Refundacja kosztów studiów pracowniczych po ich ukończeniu – rozliczenie PIT

Katarzyna Wojtowicz-Janicka
Doradca podatkowy
rozwiń więcej
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
rozwiń więcej
refundacja kosztów studiów pracowniczych; rozliczenie PIT
Pracodawca zamierza zrefundować pracownikom, którzy ukończą studia wydatki poniesione na ten cel. Decyzja o refundacji zostanie podjęta jednak dopiero po zakończeniu nauki Czy w tej sytuacji refundacja kosztów studiów będzie korzystać ze zwolnienia z art. 21 ust 1 pkt 90 ustawy o PIT w odniesieniu do powstającego po stronie pracowników przychodu?

Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego.

Autopromocja

W aktualnym stanie prawnym zwolniona od podatku dochodowego jest zatem wartość świadczeń przyznanych przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

Tymi odrębnymi regulacjami, na podstawie których mają być przyznane świadczenia objęte analizowanym zwolnieniem, są aktualnie stosowne regulacje Kodeksu pracy.

Studia finansowane przez pracodawcę – prawa i obowiązki

Przepisy Kodeksu pracy definiują pojęcie podnoszenia kwalifikacji zawodowych jako zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą (art. 1031 K.p.). Z powyższych przepisów wynika zatem, że to pracodawca aktualnie określa jakie kwalifikacje zawodowe są wymagane dla zajmowanego stanowiska pracy, czy dla danego rodzaju pracy.

W analizowanej sytuacji Pracodawca zamierza zwracać pracownikom wydatki związane z  z podjętymi przez nich studiami, jednakże dopiero po ich ukończeniu. W tym miejscu pojawia się wątpliwość, czy możliwe jest uznanie, że w tym przypadku dochodzi do określonego w art. 1031 K.p podnoszenia kwalifikacji zawodowych rozumianych jako zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.

W opisanym stanie faktycznym Pracodawca nie zamierza bowiem kierować swoich pracowników do odbycia dodatkowych studiów (wyrażenie inicjatywy) ani wyrażać na to zgody przed podjęciem nauki. Dopiero w momencie, gdy studia zostaną ukończone, Pracodawca zamierza podjąć decyzję o przyznaniu refundacji.

Należy zauważyć, że cytowany powyżej przepis K.p. jako jedną z przesłanek wskazuje inicjatywę pracodawcy bądź wyrażenie przez niego zgody na podjęcie dodatkowego kształcenia. Pomimo, że nie określono, kiedy taka inicjatywa bądź zgoda pracodawcy powinna zostać wyrażona wydaje się, że intencją ustawodawcy było, aby inicjatywa pracodawcy do skierowania pracownika na dodatkowe kształcenie albo zgoda na jego podjęcie była wyrażona przed podjęciem nauki bądź w jej trakcie.

Czy czesne za studia można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Pomocne może być odniesienie się do wyjaśnień Departamentu Prawa Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (dalej jako: „MPiPS”) sporządzonych w uzgodnieniu z Departamentem Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów, opublikowanych na stronie internetowej MPiPS (pisma nie opatrzono sygnaturą).

MPiPS wskazał, że decyzja pracodawcy w sprawie podnoszenia kwalifikacji zawodowych ma znaczenie nadrzędne i powinna poprzedzać korzystanie przez pracownika z obligatoryjnych świadczeń z tym związanych oraz ewentualne przyznanie mu przez pracodawcę świadczeń fakultatywnych.

Zdaniem MPiPS :

„zasadą powinno być zatem w pierwszej kolejności ustalenie, że pracownik ma podnosić kwalifikacje zawodowe, co w konsekwencji oznacza prawo pracownika do korzystania ze świadczeń gwarantowanych mu ustawowo oraz świadczeń fakultatywnych, jeżeli zostały one przyznane przez pracodawcę. W praktyce

pracodawca może wyrazić zgodę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika także w sytuacji, gdy pracownik uczący się we własnym zakresie ujawni to pracodawcy dopiero w trakcie nauki i wystąpi o zgodę pracodawcy. Po uzyskaniu takiej zgody, pracownik będzie kontynuował naukę, jako podnoszenie kwalifikacji zawodowych na podstawie nowych przepisów Kodeksu pracy, ze wszystkimi tego

konsekwencjami, w postaci m.in. prawa do zwolnień z całości lub części dnia pracy na udział w obowiązkowych zajęciach, czy prawa do urlopu szkoleniowego.”

W analizowanych wyjaśnieniach MPiPS wyraźnie podkreślono, że uprawnienia przewidziane w przepisach Kodeksu pracy nie będą przysługiwały pracownikowi, który nie ujawnia pracodawcy faktu nauki, nie zwraca się o wyrażenie zgody na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, natomiast występuje o udzielenie np. urlopu szkoleniowego na egzamin kończący studia wyższe.

Warunkiem korzystania ze świadczeń gwarantowanych ustawowo jest bowiem zgoda pracodawcy na podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika.

Z przedstawionych powyżej wyjaśnień MPiPS wynika więc, że wolą ustawodawcy było takie ukształtowanie przepisów o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pracowników, aby w przypadku ich skierowania na dodatkowe kształcenie bądź w razie wyrażenia na nie zgody przez pracodawcę, korzystali oni w pełni z przysługujących im w takiej sytuacji uprawnień (np. zwolnienie z dnia pracy lub urlop szkoleniowy), a także ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT.

Reasumując, aby możliwe było postępowanie zgodnie z powyższymi uregulowaniami, wyrażenie zgody na odbycie dodatkowego kształcenia przez pracowników powinno być dokonane przed rozpoczęciem nauki albo najpóźniej w jej trakcie. Gdyby zgoda na podnoszenie kwalifikacji była wyrażana już po zakończeniu nauki, pracownik traciłby rzeczywiste prawo do skorzystania z uprawnienia przysługującego mu na podstawie przepisów prawa pracy.

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...