NIP czy PESEL w PIT-11 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów - PIT 2011

NIP, PESEL, identyfikator podatkowy 2011 / 2012
Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości dotyczące nowych zasad ewidencji podatników. Co wpisać w PIT-11, jaki identyfikator dla cudzoziemca i inne kwestie. Nie będzie na razie kar w przypadku błędów.

Co wpisać w PIT-11?

Zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników  płatnicy i inkasenci podatków i niepodatkowych należności budżetowych są obowiązani żądać od podatników podania identyfikatora podatkowego i podawać go organom podatkowym na dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru są obowiązane organy podatkowe lub celne.

Autopromocja

Jednocześnie, zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy, w sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych podatnicy mają obowiązek podawać identyfikator podatkowy na żądanie płatników oraz inkasentów podatków i niepodatkowych należności budżetowych.

Z powyższych przepisów wynika, iż podatnicy powinni poinformować płatnika podatku (pracodawcę) o swoim identyfikatorze podatkowym, natomiast płatnik podatku w informacji PIT-11 powinien wykazać wskazany przez podatnika identyfikator podatkowy.

Od 1 września 2011 r., zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, istnieją dwa identyfikatory podatkowe, tj.:

numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług,

NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, tj. przypadku:

a. osób fizycznych objętych rejestrem PESEL prowadzących działalność gospodarczą,

b. osób fizycznych objętych rejestrem PESEL będących podatnikami podatku od towarów i usług,

c. osób fizycznych nieobjętych rejestrem PESEL, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami,

d. płatników podatków,

e. płatników składek na ubezpieczenia społeczne,

f. płatników składek na ubezpieczenie zdrowotne,

g. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami.

Tym samym jeżeli osoba fizyczna objęta rejestrem PESEL spełnia którykolwiek z warunków (litery a-f) to jako identyfikator podatkowy powinna podawać NIP. Natomiast, jeżeli żadnego z wyżej wymienionych warunków nie spełnia, to jako identyfikator podatkowy powinna podać swój numer PESEL.

Jak wypełnić PIT-11?

Pracownik nie poinformował pracodawcy, że dodatkowo prowadzi działalność gospodarczą i posługuje się NIP. Jak powinien zachować się pracodawca, a jak pracownik?

Mając na uwadze powyższe regulacje prawne, jak również praktyczne względy, w tym brak skutecznej możliwości weryfikacji przez płatnika aktualności identyfikatora podatkowego osoby, wobec której płatnik ma obowiązek wystawić informację PIT‑11 należy przyjąć, że płatnik może żądać podania przez podatnika identyfikatora podatkowego. Jednocześnie płatnik nie może badać statusu podatkowo-płatniczego pracowników.

Jeżeli podatnik nie poinformuje płatnika (pracodawcy), o tym, że jego właściwymi identyfikatorem podatkowym jest NIP, to płatnik (pracodawca) w informacji PIT-11 powinien podać numer PESEL jako identyfikator podatkowy pracownika.

Ważnym jest, aby płatnik (pracodawca) wskazał któryś z ww. identyfikatorów podatkowych w celu zapewnienia jednoznacznej identyfikacji podatnika przez organ podatkowy

Przepisy ustawy Kodeks karny skarbowy nie przewidują sankcji karnych za podanie przez płatnika identyfikatora podatkowego podatnika, który jest niezgodny ze stanem rzeczywistym (tj. numeru PESEL zamiast NIP lub NIP zamiast numeru PESEL). Nie przewidują również sankcji karnych dla podatnika za nie poinformowanie płatnika o obowiązującym identyfikatorze podatkowym (tj. NIP /numer PESEL).

Resort finansów obiecał, że do urzędów skarbowych trafią wytyczne, aby nie nakładać kar na płatników za błędnie podany identyfikator w PIT-11, a także w sytuacji, gdy płatnik wypełni PIT-11 na druku ubiegłorocznym. Czy takie pismo zostało już wysłane i co dokładnie z niego wynika?

Tak, takie zalecenia zostały przesłane do wszystkich Dyrektorów Izb Skarbowych i Naczelników Urzędów Skarbowych. Ministerstwo Finansów zaleciło racjonalne podejście do podatników i płatników 
w kontekście stosowania i wdrażania zmian zasad identyfikacji podatkowej i aktualizacji przez nich danych ewidencyjnych, w tym również:

- nie wzywania płatników w przypadku podania przez nich w informacji PIT-11 nieaktualnego identyfikatora podatkowego podatnika (pracownika), pod warunkiem, iż dane podane przez płatnika umożliwiają identyfikację tego podatnika,

- uznania za prawidłowe zastosowanych wzorów for mularzy PIT‑11, jeżeli są one składane na nieobowiązujących drukach, a ich jedyną wadą miałyby być kwestie z zakresu zastosowanego identyfikatora podatkowego podatnika, dla którego wystawiono PIT‑11.

Druki PIT 2011 / 2012

Jaki identyfikator podatkowy w zeznaniu ma wpisać cudzoziemiec, który pracował w Polsce i musi te dochody rozliczyć w polskim urzędzie skarbowym?

Właściwym identyfikatorem podatkowym dla osoby fizycznej, która nie jest objęta rejestrem PESEL, a na podstawie odrębnych ustaw posiada status podatnika, jest NIP.

Czy podatnik, poza zatrudnieniem na etacie prowadzi firmę opodatkowaną karta podatkowa, powinien powiadomić pracodawcę, że jego identyfikatorem podatkowym jest NIP?

Tak, jeżeli płatnik (pracodawca) zwróci się do tego  pracownika o podanie jego identyfikatora podatkowego, to powinien on (pracownik), zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 6 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, wskazać płatnikowi (pracodawcy), że jego identyfikatorem jest NIP.

Źródło: Izba Skarbowa w Szczecinie

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...