REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

E-deklaracje w pytaniach i odpowiedziach

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
e-deklaracje PIT
e-deklaracje PIT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy odpowiedzi ekspertów z Ministerstwa Finansów na najczęściej pojawiające się pytania i problemy związane z e-deklaracjami PIT.

Coraz popularniejszą formą obiegu formularzy dokumentów podatkowych jest droga elektroniczna. E-deklaracje występują m.in. przy rozliczaniu podatków dochodowych. Na stronach Ministerstwa Finansów udostępniane są programy umożliwiające składanie rozliczeń zeznań rocznych.

REKLAMA

Autopromocja

E-deklaracje występują też przy rozliczaniu podatku od towarów i usług. Uregulowania w tym zakresie zawarte są w przepisach wykonawczych i coraz bardziej ulegają liberalizowaniu.

Podatnicy korzystający z e-korespondencji są usatysfakcjonowani uproszczeniem metod obiegu dokumentów. Jednakże dla wielu podatników taka forma przepływu dokumentów jest trudna do zaakceptowania i pomimo możliwości e-korespondowania korzystają ze sprawdzonej klasycznej -papierowej formy- ich obiegu.

Ministerstwo Finansów starając się zachęcić do wymiany elektronicznej udostępnia na swoich stronach internetowych aplikację e-deklaracje oraz interaktywne formularze.

W zakresie rozliczenia PIT za 2010 r. drogą elektroniczną MF przedstawiło 34 odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że podatnicy mają szereg wątpliwości związanych z e-deklarowaniem.

Przyjrzyjmy się zatem niektórym problemom zgłoszonym przez podatników i odpowiedziom udzielonym prze MF :

1. W jaki sposób złożyć zeznanie drogą elektroniczną?

Zeznanie drogą elektroniczną można złożyć na kilka sposobów:

A. Przy użyciu formularzy interaktywnych. Niezbędne jest:

- Zapoznanie się z instrukcją Instrukcja wypełniania interaktywnych formularzy służących do składania deklaracji PIT-16A, PIT-19A zeznań PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 oraz wniosku PIT-16 w roku 2011 oraz podpisywania ich podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu i przesyłania do systemu e-Deklaracje.

- Zainstalowanie oprogramowanie Adobe Reader w wersji co najmniej 8.1.4 (najnowsza wersja do pobrania znajduje się na stronie Adobe),

- Zainstalowanie wtyczki (plug-in) w najnowszej wersji (najnowsza wersja do pobrania na www.e-deklaracje.gov.pl),

- Skorzystanie z formularza interaktywnego opublikowanego na stronie www.e-deklaracje.gov.pl.

B. Przy użyciu Aplikacji e-Deklaracje Desktop - wspierającej korzystanie z formularzy interaktywnych w zakresie PIT-16, PIT-16A, PIT-16Z, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 bez podpisu kwalifikowanego (wymaga oprogramowania Adobe Reader 8.1.4 lub nowszy). Aplikacja działa pod systemami Windows, Linux, Mac). Niezbędne jest:

- Zapoznanie się z Instrukcją aplikacji e-Deklaracje Desktop;

- Zainstalowanie oprogramowania - najnowsza wersja aplikacji e-Deklaracje Desktop ;

- Zainstalowanie środowiska uruchomieniowego Adobe AIR w minimalnej wersji 1.5.1 (najnowsza wersja do pobrania znajduje się na stronie WWW: http://get.adobe.com/air/);

- Zainstalowanie wtyczki do przeglądarek internetowych Adobe Flash Player w minimalnej wersji 9.0.115 - niezbędna do uruchomienia instalacji on-line aplikacji (najnowsza wersja 10.1.102.64 do pobrania znajduje się na stronie WWW: http://get.adobe.com/flashplayer/ );

- Zainstalowanie programu do odczytu dokumentów PDF Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4 (najnowsza wersja do pobrania znajduje się na stronie Adobe );

C. Inne oprogramowanie stworzone przez firmy zewnętrzne zgodnie z aktualną specyfikacją we-wy (do pobranie na stronie http://www.e-deklaracje.gov.pl/index.php?page=do_pobrania)

2. Jakie dane będzie trzeba podać, żeby wysłać PIT przez internet?

- numer NIP,
- imię (pierwsze),
- nazwisko,
- numer PESEL
- data urodzenia,
- kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok 2009.

3. Co się stanie jeśli podamy błędną kwotę z zeszłorocznego zeznania podatkowego?

System nie przyjmie deklaracji. Podanie prawidłowej kwoty przychodu oraz wszystkich prawidłowych danych z sekcji „dane autoryzacyjne do podpisania zeznania” jest warunkiem koniecznym do prawidłowego złożenia dokumentu.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

4. W jakiej formie wysyła się PIT? Czy poprzez e-mail w formie załącznika?

PIT wysyła się w postaci pliku XML. Należy posłużyć się interaktywnym formularzem pobranym z strony www.e-deklaracje.gov.pl, z zakładki „Formularze”, lub specjalnie przygotowaną aplikacją Desktop. Przesyłanie formularzy w formie załącznika w poczcie e-mail jest nieprawidłowe.

5. Czy małżonkowie mogą rozliczyć się razem?

Mogą, jednakże zeznanie podpisywane jest tylko przez małżonka, który występuje pierwszy na zeznaniu, i w ten sposób składa oświadczenie o upoważnieniu go przez współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

6. Czy podatnik po kliknięciu opcji "wyślij" dostanie jakąś odpowiedź?

Po wysłaniu poprawnie wypełnionego formularza podatnik otrzyma numer referencyjny, generowany automatycznie przez system e-Deklaracje. Numer ten będzie potrzebny do pobierania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) w przypadku, gdy status przesłanego dokumentu będzie „200 – Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie”.

7. Czy otrzymanie numeru referencyjnego będzie oznaczało, że wypełniliśmy obowiązek podatkowy?

Otrzymany numer referencyjny nie jest dowodem, ani potwierdzeniem wypełnienia obowiązku podatkowego. Dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia deklaracji jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które pobrać można wyłącznie dla dokumentów, które otrzymały status 200.

8. Czy nr referencyjny będzie później do czegoś przydatny?

Będzie on potrzebny do pobierania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) lub sprawdzenia statusu przetworzenia deklaracji (zeznania/wniosku).

9. Czy żeby mieć pewność, że spełniliśmy obowiązek podatkowy musimy iść z numerem referencyjnym do urzędu skarbowego i prosić o otrzymanie potwierdzenia złożenia deklaracji podatkowej, czy jako dowód na spełnienie obowiązku wystarczy posiadanie numeru referencyjnego?

Nie trzeba udawać się do urzędu skarbowego. UPO można odebrać za pomocą formularza udostępnionego na stronie systemu e-Deklaracje. W trakcie pobierania UPO wykorzystywany jest numer referencyjny otrzymany w trakcie wysyłki deklaracji elektronicznej do systemu e-Deklaracje.

10. Czy trzeba wydrukować zeznanie, czy do celów dowodowych wystarczy zachować UPO?

Do celów dowodowych wystarczy zachować UPO. Zalecane jest również zapisanie kopii deklaracji na dysk w trakcie jego składania.

11. Jak wydrukować/zapisać elektroniczną wersję zeznania?

Formularze (deklaracje oraz UPO) można zapisać, niezależnie od aplikacji, korzystając z opcji Adobe Readera. Należy uruchomić pasek readera - wcisnąć klawisz F8 na otwartym oknie zawierającym formularz. Następnie wybrać ikonę dyskietki i zapisać plik w dowolnym miejscu.

12. Czy pełnomocnictwo UPL-1 dotyczy tylko upoważnień do składania zeznań bez podpisu kwalifikowanego?

Nie, wręcz przeciwnie. Od początku 2011 roku pełnomocnictwa UPL-1 (do podpisywania deklaracji składanej elektronicznie) oraz zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa OPL-1 mają wyłączne zastosowanie do deklaracji składanych w formie elektronicznej z podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

13. Co należy ustawić w konfiguracji Adobe Readera aby współpracował z programem e-Deklaracje Desktop?

W opcjach Internetowych Adobe Readera powinno być ustawione "Wyświetlanie PDF w przeglądarce" (Display PDF in browser) oraz zaznaczona opcja Włącz JavaScript (Enable JavaScript) w sekcji JavaScript.

Warto też zadać pytanie czy e-system jest bezpieczny?

REKLAMA

Ministerstwo zapewnia, że tak:
W celu zapewnienia bezpieczeństwa świadczonej usługi Ministerstwo Finansów udostępniło podpis elektroniczny oparty na unikatowych cechach podatnika, takich jak : nazwisko, imię, data urodzenia, numer NIP i PESEL oraz kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składany dokument elektroniczny. Cechy te, weryfikowane w systemie centralnym, posłużą jednocześnie do ustalenia tożsamości podatnika korzystającego z usługi.

Do komunikacji pomiędzy wysyłającym deklaracje PIT-16A, PIT-19A zeznania PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 oraz wniosek PIT-16 z podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a systemem e-Deklaracje wykorzystany jest szyfrowany kanał uniemożliwiający podsłuch transmisji danych. Ponadto Ministerstwo Finansów udostępniło podatnikom informację o sposobie weryfikacji integralności przesyłanych danych.”

Źródło: www.e-deklaracje.gov.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

Niezdolny do służby ale zdolny do pracy (funkcjonariusz z III grupą inwalidzką). Czy może skorzystać z podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

REKLAMA

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

REKLAMA

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

REKLAMA