REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje /shutterstock.com
Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zasadniczą zmianą, wprowadzoną nowelizacją ustaw o PIT i CIT, jest możliwość zastosowania tzw. przyspieszonej amortyzacji, która pozwala przedsiębiorcom odliczyć jednorazowo nawet 100 tys. zł wydane na firmowe innowacje i inwestycje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany wprowadza ustawa z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. rok 2017, poz. 1448), która weszła w życie 12 sierpnia br.

Jak było dotychczas

Aby zauważyć zasadnicze zmiany w rozliczaniu kosztów zakupu urządzeń, warto przypomnieć, na jakich zasadach przedsiębiorca mógł dotychczas rozliczyć wydatki na nowe maszyny. Jeśli koszt zakupu nie przekraczał kwoty 3500 zł, właściciel firmy mógł uwzględnić ten wydatek w kosztach prowadzenia działalności. Jednak jeśli suma inwestycji była wyższa, biznesmen był zmuszony do uwzględnienia wydatków w postaci amortyzacji. Mówiąc wprost: wliczanie kosztu zakupu maszyny w koszty prowadzenia firmy było rozkładane w czasie. W zależności od rodzaju zakupionego środka trwałego okres amortyzacji mógł wynieść nawet kilkadziesiąt lat. Istotne znaczenie miała również tzw. stawka amortyzacji charakterystyczna dla poszczególnych środków trwałych (np. dla sprzętu komputerowego – 30%, a dla nieruchomości – 2,5%). Rozkładanie kosztów zakupu maszyny na lata niekiedy negatywnie wpływało na płynność finansową przedsiębiorstwa. Ponadto rozliczanie zakupów przez długi okres zniechęcało część przedsiębiorców do dokonywania jakichkolwiek inwestycji.

REKLAMA

Amortyzacja do 100 000 zł

Nowe uregulowania znacznie zwiększają limit pozwalający na jednorazowe odliczenie kosztów poniesionych z tytułu zakupu nowych maszyn bądź dokonanych inwestycji. Przedsiębiorca będzie miał możliwość jednorazowego rozliczenia nakładów na środki trwałe nieprzekraczających kwoty 100 000 zł. Powyższy limit dotyczy zarówno łącznej kwoty amortyzacyjnego odpisu, jak i zaliczki na rzecz dostawy środka trwałego. Kwota 100 000 zł nie musi wiązać się z jednorazowym zakupem – może być sumą kilku inwestycji w ciągu roku. W porównaniu z dotychczasowym limitem 3500 zł nowy pułap daje duże możliwości inwestycyjne właścicielom firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minimalny koszt nakładów

Jednak aby móc skorzystać z nowych regulacji, minimalny nakład na innowacje czy inwestycje musi wynieść 10 000 zł. Co ważne, w tym limicie może zostać uwzględniona wartość kilku środków trwałych, jednak koszt jednostkowy każdego z nich musi być wyższy niż 3500 zł.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Wymogi wobec zakupów

Oprócz dolnych i górnych limitów inwestycji nowe regulacje wprowadzają również obostrzenia dotyczące rodzaju zakupów, które będą mogły być rozliczone w ramach przyspieszonej amortyzacji. Rozliczeniu podlegają inwestycje na maszyny i urządzenia, które są fabrycznie nowe i które nie były nigdy wcześniej używane ani przez kupującego, ani przez inny podmiot. Ponadto przyspieszonej amortyzacji nie podlegają wydatki na środki transportu czy nieruchomości. Przedsiębiorca nie będzie mógł zatem odliczyć kosztu zakupu nowego samochodu czy budynku. Natomiast maszyny czy urządzenia mogą zostać zakupione na własność albo współwłasność.


Szerokie grono odbiorców

Ministerstwo Rozwoju, które jest autorem zaproponowanych zmian, podkreśla korzyści, jakie niosą nowe regulacje. Umożliwiają one rozliczenie większej kwoty zakupów niż dotychczas, z czego może skorzystać szerokie grono przedsiębiorców. Przyspieszona amortyzacja dotyczy bowiem inwestycji prowadzonych zarówno w typowych jednoosobowych działalnościach gospodarczych, jak i w spółkach. Należy jednak pamiętać, że limit 100 000 zł jest limitem obowiązującym dla danego okresu rozliczeniowego. Oznacza to, że maksymalna kwota rozliczenia wydatków spółki również nie może przekroczyć powyższej kwoty.

Ważną kwestią dotyczącą wprowadzonych zmian jest również to, że nie są one objęte procedurą pomocy de minimis. Oznacza to w praktyce, że z przyspieszonej amortyzacji będą mogli skorzystać również ci przedsiębiorcy, którzy w ostatnim czasie sięgnęli po unijne dofinansowanie swojej działalności.

Z korzyścią dla małych firm

Wprowadzone zmiany są korzystne szczególnie dla niewielkich przedsiębiorstw, dla których wydatek w wysokości chociażby 50 000 zł jest bardzo często dużym nadwyrężeniem firmowego budżetu. Ponadto możliwość uwzględnienia w przyspieszonej amortyzacji nie tylko kosztów pełnego zakupu, ale również dokonanych zaliczek na rzecz nabycia innowacji ułatwi mniejszym firmom zachowanie płynności finansowej.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA