Należyta staranność w podatku u źródła

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
rozwiń więcej
Joanna Majcherczak
Starszy Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
rozwiń więcej
Należyta staranność w podatku u źródła
O ile prawodawca wymaga od osób, dla których tworzy normy, dochowania należytej staranności, o tyle sam często tej staranności nie dochowuje. Ani przy tworzeniu nowych regulacji podatkowych, ani przy redagowaniu objaśnień, które mają tłumaczyć ich zawiłości. Nie inaczej jest w przypadku przepisów, dotyczących podatku u źródła.

Przepisy dotyczące podatku u źródła (WHT) zostały znowelizowane na początku 2019 r. i choć minęło od tego czasu tylko pół roku, to wokół nowej regulacji zdążyło narosnąć wiele niepewności w zakresie prawidłowego sposobu ich stosowania. Jedynie częściowo w rozwiązaniu patowej sytuacji pomogło ministerstwo, publikując (zaledwie) projekt objaśnień do uchwalonych przepisów.

Autopromocja

Abstrahując od powszechnej ostatnio praktyki redagowania przepisów podatkowych w sposób na tyle niejasny, że nieodzownym jest wydawanie do nich oficjalnych objaśnień, zauważyć należy, że w omawianym przypadku zaprezentowane przez ministerstwo wskazówki wcale nie rozwiewają zaistniałych wątpliwości i nie poprawiają trudnej sytuacji płatników.

Szczególnie istotnym elementem tej regulacji jest kwestia należytej staranności. Płatnik musi wykazać dochowanie jej przy weryfikacji kontrahenta w przypadku płatności poniżej 2 mln zł. Tak, by móc zastosować zwolnienie, niepobranie podatku lub obniżoną stawkę podatku.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

Czym jest należyta staranność?

Przepisy o WHT i tekst objaśnień podatkowych nie dają nam jednoznacznej odpowiedzi. Należyta staranność zależy bowiem od wielu czynników. Po pierwsze od okoliczności sprawy, bo ocena jej dochowania ma być relatywizowana ze względu na specyfikę konkretnego stanu faktycznego. Znaczenie ma np. charakter działalności wykonywanej przez odbiorcę należności, wielkość prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, występowanie powiązania między płatnikiem a podatnikiem, łączna wysokość kwoty wypłat. Po drugie od uznania organu, ponieważ wytyczne wskazane w objaśnieniach nie precyzują w należytym stopniu oczekiwanego sposobu postępowania płatników.

Należyta staranność jest pojęciem wyjątkowo nieostrym, którego wykładnia będzie mieć fundamentalne znaczenie dla stosowania przepisów o WHT. W związku z tym należało oczekiwać po ministerialnych objaśnieniach, że w szczegółowy sposób wskażą, jak płatnicy powinni się zachować, by być pewnym, że tej staranności dochowają.

Tymczasem przy starannej ocenie kontrahenta należy, zdaniem ministerstwa, opierać się np. na branżowych doniesieniach prasowych. Ministerstwo nie mówi jednak, z treścią jak wielu artykułów prasowych należy się zapoznać, ani jaką metodologię ich oceny przyjąć. Nie wskazano również, kto powinien dokonywać oceny wiarygodności takich źródeł – wszakże nietrudno natknąć się obecnie na tzw. fake news.

W objaśnieniach zalecono także analizowanie zawartych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania pod kątem możliwości zaistnienia praktyki treaty shopping lub directive shopping. Także i tutaj jednak nie wskazano wprost, jakie jurysdykcje podatkowe można uznać za stwarzające takie ryzyko, ani czym kierować się przy ich ocenie.

Co prawda, w objaśnieniach przedstawiono również zestawienie pytań, jakie płatnik powinien zadać odbiorcy należności w celu jego weryfikacji. Jednak także w ich przypadku nie wskazano, w jaki sposób należy dokonywać oceny uzyskanych informacji ani jakie konkretnie wymagania stawiać w tym zakresie kontrahentowi. Nie podano także, jak postąpić w przypadku, gdy ten odmówi odpowiedzi lub udzieli ich tylko częściowo.

 

Konsekwencje

W efekcie przedsiębiorcy, zwłaszcza więksi, aby mieć względne poczucie pewności, że sprostają ministerialnym wymaganiom dotyczącym standardów należytej staranności, musieliby podjąć szeroko zakrojone działania informacyjne, niekiedy wręcz tworząc do tych celów specjalistyczne komórki wywiadowcze. W objaśnieniach czytamy, że do dochowania należytej staranności w przypadku najistotniejszych wypłat przykładowo koniecznym może być uzyskanie opinii (raportu) niezależnego audytora lub doradcy podatkowego w zakresie działalności odbiorcy należności, sporządzonej na podstawie badania dokumentów, faktycznej substancji biznesowej, przepływów finansowych tego podmiotu.

Konieczność podejmowania takich działań i ponoszenia związanych z nimi nakładów czasowych oraz pieniężnych sparaliżuje prawdopodobnie polski biznes, czyniąc go mniej konkurencyjnym na tle zagranicznych podmiotów.

Podsumowując

Nie sposób nie zauważyć, że o ile prawodawca wymaga od adresatów tworzonych przez siebie norm dochowywania należytej staranności na każdym kroku, o tyle sam nie robi tego wcale – ani przy tworzeniu nowych regulacji podatkowych, ani przy redagowaniu objaśnień, które mają tłumaczyć ich zawiłości. Jak wspomniano, jak dotąd opublikowany został jedynie projekt objaśnień. Można zatem mieć nadzieję, że ich ostateczny kształt ulegnie zmianie. Wspominając jednak pewne znane, związane z nadzieją przysłowie, należałoby raczej już teraz zacząć przygotowywać się do sprostania nowym, absurdalnym obowiązkom.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...