REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy czesne za studia można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Czy do kosztów podatkowych można zaliczyć czesne za studia?
Czy do kosztów podatkowych można zaliczyć czesne za studia?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy często mają wątpliwości, czy ponoszone przez nich wydatki na dokształcanie (np. studia) mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Organy podatkowe w interpretacjach często uciekają od konkretnej odpowiedzi.

INFORAKADEMIA poleca: Zwolnienia w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi tu najczęściej o wydatki na studia magisterskie, studia podyplomowe, kursy specjalistyczne, czy szkolenia, podręczniki, jak również koszty dojazdu na zajęcia.

Odnośnie źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Podatnicy podnoszą, że wydatki na czesne za studia nie są ujęte w katalogu zawartym w art. 23 ustawy o PIT, tj. katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.

REKLAMA

Oczywiście nie stanowi to jednak wystarczającej przesłanki do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Dla uzyskania takiego statusu, konieczne jest również zaistnienie związku przyczynowego między poniesionym wydatkiem, a celem jakim jest osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z reguły organy podatkowe odpowiadają podatnikom, że wydatki takie można zaliczyć do kosztów podatkowych jeżeli podatnik wykaże związek przyczynowy pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami.

Zdaniem fiskusa podatnik powinien udowodnić, że poniesienie tych wydatków ma lub może mieć wpływ na:
- wysokość osiągniętych przychodów, bądź na
- zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Wykazanie takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania każdego wydatku za koszt uzyskania przychodu więc takie odpowiedzi fiskusa niewiele dają podatnikom.

Oczywiście wydatki trzeba też prawidłowo udokumentować.

Ponadto zdaniem organów podatkowych do stwierdzenia, czy poniesione opłaty za studia mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej istotnym jest ustalenie:
- czy taki wydatek związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością,
- czy też, wydatek ten służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia nie związanego z działalnością gospodarczą, a więc który co do zasady ma charakter osobisty i nie powinien być zaliczany do kosztów podatkowych.

Studia niezbędne dla rozpoczęcia działalności

Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał 17 marca 2011 r. interpretację podatkową (nr IPPB1/415-1130/10-4/KS), dla podatnika, który ponosił wydatki na studia magisterskie niezbędne dla uzyskania certyfikatu księgowego Ministra Finansów uprawniającego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Podatnik ten najpierw ukończył w 2008 r. studia magisterskie o profilu rachunkowość, następnie mając tytuł magistra uzyskał certyfikat księgowy i rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej – otworzył biuro rachunkowe.

Czesne za te studia opłacał z kredytu bankowego, w związku z czym zadał pytanie Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie, czy oprócz czesnego może zaliczyć do kosztów swojej działalności gospodarczej również i koszty tego kredytu (odsetki i prowizję).

Niestety. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie podatnik nie może zaliczyć tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, bowiem wiążą się one z podjęciem i zakończeniem studiów przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Zdaniem organu podatkowego oznacza to, że nie spełniają one przesłanek, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dotyczy to również odsetek od kredytu płaconych już po rozpoczęciu działalności.

Zdaniem fiskusa skoro wydatki dotyczą studiów, które zostały zakończone w długim okresie czasu przed rozpoczęciem prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, to brak jest związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ich poniesieniem, a uzyskaniem przychodu z działalności gospodarczej prowadzonej w późniejszym okresie.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Studia niezbędne dla rozszerzenia zakresu już wcześniej prowadzonej działalności

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna z 18 lutego 2011 r. – nr IBPBI/1/415-176/11/SK) rozpatrywał pytanie przedsiębiorcy, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie doradztwa dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. W związku z planowanym rozwojem firmy zamierzał ów podatnik poszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą o wycenę nieruchomości.

Do realizacji tego zamiaru podatnik, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, musi posiadać ukończone studia podyplomowe z zakresu wyceny nieruchomości oraz zdobyć licencję zawodową zarządcy nieruchomości. W związku z powyższym podatnik ten podjął naukę na studiach podyplomowych na kierunku Szacowanie Nieruchomości i ponosi wydatki na czesne.

Obiektywnie rzecz ujmując poniesione przez podatnika wydatki związane z podjętymi studiami podyplomowymi, przyczynić się powinny do rozszerzenia oferty świadczonych usług, a konsekwencji do zwiększenia przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. 

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach choć wydatki te trudno przypisać konkretnym przychodom, to jako przydatne do prawidłowego wykonywania działalności gospodarczej, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów. Wnioskodawca słusznie uważa, iż powyższe opłaty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, bowiem wydatek ten rzeczywiście pozostaje z związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i ponoszony jest w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Koszty dojazdu na zajęcia

Zdaniem DIS w Katowicach do kosztów podatkowych można zaliczyć również wydatki związane z dojazdem na uczelnię.

Jeżeli podróż odbywana jest samochodem wprowadzonym do ewidencji środków trwałych, za koszty uzyskania przychodów można uznać wszystkie wydatki dotyczące danego pojazdu, poniesione w czasie podróży, np. zakup paliwa, opłaty za parking.

Gdy podatnik korzysta z własnego samochodu osobowego nie będącego środkiem trwałym, wydatki związane z eksploatacją pojazdu stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT, zalicza się do kosztów na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu. Koszty eksploatacji pojazdu w tym przypadku nie mogą przekroczyć kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km, właściwej dla danego pojazdu.

Zgodnie z art. 23 ust. 5 ustawy o PIT, przebieg pojazdu powinien być, z wyłączeniem ryczałtu pieniężnego, udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca.

Do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu obowiązana jest osoba używająca tego pojazdu. W razie braku tej ewidencji wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu używania samochodów na potrzeby podatnika nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

W myśl art. 23 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ewidencja przebiegu pojazdu, o której mowa w ust. 5, powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.

Oczywiście wydatki powyższe będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem należytego ich udokumentowania.

Wiedza z zarządzania przydatna w firmie

Ten sam Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna z 25 lutego 2011 r. – nr IBPBI/1/415-1270/10/WRz) rozpatrywał pytanie przedsiębiorcy, który prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych, oprogramowania oraz usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, przetwarzanie danych, zarządzenie stronami internetowymi (hosting). 

Przedsiębiorca ten podjął w 2009 r. studia licencjacie na Wydziale Zarządzania, o specjalności "Zarządzanie firmą". 

Zdaniem organu podatkowego wydatki ponoszone w związku z podjęciem nauki na ww. kierunku studiów (czesne, zakup niezbędnej w toku studiów literatury), choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, to są przydatne do prawidłowego wykonywania działalności gospodarczej. Dlatego też mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem ich należytego udokumentowania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA