REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

E-deklaracje w pytaniach i odpowiedziach

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
e-deklaracje PIT
e-deklaracje PIT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy odpowiedzi ekspertów z Ministerstwa Finansów na najczęściej pojawiające się pytania i problemy związane z e-deklaracjami PIT.

Coraz popularniejszą formą obiegu formularzy dokumentów podatkowych jest droga elektroniczna. E-deklaracje występują m.in. przy rozliczaniu podatków dochodowych. Na stronach Ministerstwa Finansów udostępniane są programy umożliwiające składanie rozliczeń zeznań rocznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

E-deklaracje występują też przy rozliczaniu podatku od towarów i usług. Uregulowania w tym zakresie zawarte są w przepisach wykonawczych i coraz bardziej ulegają liberalizowaniu.

Podatnicy korzystający z e-korespondencji są usatysfakcjonowani uproszczeniem metod obiegu dokumentów. Jednakże dla wielu podatników taka forma przepływu dokumentów jest trudna do zaakceptowania i pomimo możliwości e-korespondowania korzystają ze sprawdzonej klasycznej -papierowej formy- ich obiegu.

Ministerstwo Finansów starając się zachęcić do wymiany elektronicznej udostępnia na swoich stronach internetowych aplikację e-deklaracje oraz interaktywne formularze.

REKLAMA

W zakresie rozliczenia PIT za 2010 r. drogą elektroniczną MF przedstawiło 34 odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że podatnicy mają szereg wątpliwości związanych z e-deklarowaniem.

Przyjrzyjmy się zatem niektórym problemom zgłoszonym przez podatników i odpowiedziom udzielonym prze MF :

1. W jaki sposób złożyć zeznanie drogą elektroniczną?

Zeznanie drogą elektroniczną można złożyć na kilka sposobów:

A. Przy użyciu formularzy interaktywnych. Niezbędne jest:

- Zapoznanie się z instrukcją Instrukcja wypełniania interaktywnych formularzy służących do składania deklaracji PIT-16A, PIT-19A zeznań PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 oraz wniosku PIT-16 w roku 2011 oraz podpisywania ich podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu i przesyłania do systemu e-Deklaracje.

- Zainstalowanie oprogramowanie Adobe Reader w wersji co najmniej 8.1.4 (najnowsza wersja do pobrania znajduje się na stronie Adobe),

- Zainstalowanie wtyczki (plug-in) w najnowszej wersji (najnowsza wersja do pobrania na www.e-deklaracje.gov.pl),

- Skorzystanie z formularza interaktywnego opublikowanego na stronie www.e-deklaracje.gov.pl.

B. Przy użyciu Aplikacji e-Deklaracje Desktop - wspierającej korzystanie z formularzy interaktywnych w zakresie PIT-16, PIT-16A, PIT-16Z, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 bez podpisu kwalifikowanego (wymaga oprogramowania Adobe Reader 8.1.4 lub nowszy). Aplikacja działa pod systemami Windows, Linux, Mac). Niezbędne jest:

- Zapoznanie się z Instrukcją aplikacji e-Deklaracje Desktop;

- Zainstalowanie oprogramowania - najnowsza wersja aplikacji e-Deklaracje Desktop ;

- Zainstalowanie środowiska uruchomieniowego Adobe AIR w minimalnej wersji 1.5.1 (najnowsza wersja do pobrania znajduje się na stronie WWW: http://get.adobe.com/air/);

- Zainstalowanie wtyczki do przeglądarek internetowych Adobe Flash Player w minimalnej wersji 9.0.115 - niezbędna do uruchomienia instalacji on-line aplikacji (najnowsza wersja 10.1.102.64 do pobrania znajduje się na stronie WWW: http://get.adobe.com/flashplayer/ );

- Zainstalowanie programu do odczytu dokumentów PDF Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4 (najnowsza wersja do pobrania znajduje się na stronie Adobe );

C. Inne oprogramowanie stworzone przez firmy zewnętrzne zgodnie z aktualną specyfikacją we-wy (do pobranie na stronie http://www.e-deklaracje.gov.pl/index.php?page=do_pobrania)

2. Jakie dane będzie trzeba podać, żeby wysłać PIT przez internet?

- numer NIP,
- imię (pierwsze),
- nazwisko,
- numer PESEL
- data urodzenia,
- kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok 2009.

3. Co się stanie jeśli podamy błędną kwotę z zeszłorocznego zeznania podatkowego?

System nie przyjmie deklaracji. Podanie prawidłowej kwoty przychodu oraz wszystkich prawidłowych danych z sekcji „dane autoryzacyjne do podpisania zeznania” jest warunkiem koniecznym do prawidłowego złożenia dokumentu.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

4. W jakiej formie wysyła się PIT? Czy poprzez e-mail w formie załącznika?

PIT wysyła się w postaci pliku XML. Należy posłużyć się interaktywnym formularzem pobranym z strony www.e-deklaracje.gov.pl, z zakładki „Formularze”, lub specjalnie przygotowaną aplikacją Desktop. Przesyłanie formularzy w formie załącznika w poczcie e-mail jest nieprawidłowe.

5. Czy małżonkowie mogą rozliczyć się razem?

Mogą, jednakże zeznanie podpisywane jest tylko przez małżonka, który występuje pierwszy na zeznaniu, i w ten sposób składa oświadczenie o upoważnieniu go przez współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

6. Czy podatnik po kliknięciu opcji "wyślij" dostanie jakąś odpowiedź?

Po wysłaniu poprawnie wypełnionego formularza podatnik otrzyma numer referencyjny, generowany automatycznie przez system e-Deklaracje. Numer ten będzie potrzebny do pobierania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) w przypadku, gdy status przesłanego dokumentu będzie „200 – Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie”.

7. Czy otrzymanie numeru referencyjnego będzie oznaczało, że wypełniliśmy obowiązek podatkowy?

Otrzymany numer referencyjny nie jest dowodem, ani potwierdzeniem wypełnienia obowiązku podatkowego. Dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia deklaracji jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które pobrać można wyłącznie dla dokumentów, które otrzymały status 200.

8. Czy nr referencyjny będzie później do czegoś przydatny?

Będzie on potrzebny do pobierania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) lub sprawdzenia statusu przetworzenia deklaracji (zeznania/wniosku).

9. Czy żeby mieć pewność, że spełniliśmy obowiązek podatkowy musimy iść z numerem referencyjnym do urzędu skarbowego i prosić o otrzymanie potwierdzenia złożenia deklaracji podatkowej, czy jako dowód na spełnienie obowiązku wystarczy posiadanie numeru referencyjnego?

Nie trzeba udawać się do urzędu skarbowego. UPO można odebrać za pomocą formularza udostępnionego na stronie systemu e-Deklaracje. W trakcie pobierania UPO wykorzystywany jest numer referencyjny otrzymany w trakcie wysyłki deklaracji elektronicznej do systemu e-Deklaracje.

10. Czy trzeba wydrukować zeznanie, czy do celów dowodowych wystarczy zachować UPO?

Do celów dowodowych wystarczy zachować UPO. Zalecane jest również zapisanie kopii deklaracji na dysk w trakcie jego składania.

11. Jak wydrukować/zapisać elektroniczną wersję zeznania?

Formularze (deklaracje oraz UPO) można zapisać, niezależnie od aplikacji, korzystając z opcji Adobe Readera. Należy uruchomić pasek readera - wcisnąć klawisz F8 na otwartym oknie zawierającym formularz. Następnie wybrać ikonę dyskietki i zapisać plik w dowolnym miejscu.

12. Czy pełnomocnictwo UPL-1 dotyczy tylko upoważnień do składania zeznań bez podpisu kwalifikowanego?

Nie, wręcz przeciwnie. Od początku 2011 roku pełnomocnictwa UPL-1 (do podpisywania deklaracji składanej elektronicznie) oraz zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa OPL-1 mają wyłączne zastosowanie do deklaracji składanych w formie elektronicznej z podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

13. Co należy ustawić w konfiguracji Adobe Readera aby współpracował z programem e-Deklaracje Desktop?

W opcjach Internetowych Adobe Readera powinno być ustawione "Wyświetlanie PDF w przeglądarce" (Display PDF in browser) oraz zaznaczona opcja Włącz JavaScript (Enable JavaScript) w sekcji JavaScript.

Warto też zadać pytanie czy e-system jest bezpieczny?

Ministerstwo zapewnia, że tak:
W celu zapewnienia bezpieczeństwa świadczonej usługi Ministerstwo Finansów udostępniło podpis elektroniczny oparty na unikatowych cechach podatnika, takich jak : nazwisko, imię, data urodzenia, numer NIP i PESEL oraz kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składany dokument elektroniczny. Cechy te, weryfikowane w systemie centralnym, posłużą jednocześnie do ustalenia tożsamości podatnika korzystającego z usługi.

Do komunikacji pomiędzy wysyłającym deklaracje PIT-16A, PIT-19A zeznania PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 oraz wniosek PIT-16 z podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a systemem e-Deklaracje wykorzystany jest szyfrowany kanał uniemożliwiający podsłuch transmisji danych. Ponadto Ministerstwo Finansów udostępniło podatnikom informację o sposobie weryfikacji integralności przesyłanych danych.”

Źródło: www.e-deklaracje.gov.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA