REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opłaca się amortyzacja jednorazowa?

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Kiedy opłaca się amortyzacja jednorazowa?
Kiedy opłaca się amortyzacja jednorazowa?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Szukając metod amortyzacji nowych środków trwałych, przedsiębiorcy często zostają skuszeni amortyzacją jednorazową. Zwiększenie bieżących kosztów o dużą kwotę rzeczywiście jest kuszące – ale czy zawsze opłacalne?

Amortyzacja – na co wpływa?

Rozważając wybór odpowiedniej metody amortyzacji, należy przede wszystkim przeanalizować, na co będzie ona miała wpływ.

REKLAMA

Autopromocja

Amortyzacja środka trwałego stanowi koszt uzyskania przychodu. Zasadniczo mamy więc do wyboru zaliczanie do kosztów mniejszej kwoty, ale za to regularnie w ciągu najbliższych miesięcy (w zależności od stawki amortyzacji); albo jednorazowy koszt, za to w pełnej (czyli znacznie większej) kwocie.

Dla przedsiębiorcy znaczenie mogą mieć także formalności. Generalnie wydawać by się mogło, że amortyzacja rozłożona w czasie wiąże się z koniecznością wprowadzania co miesiąc odpisów amortyzacyjnych do księgi przychodów i rozchodów – a jednorazowa amortyzacja to tylko jeden wpis w KPiR. Jednak w dobie komputerów nawet rozłożona w czasie amortyzacja jest najczęściej księgowana automatycznie, w ramach oprogramowania księgowego.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Amortyzacja jednorazowa – kiedy wybrać?

Zdecydowanie się na jednorazową amortyzację ma sens przede wszystkim wtedy, gdy działalność jest bardzo dochodowa i przedsiębiorca przewiduje znaczny zysk. W takiej sytuacji zrównoważenie dużego przychodu sporym kosztem może zmniejszyć wysokość podatku dochodowego należnego urzędowi skarbowemu. Dzięki temu środki finansowe nie zostaną zamrożone na poczet zobowiązania podatkowego, ale mogą dalej służyć rozwojowi firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłacalna amortyzacja liniowa

W sytuacji, gdy przychód jest przeciętny bądź działalność wykazała stratę, zastosowanie jednorazowej amortyzacji nie przyniesie korzyści. W tej sytuacji mniejszy, rozłożony w czasie koszt prawdopodobnie będzie optymalnym rozwiązaniem. Co ważne, przedsiębiorca może zadecydować o jeszcze mniejszym niż standardowy odpisie amortyzacyjnym – generalnie procent amortyzacji wykazany w przepisach to stawka maksymalna, którą w razie potrzeby można pomniejszyć. Sprawdza się to m.in. przy samochodach osobowych wartych więcej, niż równowartość 20.000 euro, których odpisy amortyzacyjne tylko do tego limitu mogą zostać ujęte w kosztach.

Rozłożenie w czasie amortyzacji może być opłacalne również wtedy, kiedy w przyszłości planujemy sprzedaż danego środka trwałego. Jeśli sprzedajemy nieumorzony jeszcze środek trwały, wtedy jego niezamortyzowana część zostaje jednorazowo zaliczona do kosztów. W związku z faktem, że w momencie sprzedaży środka trwałego jesteśmy zobowiązani wykazać przychód, pozostała do zamortyzowania część zaliczona do kosztów może nieco zmniejszyć nasze zobowiązanie podatkowe.

Amortyzacja jednorazowa a samochód osobowy

W przypadku samochodu osobowego amortyzacja jednorazowa jest możliwa tylko wtedy, gdy wartość pojazdu nie przekracza 3.500 zł. W takim przypadku wartości samochodu nie trzeba rozkładać w czasie – będzie ona stanowiła koszt uzyskania przychodu w miesiącu wprowadzenia pojazdu do ewidencji. Jeśli w danym okresie zależy nam na wysokich kosztach i mamy taką możliwość, warto skorzystać z tej opcji.

Anna Kubalka – ifirma.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA