REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekomendacja jako sposób promocji firmy

Rekomendacja najlepszą promocją firmy
Rekomendacja najlepszą promocją firmy

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób skutecznie promować firmę? Jedni uważają, że najlepszą metodą jest reklama w Internecie – jest stosunkowo tania i pozwala szybko dotrzeć do klientów. Inni powiedzą, że trzeba przede wszystkim zatroszczyć się o PR – buduje on wizerunek ekspercki i zaufanie klientów. Są też tacy, którzy cały czas wierzą w tradycyjne metody – wpisy w katalogach, ulotki czy ogłoszenia w prasie. I trzeba powiedzieć, że w zdecydowanej większości wypadków te metody są bardzo pomocne. Jednak warto zastanowić się nad inną promocją. Skuteczną i nienachalną. Chodzi o rekomendacje.

REKLAMA

Autopromocja

Co ciekawe, nie jest to taka oczywista metoda promocji. Jedynie 40% firm dostrzega potencjał rozwoju biznesu w poparciu klientów i partnerów biznesowych. Widać, że potencjał rekomendacji nie jest w pełni wykorzystywany. Przedsiębiorcy bardzo często w ogóle nie biorą pod uwagę rekomendacji swoich klientów przy tworzeniu strategii promocyjnej. Skupiają się natomiast na działaniach „oczywistych” – na reklamie i public relations. Ale w realiach gdy na samym polskim rynku funkcjonuje kilkaset tysięcy spółek i miliony firm, to właśnie pozytywne opinie i polecenia biznesowe są najskuteczniejszym źródłem nowych zleceń. Co ciekawe, źródłem nie wymagających dużych nakładów finansowych. Często „wystarczy” dobrze obsługiwać klienta, a po jakimś czasie (nie ma sztywnych reguł), poprosić go o przekazanie informacji o naszej firmie innym. Często zadowolona firma robi to z własnej inicjatywy! Z tego względu na stronach internetowych firm, coraz częściej publikowane są referencje poprzednich klientów. Według badania przeprowadzonego wśród firm biorących udział w programie Rzetelna Firma, 24% przedsiębiorstw uważa dobrą opinię o partnerze jako jeden z głównych czynników decydujących o nawiązaniu współpracy, a aż 42% sięga po opinie na temat potencjalnego partnera, zanim podejmie decyzję o nawiązaniu współpracy. Blisko 25% firm przyznaje, że dobiera firmy do współpracy przede wszystkim na podstawie rekomendacji innych firm lub znajomych. Co ważne, pytamy nie tylko o kondycję finansową, ale także o doświadczenie i jakość współpracy. W końcu to od nich zależy czy nowa współpraca będzie owocna i przyjemna dla obu stron, a to dwa najważniejsze czynniki sukcesu.

Nowy kont(r)akt

Biorąc pod uwagę fakt, że proces współpracy nie kończy się wyłącznie w momencie transakcji, a właściwie dopiero zaczyna, bo obejmuje późniejszą ocenę i zadowolenie klienta, firmy na tym etapie mają duże pole do popisu. Upewnianie się o zadowoleniu klienta i troska, by rekomendował nas dalej, są działaniami niezbędnymi dla zbudowania dobrze funkcjonującej sieci rekomendacji wokół firmy.

Outsourcing jako metoda zarządzania przedsiębiorstwem

Niezwykle istotne są  regularne rozmowy z klientem, informowanie go o nowej ofercie, która być może będzie dobrze odpowiadać jego potrzebom, zachęcenie do przyszłego kontaktu czy choćby uprzejma i szczera prośba o dalsze polecenie. Firmy coraz częściej sięgają także po różnego rodzaju programy rekomendacyjne, nagradzające klientów dodatkową usługą bądź rabatem za przekazanie informacji o firmie. Na takiej formie promocji zyskują wszystkie zainteresowane strony – firma, dotychczasowy i nowy klient. Może warto rozważyć także regularne spotkania biznesowe, albo wysyłanie newslettera do klientów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budowanie sieci kontaktów przez networking, śniadania biznesowe i udział w konferencjach biznesowych, jeśli nie są traktowane wyłącznie jako okazja do rozdania wizytówek, również będą miały odbicie w nowych zleceniach. W przyszłości mogą stanowić również źródło informacji i merytorycznego wsparcia. Trzeba jednak pamiętać, że istota networkingu nie tkwi w rozdaniu jak największej liczby wizytówek, a raczej w budowaniu wartościowych relacji, opartych na wzajemnej pomocy. Osoby zainteresowane nawiązaniem współpracy z naszą firmą muszą w nas widzieć przede wszystkim wartościowych, godnych zaufania partnerów, a nie bezmyślnie rozdających wizytówki natrętów.

Skala rekomendacji

W samym roku 2013 w KRS zarejestrowano 316 tysięcy nowych spółek, a w CEiDG pojawiło się ponad 350 000 firm. Z opublikowanych na początku 2014 roku danych Trusted Trader wynika, że głównym źródłem poszukiwania informacji o firmach jest Internet (tak odpowiedziało 100% badanych). Najczęściej wyszukiwane są usługi fryzjerskie i kosmetyczne (średnio 1 253 050 wyszukań miesięcznie w 2013 roku), noclegi i hotele (1 289 320 wyszukań), restauracje (1 023 870). Na dalszych miejscach znaleźli się architekci, lekarze, warsztaty samochodowe i usługi budowlane. Opinie znajomych są na 2. miejscu na liście źródeł informacji o firmach – 64% badanych regularnie pyta innych o polecane firmy. I bardzo ważną rolę odgrywa też fakt, że najważniejsze dla internautów są właśnie opinie na temat danej firmy w Internecie (ponownie – 100% wskazań).

Strona internetowa firmy - jak dobrze ją przygotować?

Trzeba pamiętać o jednej, bardzo ważnej kwestii. Rozwój i powodzenie biznesu zależy tylko i wyłącznie od klientów. Nawet najlepszy pomysł, przemyślany biznesplan i dokładnie zaplanowany budżet nie są w stanie obronić się i wyżywić pomysłodawcę, jeśli nie będzie osób skłonnych za nie zapłacić. Nic dziwnego, że pojawiają się kolejne sieci rekomendacji, coraz więcej firm kupuje odpowiednio profilowane bazy danych – wszystko po to, żeby dotrzeć z odpowiednim komunikatem dokładnie tam gdzie trzeba, a następnie – pozyskać zadowolonego klienta. Co prawda, zdobywanie kontaktów i rekomendacji wymaga czasu i wysiłku, jednak efekt tych działań może przynieść więcej zysku niż niejeden spot reklamowy, informacja prasowa, świetnie działający fanpage na Facebooku, czy reklama w czasopiśmie branżowym.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Autor: Marek Wcisło, dyrektor zarządzający, Kompass Poland Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA