Serwer własny czy dedykowany?

Enadis
Oprogramowanie dla biznesu
rozwiń więcej
Serwer własny czy dedykowany? / Fotolia
Dziś praktycznie każde przedsiębiorstwo musi podjąć decyzję odnośnie miejsca, w którym będzie przechowywało dane firmowe, czy choćby stronę internetową. Wybierać może pomiędzy własnym serwerem w siedzibie firmy, serwerem dedykowanym dzierżawionym w zewnętrznej serwerowni oraz hostingiem współdzielonym. Teoretycznie pierwsze rozwiązanie jest najbezpieczniejsze, ale w praktyce, niewielu firmom można je polecić.

Inwestowanie w zakup serwera, który ma zostać umieszczony w pomieszczeniu firmy, zwykle nie jest najlepszym pomysłem. Ponosimy wówczas koszty zakupu sprzętu (jeśli zależy nam na urządzeniu dobrej jakości, nie mamy co liczyć na okazyjną cenę), płacimy za jego utrzymanie (prąd, wydatki serwisowe), a jeśli nasz informatyk nie pracuje w weekendy, ewentualna awaria i tak może oznaczać nawet kilkudniową przerwę w działaniu sprzętu i obsługiwanych przez serwer systemów. W niektórych przypadkach, choćby w odniesieniu do dużego sklepu internetowego, będzie to narażało firmę na dodatkowe koszty wynikające ze wstrzymanej sprzedaży, a długa przerwa może się negatywnie odbić na wizerunku marki.  

Autopromocja

Podliczając koszty takiej inwestycji, zazwyczaj zapomina się również o kosztach symetrycznego łącza internetowego, obowiązkowego w przypadku serwera, ale znacznie droższego niż zwykle stosowane w firmach łącze asymetryczne.

Kiedy własny serwer?

Inwestowanie we własny serwer ma sens jedynie wtedy, gdy reprezentujemy dużą firmę, posiadającą wydzieloną, specjalistyczną serwerownię. Potrzebny jest wówczas duży budżet na dobre łącze internetowe (to wydatek rzędu co najmniej kilku tysięcy złotych miesięcznie) oraz zespół informatyków dostępnych 24 godziny na dobę.

Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza

Własny serwer staje się koniecznością, jeśli chcielibyśmy spełnić rygorystyczne warunki stawiane przez klientów lub jeśli zależy nam na bardzo wysokim poziomie bezpieczeństwa danych. Ma to jednak zastosowanie głównie w takich przedsiębiorstwach jak banki, które przechowują bardzo wrażliwe dane i są potencjalnym celem ataków hakerów.

Serwer w niedużej organizacji ma sens co najwyżej wtedy, jeśli wykorzystywany jest wyłącznie do celów wewnętrznych. Wtedy nie jest potrzebne szybkie łącze do internetu, a serwer umieszczony w sieci wewnętrznej działa zdecydowanie szybciej niż zewnętrzny.

Wirtualny, ale zabezpieczony fizycznie

Dla małej lub średniej firmy znacznie lepszym rozwiązaniem będzie serwer wirtualny, umieszczony u dostawcy usługi. W takiej sytuacji pojawia się pytanie o bezpieczeństwo, także to fizyczne. Niektórzy przedsiębiorcy mogą sądzić, że mając serwer „na oku”, lepiej zadbają o jego zabezpieczenie. Zazwyczaj nie jest to prawdą.

Jak firmy monitorują publikacje na swój temat w internecie

Serwerownie zabezpieczone są przeważnie w taki sposób, jakiego nie jest w stanie zapewnić większość ich klientów. Serwery przetrzymywane są w pomieszczeniach bez okien (lub z kratami  w oknach), wyposażonych w ognioodporne drzwi, monitoring. Są też objęte 24-godzinną ochroną. Nie mniej ważny jest także stały dyżur specjalisty. Nawet jeśli problem z serwerem wystąpi o północy w Boże Narodzenie, na miejscu zawsze powinien być ktoś, kto wie, jak rozwiązać problem.

Współdzielony czy dedykowany?

Naturalnie pojawia się pytanie także o wirtualne bezpieczeństwo danych umieszczonych na serwerze poza firmą klienta. W tym miejscu konieczne jest odróżnienie od siebie dwóch sposobów wynajmowania serwerów.

Pierwszy, najbardziej rozpowszechniony rodzaj hostingu to udostępnianie przez usługodawcę miejsca na serwerze współdzielonym. Oznacza to, że klient nie wynajmuje całego urządzenia, ale jedynie podnajmuje miejsce na serwerze. Używając obrazowego porównania, to trochę tak, jak wynajmować lokal w wielorodzinnym bloku – klient odpowiada co prawda za to, co robi w swoim mieszkaniu, ale nie ma wpływu na działania sąsiadów, którzy mogą czasem robić rzeczy zagrażające bezpieczeństwu innych.

Oprogramowanie serwerowe stosowane przy hostingu współdzielonym zwykle nie jest w 100% bezpieczne. W określonych przypadkach może pozwalać na dostęp do danych osobom nieuprawnionym, szczególnie, jeśli administrator serwera lub twórca strony WWW nie zabezpieczył poprawnie konta lub serwera. Nie oznacza to jednak, że pakiet hostingowy zawsze będzie złym wyborem.  Jeśli zależy nam wyłącznie na umieszczeniu swojej strony w sieci, na dostępie do poczty elektronicznej i programów on-line, takie rozwiązanie okaże się zarówno najtańsze, jak i najwygodniejsze.

Drugi typ serwera to serwer dedykowany. Tutaj klient ma cały serwer tylko dla siebie, co można porównać do wynajmowania całego domu. Jeśli w systemie firmy mają być przechowywane informacje poufne lub dane osobowe, taki serwer będzie bardziej bezpieczny.

Można go polecić również w takim przypadku, gdy dotychczasowe konto hostingowe okazało się niewystarczające ze względu na zbyt małą pojemność dysku lub po prostu, działa zbyt wolno ze względu na dużą liczbę wejść na stronę internetową.

Jak mali przedsiębiorcy oceniają sytuację gospodarczą

Znów więc nasuwa się porównanie z domem. Jeśli chcemy mieć dużo miejsca dla siebie, zależy nam na wysokim poziomie bezpieczeństwa, a przy tym stać nas na nieco wyższe koszty, wybierzmy dom (lub analogicznie – serwer dedykowany). Jeśli szukamy przede wszystkim oszczędności, a duża przestrzeń czy też wielość zabezpieczeń nie stanowi dla nas priorytetu, pozostańmy przy mieszkaniu (lub serwerze współdzielonym). Własny serwer jest przy tym jak pałac, który generuje na tyle duże koszty i wymaga takiej opieki, że najlepiej pozostawić go najbogatszym.

Nie tylko cena

Wybierając dostawcę usług hostingowych, warto zwrócić w pierwszej kolejności uwagę na inne kryteria niż cena. W tym przypadku znacznie ważniejsza będzie dostępność wsparcia technicznego, szybkość reagowania na zgłoszenia techniczne oraz poziom zabezpieczeń serwera (także tych mechanicznych).

Cena oczywiście także ma znaczenie, ale najlepiej brać ją pod uwagę dopiero wówczas, gdy porównujemy ze sobą firmy zapewniające równie dobre wsparcie techniczne oraz wystarczająco wysoki poziom bezpieczeństwa.

Inaczej narażamy się na sytuację, w której informatyczny odpowiednik „malucha” zestawimy w jednym rzędzie z wysokiej klasy limuzyną. A takie porównanie z pewnością nie ma sensu. 

Maciej Blajer, Enadis.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Księgowość
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?
17 sty 2025

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat
17 sty 2025

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować
17 sty 2025

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?
17 sty 2025

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?
16 sty 2025

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R
16 sty 2025

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę
16 sty 2025

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego
16 sty 2025

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży
15 sty 2025

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?
15 sty 2025

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

pokaż więcej
Proszę czekać...