Powstanie Krajowej Administracji Skarbowej a ceny transferowe

Powstanie Krajowej Administracji Skarbowej a ceny transferowe /Fot. Fotolia / Fotolia
Reforma administracji skarbowej zakładająca połączenie dotychczasowych organów skarbowych w jedną Krajową Administrację Podatkową będzie miała poważny wpływ a wiele obszarów działalności podatników i ich zobowiązania podatkowe. Czy jej powstanie będzie miało znaczenie dla kwestii rozliczeń cen transferowych?

Główne cele reformy

Głównym celem wdrożenia reformy Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) jest konsolidacja systemu na dwóch poziomach: centralnym (tj. na poziomie Ministerstwa Finansów) oraz regionalnym (m.in. urzędy skarbowe, urzędy celne itp.)

Autopromocja

Nowa struktura administracji, wielokrotnie już szczegółowo opisywana w szeregu publikacji prasowych i internetowych, ma skuteczniej zajmować się poprawą efektywności organów skarbowych, głównie przez ograniczenie skali oszustw podatkowych w zakresie wyłudzeń VAT oraz w ramach tzw. klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Na czele KAS będzie stał jej Szef, który przejmie wiele dotychczasowych obowiązków Ministra Finansów.

Konsekwencje reformy dla podmiotów powiązanych

Wprowadzenie nowej struktury organów skarbowych w postaci KAS będzie miało z pewnością także wpływ na kwestię cen transferowych – zarówno w sposób bezpośredni, jak i pośredni. Bezpośrednia zmiana to przede wszystkim przejęcie przez Szefa KAS odpowiedzialności za prowadzenie procesu uzyskiwania porozumień w sprawie ustalania cen transakcyjnych (tzw. APA) od Ministra Finansów. Dotychczas ta możliwość nie była w sposób szeroki wykorzystywana przez podatników, niemniej w ramach nowych przepisów może zyskać na popularności.

Kolejne uprawnienie, które przekazane zostanie przez Ministra Finansów – tym razem Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej w ramach zreformowanej KAS, to wydawanie interpretacji indywidualnych dotyczących przepisów podatkowych, które w obszarze cen transferowych mają coraz szersze zastosowanie. W kompetencjach Ministra Finansów pozostanie natomiast wydawanie interpretacji ogólnych, zmiany oraz uchylanie interpretacji.

Nie należy także zapominać o pośrednich aspektach wprowadzenia KAS. Ustawodawca wskazuje, iż celem reformy jest m.in. zwiększenie efektywności i lepsza koordynacja kontroli skarbowych, czy też lepszy dobór i szkolenie kadr urzędniczych. W tak istotnym obszarze dla kontrolujących, jakim już od pewnego czasu są ceny transferowe, może to w długim terminie przyczynić się do zwiększenia ilości i zakresu kontroli transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi.

Podsumowanie

Rok 2017 przynosi w obszarze cen transferowych bardzo wiele fundamentalnych zmian, które będą odzwierciedlone m.in. w trzy-stopniowej dokumentacji, obowiązku przygotowywania analiz porównawczych dla wielu podatników, czy wypełnianiu formularza CIT-TP.

Uproszczone sprawozdanie CIT-TP od 1 stycznia 2017 r.

Reforma KAS, która wejdzie w życie z dniem 1 marca przyszłego roku, choć dotyka wielu obszarów podatkowych może także wpłynąć, zwłaszcza w perspektywie długoterminowej, na stosunek organów kontrolnych do obszaru cen transferowych. Dlatego nie do przecenienia jest odpowiednie zarządzanie tym obszarem w organizacjach w sposób długofalowy i przemyślany – tak, aby nie dać w przyszłości zreformowanym organom argumentów do wydawania niekorzystnych dla podatników decyzji.

Autor: Krzysztof Liszka, Manager w Zespole cen transferowych Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
rozwiń więcej
Księgowość
Zawieszenie projektu CPK to zły sygnał także dla mniejszych firm
29 maja 2024

„Zawieszenie” projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego to zły sygnał również dla mniejszych firm. Czy małe firmy mogą mieć kłopoty przez zawieszenie projektu CPK? Firma zaangażowana w projekt CPK raczej nie dostanie kredytu.

3 czerwca 2024 r. upływa termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej
29 maja 2024

Do 3 czerwca 2024 r. przedsiębiorcy mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej za ubiegły rok. Jakie są skutki nie zrobienia tego w terminie, co się stanie z nadpłatą?

Zmiana wzoru i miejsc naklejania znaków akcyzy na wyroby winiarskie [KOMENTARZ]
29 maja 2024

Komentarz prezes Magdaleny Zielińskiej Związku Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa.

Cyberbezpieczeństwo w branży TSL – nowe wymogi. Co zmieni unijna dyrektywa NIS 2 od 17 października 2024 roku?
28 maja 2024

Dyrektywa NIS 2 wymusza na firmach konieczność wdrożenia strategii zarządzania ryzykiem. W praktyce oznacza to, że muszą zabezpieczyć swoje systemy komputerowe, procesy bezpieczeństwa oraz wiedzę swoich pracowników na tyle, by zapewnić funkcjonowanie i odpowiednio szybką reakcję w przypadku ataku hakerskiego. Od 17 października 2024 roku wszystkie kraje członkowskie powinny zaimplementować dyrektywę w swoim systemie prawnym.

Nawet 8%. Lokaty bankowe – oprocentowanie pod koniec maja 2024 r. [tabela ofert]
28 maja 2024

Ile wynosi oprocentowanie najlepszych depozytów bankowych pod koniec maja 2024 roku? Jakie odsetki można uzyskać z lokat bankowych i kont oszczędnościowych? Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wzrosło w maju do nieco ponad 5,7%.

ZUS pobrał 4000 zł od wdowy. 20 680,00 zł udziału w emeryturze zmarłego [Mąż nie skorzystał z emerytury]
28 maja 2024

Wdowa otrzymała wypłatę gwarantowaną 20 680,00 zł (udział w emeryturze zmarłego męża w zakresie subkonta). ZUS pobrał (jako płatnik PIT) 4000 zł i przekazał te pieniądze fiskusowi. ZUS wykonał prawidłowo przepisy podatkowe ustalające podatek na prawie 1/5 płatności. ZUS jest tu tylko pośrednikiem między wdową a fiskusem.

8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych
28 maja 2024

Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 

Faktura korygująca 2024. Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?
28 maja 2024

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Nowy sposób organów celno-skarbowych na uszczelnienie wywozu towarów podlegającym sankcjom na Rosję
28 maja 2024

Oświadczenie producenta o tym, iż wie kto jest kupującym i sprzedającym towar oraz o tym, iż wie, że jego wyprodukowany towar będzie przejeżdżał przez Rosję w tranzycie i zna końcowego użytkownika produktu, ma być narzędziem do ograniczenia wywozu towarów które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady (UE) NR 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Opóźnienia w zapłacie w podatku dochodowym - skutki
27 maja 2024

Przedsiębiorcy mają wynikający z przepisów podatkowych obowiązek płacenia różnych podatków. W tym także podatków dochodowych: PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych i CIT – podatek dochodowy od osób prawnych (w przypadku np. spółek z o.o. czy akcyjnych). Każde opóźnienie w zapłacie podatku – także podatku dochodowego grozi nie tylko obowiązkiem obliczenia od zaległości podatkowych odsetek ale także odpowiedzialnością karną skarbową. Zaległość podatkowa, to także może być problem pracowników, którzy nie zapłacili podatku dochodowego PIT wynikającego z rocznego zeznania podatkowego.

pokaż więcej
Proszę czekać...