REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych
8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 

Powyższe stanowisko znalazło również potwierdzenie w odpowiedzi na interpelację poselską nr 2520 z dnia 9 maja 2024 roku wydanej przez wiceministra finansów Zbigniewa Stawickego. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wcześniejsze stanowisko fiskusa

Wcześniej skarbówka miała inne zdanie, co potwierdzają interpretacje wydane w poprzednich latach. Przykłady to pisma wydane przez dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 10 września 2014 r. (sygn. ITPP1/443-678/14/AP) oraz dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 grudnia 2018 r. (0114-KDIP1-1.4012.734.2018.1.AO) i 28 grudnia 2018 r. (0111-KDIB3-1. 4012.863.2018.2.WN), a także z 23 września 2020 r. (0112 KDSL1-1.450.732.2020.2.MJ). Przedsiębiorcy mogli zatem stosować preferencyjną stawkę 8 proc. VAT, budując domki klasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) jako budynki mieszkalne jednorodzinne 111, klasa 1110 tj. „budynki mieszkalne jednorodzinne”. Preferencyjna stawka była uznawana za właściwą, jeśli budynki spełniały kryteria stałego zamieszkania.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego

Wiceminister Stawicki udzielając odpowiedzi na interpelację poselską odwołał się do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 kwietnia 2023 r. (I FSK 1727/22), który dotyczył domów studenckich. Sąd stwierdził, że „stałe zamieszkanie” nie oznacza jedynie pobytu stałego w rozumieniu zameldowania. Nie zgodził się, że stałe zamieszkanie należy utożsamiać z pobytem stałym rozumianym jako zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Ponadto w przedmiotowym wyroku Sąd stwierdził, że zamieszkanie należy bowiem przeciwstawić pobytowi w danym lokalu w celach innych niż mieszkalne, w szczególności w celach wypoczynkowych czy rekreacyjnych.

Przypadki innych budynków

Podobne problemy miały miejsce w przeszłości z innymi rodzajami budynków. Fiskus zmieniał swoje stanowisko w sprawie dopuszczalności stosowania stawki 8-proc. VAT, m.in. w kontekście internatów, domów studenckich, więzień i aresztów. Początkowo uznawał je za objęte preferencyjną stawką VAT, ale później zmieniał zdanie. Wyrok NSA z 13 kwietnia 2023 r. w sprawie domów studenckich uznał, że można je traktować jako budynki stałego zamieszkania, co potwierdzało stawkę 8 proc. VAT. Jednak nawet po tym wyroku były wydawane wiążące informacje stawkowe, wskazujące na stawkę 23 proc.

REKLAMA

Przykłady takich interpretacji to WIS z 22 czerwca 2023 r. (0111-KDSB1-1.440.29.2023.8.WF), 23 sierpnia 2023 r. (0111-KDSB1-2.440. 138.2023.3.SM) oraz zmienione WIS z 11 sierpnia 2023 r. (0110-KSI2-2.442.1.2022. 7.KTG) i 14 sierpnia 2023 r. (0110-KSI2-442.1.2022.7.KTG). Dyrektor KIS wydawał odmienne WIS, w których odwoływał się do wyroku NSA, ale jednocześnie zalecał wystąpienie o odrębną WIS w kwestii opodatkowania usługi budowy domu studenckiego. Oznacza to, że przedsiębiorcy budowlani muszą być przygotowani na niepewność prawną i konieczność regularnego monitorowania interpretacji przepisów VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski i rekomendacje 

Zmiana stanowiska fiskusa w sprawie stosowania stawki 8-proc. VAT wywołała zamieszanie i niepewność w branży budowlanej. Przedsiębiorcy muszą teraz znaleźć sposoby na zabezpieczenie swoich interesów w obliczu nowych interpretacji przepisów podatkowych. Powinni oni korzystać z możliwości odwołania się od niekorzystnych decyzji, występować o wiążące informacje stawkowe i, w razie potrzeby, prowadzić spory sądowe.

Autor: Wiktor Koziel, doradca podatkowy

Zobacz także: Szykują się zmiany w podatkach. Oto plany Ministerstwa Finansów
Urzędy skarbowe znowu kontrolują. Tym razem tych podatników

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA