Najem prywatny czy w działalności gospodarczej a podatki – decyzja należy do wynajmującego

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
rozwiń więcej
Najem prywatny czy w działalności gospodarczej a podatki – decyzja należy do wynajmującego / Shutterstock

Zgodnie z jednolitą linią orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego (w kontekście opodatkowania dochodów z najmu), to czy najem jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej, czy jest tzw. najmem prywatnym zależy od zamiaru podatnika (wynajmującego). Zatem to wynajmujący decyduje, czy przychody z najmu zaliczy do przychodów z działalności gospodarczej, czy nie. Wpływa to w oczywisty sposób na formę opodatkowania przychodów z najmu.

O zaliczeniu dochodów z najmu nieruchomości do zysków z działalności gospodarczej decyduje sam przedsiębiorca. To czy najem jest związany, czy nie z prowadzeniem działalności gospodarczej, zależy od zamiaru podatnika, który decyduje o zaliczeniu dochodów do źródła przychodów.

Autopromocja

Jak organ podatkowy ocenił prawidłowość kwalifikacji najmu jako prywatnego

Podatniczka prowadząca działalność gospodarczą uzyskiwała jednocześnie dochody z najmu nieruchomości. Opodatkowała je zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Twierdząc przy tym, że najem ma charakter prywatny i pozostaje bez związku z prowadzoną działalnością. 

Organ podatkowy stanął jednak na przeciwnym stanowisku. W wyniku przeprowadzonego postępowania podatkowego stwierdził, że Strona nie mogła opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych dochodów z najmu nieruchomości, ponieważ charakter zawieranych przez nią umów najmu wskazuje na wykonywanie tych czynności w ramach działalności gospodarczej. Wyklucza to zastosowanie zryczałtowanego podatku dochodowego. Organ stwierdził, że najem prowadzony przez Stronę spełnia wszystkie przesłanki uznania go za działalność gospodarczą. Dlatego powinien zostać objęty podatkiem na zasadach przyjętych dla dochodów z działalności. Uargumentował swoje stanowisko wskazując, że Strona nabywała szereg nieruchomości w celu ich wynajęcia lub wydzierżawienia. Natomiast w okresie, za który prowadzona była kontrola, posiadała już kilka takich nieruchomości i zawierała umowy najmu z podmiotami powiązanymi ze Stroną zawodowo, co świadczy o szerokiej i profesjonalnej skali działania.

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę Strony na rozstrzygnięcia organów podatkowych. Poparł tym samym przedstawione stanowisko. Uznał, że działania Strony były realizowane w sposób profesjonalny i charakterystyczny dla działań przedsiębiorcy. Stwierdził przy tym, że działalność gospodarcza to ciąg zdarzeń faktycznych. Nie osobiste deklaracje podatnika.

Reprezentowana przez naszą Kancelarię Strona, nie zgadzając się z wyrokiem, wniosła skargę kasacyjną do NSA.

NSA przyznaje rację podatniczce - argumentacja sądu

NSA w wyroku wydanym w przedmiotowej sprawie zwrócił uwagę, że art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) zawiera katalog źródeł przychodów. Przedstawione w nim wyliczenie ma charakter rozłączny. Oznacza to, że każdy konkretny przychód może być przypisany wyłącznie do jednego źródła przychodów. Nie powinno się więc łączyć pojęcia źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej z przychodami z najmu. Stanowią one samodzielne podstawy do opodatkowania.

NSA podkreślił, że ustawodawca w żaden sposób nie limituje ilości rzeczy, które osoba fizyczna może oddać w najem. Co za tym idzie, nie wskazuje do jakiej wysokości przychody z najmu mogą być zaliczone do mienia prywatnego, a od jakiej granicy powinny być kwalifikowane jako pochodzące z działalności gospodarczej.

Zdaniem NSA, skoro nie ma żadnych wyraźnych reguł klasyfikacji przychodów z najmu do jednego z konkurencyjnych źródeł przychodów, decydująca jest w tym zakresie decyzja samego podatnika.  Tezę tę potwierdza również zasada określoności wynikająca z art. 217 Konstytucji RP. Zgodnie z nią nie można domniemywać istnienia obowiązku podatkowego, jeżeli nie wynika on wprost z ustawy.

Opodatkowanie najmu. Uchwała 7 sędziów NSA rozstrzyga wątpliwości

Rozstrzygnięcie potwierdza, że w orzecznictwie NSA pogląd na przedstawione zagadnienie jest ugruntowane i jednolite dzięki uchwale 7 sędziów NSA wydanej w dniu 24 maja 2021 r., sygn. akt II FPS 1/21. Uchwała ta została podjęta w wyniku skierowania do NSA przez Rzecznika Małych i Średnich przedsiębiorców zapytania o wykładnię sformułowania “składnik majątku niezwiązany z działalnością gospodarczą”, a także kto ma decydować o istnieniu związku składnika z działalnością w świetle art. 10 ust. 1 pkt. 6 ustawy o PIT. NSA przedstawił tezę, zgodnie z którą źródło przychodu z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze ma charakter nieograniczony, chyba że podatnik sam wprowadził składnik majątkowy do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej. W przeciwnym wypadku nie ma podstaw do opodatkowania go zgodnie z zasadami przyjętymi w prowadzonej działalności
NSA wskazał, że zasadą jest kwalifikowanie przychodów do źródła “najem”, chyba że podatnik sam zakwalifikuje składniki swojego majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” – wówczas przychody będą zaliczane do działalności gospodarczej.

Podatnik (wynajmujący) ma prawo zdecydować czy przychody z najmu zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej

Dzięki uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego, która ujednoliciła linię orzeczniczą sądów administracyjnych, podatnik ma prawo zdecydować, czy przychód uzyskiwany z wynajmowania należących do niego nieruchomości jest związany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą czy nie. Sposób i ilość wynajmowanych rzeczy nie może stanowić podstawy do kwalifikowania przez organy przychodów podatnika jako przychodów z działalności gospodarczej, jeśli nie jest to jego wolą. Ma to bowiem daleko idące skutki, o których zdecydować musi sam podatnik.

Podstawa prawna: art. 10 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

Amelia Oleszczak

 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...