REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje /shutterstock.com
Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zasadniczą zmianą, wprowadzoną nowelizacją ustaw o PIT i CIT, jest możliwość zastosowania tzw. przyspieszonej amortyzacji, która pozwala przedsiębiorcom odliczyć jednorazowo nawet 100 tys. zł wydane na firmowe innowacje i inwestycje.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany wprowadza ustawa z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. rok 2017, poz. 1448), która weszła w życie 12 sierpnia br.

Jak było dotychczas

Aby zauważyć zasadnicze zmiany w rozliczaniu kosztów zakupu urządzeń, warto przypomnieć, na jakich zasadach przedsiębiorca mógł dotychczas rozliczyć wydatki na nowe maszyny. Jeśli koszt zakupu nie przekraczał kwoty 3500 zł, właściciel firmy mógł uwzględnić ten wydatek w kosztach prowadzenia działalności. Jednak jeśli suma inwestycji była wyższa, biznesmen był zmuszony do uwzględnienia wydatków w postaci amortyzacji. Mówiąc wprost: wliczanie kosztu zakupu maszyny w koszty prowadzenia firmy było rozkładane w czasie. W zależności od rodzaju zakupionego środka trwałego okres amortyzacji mógł wynieść nawet kilkadziesiąt lat. Istotne znaczenie miała również tzw. stawka amortyzacji charakterystyczna dla poszczególnych środków trwałych (np. dla sprzętu komputerowego – 30%, a dla nieruchomości – 2,5%). Rozkładanie kosztów zakupu maszyny na lata niekiedy negatywnie wpływało na płynność finansową przedsiębiorstwa. Ponadto rozliczanie zakupów przez długi okres zniechęcało część przedsiębiorców do dokonywania jakichkolwiek inwestycji.

Amortyzacja do 100 000 zł

Nowe uregulowania znacznie zwiększają limit pozwalający na jednorazowe odliczenie kosztów poniesionych z tytułu zakupu nowych maszyn bądź dokonanych inwestycji. Przedsiębiorca będzie miał możliwość jednorazowego rozliczenia nakładów na środki trwałe nieprzekraczających kwoty 100 000 zł. Powyższy limit dotyczy zarówno łącznej kwoty amortyzacyjnego odpisu, jak i zaliczki na rzecz dostawy środka trwałego. Kwota 100 000 zł nie musi wiązać się z jednorazowym zakupem – może być sumą kilku inwestycji w ciągu roku. W porównaniu z dotychczasowym limitem 3500 zł nowy pułap daje duże możliwości inwestycyjne właścicielom firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minimalny koszt nakładów

Jednak aby móc skorzystać z nowych regulacji, minimalny nakład na innowacje czy inwestycje musi wynieść 10 000 zł. Co ważne, w tym limicie może zostać uwzględniona wartość kilku środków trwałych, jednak koszt jednostkowy każdego z nich musi być wyższy niż 3500 zł.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Wymogi wobec zakupów

Oprócz dolnych i górnych limitów inwestycji nowe regulacje wprowadzają również obostrzenia dotyczące rodzaju zakupów, które będą mogły być rozliczone w ramach przyspieszonej amortyzacji. Rozliczeniu podlegają inwestycje na maszyny i urządzenia, które są fabrycznie nowe i które nie były nigdy wcześniej używane ani przez kupującego, ani przez inny podmiot. Ponadto przyspieszonej amortyzacji nie podlegają wydatki na środki transportu czy nieruchomości. Przedsiębiorca nie będzie mógł zatem odliczyć kosztu zakupu nowego samochodu czy budynku. Natomiast maszyny czy urządzenia mogą zostać zakupione na własność albo współwłasność.


Szerokie grono odbiorców

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju, które jest autorem zaproponowanych zmian, podkreśla korzyści, jakie niosą nowe regulacje. Umożliwiają one rozliczenie większej kwoty zakupów niż dotychczas, z czego może skorzystać szerokie grono przedsiębiorców. Przyspieszona amortyzacja dotyczy bowiem inwestycji prowadzonych zarówno w typowych jednoosobowych działalnościach gospodarczych, jak i w spółkach. Należy jednak pamiętać, że limit 100 000 zł jest limitem obowiązującym dla danego okresu rozliczeniowego. Oznacza to, że maksymalna kwota rozliczenia wydatków spółki również nie może przekroczyć powyższej kwoty.

Ważną kwestią dotyczącą wprowadzonych zmian jest również to, że nie są one objęte procedurą pomocy de minimis. Oznacza to w praktyce, że z przyspieszonej amortyzacji będą mogli skorzystać również ci przedsiębiorcy, którzy w ostatnim czasie sięgnęli po unijne dofinansowanie swojej działalności.

Z korzyścią dla małych firm

Wprowadzone zmiany są korzystne szczególnie dla niewielkich przedsiębiorstw, dla których wydatek w wysokości chociażby 50 000 zł jest bardzo często dużym nadwyrężeniem firmowego budżetu. Ponadto możliwość uwzględnienia w przyspieszonej amortyzacji nie tylko kosztów pełnego zakupu, ale również dokonanych zaliczek na rzecz nabycia innowacji ułatwi mniejszym firmom zachowanie płynności finansowej.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA