REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy czesne za studia można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Czy do kosztów podatkowych można zaliczyć czesne za studia?
Czy do kosztów podatkowych można zaliczyć czesne za studia?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy często mają wątpliwości, czy ponoszone przez nich wydatki na dokształcanie (np. studia) mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Organy podatkowe w interpretacjach często uciekają od konkretnej odpowiedzi.

INFORAKADEMIA poleca: Zwolnienia w PIT

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi tu najczęściej o wydatki na studia magisterskie, studia podyplomowe, kursy specjalistyczne, czy szkolenia, podręczniki, jak również koszty dojazdu na zajęcia.

Odnośnie źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Podatnicy podnoszą, że wydatki na czesne za studia nie są ujęte w katalogu zawartym w art. 23 ustawy o PIT, tj. katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Oczywiście nie stanowi to jednak wystarczającej przesłanki do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Dla uzyskania takiego statusu, konieczne jest również zaistnienie związku przyczynowego między poniesionym wydatkiem, a celem jakim jest osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z reguły organy podatkowe odpowiadają podatnikom, że wydatki takie można zaliczyć do kosztów podatkowych jeżeli podatnik wykaże związek przyczynowy pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami.

Zdaniem fiskusa podatnik powinien udowodnić, że poniesienie tych wydatków ma lub może mieć wpływ na:
- wysokość osiągniętych przychodów, bądź na
- zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Wykazanie takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania każdego wydatku za koszt uzyskania przychodu więc takie odpowiedzi fiskusa niewiele dają podatnikom.

Oczywiście wydatki trzeba też prawidłowo udokumentować.

Ponadto zdaniem organów podatkowych do stwierdzenia, czy poniesione opłaty za studia mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej istotnym jest ustalenie:
- czy taki wydatek związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością,
- czy też, wydatek ten służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia nie związanego z działalnością gospodarczą, a więc który co do zasady ma charakter osobisty i nie powinien być zaliczany do kosztów podatkowych.

Studia niezbędne dla rozpoczęcia działalności

REKLAMA

Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał 17 marca 2011 r. interpretację podatkową (nr IPPB1/415-1130/10-4/KS), dla podatnika, który ponosił wydatki na studia magisterskie niezbędne dla uzyskania certyfikatu księgowego Ministra Finansów uprawniającego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Podatnik ten najpierw ukończył w 2008 r. studia magisterskie o profilu rachunkowość, następnie mając tytuł magistra uzyskał certyfikat księgowy i rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej – otworzył biuro rachunkowe.

Czesne za te studia opłacał z kredytu bankowego, w związku z czym zadał pytanie Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie, czy oprócz czesnego może zaliczyć do kosztów swojej działalności gospodarczej również i koszty tego kredytu (odsetki i prowizję).

Niestety. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie podatnik nie może zaliczyć tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, bowiem wiążą się one z podjęciem i zakończeniem studiów przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Zdaniem organu podatkowego oznacza to, że nie spełniają one przesłanek, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dotyczy to również odsetek od kredytu płaconych już po rozpoczęciu działalności.

Zdaniem fiskusa skoro wydatki dotyczą studiów, które zostały zakończone w długim okresie czasu przed rozpoczęciem prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, to brak jest związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ich poniesieniem, a uzyskaniem przychodu z działalności gospodarczej prowadzonej w późniejszym okresie.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Studia niezbędne dla rozszerzenia zakresu już wcześniej prowadzonej działalności

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna z 18 lutego 2011 r. – nr IBPBI/1/415-176/11/SK) rozpatrywał pytanie przedsiębiorcy, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie doradztwa dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. W związku z planowanym rozwojem firmy zamierzał ów podatnik poszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą o wycenę nieruchomości.

Do realizacji tego zamiaru podatnik, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, musi posiadać ukończone studia podyplomowe z zakresu wyceny nieruchomości oraz zdobyć licencję zawodową zarządcy nieruchomości. W związku z powyższym podatnik ten podjął naukę na studiach podyplomowych na kierunku Szacowanie Nieruchomości i ponosi wydatki na czesne.

Obiektywnie rzecz ujmując poniesione przez podatnika wydatki związane z podjętymi studiami podyplomowymi, przyczynić się powinny do rozszerzenia oferty świadczonych usług, a konsekwencji do zwiększenia przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. 

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach choć wydatki te trudno przypisać konkretnym przychodom, to jako przydatne do prawidłowego wykonywania działalności gospodarczej, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów. Wnioskodawca słusznie uważa, iż powyższe opłaty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, bowiem wydatek ten rzeczywiście pozostaje z związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i ponoszony jest w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Koszty dojazdu na zajęcia

Zdaniem DIS w Katowicach do kosztów podatkowych można zaliczyć również wydatki związane z dojazdem na uczelnię.

Jeżeli podróż odbywana jest samochodem wprowadzonym do ewidencji środków trwałych, za koszty uzyskania przychodów można uznać wszystkie wydatki dotyczące danego pojazdu, poniesione w czasie podróży, np. zakup paliwa, opłaty za parking.

Gdy podatnik korzysta z własnego samochodu osobowego nie będącego środkiem trwałym, wydatki związane z eksploatacją pojazdu stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT, zalicza się do kosztów na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu. Koszty eksploatacji pojazdu w tym przypadku nie mogą przekroczyć kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km, właściwej dla danego pojazdu.

Zgodnie z art. 23 ust. 5 ustawy o PIT, przebieg pojazdu powinien być, z wyłączeniem ryczałtu pieniężnego, udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca.

Do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu obowiązana jest osoba używająca tego pojazdu. W razie braku tej ewidencji wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu używania samochodów na potrzeby podatnika nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

W myśl art. 23 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ewidencja przebiegu pojazdu, o której mowa w ust. 5, powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.

Oczywiście wydatki powyższe będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem należytego ich udokumentowania.

Wiedza z zarządzania przydatna w firmie

Ten sam Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna z 25 lutego 2011 r. – nr IBPBI/1/415-1270/10/WRz) rozpatrywał pytanie przedsiębiorcy, który prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych, oprogramowania oraz usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, przetwarzanie danych, zarządzenie stronami internetowymi (hosting). 

Przedsiębiorca ten podjął w 2009 r. studia licencjacie na Wydziale Zarządzania, o specjalności "Zarządzanie firmą". 

Zdaniem organu podatkowego wydatki ponoszone w związku z podjęciem nauki na ww. kierunku studiów (czesne, zakup niezbędnej w toku studiów literatury), choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, to są przydatne do prawidłowego wykonywania działalności gospodarczej. Dlatego też mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem ich należytego udokumentowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA