etc.

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet


Wracamy zatem do finansowania, bo jeśli mamy zacząć zlecać pewne działania na zewnątrz, to potrzebujemy gotówki. Skoro nie dostaniemy pieniędzy w banku, to skąd je wziąć?

To nie jest tak, że nie dostaniemy pieniędzy w banku, chociaż trzeba przyznać, że sektor bankowy nie rozumie potrzeb małych przedsiębiorców. Są jednak wyjątki, takie jak chociażby Idea Bank, który daje gotówkę na start, także młodym przedsiębiorcom. Jednym z przykładów jest pożyczka dla mikroprzedsiębiorców do 37 tys. zł, które można mieć na koncie w 24 godziny. To jest pożyczka na tzw. „oświadczenie”. Przedsiębiorca sam deklaruje wysokość swoich przyszłych dochodów, a ta deklaracja jest dokumentem, który bank akceptuje. To zupełnie nowe podejście do bankowości. Warto pamiętać, że pożyczki i kredyty to nie wszystko. Można ubiegać się o środki z Unii Europejskiej. Trzeba pamiętać też o leasingu, który jest jednym z najbardziej dostępnych rozwiązań, dla małych firm. W leasing można wziąć nie tylko samochód, ale również maszyny, urządzenia takie jak komputery, drukarki, aparaty fotograficzne, rzadziej nieruchomości. Niezłym rozwiązaniem jest faktoring. Kiedyś był niedostępny dla małych przedsiębiorców. Teraz to się zmieniło. W Idea Banku można dostać faktoring przy stosunkowo małej liczbie kontrahentów i dość niskich obrotach (wystarczy kilka tysięcy złotych, a nie kilkanaście).


Jak Pana zdaniem wygląda firma przyszłości?

Czasem mówi się, że przyszłość jest już teraz. Faktycznie, coraz więcej firm działa w sposób nowoczesny, w wykorzystaniem najnowszych technologii. Dziś każdy sprzęt, niezależnie od tego, czy jest to tablet, smartfon, czy inne narzędzie - może służyć i służy rozwojowi biznesu, sprzedaży, kampaniom reklamowym. Dla mnie przyszłość oznacza skrócenie dystansu pomiędzy firmą, a klientami, realne działanie tu i teraz, obecność na całym świecie bez „wychodzenia z domu”. Dla mnie przyszłość to oszczędność czasu. Wyobrażam sobie, że w przyszłości większość firm będzie funkcjonować w przysłowiowej „chmurze”. Firma, którą zarządzam postawiła sobie jasny cel w tym obszarze. Chcielibyśmy wprowadzić elektroniczny obieg wszystkich dokumentów księgowych i rozliczeniowych, stworzyć nowe normy, dotyczące dokumentów księgowych. To zaoszczędziłyby czas zarówno przedsiębiorców, jak i księgowych. Pracujemy nad takim rozwiązaniem z jedną z największych polskich instytucji rozliczeniowych, ale szczegóły będę mógł zdradzić dopiero za jakiś czas.

Zapraszamy do dyskusji na forum Księgowość

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA