Składki na ubezpieczenie samochodu osobowego – koszty podatkowe

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
rozwiń więcej
Składki na ubezpieczenie samochodu osobowego – koszty podatkowe
Przepis wprowadzający ograniczenia w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wysokości składek ubezpieczenia samochodu osobowego, dotyczy wyłącznie tych składek, których wysokość uzależniona jest od wartości samochodu. W praktyce powyższe oznacza, że limitacji podlegają koszty składek ubezpieczenia AC.

W związku z użytkowaniem samochodów osobowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podatnicy zobowiązani są do ponoszenia kosztów obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC), które chroni przed odpowiedzialnością finansową za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów. Ponadto posiadacze samochodów osobowych mogą zawrzeć umowy w zakresie ubezpieczeń dobrowolnych, w tym ubezpieczenie autocasco (AC) i ubezpieczenie Następstw Nieszczęśliwych Wypadków (NNW).

Autopromocja

Ponoszenie powyższych kosztów jest uzasadnione z punktu widzenia ochrony interesów podatnika. Niemniej jednak, zaliczając powyższe wydatki do kosztów uzyskania przychodów, należy uwzględnić regulację art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP). Jak wynika z przywołanego przepisu, do kosztów uzyskania przychodów nie podlega zaliczeniu wartość składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część, ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 euro (przeliczona na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia) do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Wskazana regulacja wprowadza zatem limit w zakresie możliwości kwalifikacji do kosztów podatkowych wydatków z tytułu nabycia ubezpieczenia samochodu osobowego, którego wartość dla celów ubezpieczenia jest wyższa niż równowartość 20.000 euro.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zauważyć należy, że omawiany przepis nie precyzuje do jakiego rodzaju ubezpieczenia znajduje on zastosowanie. Opierając się jednakże na stanowisku organów podatkowych, ograniczenie dotyczące wysokości składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, które mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, dotyczy wyłącznie składek, których wysokość jest uzależniona od wartości samochodu. Uznaje się zatem, że limitem objęte zostały składki na ubezpieczenie AC.

W odniesieniu do innych rodzajów ubezpieczeń, dla których wartość samochodu nie jest istotna (ubezpieczenie OC, NNW), podatnikowi przysługuje prawo do ujęcia po stronie kosztów składki w pełnej wysokości. Takie stanowisko wyrażone zostało m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 14.01.2014 r. (znak ILPB3/423-487/13-2/JG) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23.08.2012 r. (znak IPPB3/423-298/12-4/EŻ).

Rozważając możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zawarciem umów ubezpieczenia odnoszących się do samochodów osobowych, warto zwrócić uwagę na konsekwencje ponoszenia kosztów ubezpieczenia utraty wartości pojazdu (GAP). Zwrócić należy bowiem uwagę, że w przypadku zawierania umowy ubezpieczenia GAP, jednym z istotnych elementów jest wartość pojazdu wynikająca z ceny zawartej na fakturze zakupu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 18.03.2016 r. (znak ITPB3/4511-1/16/PS), wskazał jednakże, iż składki z tytułu ubezpieczenia GAP podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości (interpretacja ta została wprawdzie wydana na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże poprzez analogię można ją odnieść do sytuacji podatników podatku dochodowego od osób prawnych). Organ podatkowy uznał bowiem, iż przedmiotem ubezpieczenia GAP nie jest samochód osobowy, lecz utrata wartości ubezpieczonego pojazdu w okresie ubezpieczenia, a dokładniej strata finansowa powstała na skutek utraty wartości pojazdu. W konsekwencji, zdaniem organu, kwoty ubezpieczenia GAP nie podlegają ograniczeniom w zakresie dopuszczalności zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Aleksandra Kołc, Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...