Jakie są skutki sprzedaży składnika majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne na terenie SSE?

Mikołaj Wietrzny
Ekspert podatkowy
rozwiń więcej
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
Utrata prawa do zwolnienia podatkowego z CIT
Przeniesienie w jakiejkolwiek formie własności składnika majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne – przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – stanowi przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego z CIT. Jednak utrata zwolnienia następuje wyłącznie w tej części, w jakiej związane ono było z tym składnikiem majątku, którego własność została przeniesiona (w okresie następującym po zbyciu składnika majątkowego), o ile zostaną spełnione pozostałe warunki zezwolenia.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 października 2010 r. (IBPBI/2/423-965/10/AP)

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalność na terenie SSE na podstawie zezwolenia. Spółka zamierzała dokonać zbycia środków trwałych przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym, spółka zadała organowi pytanie, czy takie przeniesienie własności skutkuje utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego w całości, czy też jedynie w części, w jakiej zwolnienie związane było ze zbywanymi środkami trwałymi?

Zdaniem spółki, przeniesienie prawa własności środków trwałych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji, skutkuje utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu działalności na terenie SSE jedynie części, w jakiej zwolnienie związane było ze środkami trwałymi, których własność została przeniesiona.

Powołując się na przepisy ustawy o SSE oraz odpowiedniego rozporządzenia wykonawczego organ podatkowy uznał stanowisko spółki za prawidłowe.

Czy interpretacja jest właściwa?

Stanowisko zaprezentowane przez organ podatkowy wydaje się słuszne w świetle przepisów prawa oraz dotychczasowej praktyki. Co ważne, komentowana interpretacja wpisuje się serię innych, podobnych rozstrzygnięć fiskusa wydanych w analogicznych sprawach.

Wydaje się zatem, że zagadnienie konsekwencji podatkowych sprzedaży środka trwałego, którego zakup wliczony był do kosztów kwalifikowanych inwestycji prowadzonej na terenie SSE (przed upływem 5 lat od chwili wprowadzenia tego środka trwałego do ewidencji) nie powinno budzić większych kontrowersji.

Ratio legis obowiązku utrzymania własności środków trwałych przez 5 lat

Obowiązek utrzymania przez 5 lat (lub w przypadku przedsiębiorców z sektora MŚP przez 3 lata) własności środków trwałych, których zakup stanowił koszt kwalifikowany inwestycji prowadzonej na terenie SSE, ma na celu zabezpieczenie Skarbu Państwa przed niewłaściwym wykorzystaniem przez przedsiębiorców przyznanej im pomocy publicznej.

Chodzi o uniknięcie sytuacji, w której przedsiębiorca zbudowałby wysoki limit dostępnego zwolnienia podatkowego kupując środki trwałe, które następnie zostałyby szybko zbyte.

Jednakże zbyt surowe egzekwowanie powyższej zasady (np. poprzez całkowity zakaz sprzedaży środków trwałych przed upływem pięcioletniego terminu pod rygorem utraty zwolnienia podatkowego w całości) byłoby nieuzasadnione i mogłoby prowadzić do sytuacji absurdalnych.

Przedsiębiorcy byliby bowiem karani utratą całości zwolnienia podatkowego nawet w przypadku sprzedaży przestarzałych, nieefektywnych urządzeń i zakupu w ich miejsce nowych, droższych i bardziej innowacyjnych.

Za rozsądne należy zatem uznać podejście organu podatkowego, który stwierdził, że w przypadku zbyt wczesnej sprzedaży środków trwałych (tj. przed upływem 3 lub 5 lat od wprowadzenia ich do ewidencji) przedsiębiorca utraci prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego w SSE, jednak tylko w części w jakiej przysługiwało mu ono z tytułu kosztu poniesionego na te środki trwałe.

Będzie tak oczywiście pod warunkiem, że pomimo zbycia części środków trwałych podatnik osiągnie poziom wydatków inwestycyjnych wskazany w zezwoleniu strefowym oraz spełni pozostałe warunki określone w zezwoleniu.

Diabeł tkwi w szczegółach

Zbyt wczesne zbycie środka trwałego w SSE powoduje konieczność odpowiedniego skorygowania dostępnego limitu zwolnienia podatkowego. Konieczne jest zatem ustalenie w jaki sposób należy dokonać takiej korekty.

W komentowanej interpretacji, organ podatkowy nie podejmuje analizy tego zagadnienia, wspominając jedynie, że do utraty prawa do zwolnienia dochodzi „w okresie następującym po zbyciu składnika majątkowego”.

Takie sformułowanie może sugerować, że w ocenie organu podatkowego wartość sprzedawanego środka trwałego należy wyłączyć z puli kosztów kwalifikowanych inwestycji w chwili jego sprzedaży.

Powyższe stanowisko, pomimo iż zasadniczo korzystne dla podatników, wydaje się jednak nieuzasadnione. Może ono bowiem prowadzić do powstania nienależnych korzyści po stronie podatnika korzystającego ze zwolnienia podatkowego w SSE.

Przykładowo, można sobie wyobrazić sytuację, w której podatnik wykorzysta cały przysługujący mu limit pomocy publicznej przed upływem 5 lat od wprowadzenia niektórych składników majątku do ewidencji środków trwałych.

W takiej sytuacji zbycie takich składników majątku przed upływem pięcioletniego terminu, zasadniczo nie niosłoby za sobą żadnych negatywnych konsekwencji dla podatnika, gdyż nie byłoby możliwe odebranie mu na przyszłość zwolnienia podatkowego.

Za rozwiązanie w pełni zgodne z przepisami prawa należy zatem uznać sposób dokonywania korekty polegający na wycofaniu wartości zbywanych środków trwałych z puli wydatków kwalifikowanych ze skutkiem wstecznym (tj. od miesiąca uznania ich za kwalifikowane).

Tylko takie rozwiązanie daje pewność, że w żadnym momencie wydatki na środki trwałe sprzedane przed upływem pięcioletniego terminu nie były wliczane do puli kosztów kwalifikowanych i nie miały wpływu na wysokość przysługującego podatnikowi zwolnienia podatkowego.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Warto również podkreślić, że w wielu innych interpretacjach podatkowych (np. interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygnatura: IPPB3/423-1613/08-4/EŻ) za poprawne uznano właśnie wsteczne korygowanie wartości kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...