REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje /shutterstock.com
Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zasadniczą zmianą, wprowadzoną nowelizacją ustaw o PIT i CIT, jest możliwość zastosowania tzw. przyspieszonej amortyzacji, która pozwala przedsiębiorcom odliczyć jednorazowo nawet 100 tys. zł wydane na firmowe innowacje i inwestycje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany wprowadza ustawa z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. rok 2017, poz. 1448), która weszła w życie 12 sierpnia br.

Jak było dotychczas

Aby zauważyć zasadnicze zmiany w rozliczaniu kosztów zakupu urządzeń, warto przypomnieć, na jakich zasadach przedsiębiorca mógł dotychczas rozliczyć wydatki na nowe maszyny. Jeśli koszt zakupu nie przekraczał kwoty 3500 zł, właściciel firmy mógł uwzględnić ten wydatek w kosztach prowadzenia działalności. Jednak jeśli suma inwestycji była wyższa, biznesmen był zmuszony do uwzględnienia wydatków w postaci amortyzacji. Mówiąc wprost: wliczanie kosztu zakupu maszyny w koszty prowadzenia firmy było rozkładane w czasie. W zależności od rodzaju zakupionego środka trwałego okres amortyzacji mógł wynieść nawet kilkadziesiąt lat. Istotne znaczenie miała również tzw. stawka amortyzacji charakterystyczna dla poszczególnych środków trwałych (np. dla sprzętu komputerowego – 30%, a dla nieruchomości – 2,5%). Rozkładanie kosztów zakupu maszyny na lata niekiedy negatywnie wpływało na płynność finansową przedsiębiorstwa. Ponadto rozliczanie zakupów przez długi okres zniechęcało część przedsiębiorców do dokonywania jakichkolwiek inwestycji.

REKLAMA

Amortyzacja do 100 000 zł

Nowe uregulowania znacznie zwiększają limit pozwalający na jednorazowe odliczenie kosztów poniesionych z tytułu zakupu nowych maszyn bądź dokonanych inwestycji. Przedsiębiorca będzie miał możliwość jednorazowego rozliczenia nakładów na środki trwałe nieprzekraczających kwoty 100 000 zł. Powyższy limit dotyczy zarówno łącznej kwoty amortyzacyjnego odpisu, jak i zaliczki na rzecz dostawy środka trwałego. Kwota 100 000 zł nie musi wiązać się z jednorazowym zakupem – może być sumą kilku inwestycji w ciągu roku. W porównaniu z dotychczasowym limitem 3500 zł nowy pułap daje duże możliwości inwestycyjne właścicielom firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minimalny koszt nakładów

Jednak aby móc skorzystać z nowych regulacji, minimalny nakład na innowacje czy inwestycje musi wynieść 10 000 zł. Co ważne, w tym limicie może zostać uwzględniona wartość kilku środków trwałych, jednak koszt jednostkowy każdego z nich musi być wyższy niż 3500 zł.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Wymogi wobec zakupów

Oprócz dolnych i górnych limitów inwestycji nowe regulacje wprowadzają również obostrzenia dotyczące rodzaju zakupów, które będą mogły być rozliczone w ramach przyspieszonej amortyzacji. Rozliczeniu podlegają inwestycje na maszyny i urządzenia, które są fabrycznie nowe i które nie były nigdy wcześniej używane ani przez kupującego, ani przez inny podmiot. Ponadto przyspieszonej amortyzacji nie podlegają wydatki na środki transportu czy nieruchomości. Przedsiębiorca nie będzie mógł zatem odliczyć kosztu zakupu nowego samochodu czy budynku. Natomiast maszyny czy urządzenia mogą zostać zakupione na własność albo współwłasność.


Szerokie grono odbiorców

Ministerstwo Rozwoju, które jest autorem zaproponowanych zmian, podkreśla korzyści, jakie niosą nowe regulacje. Umożliwiają one rozliczenie większej kwoty zakupów niż dotychczas, z czego może skorzystać szerokie grono przedsiębiorców. Przyspieszona amortyzacja dotyczy bowiem inwestycji prowadzonych zarówno w typowych jednoosobowych działalnościach gospodarczych, jak i w spółkach. Należy jednak pamiętać, że limit 100 000 zł jest limitem obowiązującym dla danego okresu rozliczeniowego. Oznacza to, że maksymalna kwota rozliczenia wydatków spółki również nie może przekroczyć powyższej kwoty.

Ważną kwestią dotyczącą wprowadzonych zmian jest również to, że nie są one objęte procedurą pomocy de minimis. Oznacza to w praktyce, że z przyspieszonej amortyzacji będą mogli skorzystać również ci przedsiębiorcy, którzy w ostatnim czasie sięgnęli po unijne dofinansowanie swojej działalności.

Z korzyścią dla małych firm

Wprowadzone zmiany są korzystne szczególnie dla niewielkich przedsiębiorstw, dla których wydatek w wysokości chociażby 50 000 zł jest bardzo często dużym nadwyrężeniem firmowego budżetu. Ponadto możliwość uwzględnienia w przyspieszonej amortyzacji nie tylko kosztów pełnego zakupu, ale również dokonanych zaliczek na rzecz nabycia innowacji ułatwi mniejszym firmom zachowanie płynności finansowej.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA