REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Najczęstsze błędy podczas składania PIT-ów drogą elektroniczną

Najczęstsze błędy podczas składania PIT-ów drogą elektroniczną.
Najczęstsze błędy podczas składania PIT-ów drogą elektroniczną.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało o najczęściej występujących błędach pojawiających się przy składaniu dokumentów drogą elektroniczną.

Chodzi tu o błędy nr 414, 412, 411. Co oznaczają te symbole?

REKLAMA

Autopromocja

Status dokumentu 414 - Weryfikacja negatywna - błąd danych identyfikacyjnych

Jest to statystycznie najczęstszy błąd. Jeżeli otrzymasz status dokumentu 414 - Weryfikacja negatywna - błąd danych identyfikacyjnych, to prawdopodobnie zaistniała jedna z poniższych sytuacji:

1. Urząd skarbowy, do którego wysyłasz zeznanie nie posiada Twoich danych identyfikacyjnych lub są one nieaktualne, ponieważ:
- w ciągu roku zmieniłeś właściwość miejscową dla składania zeznania (zmiana miejsca zamieszkania) lub zmieniłeś dane identyfikacyjne i nie złożyłeś właściwego formularza celem ich aktualizacji, np. NIP-3;
- na zeznaniu wybrałeś niewłaściwy urząd skarbowy, do którego adresowane jest zeznanie.

2. Popełniłeś błąd w danych identyfikacyjnych przenoszonych do sekcji danych autoryzujących w zeznaniu:
- wpisałeś nieprawidłowy NIP podatnika - np. NIP pracodawcy lub NIP współmałżonka,
- błędnie wpisałeś nazwisko podatnika np. Kowalska Nowak zamiast Kowalska-Nowak,
- błędnie wpisałeś pierwsze imię podatnika np. Jaeck zamiast Jacek (literówka),
- błędnie wpisałeś nazwisko w pozycji dla pierwszego imienia, imię tam gdzie nazwisko,
- błędnie wpisałeś datę urodzenia podatnika np.: zamienione miesiące z dniami, niewłaściwy format daty (prawidłowy format daty: DD-MM-RRRR),
- w przypadku, gdy w składanym do US zgłoszeniu identyfikacyjnym/aktualizacyjnym w danych identyfikacyjnych podany był numer PESEL, należy go również wpisać w danych identyfikacyjnych podatnika na formularzu elektronicznym zeznania.

3. W danych autoryzujących wpisałeś błędną kwotę przychodu z zeznania za poprzedni rok - np.: 99,00 lub 99,10 zamiast 99,14 (kwota zaokrąglona), sumę przychodów podatnika i małżonka (powinna być tylko i wyłącznie kwota przychodu podatnika).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli po wprowadzeniu zmian i ponownym przesłaniu zeznania pojawi się znów status 414, należy skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym celem wyjaśnienia niezgodności.

E-deklaracje w pytaniach i odpowiedziach

Polecamy: serwis PIT

Status dokumentu 411 - W systemie jest już złożony dokument (zeznanie) z takim numerem NIP

Poprawnie wypełnioną deklarację (zeznanie/wniosek) podpisaną podpisem elektronicznym nieweryfikowanym ważnym kwalifikowanym certyfikatem, poprawnie zweryfikowaną i przyjętą do systemu e-Deklaracje można złożyć tylko raz.

Próba wysłania kolejnej deklaracji na ten sam NIP zakończy się odebraniem z systemu e-Deklaracje statusu dokumentu : „411 – W systemie jest już dokument (zeznanie) z takim numerem NIP”.

W przypadku konieczności przesłania kolejnej deklaracji (zeznania), jako cel złożenia deklaracji należy zaznaczyć opcję „korekta” w pozycji „Cel złożenia formularza”.

PIT wypełniany i składany przez aplikację e-deklaracje Desktop


Jakiej sytuacji dotyczy status 412?

Status 412 dotyczy tylko i wyłącznie dokumentów opatrzonych PODPISEM ELEKTRONICZNYM NIEWERYFIKOWANYM ZA POMOCĄ WAŻNEGO KWALIFIKOWANEGO CERTYFIKATU

Możemy go otrzymać w dwóch przypadkach:

REKLAMA

1. Gdy istnieje niezgodność pomiędzy danymi informacyjnymi zawartymi w podpisie elektronicznym tj.:
- numer NIP,
- imię (pierwsze),
- nazwisko,
- numer PESEL (jeśli podatnik posiada ten numer),
- data urodzenia,
oraz danymi w tym zakresie podanymi w przesyłanej deklaracji.

Jeżeli ktoś prawidłowo korzysta z oprogramowania dostarczonego przez MF to błąd ten nie powinien nigdy wystąpić gdyż oprogramowanie to samo uzupełnia dane informacyjne w podpisie bez udziału podatnika (na podstawie danych podanych w formularzu).

Jeżeli korzystając z oprogramowania MF otrzymamy taki komunikat to może to świadczyć o niewłaściwym użyciu oprogramowania lub jego niewłaściwej instalacji.

2. Błąd ten wystąpi również w przypadku gdy przesłany do systemu centralnego dokument elektroniczny będzie zawierał podpis elektroniczny niezgodny ze schematem określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone – struktura logiczna podpisu elektronicznego nieweryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Tak jak poprzednio, przy prawidłowym użycie oprogramowania dostarczonego przez MF z sytuacją tą nie powinniśmy mieć do czynienia. Błąd może świadczyć o niewłaściwym użyciu oprogramowania lub jego wadliwej konfiguracji (np. źle wykonana aktualizacja)

Ponadto Ministerstwo Finansów informuje, że podczas aktualizacji aplikacji desktopowej e-Deklaracje może pojawić się komunikat:
Tej aplikacji nie można zainstalować z powodu niepoprawnie skonfigurowanego instalatora…

Są dwa rozwiązania opisanego problemu:
1. Deinstalacja aplikacji (dodaj/usuń programy) w wersji 2.0.3 i starszej, następnie instalacja aktualnej.
lub
2. Ręczna instalacja wersji 2.0.4 dostępnej tu (e-DeklaracjeDesktop204) – po zapisaniu na dysku dwukrotne kliknięcie na pliku e-DeklaracjeDesktop204.air. Spowoduje to podniesienie wersji aplikacji do wersji 2.0.4 a następnie aktualizacja automatyczna do bieżącej.

W obu przypadkach dane pozostają na dysku, jednak przed operacją MF sugeruje zrobienie kopii bezpieczeństwa danych za pomocą funkcji Ustawienia aplikacji -> Eksportuj plik z danymi.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA