REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Definicja rzeczywistego właściciela w podatku u źródła

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Definicja rzeczywistego właściciela w podatku u źródła /shutterstock.com
Definicja rzeczywistego właściciela w podatku u źródła /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia definicji rzeczywistego właściciela na potrzeby podatku u źródła dotyczy określonych płatności na rzecz podmiotów zagranicznych, bez rozróżniania na podmioty powiązane i nie. Chociaż nie jest to temat nowy, wciąż budzi dużo kontrowersji i niejasności.

Celem wprowadzenia koncepcji rzeczywistego właściciela było ograniczenie możliwości wykorzystania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO) w przypadkach, gdzie odbiorca płatności, będący jednocześnie stroną umowy, byłby jedynie formalnym dysponentem płatności. W sytuacji, gdy odbiorca nie spełnia definicji rzeczywistego właściciela, co do zasady brak jest możliwości skorzystania z preferencji (obniżonej stawki lub zwolnienia).

REKLAMA

REKLAMA

Definicja beneficjenta rzeczywistego do końca 2018 r.

Definicja zawarta w ustawach o podatku dochodowym do 31 grudnia 2018 r. przewidywała, że rzeczywisty właściciel to podmiot otrzymujący daną należność dla własnej korzyści, niebędący pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości, lub części danej należności innemu podmiotowi. Poprzednia definicja rzeczywistego właściciela była mało precyzyjna. Przede wszystkim nie wskazywała na to, że odbiorca płatności musi prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju swojej siedziby. W konsekwencji wcześniej mogło dochodzić do sytuacji, gdzie pomimo iż działalność była prowadzona w danym kraju, odbiorca płatności mógł zarejestrować się w innym kraju np. o korzystniejszym systemie opodatkowania jedynie dla celów podatkowych.

Nowa definicja od 1 stycznia 2019 r.

Podejście do definicji „beneficjenta rzeczywistego” od 1 stycznia 2019 r. stało się bardziej precyzyjne (rygorystyczne). Zgodnie z nową definicją rzeczywisty właściciel powinien spełniać łącznie wszystkie następujące warunki:

- odbiorca otrzymuje płatność na własną korzyść, może zdecydować, w jaki sposób należy wykorzystać otrzymaną płatność, ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności (lub jej części), oraz

REKLAMA

- odbiorca nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem ani żadnym innym podmiotem, który jest prawnie lub faktycznie zobowiązany do przekazania płatności (lub jej części) innemu podmiotowi, oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odbiorca prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju swojej siedziby.

Ustawodawca wskazuje, że rzeczywisty właściciel płatności powinien prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby. Jest to istotne ograniczenie po obu stronach transakcji, mające na celu uniemożliwienie przenoszenia działalności jedynie dla celów podatkowych. Podczas weryfikacji, czy kontrahent (odbiorca płatności) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, należy w szczególności wziąć pod uwagę, czy:

- zarejestrowanie odbiorcy wiąże się z istnieniem przedsiębiorstwa, w ramach którego odbiorca wykonuje faktycznie czynności stanowiące działalność gospodarczą (posiada lokal, wykwalifikowany personel oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej);

- odbiorca nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych;

- istnieje współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez odbiorcę a faktycznie posiadanym przez niego lokalem, personelem lub wyposażeniem;

- zawierane porozumienia są zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mają uzasadnienie gospodarcze i nie są w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi odbiorcy;

- odbiorca samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających.

Wytyczne Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju

Na problematykę rzeczywistego właściciela płatności w podatku u źródła zwróciła uwagę także Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). W konsekwencji w dniu 20 marca 2019 r. wydany został dokument „A Beneficial Ownership Implementation Toolkit” będący zbiorem wytycznych, które mają na celu pomoc rządom państw we wdrożeniu globalnych standardów oraz narzędzi dla administracji podatkowych pozwalających na dostęp do wiarygodnych informacji o tym, kto jest rzeczywistym właścicielem. Ponadto OECD definiuje co należy rozumieć przez pojęcie „rzeczywistego właściciela”.

Dla przedsiębiorców OECD zaleca wdrożenie procedury weryfikacji beneficjenta płatności. Procedura powinna m.in. określać zakres niezbędnych danych, jakie trzeba pozyskać od kontrahenta i przeanalizować, zakresy odpowiedzialności w ramach organizacji, dostęp do informacji dla osób realizujących płatności. Procedura pozwoli podatnikom dochować należytej staranności w zakresie weryfikacji kontrahentów oraz dokonywanych na ich rzecz płatności zagranicznych. Wytyczne OECD w tym temacie wskazują w szczególności, że w aspekcie międzynarodowym temat jest ważny i w niedługim czasie należy spodziewać się kolejnych krajowych regulacji w tym temacie.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Warto przeanalizować płatności

Powyższe rozważania w zakresie rzeczywistego właściciela płatności prowadzą do wniosku, że obecnie bardzo istotne jest przeanalizowanie płatności dokonywanych na rzecz nierezydentów. Szczególną uwagę warto zwrócić na:

- wypłaty dywidend, zwłaszcza jeżeli funkcje i aktywa spółki holdingowej są znacznie ograniczone;

- wypłaty odsetek do podmiotów powiązanych (także innych podmiotów, choć tu będzie problem z danymi), które same korzystają z finansowania zewnętrznego;

- wypłaty należności licencyjnych, w szczególności w przypadku umów sublicencji;

- wypłaty wynagrodzenia za usługi niematerialne, zwłaszcza jeżeli dostępna jest informacja, że podmiot nie świadczy usługi samodzielnie.

Warto już wcześniej dokonać analizy w powyższym zakresie, tj. na etapie przygotowywania umowy lub rozpoczęcia współpracy. Jeżeli podatnik ma wątpliwości, warto skonsultować je z doświadczonym doradcą, który zaleci odpowiedni sposób postępowania.

radca prawny Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec

radca prawny Robert Nogacki, Kancelaria Prawna Skarbiec
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA