Rabat obniżający koszty zakupu - jak i kiedy trzeba rozliczyć go w kosztach uzyskania przychodu

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
CIT; koszty; rabat obniżający koszty zakupu; koszty uzyskania przychodu / Fotolia / Fotolia
Podatnicy miewają wątpliwości jak i kiedy powinni rozliczyć podatkowo rabat obniżający koszty z tytułu nabycia towarów. Na te pytania odpowiedział w interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi.

1. Zdarza się, że firmy zajmujące się działalnością handlową otrzymują rabaty na zakupione towary handlowe. Jeżeli są to rabaty, które można odnieść do konkretnych zakupów, ich wartość powinna pomniejszać koszty uzyskania przychodów.

Autopromocja

2. Moment uwzględnienia korekty kosztu w rachunku podatkowym zależy od momentu otrzymania rabatu. Co do zasady, rabat powinien pomniejszać koszty w tym samym roku, w którym podatnik osiąga przychody z tytułu dalszej sprzedaży towarów objętych rabatem.

3. Może się jednak zdarzyć, że otrzymanie rabatu nastąpi po zakończeniu roku podatkowego, w którym powstały wspomniane powyżej przychody. W takim przypadku odniesienie rabatu do roku osiągnięcia przychodu jest możliwe tylko wtedy, gdy rabat został otrzymany przed złożeniem zeznania podatkowego za ten rok, a także przed upływem terminu do jego złożenia. W przypadku podatników obowiązanych do sporządzenia sprawozdania finansowego dochodzi dodatkowy warunek: otrzymanie rabatu nie może nastąpić później niż do dnia sporządzenia tego sprawozdania.

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, wydanej w imieniu Ministra Finansów 17 września 2012 r. (nr IPTPB3/423-268/12-2/PM).

Jak obniżyć koszt zakupu mieszkania?

Rabat po sporządzeniu sprawozdania

Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się sprzedażą ciągników i innych maszyn rolniczych, które sprowadza z zagranicy. Spółka zakupiła pewną ilość ciągników w 2011 r. Z kolei w lipcu 2012 r. otrzymała notę kredytową, datowaną na 30 czerwca 2012 r., w której udokumentowano rabat (nazywany przez dostawcę „bonusem”), czyli zmniejszenie ceny wspomnianych powyżej ciągników.

W nocie wskazano nie tylko zbiorczą kwotę rabatu, ale także rozdzielono ją na poszczególne maszyny, dodając daty i numery faktur, do których odnosiły się obniżki o określonych wartościach. Warunkiem otrzymania rabatu była zapłata za wszystkie ciągniki, które były nim objęte. Spółka spełniła ten warunek w czerwcu 2012 r. Pod koniec czerwca, czyli jeszcze przed otrzymaniem noty kredytowej, zatwierdziła sprawozdanie finansowe.

W kontekście przedstawianego stanu faktycznego, przedstawiciele spółki zastanawiali się, w jakim okresie odzwierciedlić notę kredytową w rozliczeniach z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Dla rozstrzygnięcia tej kwestii ważna była okoliczność, że część ciągników objętych rabatem została sprzedana krajowym odbiorcom w 2011 r., część w 2012 r. przed otrzymaniem noty kredytowej, a dalsza część wciąż pozostawała w magazynie.

Rabat pomniejsza koszty

Dla wyjaśnienia kwestii odniesienia rabatu do odpowiednich lat podatkowych spółka złożyła wniosek o interpretację do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, działającego w imieniu Ministra Finansów.

Jak rozliczyć podatkowo udzielone bonifikaty?

We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego rabat powinien być – w każdym przypadku – odzwierciedlany w rachunku podatkowym jako pomniejszenie kosztów. W przypadku rabatu dotyczącego ciągników sprzedanych w roku poprzednim (2011) oraz ciągników sprzedanych w 2012 r., ale przed otrzymaniem noty kredytowej, pomniejszenie kosztów powinno być dokonane „na bieżąco” – w deklaracji składanej po otrzymaniu wspomnianej noty. Z kolei rabat dotyczący ciągników, które, w momencie otrzymania noty, były jeszcze w magazynie – powinien być rozpoznany jako pomniejszenie kosztów potrącanych w momencie, w którym nastąpi ich sprzedaż.

Po rozpatrzeniu wniosku dyrektor IS wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko spółki było prawidłowe.

Uzasadniając rozstrzygnięcie, dyrektor nie miał wątpliwości, że rabat jest wielkością, która pomniejsza koszty. Nie miał też wątpliwości, że chodzi o koszty ze sprzedaży ciągników, a więc koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Główna trudność polegała na tym, że ustawa o CIT reguluje wprost zasady potrącania takich kosztów, ale nie zasady ich korygowania w dół. W związku z tym dyrektor uznał – podobnie, jak spółka wnioskująca o interpretację – że należy się odwołać do wspomnianych zasad potrącania i zastosować je odpowiednio do korygowania.

Potrącanie kosztów bezpośrednich

Wspomniane powyżej zasady wynikają z art. 15 ust. 4, 4b i 4c ustawy o CIT. Pierwszy z tych przepisów wprowadza ogólną regułę, wedle której koszty bezpośrednio związane z przychodami powinny być rozpoznawane w roku, w którym rozpoznaje się powiązane z nimi przychody.

Zaznaczono w nim również, że ta reguła może być stosowana bez żadnych modyfikacji, jeżeli koszt poniesiono w roku osiągnięcia odpowiedniego przychodu lub w latach poprzednich.

Rzecz się komplikuje, jeżeli koszt został poniesiony po zakończeniu roku, w którym powstał odpowiadający mu przychód. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 15 ust. 4c, rozpoznanie kosztu następuje – co do zasady – w roku, w którym poniesiono koszt, choćby nawet przychód został osiągnięty w latach poprzednich.

Jak i za co udzielać rabatów

Wyjątkiem są przypadki, w których poniesienie kosztu nastąpiło w roku następującym po roku osiągnięcia przychodu, ale – mimo to – podatnik ma szansę na wykazanie kosztu w roku osiągnięcia przychodu.

Zgodnie z koncepcją wyrażoną w ustawie o CIT, taka szansa pojawia się wtedy, gdy spełnione są łącznie trzy warunki: poniesienie kosztu nastąpiło a) przed złożeniem zeznania podatkowego dotyczącego roku osiągnięcia przychodu, b) przed upływem ustawowego terminu do złożenia tego zeznania i c) przed sporządzeniem sprawozdania finansowego za rok osiągnięcia przychodu (ten ostatni warunek dotyczy tylko tych podatników, którzy mają obowiązek sporządzenia sprawozdania).

Czy wydatki na zakup bonów towarowych można zaliczyć do kosztów?

Jeżeli wszystkie powyższe warunki są spełnione, to podatnik – zgodnie z art. 15 ust. 4b ustawy o CIT – powinien potrącić koszt w roku osiągnięcia przychodu, choćby ten koszt został poniesiony później.

Koszt i korekta kosztu – te same zasady

Wspomnieliśmy już, że zdaniem dyrektora IS, zasady dotyczące potrącania kosztów bezpośrednio związanych z przychodami powinny być odpowiednio stosowane do zdarzeń, które powodują ich korektę. Temu podejściu trudno cokolwiek zarzucić.

Idąc tym tropem dyrektor musiał zauważyć, że nota kredytowa dotyczyła towarów, które spółka zakupiła w 2011 r. i częściowo sprzedała w tym samym 2011 roku. Jednocześnie, wspomniana nota wpłynęła do spółki w lipcu 2012 r., kiedy sprawozdanie finansowe za rok 2011 było nie tylko sporządzone, ale nawet zatwierdzone (nie mówiąc o tym, że upłynął termin do złożenia rocznego zeznania CIT). Dlatego – w odniesieniu do towarów sprzedanych w 2011 r. – nie można było odnieść korekty kosztów do roku osiągnięcia przychodów.

W konsekwencji, zgodnie z art. 15 ust. 4c, należało rozpoznać tę korektę w 2012 r., a więc w roku otrzymania rabatu, przy czym najlepszym sposobem było uwzględnienie korekty „na bieżąco”, przy uiszczaniu najbliższej zaliczki.

Jak udokumentować obniżenie przychodu poprzez bonifikaty

Ten sam sposób rozliczenia był właściwy, jeśli chodzi o korektę dotyczącą ciągników sprzedanych w 2012 r., ale przed otrzymaniem noty kredytowej. Do tych ciągników należało zastosować zasadę, wynikającą z art. 15 ust. 4, polegającą na tym, że koszt, a także korekta kosztu, powinny być odniesione do okresu, w którym wystąpił powiązany z nimi przychód.

Ponieważ korekty nie można było rozpoznać w momencie dokonania dalszej sprzedaży ciągników, bo wtedy nie było jeszcze noty kredytowej, należało to zrobić niezwłocznie po tym, kiedy ta nota wpłynęła.

Ostatnia kwestia to rozpoznawanie rabatów dotyczących tej części ciągników, które – w momencie otrzymania noty kredytowej – były w magazynie spółki. W tym zakresie nie było żadnych komplikacji, a co za tym idzie, spółka może rozpoznawać korekty razem z całością kosztów zakupu – wtedy, kiedy będzie sprzedawać poszczególne ciągniki.

Piotr Kaim, doradca podatkowy

Księgowość
Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...