REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje /shutterstock.com
Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zasadniczą zmianą, wprowadzoną nowelizacją ustaw o PIT i CIT, jest możliwość zastosowania tzw. przyspieszonej amortyzacji, która pozwala przedsiębiorcom odliczyć jednorazowo nawet 100 tys. zł wydane na firmowe innowacje i inwestycje.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany wprowadza ustawa z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. rok 2017, poz. 1448), która weszła w życie 12 sierpnia br.

Jak było dotychczas

Aby zauważyć zasadnicze zmiany w rozliczaniu kosztów zakupu urządzeń, warto przypomnieć, na jakich zasadach przedsiębiorca mógł dotychczas rozliczyć wydatki na nowe maszyny. Jeśli koszt zakupu nie przekraczał kwoty 3500 zł, właściciel firmy mógł uwzględnić ten wydatek w kosztach prowadzenia działalności. Jednak jeśli suma inwestycji była wyższa, biznesmen był zmuszony do uwzględnienia wydatków w postaci amortyzacji. Mówiąc wprost: wliczanie kosztu zakupu maszyny w koszty prowadzenia firmy było rozkładane w czasie. W zależności od rodzaju zakupionego środka trwałego okres amortyzacji mógł wynieść nawet kilkadziesiąt lat. Istotne znaczenie miała również tzw. stawka amortyzacji charakterystyczna dla poszczególnych środków trwałych (np. dla sprzętu komputerowego – 30%, a dla nieruchomości – 2,5%). Rozkładanie kosztów zakupu maszyny na lata niekiedy negatywnie wpływało na płynność finansową przedsiębiorstwa. Ponadto rozliczanie zakupów przez długi okres zniechęcało część przedsiębiorców do dokonywania jakichkolwiek inwestycji.

Amortyzacja do 100 000 zł

Nowe uregulowania znacznie zwiększają limit pozwalający na jednorazowe odliczenie kosztów poniesionych z tytułu zakupu nowych maszyn bądź dokonanych inwestycji. Przedsiębiorca będzie miał możliwość jednorazowego rozliczenia nakładów na środki trwałe nieprzekraczających kwoty 100 000 zł. Powyższy limit dotyczy zarówno łącznej kwoty amortyzacyjnego odpisu, jak i zaliczki na rzecz dostawy środka trwałego. Kwota 100 000 zł nie musi wiązać się z jednorazowym zakupem – może być sumą kilku inwestycji w ciągu roku. W porównaniu z dotychczasowym limitem 3500 zł nowy pułap daje duże możliwości inwestycyjne właścicielom firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minimalny koszt nakładów

Jednak aby móc skorzystać z nowych regulacji, minimalny nakład na innowacje czy inwestycje musi wynieść 10 000 zł. Co ważne, w tym limicie może zostać uwzględniona wartość kilku środków trwałych, jednak koszt jednostkowy każdego z nich musi być wyższy niż 3500 zł.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Wymogi wobec zakupów

Oprócz dolnych i górnych limitów inwestycji nowe regulacje wprowadzają również obostrzenia dotyczące rodzaju zakupów, które będą mogły być rozliczone w ramach przyspieszonej amortyzacji. Rozliczeniu podlegają inwestycje na maszyny i urządzenia, które są fabrycznie nowe i które nie były nigdy wcześniej używane ani przez kupującego, ani przez inny podmiot. Ponadto przyspieszonej amortyzacji nie podlegają wydatki na środki transportu czy nieruchomości. Przedsiębiorca nie będzie mógł zatem odliczyć kosztu zakupu nowego samochodu czy budynku. Natomiast maszyny czy urządzenia mogą zostać zakupione na własność albo współwłasność.


Szerokie grono odbiorców

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju, które jest autorem zaproponowanych zmian, podkreśla korzyści, jakie niosą nowe regulacje. Umożliwiają one rozliczenie większej kwoty zakupów niż dotychczas, z czego może skorzystać szerokie grono przedsiębiorców. Przyspieszona amortyzacja dotyczy bowiem inwestycji prowadzonych zarówno w typowych jednoosobowych działalnościach gospodarczych, jak i w spółkach. Należy jednak pamiętać, że limit 100 000 zł jest limitem obowiązującym dla danego okresu rozliczeniowego. Oznacza to, że maksymalna kwota rozliczenia wydatków spółki również nie może przekroczyć powyższej kwoty.

Ważną kwestią dotyczącą wprowadzonych zmian jest również to, że nie są one objęte procedurą pomocy de minimis. Oznacza to w praktyce, że z przyspieszonej amortyzacji będą mogli skorzystać również ci przedsiębiorcy, którzy w ostatnim czasie sięgnęli po unijne dofinansowanie swojej działalności.

Z korzyścią dla małych firm

Wprowadzone zmiany są korzystne szczególnie dla niewielkich przedsiębiorstw, dla których wydatek w wysokości chociażby 50 000 zł jest bardzo często dużym nadwyrężeniem firmowego budżetu. Ponadto możliwość uwzględnienia w przyspieszonej amortyzacji nie tylko kosztów pełnego zakupu, ale również dokonanych zaliczek na rzecz nabycia innowacji ułatwi mniejszym firmom zachowanie płynności finansowej.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA