Czy okulary korekcyjne mogą być kosztem uzyskania przychodu?

Krajowa Informacja Podatkowa
rozwiń więcej
Czy okulary korekcyjne mogą być kosztem uzyskania przychodu?
Zasadą jest, że wydatki związane z zatrudnianiem pracowników, których obowiązek ponoszenia wynika z przepisów prawa, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Przykładem takich kosztów są wydatki na zakup okularów korygujących wzrok.

Pracodawcy powinni zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
W przypadku pracy wykonywanej przy monitorach ekranowych pracodawcy mogą być zobowiązani do zapewnienia pracownikom okularów korygujących wzrok.

Autopromocja

Obowiązek taki powstaje, gdy:
1. pracownicy użytkują w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy oraz
2. potrzebę stosowania okularów wykażą wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych przez lekarza w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej.
/§ 2 pkt 4 i § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia
1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych
w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973)/

W niektórych przypadkach lekarz może zalecić pracownikom pracującym przy monitorach nie okulary, ale soczewki (szkła) kontaktowe. Ma to uzasadnienie, gdy skorygowanie wad wzroku przy pomocy okularów nie jest możliwe.

Zapewnienie pracownikowi tego rodzaju soczewek traktuje się wtedy na równi z zapewnieniem pracownikowi okularów korygujących wzrok.

Przepisy nie określają formy zaopatrzenia pracowników w zalecone okulary. Wobec tego należy przyjąć, że do zapewnienia pracownikom okularów dochodzi zarówno, gdy
- okulary zakupi pracodawca (faktura wystawiona jest na pracodawcą) i przekaże je pracownikom, jak i gdy
- zakupu okularów dokonają pracownicy (faktura wystawiona na pracownika),
a pracodawca zwróci im na podstawie przedstawionych faktur poniesione wydatki.

Wydatki poniesione przez pracodawcę na zapewnienie pracownikom okularów
(w uzasadnionych przypadkach również soczewek) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jako koszty pracownicze, do których poniesienia pracodawca zobowiązany jest na mocy przepisów prawa.

Polecamy: Okulary dla pracownika bez PIT

Prawo do kosztów przysługuje pracodawcy bez względu na formę zapewnienia pracownikom okularów. Jeśli w regulaminie pracy pracodawca postanowił, że finansuje zakup okularów do wysokości z góry określonej kwoty, koszty te nie mogą jednak przekroczyć ustalonego limitu.

Polecamy: Jak rozliczyć podatkowo zakup okularów dla pracownika?

Warto dodać, że zdaniem organów podatkowych okulary korekcyjne kupione przez przedsiębiorcę dla siebie nie mogą być kosztem podatkowym. Jest to bowiem wydatek o charakterze osobistym, który jest ponoszony z uwagi na stan zdrowia przedsiębiorcy. Osoba mająca wadę wzroku jest zmuszona do zakupu okularów korekcyjnych niezależnie od tego czy prowadzi działalność gospodarczą, czy też nie. Bezpośrednim celem zakupu okularów jest ochrona wzroku, a nie osiągnięcie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Więcej na ten temat …


Księgowość
Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

pokaż więcej
Proszę czekać...