REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza

Subskrybuj nas na Youtube
Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza
Ochrona danych osobowych na Facebooku a działalność gospodarcza

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej „zwykły” użytkownik mediów społecznościowych zaczyna dostrzegać pewną niepokojącą dla siebie korelację. "Zagrałem w jakąś grę na Facebooku, a potem zacząłem dostawać dziwne maile. Jak to się stało? Przecież ja się na nic takiego nie zapisywałem". Z perspektywy osób zajmujących się administrowaniem profili, takie reakcje fanów nie są pożądane. Z drugiej strony, zależy nam na pozyskaniu danych osobowych, adresów mailowych jak największej grupy. Jak zrealizować swój cel zgodnie z prawem i poszanowaniem użytkowników Facebooka?

Grzechy główne internauty

Największą wagę do danych osobowych powinien przywiązywać ich właściciel. Nie oznacza to jednak, że jako administrator można wykorzystywać czyjąś niewiedzę, czy lekkomyślność.

REKLAMA

REKLAMA

Statystyczny Kowalski nie zdaje sobie sprawy z tego, że jego konto na Facebooku to stale powiększająca się baza danych o jego rodzinie, sukcesach i porażkach życiowych czy upodobaniach. Baza, która wymaga odpowiedniej ochrony. Często jednak internauta nie używa nawet... zdrowego rozsądku.

Przykrym przykładem niefrasobliwości jest notoryczne publikowanie, głównie na Instagramie (ale też na innych serwisach) zdjęć dowodu osobistego czy kart płatniczych z dokładnie widocznymi danymi. - Użytkownicy bardzo chcą się pochwalić, że właśnie weszli w dorosłe życie, bo założyli pierwsze konto bankowe, dostali prawo jazdy lub dowód osobisty. Na portalach łatwo znaleźć też paszporty i mandaty (!). Zostało nawet założone konto na Twitterze  (https://twitter.com/NeedADebitCard), które udostępnia takie nieodpowiedzialne zdjęcia. Nie wiadomo jednak, czy to ku uciesze gawiedzi czy ku przestrodze - mówi Anna Gumowska z agencji Prime Time PR.

REKLAMA

Ilustracja 1. Użytkownik Twittera nie zdał egzaminu z ochrony swoich danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Czcij prywatność swoją

Z dniem 1 stycznia 2015 r. Facebook wprowadził zmiany w ustawieniach prywatności. Od tej daty upłynęło sporo czasu, ale warto przypomnieć najważniejsze punkty. Nowe zasady mówią, że na profil publiczny użytkownika składa się zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, imię, nazwisko, płeć oraz identyfikator profilu. Treści na osi czasu można pokazywać dowolnie wybranej grupie osób. Wszystko, co użytkownik udostępnia publicznie może być zebrane przez aplikację.

Dodatkowo, wszystkie komentarze na stronach i u innych korzystających z serwisu mogą mieć charakter ogólnodostępny. Jeśli wdaliśmy się w dyskusję pod publicznym postem, to administrator fanpage'a ma prawo do pokazywania naszych wypowiedzi. Publiczne są również informacje o udziale w otwartym wydarzeniu. Bardzo często jeśli ktoś pokazuje screen publicznej dyskusji, zamazuje nazwy użytkowników. Z punktu widzenia ustawień prywatność nie jest to konieczne.

Ilustracja 2 Agnieszka była 11 stycznia z Martą i Małgorzatą w T. - aplikacja ma dostęp m.in. do takich informacji

Dbaj, informuj, edukuj

Należy pamiętać, że administratorem danych wszystkich użytkowników jest Facebook, ale także przedsiębiorstwo, które zakłada profil (ochrona danych obejmuje wtedy fanów). Konstrukcja przejrzystego regulaminu sprawi, że większość wątpliwości zostanie wyjaśniona na samym początku. Sama wzmianka o zbieraniu danych może zniechęcić jednych, ale świadomość ich bezpieczeństwa skłoni do udziału w zabawie drugich. Jeśli aplikacja zbiera dane o użytkownikach, należy poinformować ich o tym wprost.

Trzeba przy tym pamiętać, że każda osoba musi wyrazić zgodę na udostępnienie swojego adresu mailowego i profilu publicznego. - Aplikacja powinna wyświetlić na początku dialog autoryzacji, który informuje, jakie dane chcemy pozyskać. Użytkownik na tym poziomie może zgodnie z prawem „odklikać” dane publiczne, które nie są konieczne do poprawnego używania aplikacji (np. lista polubionych stron) - twierdzi CEO Prime Time PR.

Ilustracja 3 Dialog autoryzacji informuje użytkownika przed skorzystaniem z aplikacji, jakie dane ona pobierze.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Oto przykładowe punkty regulaminu korzystania z aplikacji, które powinny być obowiązkowe. Warto też na końcu dodać zapis o tym, że "w sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa polskiego"  (czyli w tym przypadku ustawy o ochronie danych osobowych).

1. Warunkiem uczestnictwa w Konkursie jest zarejestrowanie się w aplikacji na portalu  Facebook® poprzez kliknięcie przycisku „Biorę udział”. Aby się zarejestrować konieczne są: akceptacja niniejszego Regulaminu i wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby Konkursu.

2. Administratorem danych osobowych Uczestników Konkursu jest Organizator. Dane przetwarzane będą zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. 2002r., Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) w celach uczestnictwa, rozstrzygnięcia Konkursu oraz przyznania Nagrody. Zasady przetwarzania danych osobowych są określone przez Politykę prywatności.

3. Podanie danych, w tym danych osobowych, dla celów związanych z Konkursem jest dobrowolne, lecz konieczne do uczestnictwa w Konkursie.

Kolejny ważny dokument to polityka prywatności. Określa ona dokładnie, jakie dane są zbierane, jak są przechowywane i chronione oraz w jakim celu. Wskazuje na sposób kontaktu z użytkownikiem (np. w celu przekazania nagrody) i tryb ewentualnej zmiany dotychczasowej polityki prywatności. Może być elementem regulaminu (np. ujęta w kilku punktach).

A co na to prawo?

Mimo, że Facebook jest serwisem zarejestrowanym w Stanach Zjednoczonych, każde działanie polskiej firmy musi być zgodne z odpowiednimi ustawami. Polskie prawo za dane osobowe uważa informacje dotyczące możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Akty prawne, które obowiązują każdego organizatora np. facebookowych konkursów to  ustawa o ochronie danych osobowychustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ta druga, zobowiązuje usługodawcę do stworzenia regulaminu udostępnionego przed skorzystaniem z usługi. Czego tam nie zawrzemy, nie obowiązuje użytkownika.

- W rozumieniu ustawy o ochronie danych osobowych, administratorem danych jest organizator konkursu. Należy go jednoznacznie wskazać, czyli podać nazwę i siedzibę firmy - twierdzi Anna Gumowska. Administrator może decydować o tym, jakie są cele i środki przetwarzania danych. Jest to możliwe tylko za zgodą osoby, której dotyczą. Nie może być ona domniemana ani dorozumiana. Przepis ten jest dodatkowo powtórzony w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, co wskazuje na jego istotny charakter - dodaje.

Naszym obowiązkiem jest poinformować uczestników o  celu przetwarzania danych i dobrowolności ich podania. Brak takich informacji jest karany grzywną. Użytkownik ma również prawo do pełnej kontroli swoich danych oraz do żądania ich usunięcia.


Z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną wynika także zakaz przesyłania uczestnikom informacji handlowych bez ich wyraźnej zgody. Stanowi ją każda informacja, która bezpośrednio lub pośrednio promuje towar lub wizerunek przedsiębiorstwa, chyba, że nie ma ona na celu sprzedaży. Zgodnie z art. 9 przywołanej ustawy, zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Stanowi to czyn nieuczciwej konkurencji.

- Zgodnie z regulaminem Facebooka zabronione jest organizowanie gier o charakterze losowym. Prawo polskie zaś wymaga w takim przypadku zgłoszenia konkursu do izby celnej. Musimy więc pamiętać o wyeliminowaniu czynnika przypadkowości, a wynik gry oprzeć na „twardych” danych - mówi Gumowska.

Nietrudno zauważyć, że organizatorzy konkursów mają więcej obowiązków niż przywilejów. Trzeba dostosować się do regulaminu Facebooka i polskiego prawa, pamiętając o właściwym informowaniu użytkowników. Stworzenie dobrej aplikacji, która nie tylko zbiera dane, ale także je chroni wymaga nielada nakładów pracy. Przejrzysty regulamin jest jednak kluczem porozumienia pomiędzy nami a naszymi potencjalnymi klientami. Najważniejsza jest zmiana nastawienia. Zbierając dane nie miejmy ukrytych zamiarów, lecz powiedzmy otwarcie, co i dlaczego robimy. Wtedy zostaną z nami użytkownicy autentycznie zainteresowani marką, którą promujemy.

Autor: Małgorzata Gądek

Prime Time PR

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA