REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć inwestycję w obcym środku trwałym po rozwiązaniu umowy najmu

Filip Majdowski
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
sklep pc
sklep pc

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku rozwiązania umowy najmu lokalu, strata powstała w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonej inwestycji w obcym środku trwałym, może zostać uznana za koszt uzyskania przychodów w podatku CIT, jeżeli nie wiąże się ze zmianą charakteru prowadzonej działalności. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) nie ma bowiem wtedy zastosowania. Ponadto, pojęcie „likwidacji środka trwałego” należy rozumieć w sposób szeroki, czyli nie tylko jako jego zniszczenie, ale także jako wycofanie z użytkowania.

Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 października 2010 r. (III SA/Wa 738/10).

REKLAMA

Autopromocja

Nakłady poniesione w celu przystosowania do przyjętych standardów prowadzonej działalności 

Spółka prowadzi sprzedaż prasy oraz wyrobów pozaprasowych w punktach sprzedaży detalicznej (kioski oraz saloniki prasowe) na terenie całego kraju. Część pomieszczeń, w których działalność jest prowadzona, nie stanowi własności spółki, ale jest przez nią wynajmowana od innych podmiotów. Zdarza się, że konieczne jest dokonanie w nich inwestycji, w tym niezbędnych prac adaptacyjnych.

Jeśli dana lokalizacja nie spełnia zakładanych celów i generuje straty, spółka stara się zakończyć najem w tym miejscu. W większości przypadków zawarte umowy najmu nie przewidują jednak możliwości zwrotu przez wynajmującego wydatków poniesionych na ulepszenie przedmiotowych obiektów, ani też zwrotu sfinansowanego wyposażenia. W momencie rozwiązania umowy spółka wykreśla środek trwały z ewidencji, a tym samym dokonuje likwidacji środka trwałego.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W związku z powyższym, spółka zadała organowi podatkowemu pytanie, czy strata odpowiadająca niezamortyzowanej wartości początkowej inwestycji w obcy środek trwały w postaci wydatków poniesionych na dostosowanie zajmowanego na podstawie umowy najmu lokalu do prowadzonej działalności może zostać zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Czy strata stanowi koszt?

Zdaniem spółki, wspomniana strata może zostać zaliczona przez nią do kosztów uzyskania przychodów, gdyż spełnia przesłanki określone w art. 15 ustawy o CIT. Jedynie przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 wyłącza z możliwości zaliczenia do kosztów „straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności”.

W omawianym przypadku jednak, rozwiązanie umowy najmu, nie jest zmianą rodzaju prowadzonej działalności, co w konsekwencji oznacza, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Samo pojęcie likwidacji należy natomiast rozumieć w sposób szeroki, a nie jako fizyczne unicestwienie przedmiotów.

Polecamy: Podatki 2011

Dyrektor Izby Skarbowej w wydanej interpretacji indywidualnej (sygn. IPPB5/423-705/09-2/AJ) uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Organ podatkowy stwierdził, że w omawianej sprawie nie występuje strata. Musi ona bowiem powstać wskutek przyczyn losowych, nieleżących w zasięgu decyzyjnym podmiotu.

Środki trwałe nie zostały zaś zlikwidowane, lecz zbyte nieodpłatnie na rzecz podmiotu wynajmującego pomieszczenia. Spółce przysługiwało bowiem prawo, na podstawie art. 676 kc, aby odłączyć zainstalowane przez siebie elementy lub wystąpić o zwrot równowartości poniesionych nakładów.

Spółka nie zgadzając się z tym stanowiskiem, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, wniosła skargę do WSA. Sąd uchylił interpretację.

WSA: Likwidację stanowi również wycofanie z użytkowania

Stanowisko podatnika należy uznać za prawidłowe. Jeżeli strata określona w art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, powstaje z innego powodu niż zmiana charakteru prowadzonej działalności to należy uznać ją za koszt podatkowy.

Ponadto, pojęcie likwidacji środka trwałego należy traktować w sposób szeroki – nie tylko jako jego zniszczenie, ale także jako wycofanie z użytkowania (wynika to z art. 16a ustawy o CIT, gdzie zawarta jest definicja środków trwałych).

Rozwiązanie umowy najmu – co zrobić z niezamortyzowanymi nakładami?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się być kluczowa z punktu widzenia przedsiębiorstw, które poczyniły duże nakłady inwestycyjne w wynajmowanych przez siebie lokalach (halach fabrykach, itp.), po czym na skutek różnych czynników, w tym między innymi z powodu niesprzyjającej sytuacji gospodarczej, zostały zmuszone wypowiedzieć zawarte wcześniej umowy najmu.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Analiza interpretacji wydanych przez organy podatkowe wskazuje, że stoją one konsekwentnie na stanowisku, iż w sytuacji zakończenia umów najmu, niezamortyzowana wartość nakładów na obce środki trwałe może być rozpoznana jako koszty uzyskania przychodów jedynie w przypadku fizycznej likwidacji tych nakładów.

Władze podatkowe opierają swoje stanowisko na wykładni przepisu art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, zgodnie z którym nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.

Głównym argumentem, którym posługują się organy podatkowe jest interpretacja pojęcia „likwidacja”, jako tożsamej wyłącznie fizycznej likwidacji (zniszczeniu).
Do całkowicie odmiennych konkluzji doszedł natomiast m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 27 października 2010 r. (sygn. III SA/Wa 738/10).

Skład sędziowski uznał, że pojęcie likwidacji środka trwałego (inwestycji w obcym środku trwałym, która jest specyficznym środkiem trwałym) należy traktować w sposób szeroki – nie tylko jako jego zniszczenie, ale także jako wycofanie z użytkowania.

Inne wyroki sądów administracyjnych dodatkowo utwierdzają w przekonaniu, iż pojęcie likwidacji należy rozumieć nie tylko jako fizyczne unicestwienie danego środka trwałego (w tym inwestycji w obcym środku trwałym), ale także jako przekazanie środka trwałego innym podmiotom, zarówno w drodze darowizny, sprzedaży.

Wydaje się, iż w sytuacji gdy ustawodawca nie zdecydował się na wprowadzenie do ustawy definicji legalnej pojęcia likwidacji, wątpliwości interpretacyjnych nie należy wykładać na niekorzyść podatnika.

Ponadto, brak jest jakiegokolwiek uzasadnienia legalnego dla pozbawienia podatników prawa do zaliczenia do kosztów podatkowych wartości niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym. Generalną zasadą jest bowiem to, że podatnik takim prawem dysponuje a wszelkie wyłączenia należy interpretować ściśle. Odmienna interpretacja przepisu art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT prowadziłaby do nieuprawnionego rozszerzenia zakresu jego zastosowania.

Wybór przepisów

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych

Art. 16
1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
6) strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (…).

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Hołownia: Musimy dowieźć sprawiedliwą składkę zdrowotną

Musimy dowieźć sprawiedliwą składkę zdrowotną, tej sprawy nie odpuścimy - deklarował marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Mówił też o kredycie zero procent, rozliczeniach i zatrudnianiu w państwowych spółkach.

Nakaz ujawniania informacji o uzgodnieniach podatkowych narusza prawo do prywatności klienta. Wyrok TSUE

Przepis nakazujący pośrednikom ujawnianie organom informacji o transgranicznych uzgodnieniach podatkowych narusza szeroko rozumiane prawo do poszanowania prywatności klienta. W celu ochrony tajemnicy zawodowej z tego obowiązku zwolnić się może prawnik, jednak warunkiem jest poinformowanie o tym innego pośrednika. Wyrokiem z 29 lipca 2024 r. TSUE potwierdził, że obowiązek nie dotyczy sytuacji gdy inny pośrednik nie jest klientem prawnika. W Polsce nakaz nie może obejmować adwokatów i radców prawnych (sprawa C 623/22, Belgian Association of Tax Lawyers i in., przeciwko Premier minister).

Ryczałt 2025 (od przychodów ewidencjonowanych): limity, stawki, najem prywatny, działalność gospodarcza

Jakie limity dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą obowiązywały w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kwartalnie w 2025 r.? Jakie stawki ryczałtu obowiązywać będą w przyszłym roku?

Ostateczny termin wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego. Jakie skutki prawne upływu tego terminu? Kary, przedawnienie

W ostatnim czasie wiele się mówi o zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Zwolennikami doktryny „work-life-balans” nie są już tylko pracownicy, ale coraz częściej przekonują się do niej również pracodawcy, oferując co rusz nowe przywileje swoim współpracownikom. Jednym, nierzadko spotykanym jest udzielenie pracownikom dodatkowych, płatnych dni wolnych np. z okazji urodzin. Jest to jednak dobrowolność zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracownika. Przywilejem pracownika, który z pewnością pomoże zachować równowagę w życiu, jest urlop wypoczynkowy. Udzielenie go jest jednym z obowiązków pracodawcy, którego nieprzestrzeganie podlega karze grzywny. 

REKLAMA

Które firmy płacą największy CIT? Orlen już nie jest liderem - zapłacił tylko 1,38 mld zł, rok wcześniej było to 4,37 mld zł

Orlen dopiero na trzecim miejscu. Tym razem to banki zdominowały listę największych indywidualnych podatników CIT w 2023 r. W pierwszej dziesiątce największych podatników znalazło się siedem banków m.in. Pekao, Santander Bank Polska, czy ING BSK.

Stopy procentowe NBP 2024: bez zmian w październiku. Prezes Glapiński: obniżka stóp najwcześniej w II kw. 2025 r.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 października 2024 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków i ekonomistów. Wydaje się, że Rada Polityki Pieniężnej zacznie cykl obniżek stóp procentowych w II kw. 2025 r. Tak wynika z wypowiedzi prezesa NBP Adama Glapińskiego z comiesięcznej konferencji prasowej, która odbyła się 3 października 2024 r.

Jakie są limity dla ryczałtu na 2025 rok? Kwoty ważne dla podatników

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2025 roku będą mogli opłacać podatnicy, których przychody w bieżącym roku nie przekroczą kwoty 8 569 200 zł. Natomiast prawo do kwartalnego rozliczenia ryczałtu w przyszłym roku będą mieli podatnicy, których przychody nie przekroczą kwoty 856 920 zł.

Jaki jest limit dla jednorazowej amortyzacji w 2025 roku? Kwota limitu wynosi 214.000 zł

Jednorazowa amortyzacja w 2025 r. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (do wysokości 50 000 euro) mogą dokonywać podatnicy PIT i CIT posiadający status małego podatnika i podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Limit ten na 2025 r., po przeliczeniu według średniego kursu euro z 1 października br., wynosi 214.000 zł.

REKLAMA

Podwyżki akcyzy w 2025 r. i kolejnych latach. Droższe będą: papierosy, wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych, tytoń, cygara i cygaretki

W dniu 1 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez Ministra Finansów. Zwiększone zostaną od marca 2025 roku stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) oraz płyn do papierosów elektronicznych. Nowe stawki akcyzy mają przede wszystkim ograniczyć konsumpcję wyrobów tytoniowych i ich substytutów, szczególnie przez osoby nieletnie.

JPK CIT od 2025 roku: nowe obowiązki podatników. JPK-KR-PD, JPK-ST

Minister Finansów wydał 16 sierpnia 2024 r. rozporządzenie w sprawie dodatkowych danych, o które przedsiębiorcy będą musieli uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Jest to tzw. rozporządzenie w sprawie JPK CIT. Jako pierwsze (od 2025 roku) nowymi obowiązkami zostaną obciążone podmioty o przychodzie powyżej 50 mln euro, a także podatkowe grupy kapitałowe. A od 2026 roku pozostali podatnicy CIT.

REKLAMA