Obniżenie stawek amortyzacyjnych przez podatnika CIT stosującego metodę amortyzacji liniowej

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
Anna Domańska
rozwiń więcej
stawki amortyzacyjne; amortyzacja liniowa; podatnik CIT
Podatnik może obniżyć stawkę amortyzacji środka trwałego do dowolnie wybranego przez siebie poziomu. Taką wykładnię przepisów prezentują organy podatkowe.

Spółka chce obniżyć stawki amortyzacyjne

Wniosek o interpretację złożyła spółka zajmująca się produkcją części i akcesoriów samochodowych.

Autopromocja

Spółka dokonuje dla celów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych przy zastosowaniu liniowej metody amortyzacji. Spółka rozważa możliwość obniżenia stawek amortyzacji, a następnie ponownego ich zwiększenia z uwzględnieniem regulacji art. 16i ust. 1 ustawy o CIT.

Spółka powzięła wątpliwości dotyczące granicy maksymalnego obniżenia stawek amortyzacyjnych, a także możliwości zmiany (w tym przywrócenia do maksymalnie dopuszczalnych przez ustawę o CIT) stawek amortyzacji w odniesieniu do środków trwałych amortyzowanych uprzednio przy pomocy obniżonych stawek amortyzacyjnych.

W ocenie Spółki, obniżenie stawek amortyzacji może zostać dokonane do dowolnego poziomu, w tym do 0% - zarówno w przypadku środków trwałych będących już przedmiotem amortyzacji, jak również w przypadku środków trwałych, niewprowadzonych dotychczas do ewidencji.

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Zdaniem Spółki, brak przepisów podatkowych doprecyzowujących zasady określania minimalnego poziomu obniżanych stawek amortyzacji stosowanych do amortyzacji liniowej, potwierdza jej stanowisko wyrażone w złożonym wniosku.

Fiskus się zgadza

Organ podatkowy uznał stanowisko Spółki za prawidłowe w zakresie możliwości obniżania stawek amortyzacji przy amortyzacji liniowej, bez konieczności spełniania jakichkolwiek dodatkowych warunków. Zdaniem organu, podatnik może obniżyć stosowaną stawkę amortyzacji do dowolnej wysokości.

Ponadto, w kolejnych latach podatkowych podatnik będzie miał prawo do podwyższenia uprzednio obniżonej stawki amortyzacji do wysokości nieprzekraczającej wartości maksymalnej stawki, wynikającej z Wykazu stawek amortyzacyjnych.

Dodatkowo, organ podatkowy uznał, że istnieje możliwość obniżania stawki amortyzacyjnej w odniesieniu do środków trwałych wprowadzonych do ewidencji przed 2000 r. (gdy obowiązywały poprzednie przepisy o amortyzacji dla celów podatku dochodowego), o ile po tej dacie wystąpiły warunki uzasadniające wykorzystanie przedmiotowych środków trwałych.  


Podatnik może dowolnie kształtować stawki

Stanowisko organu wyrażone w omawianej interpretacji należy ocenić pozytywnie.

Przepisy ustawy o CIT wprost przewidują możliwość obniżenia stawek podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych (stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy o CIT) dla środków trwałych amortyzowanych metodą liniową. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Tym samym, możliwość zmiany stawek amortyzacyjnych dotyczy, odpowiednio, zarówno środków trwałych wprowadzonych po raz pierwszy do ewidencji, jak i środków trwałych będących już przedmiotem amortyzacji podatkowej.

Przedmiotowa zmiana ma charakter dwukierunkowy, tj. obejmuje zarówno prawo do obniżenia stawki amortyzacyjnej, jak również do rezygnacji z obniżonej stawki na rzecz stawek określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych.

Podwyższanie stawek amortyzacyjnych

Powyższe oznacza, że w kolejnych latach podatkowych podatnik może amortyzować liniowo te same środki trwałe przy zastosowaniu różnych stawek amortyzacyjnych. Jednocześnie, stawki te powinny mieścić się w poziomach ustalonych przez ustawodawcę podatkowego.

Górną wysokość stawki amortyzacyjnej stanowią, co do zasady, stawki określone w Wykazie stawek amortyzacyjnych. Z drugiej strony, brak jest zdefiniowanej dolnej granicy dla obniżanej stawki, zatem podatnicy mogą dowolnie obniżać stawki amortyzacyjne, w tym do 0%.

Jak można zmieniać stawki amortyzacyjne?

Prawo podatnika do obniżenia stawki amortyzacyjnej nie jest w żaden sposób ograniczone przepisami podatkowymi, dlatego obniżanie stawek amortyzacyjnych może być stosowane przez wszystkich podatników CIT.

Mogą oni korzystać z opisanego mechanizmu m. in. jako narzędzia optymalizacji rozliczeń podatkowych, pozwalającego na dostosowanie wysokości kosztów uzyskania przychodów związanych z odpisami amortyzacyjnymi od środków trwałych do osiąganego dochodu podatkowego lub poniesionej straty.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 9 stycznia 2012 r. (nr IPTPB3/423-263/11-4/PM).

Anna Domańska jest konsultantem w dziale prawno-podatkowym PwC

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...