REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga na złe długi w VAT. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?
Ulga na złe długi w VAT. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

Czy podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi

Ważne

Tak, mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może korzystać z ulgi na złe długi, jeśli jego kontrahenci nie są podatnikami VAT czynnymi, a on nie otrzymał zapłaty przez 180 dni, licząc od dnia upływu terminu płatności wierzytelności określonego w umowie lub na fakturze i był zobowiązany rozliczyć należny VAT. Szczegóły w dalszej części artykułu.

Ulga na złe długi w VAT - zasady

Przepisy VAT pozwalają podatnikom skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona (art. 89a ust. 1 ustawy o VAT). Jest to tzw. ulga na złe długi.

Tabela. Warunki korzystania z ulgi na złe długi

Lp. Korzystanie z ulgi na złe długi jest możliwe, jeżeli łącznie spełnionych jest pięć poniższych warunków:
1.nieuregulowanie wierzytelności w ciągu 90 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze,
2.

sprzedaż została dokonana na rzecz nabywcy zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny albo nieściągalność wierzytelności jest dodatkowo udokumentowana na jeden z trzech określonych przepisami sposobów, tj.:

  • wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego lub
  • wierzytelność została wpisana do rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym, lub
  • wobec dłużnika ogłoszono upadłość konsumencką na podstawie odrębnych przepisów,
3.na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji, w której dokonuje się korekty, wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny,
4.od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły trzy lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona,
5.do dnia skorzystania z ulgi na złe długi (złożenia deklaracji) wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.
 

Nie ma przepisu wyłączającego możliwość korzystania z ulgi na złe długi przez małych podatników rozliczających VAT metodą kasową. Zauważyć jednak należy, że korzystanie z ulgi na złe długi polega na korygowaniu podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. Jednocześnie w przypadku podatników korzystających z rozliczania VAT metodą kasową obowiązek podatkowy w odniesieniu do dokonywanych przez nich dostaw towarów i świadczenia usług powstaje w szczególny sposób i jest powiązany z otrzymaniem płatności, co ma wpływ na prawo do korzystania z ulgi na złe długi.

Rozliczenie VAT metodą kasową, gdy kupujący jest podatnikiem VAT czynnym 

W przypadku sprzedaży na rzecz podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni podstawa opodatkowania oraz podatek należny są przez małych podatników rozliczających VAT metodą kasową rozpoznawane dopiero z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. W zakresie tym u podatników nie powstaje zatem podstawa opodatkowania oraz podatek należny, który mógłby zostać skorygowany w ramach ulgi na złe długi. Ich wystąpienie na skutek otrzymania zapłaty lub jej części wiąże się z uregulowaniem należności, co wyłącza możliwość skorzystania z ulgi na złe długi. Podatnik nie rozlicza VAT, dopóki klient będący podatnikiem VAT czynnym nie opłaci faktury.

Rozliczenie VAT metodą kasową, gdy kupujący nie jest podatnikiem VAT czynnym 

W przypadku sprzedaży na rzecz podmiotów niezarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni obowiązek podatkowy przy stosowaniu metody kasowej również jest ustalany z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, ale w tym przypadku wyznaczono termin graniczny. VAT nie może być rozliczony później niż 180 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. 

Przykład

Hurtownia ABC rozlicza VAT metodą kasową. Sprzedała 22 września 2023 r. materiały budowlane na rzecz Jana Kowalskiego, który prowadzi firmę budowlaną, ale korzysta ze zwolnienia z VAT. Do 20 marca 2024 r. spółka nie otrzymała zapłaty. Dlatego w JPK_V7 za marzec musi rozliczyć VAT od tej sprzedaży, mimo że faktura nie została opłacona.

Termin dokonania korekty w ramach ulgi na złe długi

Powstaje pytanie, kiedy można skorzystać z ulgi na złe długi, gdy VAT jest rozliczany w terminie 180 dni od upływu terminu płatności. Z przepisu art. 89a ust. 1a ustawy o VAT wynika bowiem, że podatnicy nie mają swobody wyboru JPK_V7, za który mogą skorzystać z ulgi na złe długi. Skorzystanie z korekty w ramach tej ulgi jest możliwe wyłącznie w ramach JPK_V7 składanego za okres rozliczeniowy, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną. Oznacza to, że korekta powinna być dokonana za okres rozliczeniowy, w którym upłynął 90 dzień, licząc od dnia upływu terminu płatności wierzytelności określonego w umowie lub na fakturze. 

Po złożeniu tej deklaracji korzystanie z ulgi na złe długi wymaga jej korekty (zob. przykładowo pismo Ministerstwa Finansów z 12 listopada 2013 r., sygn. PT8/033/187/448/AMT/13/RD-117081, stanowiące zmianę interpretacji indywidualnej).

Ważne

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Nie ma przepisu wyłączającego możliwość korzystania z ulgi na złe długi w drodze korekty deklaracji za okres wcześniejszy niż okres powstania obowiązku podatkowego. W związku z tym, w ocenie autora, korzystanie w taki sposób z ulgi na złe długi jest postępowaniem dopuszczalnym. Oznacza to, że dopuszczalne jest korzystanie przez małych podatników rozliczających VAT metodę kasową z ulgi na złe długi w JPK_V7 za okres wcześniejszy niż okres powstania obowiązku podatkowego, pod warunkiem wykazania podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w deklaracji za okres rozliczeniowy powstania obowiązku podatkowego. Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby bowiem do niedopuszczalnego wniosku, że mali podatnicy rozliczający VAT metodą kasową de facto nie mają w omawianych przypadkach możliwości korzystania z ulgi na złe długi.

Warunki korzystania z ulgi, gdy nabywca nie jest podatnikiem VAT czynnym

Przypomnieć przy tym należy, że korzystanie z ulgi na złe długi w stosunku do wierzytelności wobec innych podmiotów niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni wymaga spełnienia dodatkowego warunku. Z art. 89a ust. 2a ustawy o VAT wynika, że w takich przypadkach konieczne jest, aby:

  1. wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego lub
  2. wierzytelność została wpisana do rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym, lub
  3. wobec dłużnika ogłoszono upadłość konsumencką na podstawie odrębnych przepisów.

Podsumowując, mali podatnicy rozliczający VAT metodą kasową mogą korzystać z ulgi na złe długi. Jednak:

  • możliwość ta dotyczy nieopłaconej sprzedaży na rzecz podmiotów niebędących czynnymi podatnikami VAT,
  • korzystanie z ulgi na złe długi przez takich podatników jest możliwe, jeśli nie otrzymali oni zapłaty przez 180 dni, licząc od dnia upływu terminu płatności wierzytelności określonego w umowie lub na fakturze,
  • korzystanie z ulgi na złe długi przez takich podatników wymaga spełnienia (poza warunkami wynikającymi z art. 89a ust. 2 ustawy o VAT) dodatkowych warunków określonych przepisami art. 89a ust. 2a ustawy o VAT),
  • korzystanie z ulgi na złe długi przez małych podatników rozliczających VAT metodą kasową wymaga najczęściej korygowania plików JPK_VAT za okresy rozliczeniowe, w których upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu płatności nieuregulowanej wierzytelności.
Przykład

W styczniu mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową sprzedał towar podatnikowi korzystającemu ze zwolnienia podmiotowego. 20 kwietnia minął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności, natomiast w lipcu upłynęło 180 dni, licząc od dnia dokonania dostawy towarów. Wynikająca z tej sprzedaży wierzytelność nie została jak dotąd uregulowana i została wpisana do Krajowego Rejestru Długów. W tej sytuacji podatnik:

  1. był obowiązany wykazać przedmiotową sprzedaż w części ewidencyjnej pliku JPK_V7K za lipiec i uwzględnić ją w części deklaracyjnej pliku JPK_V7K za III kwartał,
  2. jest uprawniony do skorzystania z ulgi na złe długi w drodze korekty JPK_V7 za II kwartał.

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA