REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostrożnie z inwestycjami w obcych środkach trwałych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Polish Advisory Group
Doradztwo podatkowe
Przemysław Dybała
Doradca podatkowy nr 11590
Ostrożnie z inwestycjami w obcych środkach trwałych
Ostrożnie z inwestycjami w obcych środkach trwałych

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w nieruchomościach niebędących ich własnością, stają często przed koniecznością poniesienia określonych nakładów na te nieruchomości. Konieczność poniesienia tego typu nakładów pojawia się zazwyczaj w momencie podjęcia działalności w nowej siedzibie, uruchomienia nowej placówki handlowej, otwarcia nowego oddziału lub filii, itd. W tego typu sytuacjach pojawia się pytanie, w jaki sposób poniesione nakłady powinny zostać potraktowane dla celów podatku dochodowego (CIT lub PIT)?

Pierwszą odpowiedzią, jaka przychodzi nam do głowy, jest z pewnością: jako inwestycje w obcych środkach trwałych.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Na gruncie ustaw o podatkach dochodowych, inwestycje w obcych środkach trwałych są przedmiotem amortyzacji podatkowej. Przez inwestycje w obcych środkach trwałych rozumie się zazwyczaj nakłady o charakterze ulepszeniowym, ponoszone na środki trwałe niestanowiące własności podatnika, które to nakłady są wykorzystywane przez niego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podatnik dokonujący nakładów zazwyczaj uprawniony jest do wykorzystywania środków trwałych, będących własnością innego podmiotu,  na podstawie umowy najmu lub dzierżawy.

Powstaje natomiast pytanie, w jaki sposób kwalifikować wydatki, które poniesione zostały na nieruchomość, która nie stanowi jeszcze środka trwałego wynajmującego. Chodzi w tym zakresie o nakłady ponoszone przez najemcę na nowo wybudowane budynki lub ich części.

Przykładowo, najemca może zobowiązać się względem wynajmującego do ukończenia budowy określonego budynku (np. budynku będącego w stanie surowym) oraz późniejszego wykorzystywania tego budynku na podstawie umowy najmu. W takiej sytuacji najemca nie powinien mieć wątpliwości, iż ponoszone przez niego nakłady dotyczą składnika majątkowego, który przez wynajmującego nie jest jeszcze uznawany za środek trwały. Niestety, w praktyce występują sytuacje, które z punktu widzenia najemcy nie są wcale takie jednoznaczne.

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Na przykład zdarza się, iż właściciel nowo wybudowanego budynku oddaje go w najem jeszcze przed uzyskaniem wszystkich pozwoleń niezbędnych dla rozpoczęcia użytkowania budynku zgodnie z przepisami. Obowiązki najemcy, poprzedzające przyjęcie najmowanych pomieszczeń do używania, ograniczone są w takich sytuacjach do dokonania mniej zaawansowanych prac wykończeniowych w najmowanych pomieszczeniach (np. wykończenie podłóg i sufitów, wyburzenie lub postawienie dodatkowych ścianek działowych, montaż instalacji, itd).

Najemca może być w takiej sytuacji przekonany, że dokonuje nakładów na składnik majątkowy będący już środkiem trwałym wynajmującego. Skutkiem tego, zakwalifikuje poniesione nakłady jako inwestycje w obcym środku trwałym. Taka kwalifikacja może również skutkować zastosowaniem wobec inwestycji w obcych środkach trwałych indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Niestety, zakwalifikowanie poniesionych nakładów jako inwestycji w obcym środku trwałym i amortyzowanie tych inwestycji przy zastosowaniu indywidualnych stawek amortyzacyjnych nie będzie rozwiązaniem prawidłowym.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

REKLAMA

Powyższe wynika z faktu, iż aby móc zakwalifikować nakłady poniesione na cudze składniki majątkowe jako inwestycje w obcych środkach trwałych, muszą one dotyczyć składników majątkowych mających status środków trwałych. Muszą to być zatem przedmioty kompletne i zdatne do użytku, tak od strony faktycznej jak i prawnej (przez co należy rozumieć, iż w stosunku do tych przedmiotów spełnione zostały już wszystkie wymogi formalne, niezbędne dla zgodnego z prawem przyjęcia ich do używania).

Powstaje w związku z tym pytanie, w jaki sposób powinny zostać potraktowane na gruncie podatku CIT (lub PIT) nakłady poniesione na cudzy składnik majątku, niestanowiący jeszcze środka trwałego.

Zaliczenie tego typu wydatków bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów może zostać niestety zakwestionowane przez władze skarbowe. Wydatki te mogą bowiem zostać uznane za wydatki na budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie (patrz – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18.11.2005, sygn. FSK 2690/04). Wydatki poniesione na budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie, podobnie jak inwestycje w obcych środkach trwałych, podlegają amortyzacji podatkowej, niezależnie od przewidywanego okresu ich używania. W tym zakresie niedopuszczalne jest jednak stosowanie indywidualnych stawek amortyzacyjnych.  Przy dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych od budynków i budowli wybudowanych na cudzym gruncie stosuje się bowiem takie same zasady, jak przy amortyzacji własnych środków trwałych. Przykładowo, nakłady poniesione na cudzy budynek niemieszkalny amortyzowane byłyby według stawki 2,5%.

Jak wynika z powyższego komentarza, podatnicy wykorzystujący w prowadzonej działalności gospodarczej budynki lub ich części będące własnością innych podmiotów, powinni zachować ostrożność w procesie kwalifikowania nakładów poniesionych na te nieruchomości. W pewnych sytuacjach określenie, jaki status u właściciela (jako środki trwałe lub składniki niebędące środkami trwałymi) mają najmowane od niego budynki lub ich części nie powinno budzić wątpliwości.

W innych sytuacjach konieczne może się jednak okazać uzyskanie dodatkowych informacji od właściciela, od którego podatnik najmuje lub dzierżawi określoną nieruchomość. W celu osiągnięcia zamierzonych skutków podatkowych, opłacalnym może okazać się np. odsunięcie w czasie momentu poniesienia przez najemcę pierwszych nakładów na cudzy budynek, tak aby móc zakwalifikować je do inwestycji w obcych środkach trwałych i amortyzować przy zastosowaniu indywidualnej stawki amortyzacyjnej.

Przemysław Dybała

Doradca podatkowy nr 11590 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA