REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie

Lech Janicki
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie
Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie

REKLAMA

REKLAMA

Firma nie posiadająca jeszcze pozwolenia na użytkowanie hali montażowej rozpoczęła amortyzację używanej przez nią kompletnej i zdatnej do użytku linii produkcyjnej posadowionej w tym budynku. Czy postępowanie podatnika jest prawidłowe?

Jak stanowi art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: 

Autopromocja

1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2. maszyny, urządzenia i środki transportu,

3. inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kontekście analizowanej sytuacji należy rozważyć konsekwencje podatkowe związane z faktem nieposiadania przez podatnika w chwili obecnej pozwolenia na użytkowanie hal produkcyjnych, w których umieszczona jest linia produkcyjna.

W stosunku do obiektów budowlanych (w których posadowiona jest linia produkcyjna), brak pozwolenia na użytkowanie oznacza, że podatnik nie będzie mógł (pomimo faktu ich fizycznego wybudowania) amortyzować budynków.

Dzieje się tak dlatego, że amortyzacji podlegać mogą (przy spełnieniu wszelkich pozostałych przesłanek) tylko te środki trwałe, które są kompletne i zdatne do używania, a które to przesłanki definicyjne są rozumiane jako nie tylko poprzez spełnienie wymogów technicznych, ale również  jako posiadanie stosownych atestów, homologacji, dopuszczenie do używania poprzez właściwe organy administracji państwowej. 

Zdaniem WSA w Olsztynie (wyrok z 10 lutego 2011 r., sygn. akt I SA/Ol 818/10) należy przez to rozumieć „zarówno sprawność techniczną, a więc stan, w którym rzecz (obiekt) posiada wymagane elementy konstrukcyjne pozwalające na funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, jak i spełnienie wymogów prawnych, potwierdzone stosownymi zezwoleniami, pozwoleniami lub podobnymi aktami, pozwalającymi na legalne użytkowanie”. Tak więc, jak wskazał NSA w wyroku z dnia  27 października 2009 r.,(sygn. akt II FSK 912/08): „sam fakt rozpoczęcia użytkowania majątku i wprowadzenie go do ewidencji nie jest jeszcze równoznaczny z możliwością rozpoczęcia amortyzacji”.

Należy więc zastanowić się, czy fakt niemożliwości amortyzowania budynku z uwagi na brak posiadania pozwolenia na użytkowanie (potwierdzony jednolicie przez orzecznictwo, np. wyrok WSA w Poznaniu z 7 października 2010 r., sygn. akt I SA/Po 467/10 ) może być przesłanką do uznania, że również umieszczone w nim maszyny (linia produkcyjna) także nie mogą być amortyzowane z uwagi na brak spełnienia przesłanki definicyjnej środka trwałego z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT w postaci „kompletności i zdatności” do użytku.

Innymi słowy, istotne jest rozważenie, czy fakt że budynek, w którym jest umieszczona linia produkcyjna nie jest kompletny i zdatny do użytku w ww. rozumieniu (z uwagi na brak pozwolenia na użytkowanie) oznacza, że także umieszczone w nim inne maszyny i urządzenia, które mogą stanowić środki trwałe nie są kompletne i zdatne do użytku z tego względu, że przystąpienie do ich używania w obecnym stanie prawnym wiąże się de facto z naruszeniem prawa budowlanego (rozpoczęciem użytkowania budynku przed brakiem jego odbioru).

Korzystanie z takiej linii, czy też innych urządzeń umieszczonych w budynkach nie mających pozwolenia na użytkowanie wiąże się z niespełnieniem określonych wymagań prawnych  i w tym sensie możliwa jest ze strony organów podatkowych interpretacja, zgodnie z którą nie można w takim przypadku mówić o kompletności i zdatności do użytku również takich urządzeń, skoro ich użytkowanie wiąże się z łamaniem innych wymogów formalnych.

Warunki zaliczenia obiektu budowlanego do środków trwałych i dokonania jego amortyzacji

W  tym miejscu warto zauważyć, że w doktrynie wskazuje się, że „Nie mogą zostać zaliczone do środków trwałych podatnika kompletne składniki majątku (np. niewymagające montażu lub zainstalowania maszyny, urządzenia), jeżeli stanowią one wyposażenie znajdującego się w budowie obiektu, który nie został jeszcze przyjęty do użytkowania. Dopiero w momencie, gdy obiekt ten zostanie przekazany do użytkowania jako kompletny i zdatny do użytku składnik majątkowy, wykorzystywany przez podatnika dla potrzeb prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, wraz z zaliczeniem go do środków trwałych podatnika, zaliczeniu takiemu podlegać będą również znajdujące się na jego wyposażeniu maszyny i urządzenia, które oczywiście spełniać będą kryteria przynależne środkom trwałym (R. Pęk [w:] Podatek dochodowy od osób prawnych, Komentarz 2009. Wyd. Unimex, s. 718). 

Używane lub ulepszone środki trwałe a amortyzacja

Wyrażony powyżej pogląd nie zasługuje jednak na akceptację, gdyż brak możliwości amortyzacji budynku nie powinien wpływać na amortyzację linii czy urządzeń w niej umieszczonych.

Jeżeli bowiem takie urządzenia stanowią odrębne środki trwałe, to przesłanki kompletności i zdatności do użytku powinny być odnoszone tylko do tych urządzeń z osobna.

Tym samym brak kompletności i zdatności do użytku budynku nie może oddziaływać na kompletność i zdatność do użytku umiejscowionych w nim urządzeń jako odrębnych środków trwałych. Fakt umieszczenia linii produkcyjnej w budynku nie musi przecież oznaczać (w zależności od konstrukcji, parametrów technicznych),  że stanowią one razem jeden środek trwały.

Także z tego względu brak pozwolenia na użytkowanie budynku nie powinien rzutować  na możliwość amortyzacji umiejscowionych w nim składników majątkowych, które z osobna kwalifikujemy jako środki trwałe. Podkreślić należy, że niektóre organy podatkowe mogą prezentować odmienny, mniej korzystny dla podatników pogląd w tej sprawie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA