REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik ma prawo otrzymać zwrot VAT – zasady, terminy

Kiedy podatnik ma prawo otrzymać zwrot VAT – zasady, terminy
Kiedy podatnik ma prawo otrzymać zwrot VAT – zasady, terminy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o VAT, jeżeli kwota podatku naliczonego, jest w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc lub kwartał) wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik VAT ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Przepisy art. 87 oraz art. 146k ustawy o VAT precyzują zasady i terminy tego zwrotu VAT.

Zwrot VAT – podstawowe zasady

Z art. 87 ustawy o VAT wynikają następujące podstawowe warunki (ogólne zasady) zwrotu VAT podatnikowi:

1) w okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego,
2) kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym jest – wg decyzji i wniosku podatnika - kwotą VAT do zwrotu,
3) Podatnik ma prawo również kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w danym okresie rozliczeniowym przenieść do rozliczenia w kolejnym okresie rozliczeniowym (np. na przyszły miesiąc).

A zatem zwrot VAT z urzędu skarbowego jest prawem podatnika, ale z prawa tego nie ma obowiązku korzystać. 

REKLAMA

Autopromocja

Terminy zwrotu vat

Urząd skarbowy ma obowiązek zwrócić podatnikowi VAT zwrot VAT w następujących terminach:

  • 60 dni - termin podstawowy,
  • 180 dni - termin wydłużony, jeśli podatnik w danym okresie rozliczeniowym nie wykaże żadnej sprzedaży, nawet nieopodatkowanej, tylko zakupy
  • 25 dni,
  •  

Zwrot VAT w ciągu 180 dni od dnia złożenia rozliczenia 

Ten termin dotyczy podatników którzy w okresie rozliczeniowym nie wykonali czynności:
- opodatkowanych na terytorium Polski oraz
- wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1ustawy o VAT opodatkowanych poza terytorium Polski.

Ale w tych przypadkach zwrot VAT powinien nastąpić w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w US zabezpieczenie majątkowe. Co więcej, termin zwrotu może być w tych przypadkach przedłużony do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika, chyba że podatnik złoży zabezpieczenie majątkowe.

Zwrot VAT w ciągu 60 dni od dnia złożenia rozliczenia

Termin ten dotyczy:
1) podatników wykonujących czynności opodatkowane na terytorium Polski oraz
2)  podatników dokonujących dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium Polski i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten termin zwrotu również może być przedłużony do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika, chyba że podatnik złoży zabezpieczenie majątkowe.

40 dni od dnia złożenia rozliczenia – ten termin dotyczy podatników:
1) wystawiających wyłącznie faktury ustrukturyzowane przy użyciu KSeF oraz
2) którzy w danym okresie rozliczeniowym oprócz faktur ustrukturyzowanych wystawiali faktury:
- których nie wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej z powodu braku zgodności ze wzorem faktury ustrukturyzowanej, oraz
- w postaci paragonu z kasy rejestrującej uznawanego za fakturę uproszczoną.

Przy czym urząd skarbowy ma obowiązek zwrócić VAT w terminie 40 dni od dnia złożenia rozliczenia, pod warunkiem że:

a) wykazana w deklaracji kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych nie przekracza 3000 zł,

b) przez okres co najmniej 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o zwrot podatnik był zarejestrowany jako podatnik VAT, składał deklaracje oraz posiadał rachunek ujawniony w wykazie podatników VAT.

Spełnienie tych warunków jest weryfikowane automatycznie w systemie elektronicznym KAS.

Zwrot VAT w ciągu 25 dni od dnia złożenia rozliczenia  

Ten termin dotyczy podatników:

- „bezgotówkowych”,

- którzy złożą wniosek o zwrot VAT na rachunek VAT (w ramach mechanizmu podzielonej płatności – split payment).

Urząd skarbowy ma obowiązek zwrócić podatnikowi różnicę podatku podatnikowi „bezgotówkowemu” w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) kwoty podatku naliczonego wynikają z:
a) faktur zapłaconych za pośrednictwem rachunku bankowego (lub w skok) podatnika wskazanego w zgłoszeniu identyfikacyjnym,
b) pozostałych faktur dokumentujących należności, jeżeli łączna kwota tych należności nie przekracza 15 000 zł,
c) zapłaconych przez podatnika dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2–3 oraz art. 34 ustawy o VAT,
d) importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji,

2) kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji nie przekracza 3000 zł,
3) podatnik złoży w urzędzie skarbowym, nie później niż w dniu złożenia deklaracji, potwierdzenie zapłaty należności, o których mowa w pkt 1 lit. a,

4) podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot w terminie 25 dni:
a) był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
b) składał za każdy okres rozliczeniowy deklaracje, o których mowa w art. 99 ust. 1–3 ustawy o VAT.

Przy czym także w tym przypadku termin zwrotu może być przedłużony do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika, chyba że podatnik złoży zabezpieczenie majątkowe.

Ponadto podatnikowi, który nie zapewniał możliwości dokonywania zapłaty bezgotówkowej w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, nie przysługuje zwrot różnicy podatku w terminie 25 dni, za okres rozliczeniowy:
1) w którym naruszenie tego obowiązku zostało stwierdzone oraz za 6 kolejnych okresów rozliczeniowych następujących po tym okresie rozliczeniowym;
2) za który podatnik wykazał zwrot różnicy podatku.

Zwrot VAT w ciągu 15 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia deklaracji lub od dnia złożenia korekty

Ten termin zwrotu VAT dotyczy podatników rejestrujących sprzedaż na kasach online i przyjmujących płatności bezgotówkowo w terminie 15 dni, licząc od dnia:
1) w którym upłynął termin do złożenia deklaracji VAT w przypadku złożenia:
a) deklaracji, w której podatnik wykazał zwrot różnicy podatku,
b) korekty deklaracji, w której podatnik wykazał zwrot różnicy podatku, jeżeli jej złożenie nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji;
2) złożenia korekty deklaracji, w której podatnik wykazał zwrot różnicy podatku, jeżeli jej złożenie nastąpiło po upływie terminu do złożenia deklaracji.

Urząd skarbowy ma obowiązek zwrócić VAT podatnikowi stosującemu kasy online i przyjmującemu płatności bezgotówkowo w terminie 15 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1) za trzy kolejne okresy rozliczeniowe (w przypadku podatników rozliczających się miesięcznie), a w przypadku podatnika rozliczającego się kwartalnie za jeden okres rozliczeniowy, poprzedzające bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot, udział procentowy:

a) łącznej wartości sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online w danym okresie rozliczeniowym w całkowitej wartości sprzedaży wraz z podatkiem dokonanej przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym, był nie niższy niż: 70% (w okresie od 1 lipca 2023 r. do 30 czerwca 2025 r.), 80% (w okresie od 1 lipca 2025 r.),

b) otrzymanych płatności zrealizowanych bezgotówkowo z tytułu sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online dokumentowanej paragonami z oznaczeniem, z którego wynika, że płatność została dokonana przy użyciu karty płatniczej, przez wykonanie płatności mobilnej lub polecenia przelewu, zgodnym z formą otrzymanej płatności, w stosunku do łącznej wartości sprzedaży wraz z podatkiem zaewidencjonowanej przy zastosowaniu tych kas w danym okresie rozliczeniowym, był nie niższy niż: 55% (w okresie od 1 lipca 2023 r. do 30 czerwca 2025 r.), 80% (w okresie od 1 lipca 2025 r.).

2) przez kolejne 6 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot, łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przez tego podatnika przy zastosowaniu kas rejestrujących online za każdy okres rozliczeniowy, była nie niższa niż 40 tys. zł.

3) za okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot:
a) kwota różnicy podatku wykazana przez podatnika nie przekracza dwukrotnej wysokości podatku wynikającego u tego podatnika ze sprzedaży zaewidencjonowanej w okresie rozliczeniowym przy zastosowaniu kas rejestrujących online,
b) kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji nie przekracza 3000 zł,
c) podatnik złożył deklarację przed upływem terminu do jej złożenia, chyba że zwrot wynika z korekty deklaracji.

4) podatnik przez kolejne:
a) 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot:
– był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
– składał za każdy okres rozliczeniowy deklaracje VAT;
b) 3 miesiące poprzedzające bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnios­kiem o zwrot, posiadał rachunek zawarty w wykazie podatników VAT;

c) 6 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot, prowadził ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas rejestrujących online

Spełnienie tych warunków zwrotu VAT w 15 dni jest weryfikowane z wykorzystaniem zasobów teleinformatycznych Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Również w tych przypadkach 15-dniowy termin zwrotu VAT może być przedłużony do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika, chyba że podatnik złoży zabezpieczenie majątkowe.

Podstawa prawna: art. 87, art. 146k ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – tekst jednolity z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U. z 2024 r., poz. 361).

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA