Najczęstsze błędy podczas składania PIT-ów drogą elektroniczną

REKLAMA
REKLAMA
Chodzi tu o błędy nr 414, 412, 411. Co oznaczają te symbole?
REKLAMA
Status dokumentu 414 - Weryfikacja negatywna - błąd danych identyfikacyjnych
Jest to statystycznie najczęstszy błąd. Jeżeli otrzymasz status dokumentu 414 - Weryfikacja negatywna - błąd danych identyfikacyjnych, to prawdopodobnie zaistniała jedna z poniższych sytuacji:
1. Urząd skarbowy, do którego wysyłasz zeznanie nie posiada Twoich danych identyfikacyjnych lub są one nieaktualne, ponieważ:
- w ciągu roku zmieniłeś właściwość miejscową dla składania zeznania (zmiana miejsca zamieszkania) lub zmieniłeś dane identyfikacyjne i nie złożyłeś właściwego formularza celem ich aktualizacji, np. NIP-3;
- na zeznaniu wybrałeś niewłaściwy urząd skarbowy, do którego adresowane jest zeznanie.
2. Popełniłeś błąd w danych identyfikacyjnych przenoszonych do sekcji danych autoryzujących w zeznaniu:
- wpisałeś nieprawidłowy NIP podatnika - np. NIP pracodawcy lub NIP współmałżonka,
- błędnie wpisałeś nazwisko podatnika np. Kowalska Nowak zamiast Kowalska-Nowak,
- błędnie wpisałeś pierwsze imię podatnika np. Jaeck zamiast Jacek (literówka),
- błędnie wpisałeś nazwisko w pozycji dla pierwszego imienia, imię tam gdzie nazwisko,
- błędnie wpisałeś datę urodzenia podatnika np.: zamienione miesiące z dniami, niewłaściwy format daty (prawidłowy format daty: DD-MM-RRRR),
- w przypadku, gdy w składanym do US zgłoszeniu identyfikacyjnym/aktualizacyjnym w danych identyfikacyjnych podany był numer PESEL, należy go również wpisać w danych identyfikacyjnych podatnika na formularzu elektronicznym zeznania.
3. W danych autoryzujących wpisałeś błędną kwotę przychodu z zeznania za poprzedni rok - np.: 99,00 lub 99,10 zamiast 99,14 (kwota zaokrąglona), sumę przychodów podatnika i małżonka (powinna być tylko i wyłącznie kwota przychodu podatnika).
Jeśli po wprowadzeniu zmian i ponownym przesłaniu zeznania pojawi się znów status 414, należy skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym celem wyjaśnienia niezgodności.
E-deklaracje w pytaniach i odpowiedziach
Polecamy: serwis PIT
Status dokumentu 411 - W systemie jest już złożony dokument (zeznanie) z takim numerem NIP
Poprawnie wypełnioną deklarację (zeznanie/wniosek) podpisaną podpisem elektronicznym nieweryfikowanym ważnym kwalifikowanym certyfikatem, poprawnie zweryfikowaną i przyjętą do systemu e-Deklaracje można złożyć tylko raz.
Próba wysłania kolejnej deklaracji na ten sam NIP zakończy się odebraniem z systemu e-Deklaracje statusu dokumentu : „411 – W systemie jest już dokument (zeznanie) z takim numerem NIP”.
W przypadku konieczności przesłania kolejnej deklaracji (zeznania), jako cel złożenia deklaracji należy zaznaczyć opcję „korekta” w pozycji „Cel złożenia formularza”.
PIT wypełniany i składany przez aplikację e-deklaracje Desktop
Jakiej sytuacji dotyczy status 412?
Status 412 dotyczy tylko i wyłącznie dokumentów opatrzonych PODPISEM ELEKTRONICZNYM NIEWERYFIKOWANYM ZA POMOCĄ WAŻNEGO KWALIFIKOWANEGO CERTYFIKATU
Możemy go otrzymać w dwóch przypadkach:
REKLAMA
1. Gdy istnieje niezgodność pomiędzy danymi informacyjnymi zawartymi w podpisie elektronicznym tj.:
- numer NIP,
- imię (pierwsze),
- nazwisko,
- numer PESEL (jeśli podatnik posiada ten numer),
- data urodzenia,
oraz danymi w tym zakresie podanymi w przesyłanej deklaracji.
Jeżeli ktoś prawidłowo korzysta z oprogramowania dostarczonego przez MF to błąd ten nie powinien nigdy wystąpić gdyż oprogramowanie to samo uzupełnia dane informacyjne w podpisie bez udziału podatnika (na podstawie danych podanych w formularzu).
Jeżeli korzystając z oprogramowania MF otrzymamy taki komunikat to może to świadczyć o niewłaściwym użyciu oprogramowania lub jego niewłaściwej instalacji.
2. Błąd ten wystąpi również w przypadku gdy przesłany do systemu centralnego dokument elektroniczny będzie zawierał podpis elektroniczny niezgodny ze schematem określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone – struktura logiczna podpisu elektronicznego nieweryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Tak jak poprzednio, przy prawidłowym użycie oprogramowania dostarczonego przez MF z sytuacją tą nie powinniśmy mieć do czynienia. Błąd może świadczyć o niewłaściwym użyciu oprogramowania lub jego wadliwej konfiguracji (np. źle wykonana aktualizacja)
Ponadto Ministerstwo Finansów informuje, że podczas aktualizacji aplikacji desktopowej e-Deklaracje może pojawić się komunikat:
„Tej aplikacji nie można zainstalować z powodu niepoprawnie skonfigurowanego instalatora…”
Są dwa rozwiązania opisanego problemu:
1. Deinstalacja aplikacji (dodaj/usuń programy) w wersji 2.0.3 i starszej, następnie instalacja aktualnej.
lub
2. Ręczna instalacja wersji 2.0.4 dostępnej tu (e-DeklaracjeDesktop204) – po zapisaniu na dysku dwukrotne kliknięcie na pliku e-DeklaracjeDesktop204.air. Spowoduje to podniesienie wersji aplikacji do wersji 2.0.4 a następnie aktualizacja automatyczna do bieżącej.
W obu przypadkach dane pozostają na dysku, jednak przed operacją MF sugeruje zrobienie kopii bezpieczeństwa danych za pomocą funkcji Ustawienia aplikacji -> Eksportuj plik z danymi.
Źródło: Ministerstwo Finansów
REKLAMA
REKLAMA