REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na remont biura wykorzystywanego w działalności gospodarczej w kosztach

Wydatki na remont biura wykorzystywanego w działalności gospodarczej w kosztach /Fot. Fotolia
Wydatki na remont biura wykorzystywanego w działalności gospodarczej w kosztach /Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niejednokrotnie osoby prowadzące działalność gospodarczą rejestrują ją we własnym mieszkaniu. W ten sposób oszczędzają na wynajmie lokalu, ale też mogą część wydatków mieszkaniowych rozliczyć w kosztach. Tak jest np. z wydatkami na remont, ale dotyczy to tylko tych pomieszczeń, w których faktycznie prowadzona jest działalność.

Ustawa o PIT nie ogranicza przedsiębiorców w kwestii obciążenia kosztów uzyskania przychodu wydatkami poniesionymi na remont budynków czy lokali wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Wystarczy, aby taki wydatek wypełniał definicję kosztu firmowego, a przedsiębiorca o jego wartość będzie mógł obniżyć swoje zobowiązanie wobec fiskusa z tytułu podatku dochodowego.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów

W świetle przepisów podatkowych kosztem działalności jest wydatek, który został poniesiony przez przedsiębiorcę, jest ściśle związany z działalnością (czyli osiąganiem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów z działalności), jest poprawnie udokumentowany i ustawodawca nie wyłącza wprost możliwości zaliczenia go do kosztów działalności (poprzez art. 23 ustawy o PIT).

Remont całego mieszkania, w koszty jedynie jego część

Przedsiębiorca ma również możliwość rozliczenia w kosztach firmy remontu poszczególnych pokojów znajdujących się w domu czy mieszkaniu, w którym sam mieszka, jeśli są one przeznaczone wyłącznie na prowadzenie w nich biznesu. Jak wydzielić pokój na działalność?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Można wesprzeć się własnoręcznie sporządzonym oświadczeniem, w którym przeznaczamy dane pomieszczenie na wykorzystywane wyłącznie w naszej działalności gospodarczej. Idąc dalej, takie oświadczenie powinnyśmy zanieść do gminy, a na zewnętrznej ścianie domu czy mieszkania umieścić szyld informujący o tym, że tam właśnie znajduje się nasza firma. Jednak wielu przedsiębiorców ogranicza się do sporządzenia oświadczenia.


O ile fiskus nie powinien ścigać nas za to, że oświadczenia nie zanieśliśmy do urzędu gminy, o tyle w trakcie ewentualnej kontroli może zarzucić nam zaliczenie do kosztów remontu całego mieszkania, w sytuacji, kiedy tylko jeden pokój przeznaczyliśmy na „biuro”. W wydawanych interpretacjach organy podatkowe zabraniają podatnikom rozliczać wydatki związane z danym pomieszczeniem w domu czy w mieszkaniu, jeśli nie zostało ono wyodrębnione do działalności, czyli innymi słowy, jeśli służy również zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Remont, ale nie ulepszenie

W interpretacji indywidualnej z 22 maja 2015 r. o sygn. ILPB4/4510-1-91/15-2/ŁM Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przyznał rację przedsiębiorcy, który remontował wyodrębnione z budynku mieszkalnego na swoją działalność poddasze i który koszty tego remontu zamierzał „wrzucić” w koszty. Przedsiębiorca wymienił na poddaszu drzwi, okna, podłogę, instalację centralnego ogrzewania i instalację elektryczną, oczyścił i pomalował ściany i sufity. Fiskus wskazał natomiast, że oprócz związku danego pomieszczenia z działalnością, istotny jest też zakres prac remontowych. Remont musi mieć charakter odtworzeniowy stanu pierwotnego, z tym, że dopuszcza się stosowanie materiałów innych niż użyto przy stanie pierwotnym (art. 3 ust. 8 ustawy Prawo budowlanego). „Istotą remontu są więc czynności związane z przywróceniem pierwotnego stanu technicznego i użytkowego nieruchomości czy rzeczy wraz z wymianą zużytych składników technicznych (części zamienne), następujące w trakcie eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji, ale nie zmieniające jej charakteru i funkcji czy podwyższające czy zmieniające cechy użytkowe.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

REKLAMA

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

Odpowiedzialność członków zarządów spółek – co zmienia wyrok TSUE w sprawie Adjak?

W dniu 27 lutego 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok w sprawie C-277/24 (Adjak), w którym zakwestionował przyjęty w Polsce model solidarnej odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółki. W opinii TSUE obecne przepisy naruszają prawo unijne, ponieważ uniemożliwiają kwestionowanie decyzji wymiarowych organów podatkowych, zapadłych w sprawie przeciwko spółce w trakcie postępowania przeciwko członkom zarządu – tym samym godząc w podstawowe zasady ochrony praw jednostki. Orzeczenie to może wymusić istotne zmiany w polskim systemie prawnym oraz wpłynąć na dotychczasową praktykę organów administracji skarbowej wobec członków zarządów spółek.

REKLAMA