REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza

Subskrybuj nas na Youtube
Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza
Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej „zwykły” użytkownik mediów społecznościowych zaczyna dostrzegać pewną niepokojącą dla siebie korelację. "Zagrałem w jakąś grę na Facebooku, a potem zacząłem dostawać dziwne maile. Jak to się stało? Przecież ja się na nic takiego nie zapisywałem". Z perspektywy osób zajmujących się administrowaniem profili, takie reakcje fanów nie są pożądane. Z drugiej strony, zależy nam na pozyskaniu danych osobowych, adresów mailowych jak największej grupy. Jak zrealizować swój cel zgodnie z prawem i poszanowaniem użytkowników Facebooka?

Grzechy główne internauty

Największą wagę do danych osobowych powinien przywiązywać ich właściciel. Nie oznacza to jednak, że jako administrator można wykorzystywać czyjąś niewiedzę, czy lekkomyślność.

REKLAMA

Autopromocja

Statystyczny Kowalski nie zdaje sobie sprawy z tego, że jego konto na Facebooku to stale powiększająca się baza danych o jego rodzinie, sukcesach i porażkach życiowych czy upodobaniach. Baza, która wymaga odpowiedniej ochrony. Często jednak internauta nie używa nawet... zdrowego rozsądku.

Przykrym przykładem niefrasobliwości jest notoryczne publikowanie, głównie na Instagramie (ale też na innych serwisach) zdjęć dowodu osobistego czy kart płatniczych z dokładnie widocznymi danymi. - Użytkownicy bardzo chcą się pochwalić, że właśnie weszli w dorosłe życie, bo założyli pierwsze konto bankowe, dostali prawo jazdy lub dowód osobisty. Na portalach łatwo znaleźć też paszporty i mandaty (!). Zostało nawet założone konto na Twitterze  (https://twitter.com/NeedADebitCard), które udostępnia takie nieodpowiedzialne zdjęcia. Nie wiadomo jednak, czy to ku uciesze gawiedzi czy ku przestrodze - mówi Anna Gumowska z agencji Prime Time PR.

Ilustracja 1. Użytkownik Twittera nie zdał egzaminu z ochrony swoich danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Czcij prywatność swoją

Z dniem 1 stycznia 2015 r. Facebook wprowadził zmiany w ustawieniach prywatności. Od tej daty upłynęło sporo czasu, ale warto przypomnieć najważniejsze punkty. Nowe zasady mówią, że na profil publiczny użytkownika składa się zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, imię, nazwisko, płeć oraz identyfikator profilu. Treści na osi czasu można pokazywać dowolnie wybranej grupie osób. Wszystko, co użytkownik udostępnia publicznie może być zebrane przez aplikację.

Dodatkowo, wszystkie komentarze na stronach i u innych korzystających z serwisu mogą mieć charakter ogólnodostępny. Jeśli wdaliśmy się w dyskusję pod publicznym postem, to administrator fanpage'a ma prawo do pokazywania naszych wypowiedzi. Publiczne są również informacje o udziale w otwartym wydarzeniu. Bardzo często jeśli ktoś pokazuje screen publicznej dyskusji, zamazuje nazwy użytkowników. Z punktu widzenia ustawień prywatność nie jest to konieczne.

Ilustracja 2 Agnieszka była 11 stycznia z Martą i Małgorzatą w T. - aplikacja ma dostęp m.in. do takich informacji

Dbaj, informuj, edukuj

Należy pamiętać, że administratorem danych wszystkich użytkowników jest Facebook, ale także przedsiębiorstwo, które zakłada profil (ochrona danych obejmuje wtedy fanów). Konstrukcja przejrzystego regulaminu sprawi, że większość wątpliwości zostanie wyjaśniona na samym początku. Sama wzmianka o zbieraniu danych może zniechęcić jednych, ale świadomość ich bezpieczeństwa skłoni do udziału w zabawie drugich. Jeśli aplikacja zbiera dane o użytkownikach, należy poinformować ich o tym wprost.

Trzeba przy tym pamiętać, że każda osoba musi wyrazić zgodę na udostępnienie swojego adresu mailowego i profilu publicznego. - Aplikacja powinna wyświetlić na początku dialog autoryzacji, który informuje, jakie dane chcemy pozyskać. Użytkownik na tym poziomie może zgodnie z prawem „odklikać” dane publiczne, które nie są konieczne do poprawnego używania aplikacji (np. lista polubionych stron) - twierdzi CEO Prime Time PR.

Ilustracja 3 Dialog autoryzacji informuje użytkownika przed skorzystaniem z aplikacji, jakie dane ona pobierze.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Oto przykładowe punkty regulaminu korzystania z aplikacji, które powinny być obowiązkowe. Warto też na końcu dodać zapis o tym, że "w sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa polskiego"  (czyli w tym przypadku ustawy o ochronie danych osobowych).

1. Warunkiem uczestnictwa w Konkursie jest zarejestrowanie się w aplikacji na portalu  Facebook® poprzez kliknięcie przycisku „Biorę udział”. Aby się zarejestrować konieczne są: akceptacja niniejszego Regulaminu i wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby Konkursu.

2. Administratorem danych osobowych Uczestników Konkursu jest Organizator. Dane przetwarzane będą zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. 2002r., Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) w celach uczestnictwa, rozstrzygnięcia Konkursu oraz przyznania Nagrody. Zasady przetwarzania danych osobowych są określone przez Politykę prywatności.

3. Podanie danych, w tym danych osobowych, dla celów związanych z Konkursem jest dobrowolne, lecz konieczne do uczestnictwa w Konkursie.

Kolejny ważny dokument to polityka prywatności. Określa ona dokładnie, jakie dane są zbierane, jak są przechowywane i chronione oraz w jakim celu. Wskazuje na sposób kontaktu z użytkownikiem (np. w celu przekazania nagrody) i tryb ewentualnej zmiany dotychczasowej polityki prywatności. Może być elementem regulaminu (np. ujęta w kilku punktach).

A co na to prawo?

Mimo, że Facebook jest serwisem zarejestrowanym w Stanach Zjednoczonych, każde działanie polskiej firmy musi być zgodne z odpowiednimi ustawami. Polskie prawo za dane osobowe uważa informacje dotyczące możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Akty prawne, które obowiązują każdego organizatora np. facebookowych konkursów to  ustawa o ochronie danych osobowychustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ta druga, zobowiązuje usługodawcę do stworzenia regulaminu udostępnionego przed skorzystaniem z usługi. Czego tam nie zawrzemy, nie obowiązuje użytkownika.

- W rozumieniu ustawy o ochronie danych osobowych, administratorem danych jest organizator konkursu. Należy go jednoznacznie wskazać, czyli podać nazwę i siedzibę firmy - twierdzi Anna Gumowska. Administrator może decydować o tym, jakie są cele i środki przetwarzania danych. Jest to możliwe tylko za zgodą osoby, której dotyczą. Nie może być ona domniemana ani dorozumiana. Przepis ten jest dodatkowo powtórzony w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, co wskazuje na jego istotny charakter - dodaje.

Naszym obowiązkiem jest poinformować uczestników o  celu przetwarzania danych i dobrowolności ich podania. Brak takich informacji jest karany grzywną. Użytkownik ma również prawo do pełnej kontroli swoich danych oraz do żądania ich usunięcia.


Z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną wynika także zakaz przesyłania uczestnikom informacji handlowych bez ich wyraźnej zgody. Stanowi ją każda informacja, która bezpośrednio lub pośrednio promuje towar lub wizerunek przedsiębiorstwa, chyba, że nie ma ona na celu sprzedaży. Zgodnie z art. 9 przywołanej ustawy, zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Stanowi to czyn nieuczciwej konkurencji.

- Zgodnie z regulaminem Facebooka zabronione jest organizowanie gier o charakterze losowym. Prawo polskie zaś wymaga w takim przypadku zgłoszenia konkursu do izby celnej. Musimy więc pamiętać o wyeliminowaniu czynnika przypadkowości, a wynik gry oprzeć na „twardych” danych - mówi Gumowska.

Nietrudno zauważyć, że organizatorzy konkursów mają więcej obowiązków niż przywilejów. Trzeba dostosować się do regulaminu Facebooka i polskiego prawa, pamiętając o właściwym informowaniu użytkowników. Stworzenie dobrej aplikacji, która nie tylko zbiera dane, ale także je chroni wymaga nielada nakładów pracy. Przejrzysty regulamin jest jednak kluczem porozumienia pomiędzy nami a naszymi potencjalnymi klientami. Najważniejsza jest zmiana nastawienia. Zbierając dane nie miejmy ukrytych zamiarów, lecz powiedzmy otwarcie, co i dlaczego robimy. Wtedy zostaną z nami użytkownicy autentycznie zainteresowani marką, którą promujemy.

Autor: Małgorzata Gądek

Prime Time PR

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA