REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza

Subskrybuj nas na Youtube
Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza
Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej „zwykły” użytkownik mediów społecznościowych zaczyna dostrzegać pewną niepokojącą dla siebie korelację. "Zagrałem w jakąś grę na Facebooku, a potem zacząłem dostawać dziwne maile. Jak to się stało? Przecież ja się na nic takiego nie zapisywałem". Z perspektywy osób zajmujących się administrowaniem profili, takie reakcje fanów nie są pożądane. Z drugiej strony, zależy nam na pozyskaniu danych osobowych, adresów mailowych jak największej grupy. Jak zrealizować swój cel zgodnie z prawem i poszanowaniem użytkowników Facebooka?

Grzechy główne internauty

Największą wagę do danych osobowych powinien przywiązywać ich właściciel. Nie oznacza to jednak, że jako administrator można wykorzystywać czyjąś niewiedzę, czy lekkomyślność.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Statystyczny Kowalski nie zdaje sobie sprawy z tego, że jego konto na Facebooku to stale powiększająca się baza danych o jego rodzinie, sukcesach i porażkach życiowych czy upodobaniach. Baza, która wymaga odpowiedniej ochrony. Często jednak internauta nie używa nawet... zdrowego rozsądku.

Przykrym przykładem niefrasobliwości jest notoryczne publikowanie, głównie na Instagramie (ale też na innych serwisach) zdjęć dowodu osobistego czy kart płatniczych z dokładnie widocznymi danymi. - Użytkownicy bardzo chcą się pochwalić, że właśnie weszli w dorosłe życie, bo założyli pierwsze konto bankowe, dostali prawo jazdy lub dowód osobisty. Na portalach łatwo znaleźć też paszporty i mandaty (!). Zostało nawet założone konto na Twitterze  (https://twitter.com/NeedADebitCard), które udostępnia takie nieodpowiedzialne zdjęcia. Nie wiadomo jednak, czy to ku uciesze gawiedzi czy ku przestrodze - mówi Anna Gumowska z agencji Prime Time PR.

Ilustracja 1. Użytkownik Twittera nie zdał egzaminu z ochrony swoich danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Czcij prywatność swoją

Z dniem 1 stycznia 2015 r. Facebook wprowadził zmiany w ustawieniach prywatności. Od tej daty upłynęło sporo czasu, ale warto przypomnieć najważniejsze punkty. Nowe zasady mówią, że na profil publiczny użytkownika składa się zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, imię, nazwisko, płeć oraz identyfikator profilu. Treści na osi czasu można pokazywać dowolnie wybranej grupie osób. Wszystko, co użytkownik udostępnia publicznie może być zebrane przez aplikację.

Dodatkowo, wszystkie komentarze na stronach i u innych korzystających z serwisu mogą mieć charakter ogólnodostępny. Jeśli wdaliśmy się w dyskusję pod publicznym postem, to administrator fanpage'a ma prawo do pokazywania naszych wypowiedzi. Publiczne są również informacje o udziale w otwartym wydarzeniu. Bardzo często jeśli ktoś pokazuje screen publicznej dyskusji, zamazuje nazwy użytkowników. Z punktu widzenia ustawień prywatność nie jest to konieczne.

Ilustracja 2 Agnieszka była 11 stycznia z Martą i Małgorzatą w T. - aplikacja ma dostęp m.in. do takich informacji

Dbaj, informuj, edukuj

REKLAMA

Należy pamiętać, że administratorem danych wszystkich użytkowników jest Facebook, ale także przedsiębiorstwo, które zakłada profil (ochrona danych obejmuje wtedy fanów). Konstrukcja przejrzystego regulaminu sprawi, że większość wątpliwości zostanie wyjaśniona na samym początku. Sama wzmianka o zbieraniu danych może zniechęcić jednych, ale świadomość ich bezpieczeństwa skłoni do udziału w zabawie drugich. Jeśli aplikacja zbiera dane o użytkownikach, należy poinformować ich o tym wprost.

Trzeba przy tym pamiętać, że każda osoba musi wyrazić zgodę na udostępnienie swojego adresu mailowego i profilu publicznego. - Aplikacja powinna wyświetlić na początku dialog autoryzacji, który informuje, jakie dane chcemy pozyskać. Użytkownik na tym poziomie może zgodnie z prawem „odklikać” dane publiczne, które nie są konieczne do poprawnego używania aplikacji (np. lista polubionych stron) - twierdzi CEO Prime Time PR.

Ilustracja 3 Dialog autoryzacji informuje użytkownika przed skorzystaniem z aplikacji, jakie dane ona pobierze.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Oto przykładowe punkty regulaminu korzystania z aplikacji, które powinny być obowiązkowe. Warto też na końcu dodać zapis o tym, że "w sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa polskiego"  (czyli w tym przypadku ustawy o ochronie danych osobowych).

1. Warunkiem uczestnictwa w Konkursie jest zarejestrowanie się w aplikacji na portalu  Facebook® poprzez kliknięcie przycisku „Biorę udział”. Aby się zarejestrować konieczne są: akceptacja niniejszego Regulaminu i wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby Konkursu.

2. Administratorem danych osobowych Uczestników Konkursu jest Organizator. Dane przetwarzane będą zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. 2002r., Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) w celach uczestnictwa, rozstrzygnięcia Konkursu oraz przyznania Nagrody. Zasady przetwarzania danych osobowych są określone przez Politykę prywatności.

3. Podanie danych, w tym danych osobowych, dla celów związanych z Konkursem jest dobrowolne, lecz konieczne do uczestnictwa w Konkursie.

Kolejny ważny dokument to polityka prywatności. Określa ona dokładnie, jakie dane są zbierane, jak są przechowywane i chronione oraz w jakim celu. Wskazuje na sposób kontaktu z użytkownikiem (np. w celu przekazania nagrody) i tryb ewentualnej zmiany dotychczasowej polityki prywatności. Może być elementem regulaminu (np. ujęta w kilku punktach).

A co na to prawo?

Mimo, że Facebook jest serwisem zarejestrowanym w Stanach Zjednoczonych, każde działanie polskiej firmy musi być zgodne z odpowiednimi ustawami. Polskie prawo za dane osobowe uważa informacje dotyczące możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Akty prawne, które obowiązują każdego organizatora np. facebookowych konkursów to  ustawa o ochronie danych osobowychustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ta druga, zobowiązuje usługodawcę do stworzenia regulaminu udostępnionego przed skorzystaniem z usługi. Czego tam nie zawrzemy, nie obowiązuje użytkownika.

- W rozumieniu ustawy o ochronie danych osobowych, administratorem danych jest organizator konkursu. Należy go jednoznacznie wskazać, czyli podać nazwę i siedzibę firmy - twierdzi Anna Gumowska. Administrator może decydować o tym, jakie są cele i środki przetwarzania danych. Jest to możliwe tylko za zgodą osoby, której dotyczą. Nie może być ona domniemana ani dorozumiana. Przepis ten jest dodatkowo powtórzony w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, co wskazuje na jego istotny charakter - dodaje.

Naszym obowiązkiem jest poinformować uczestników o  celu przetwarzania danych i dobrowolności ich podania. Brak takich informacji jest karany grzywną. Użytkownik ma również prawo do pełnej kontroli swoich danych oraz do żądania ich usunięcia.


Z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną wynika także zakaz przesyłania uczestnikom informacji handlowych bez ich wyraźnej zgody. Stanowi ją każda informacja, która bezpośrednio lub pośrednio promuje towar lub wizerunek przedsiębiorstwa, chyba, że nie ma ona na celu sprzedaży. Zgodnie z art. 9 przywołanej ustawy, zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Stanowi to czyn nieuczciwej konkurencji.

- Zgodnie z regulaminem Facebooka zabronione jest organizowanie gier o charakterze losowym. Prawo polskie zaś wymaga w takim przypadku zgłoszenia konkursu do izby celnej. Musimy więc pamiętać o wyeliminowaniu czynnika przypadkowości, a wynik gry oprzeć na „twardych” danych - mówi Gumowska.

Nietrudno zauważyć, że organizatorzy konkursów mają więcej obowiązków niż przywilejów. Trzeba dostosować się do regulaminu Facebooka i polskiego prawa, pamiętając o właściwym informowaniu użytkowników. Stworzenie dobrej aplikacji, która nie tylko zbiera dane, ale także je chroni wymaga nielada nakładów pracy. Przejrzysty regulamin jest jednak kluczem porozumienia pomiędzy nami a naszymi potencjalnymi klientami. Najważniejsza jest zmiana nastawienia. Zbierając dane nie miejmy ukrytych zamiarów, lecz powiedzmy otwarcie, co i dlaczego robimy. Wtedy zostaną z nami użytkownicy autentycznie zainteresowani marką, którą promujemy.

Autor: Małgorzata Gądek

Prime Time PR

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA