Czy nagrody dla pracowników wypłacone z zysku netto są kosztem uzyskania przychodów pracodawcy?

Czy nagrody dla pracowników wypłacone z zysku netto są kosztem uzyskania przychodów pracodawcy?
Spółka wypłacająca pracownikom nagrody z zysku netto (po opodatkowaniu) może zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT), kwestie kosztów uzyskania przychodów należy analizować w oparciu o art. 15 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym do kosztów uzyskania przychodów należą wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł. Jako kosztów podatkowych nie uznaje się jednakże tych wydatków, które zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Autopromocja

Koszty nagród dla pracowników, w myśl uchwały NSA z 1.2.2016 r., (sygn. akt:  II FPS 5/15) „są swoistym wynagrodzeniem za dobrze wykonaną pracę, czego wynikiem jest osiągnięty dochód, który następnie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jednocześnie nagrody te mają charakter motywacyjny i służą osiągnięciu dobrych wyników (przychodów) w przyszłości (w kolejnych latach podatkowych) (…) Jak każde inne świadczenia pracownicze nagrody i premie wykazują uchwytny związek z działalnością gospodarczą podatnika i wywierają wpływ na osiągane przychody podatkowe. Mają na celu motywować pracowników do efektywnej pracy, czy też zapewnić pracownikom konkurencyjne wynagrodzenie i zapobieżenie ich odejściom do konkurencji.” Okoliczność, zgodnie z którą wypłata nagród na rzecz pracowników następuje w kolejnym okresie rozliczeniowym po osiągnięciu zysków, nie ma znaczenia dla określenia skutków podatkowych tej czynności. Wypłata nagrody lub premii stanowi operację faktyczną, dokonaną na zasobach pieniężnych i sprowadzająca się do zmniejszenia zasobów wypłacającego i zwiększenia zasobów beneficjenta (w tym przypadku pracownika). Zysk oraz dochód pomimo dokonania przedmiotowej wypłaty pozostają niezmienione.

Ponadto, jak wynika z analizy przeprowadzonej przez NSA wydatki na nagrody wypłacane z zysku nie zostały wymienione w katalogu wyłączeń z kosztów. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się składek na ubezpieczenie społeczne oraz na Fundusz Pracy i na inne fundusze celowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw - od nagród i premii, wypłacanych w gotówce lub w papierach wartościowych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Taka konstrukcja przywołanego przepisu pozwala na stwierdzenie, że ustawodawca celowo nie wyłączył z kosztów uzyskania przychodów wydatków na nagrody dla pracowników wypłacane z zysku. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby można je było do takowych zaliczyć.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Mając powyższe na uwadze, wydatki na nagrody wypłacane z zysku, po odjęciu wszelkich podatków oraz danin na rzecz Skarbu Państwa, można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów, gdyż wypełniają przesłanki zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1.6.2017 r., (znak 0111-KDIB1-2.4010.64.2017.1.AW) oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11.3.2016 r., (znak IBPB-1-3/4510-153/16/JKT) oraz z 18.2.2016 r., (znak IBPB-1-3/4510-780/15/TS). Warto zaznaczyć, że pogląd prezentowany w przywołanych interpretacjach wskazuje, że organy podatkowe przychylają się do stanowiska zaprezentowanego w uchwałach NSA z 1.2.2016 r., (sygn. akt  II FPS 5/15) oraz z 22.6.2015 r., (sygn. akt II FPS 3/15).

W tym miejscu warto wspomnieć, że do wydania ww. uchwał NSA zarówno wśród sądów administracyjnych, jak i organów podatkowych niejednokrotnie spotykane było odmienne stanowisko (por. wyrok NSA z 16.4.2013 r., sygn. akt II FSK 1692/11 oraz z 5.3.2013 r., sygn. akt II FSK 1375/11 oraz interpretacje indywidualną Ministra Finansów z 06.02.2013 r., znak DD6/033/147/MNX/09/DD-1141).

Wypłaty nagród jako pochodne wynagrodzenia stanowią dla pracownika przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co do zasady wskazane wydatki powinny zatem zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony (art. 15 ust. 4g ustawy o CIT).   

Przemysław Szwed, Młodszy Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...