Koszty podatkowe przy zaniechanej inwestycji

Klaudia Pastuszko
rozwiń więcej
Koszty podatkowe przy zaniechanej inwestycji /Fot. Fotolia / Fotolia
W celu rozwoju przedsiębiorstwa i zwiększenia jego dochodów firmy decydują się na dokonywanie wielu inwestycji. Niekiedy jednak w wyniku zmiany koncepcji rozwoju firmy, czy też zmniejszenia dostępnych środków pieniężnych firmy zmuszone są do rezygnacji z ich wykonania. Czy wydatki poniesione na inwestycję, której później zaniechano, mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodu?

Autopromocja

Pojęcie inwestycji

Definicja inwestycji znajduje się w tekście ustaw podatkowych dotyczących podatków od dochodów. Przedstawia się ją tam jako środki trwałe będące w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Ustawa o rachunkowości z kolei definiuje środki trwałe w budowie jako zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Przedsiębiorcy, którzy dokonują inwestycji nie mają możliwości zaliczenia ponoszonych wydatków jako kosztów uzyskania przychodu. Te spośród kwot, które wydawane są na realizację inwestycji przedsiębiorstwa nie stanowią kosztu same w sobie, wpływają jednak na wartość początkową środka trwałego, który zostanie wytworzony w wyniku realizacji projektu. Przełoży się to na wysokość możliwych odpisów amortyzacyjnych

Jednakże z różnych powodów realizacja inwestycji może zostać przerwana. Niezależnie od tego, z jakiego powodu nastąpiło zaniechanie wytworzenia środka trwałego dla przedsiębiorstwa, przedsiębiorca ma możliwość zaliczenia wydatków poniesionych w związku z fazą budowy do kosztów uzyskania przychodu. Jednakże ciąży na nim obowiązek udowodnienia, iż inwestycja podjęta była w celu uzyskania przychodów lub zabezpieczenia czy zachowania ich źródła, oraz pozostaje w choćby pośrednim związku z prowadzoną przez niego działalnością, a decyzja o zaniechaniu jej realizacji cechowała się racjonalnością.

Zbycie zaniechanej inwestycji

Zaniechana inwestycja może zostać zbyta na rzecz innego podmiotu, zarówno drogą sprzedaży, jak i pod innym, choćby nieodpłatnym tytułem. Jeśli przedsiębiorca sprzeda inwestycję, której realizacji zaniechał, zgodnie z obowiązującymi przepisami powinien dokonać rozliczenia na zasadach ogólnych, określających zbycia składników majątku firmy. Kosztami podatkowymi będzie tutaj każdy wydatek, który został przez podatnika poniesiony w związku z realizacją inwestycji, zaś przychód stanowić będzie kwota uzyskana w wyniku zawarcia umowy sprzedaży. Jeżeli zaś inwestycja zostanie przekazana innemu podmiotowi drogą darowizny, zgodnie z obowiązującym reżimem podatkowym nie ma możliwości zaliczenia omawianych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów.

Likwidacja inwestycji

Podatnik, który zdecydował się zaniechać realizacji inwestycji, może podjąć postanowienie o jej likwidacji. Będzie to miało miejsce w sytuacji, w której dojdzie do faktycznego zniszczenia dotychczasowych efektów prac. Niekiedy jednak organy podatkowe przychylają się do stanowiska, zgodnie z którym do likwidacji środka trwałego w budowie dochodzi wówczas, gdy zostaje on wykreślony z ewidencji aktywów przedsiębiorstwa.

W sytuacji, w której przedsiębiorca decyduje się na likwidację inwestycji jeszcze na etapie gromadzenia stosownej dokumentacji, to jest zanim inwestycja nabierze wymiaru fizycznego, wystarczającym do uznania jej za zlikwidowaną jest podjęcie decyzji o trwałym i definitywnym odstąpieniu od dalszego prowadzenia zadania inwestycyjnego.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...