REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie prowadzić własną firmę

REKLAMA

W ubiegłym roku w naszym kraju zostało założonych ponad 350 tys. firm. Z czego prawie 90 proc. stanowi indywidualna działalność gospodarcza. Najczęściej własny biznes zakładają osoby, które nie mogą liczyć na etat.

Czy polscy przedsiębiorcy są gotowi, by zostać biznesmenami? Czy rynek im sprzyja? Na te i inne pytania odpowiada Adam Głos, Prezes Zarządu Tax Care.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Czy teraz jest dobry moment, by założyć firmę?

Polska gospodarka zaczyna przyspieszać. Prognozy GUS-u i Rady Polityki Pieniężnej są optymistyczne, a nastroje społeczeństwa zmieniają się na lepsze. W 2008 roku, kiedy byliśmy na szczycie hossy gospodarczej, nastawienie przedsiębiorców do zakładania biznesu było bardzo pozytywne. Ludzie mieli poczucie, że wszystko się uda, a własny biznes będzie przynosić zyski. Później przyszło spowolnienie, a przedsiębiorcy zaczęli zmagać się z kryzysem. Dziś optymistyczne prognozy ekonomistów zaczynają udzielać się również przedsiębiorcom. Rośnie poziom konsumpcji i inwestycji, ludzie przestają zaciskać pasa. Jeśli społeczeństwo zacznie kupować, to firmy zaczną sprzedawać więcej. Jeśli zaczną sprzedawać więcej, to będą musiały zwiększyć zatrudnienie, a jeśli tak się stanie, bezrobocie zacznie spadać. Pracownicy będą mogli spodziewać się podwyżek pensji, a to spowoduje, że będzie ich stać na kolejne zakupy. Gospodarka znów zacznie przyspieszać. W tej chwili analitycy mówią o wzrostach PKB na poziomie około 3 proc. w 2014 roku. To dobre prognozy.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

REKLAMA


Ponoć większość firm zakładają ludzie, którzy nie mogą liczyć na etat. Jeśli nie mają stałej pracy, to skąd wezmą pieniądze na sfinansowanie działalności gospodarczej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy zazwyczaj pozyskują środki z dwóch źródeł. Po pierwsze od bliskich, rodziny, przyjaciół. Po drugie korzystają z systemu bankowego. Warto jednak pamiętać, że około 70 proc. mikroprzedsiębiorców nigdy nie korzystało z kredytów i pożyczek bankowych. Przyczyną może być to, że sektor bankowy nie rozumie specyfiki działania tzw. „małego biznesu”. Niewielu startujących przedsiębiorców może liczyć na kredyt bez tzw. historii kredytowej lub bez konkretnych przychodów. Pamiętajmy, że rozmawiamy przede wszystkim o indywidualnej działalności gospodarczej. Same koszty założenia firmy nie są duże. Niektórym do prowadzenia biznesu wystarczy laptop i biurko ustawione w domowym pokoju. Gotówka jest potrzebna przede wszystkim na rozwój, nabranie wiatru w żagle. I tutaj zaczynają się schody. Zwłaszcza, że rzeczą, która najbardziej szwankuje u młodych przedsiębiorców jest brak jakiejkolwiek strategii tego rozwoju, brak biznesplanu. Wiele osób decyduje się na biznes, ponieważ ma ciekawy pomysł na produkt lub usługę. Przedsiębiorcom wydaje się, że to wystarczy. Nie analizują rynku, otoczenia, konkurencji. Nie stawiają sobie celów, a przecież przedsiębiorca musi mieć plan.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Ulgi dla firm w strefach ekonomicznych


Z tego opisu wynika, że jest beznadziejnie

Niekoniecznie. Polscy przedsiębiorcy mają pomysły i wiedzę. Są kreatywni. To, co powinni zmienić to podejście do biznesu. Po pierwsze, trzeba stworzyć profesjonalny biznesplan, wyznaczyć sobie cele. Na drugim miejscu jest generowanie przychodu, czyli sprzedaż. Przedsiębiorcy często zapominają, że to właśnie sprzedaż jest czynnikiem, który determinuje ich wzrost. Ulepszają swoją usługę lub produkt, zapominając, że celem jest zaoferowanie tej usługi lub produktu innym, sprzedanie go. Warto też ograniczać koszty, nie ponosić nadmiernych wydatków. Decyzja o produkcji kalendarzy, notesów lub innych gadżetów reklamowych powinna być dobrze przemyślana, zwłaszcza jeśli mają być rozdane przyjaciołom i znajomym, a więc nie będą służyć efektywnej sprzedaży, bardziej wpłyną na wizerunek, który - w krótkiej perspektywie czasu - nie przyniesie nam realnych zysków. Podobnie jest z wielofunkcyjnością. Dzisiejszy przedsiębiorca jest wielofunkcyjny. W swojej firmie robi wszystko, od księgowości, poprzez kadry, administrację, logistykę, produkcję, na marketingu skończywszy. Jeśli planujemy wydatki i mamy długofalową strategię rozwoju, możemy zauważyć, że czas, który teraz poświęcamy na te wszystkie zadania, zabiera nam tzw. „moce przerobowe”.

 

 

Jak to rozwiązać?

Zlecić na zewnątrz. To generuje koszty, ale w dłuższej perspektywie czasu przyniesie zyski. Przykładowo: prowadzenie księgowości kosztuje w Tax Care średnio 180 zł miesięcznie. Nietrudno policzyć, że jeśli na wszystkie sprawy związane z księgowością poświęcamy miesięcznie około dwóch dni, a przeznaczylibyśmy te dwa dni na promocję i sprzedaż swojego produktu, moglibyśmy zyskać znacznie więcej. Podobne dwa dni moglibyśmy „zaoszczędzić” zlecając na zewnątrz administrację i logistykę, kolejne dwa dni - działania informatyczne etc.

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet


Wracamy zatem do finansowania, bo jeśli mamy zacząć zlecać pewne działania na zewnątrz, to potrzebujemy gotówki. Skoro nie dostaniemy pieniędzy w banku, to skąd je wziąć?

To nie jest tak, że nie dostaniemy pieniędzy w banku, chociaż trzeba przyznać, że sektor bankowy nie rozumie potrzeb małych przedsiębiorców. Są jednak wyjątki, takie jak chociażby Idea Bank, który daje gotówkę na start, także młodym przedsiębiorcom. Jednym z przykładów jest pożyczka dla mikroprzedsiębiorców do 37 tys. zł, które można mieć na koncie w 24 godziny. To jest pożyczka na tzw. „oświadczenie”. Przedsiębiorca sam deklaruje wysokość swoich przyszłych dochodów, a ta deklaracja jest dokumentem, który bank akceptuje. To zupełnie nowe podejście do bankowości. Warto pamiętać, że pożyczki i kredyty to nie wszystko. Można ubiegać się o środki z Unii Europejskiej. Trzeba pamiętać też o leasingu, który jest jednym z najbardziej dostępnych rozwiązań, dla małych firm. W leasing można wziąć nie tylko samochód, ale również maszyny, urządzenia takie jak komputery, drukarki, aparaty fotograficzne, rzadziej nieruchomości. Niezłym rozwiązaniem jest faktoring. Kiedyś był niedostępny dla małych przedsiębiorców. Teraz to się zmieniło. W Idea Banku można dostać faktoring przy stosunkowo małej liczbie kontrahentów i dość niskich obrotach (wystarczy kilka tysięcy złotych, a nie kilkanaście).


Jak Pana zdaniem wygląda firma przyszłości?

Czasem mówi się, że przyszłość jest już teraz. Faktycznie, coraz więcej firm działa w sposób nowoczesny, w wykorzystaniem najnowszych technologii. Dziś każdy sprzęt, niezależnie od tego, czy jest to tablet, smartfon, czy inne narzędzie - może służyć i służy rozwojowi biznesu, sprzedaży, kampaniom reklamowym. Dla mnie przyszłość oznacza skrócenie dystansu pomiędzy firmą, a klientami, realne działanie tu i teraz, obecność na całym świecie bez „wychodzenia z domu”. Dla mnie przyszłość to oszczędność czasu. Wyobrażam sobie, że w przyszłości większość firm będzie funkcjonować w przysłowiowej „chmurze”. Firma, którą zarządzam postawiła sobie jasny cel w tym obszarze. Chcielibyśmy wprowadzić elektroniczny obieg wszystkich dokumentów księgowych i rozliczeniowych, stworzyć nowe normy, dotyczące dokumentów księgowych. To zaoszczędziłyby czas zarówno przedsiębiorców, jak i księgowych. Pracujemy nad takim rozwiązaniem z jedną z największych polskich instytucji rozliczeniowych, ale szczegóły będę mógł zdradzić dopiero za jakiś czas.

Zapraszamy do dyskusji na forum Księgowość

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA