REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

E-deklaracje w pytaniach i odpowiedziach

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
e-deklaracje PIT
e-deklaracje PIT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy odpowiedzi ekspertów z Ministerstwa Finansów na najczęściej pojawiające się pytania i problemy związane z e-deklaracjami PIT.

Coraz popularniejszą formą obiegu formularzy dokumentów podatkowych jest droga elektroniczna. E-deklaracje występują m.in. przy rozliczaniu podatków dochodowych. Na stronach Ministerstwa Finansów udostępniane są programy umożliwiające składanie rozliczeń zeznań rocznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

E-deklaracje występują też przy rozliczaniu podatku od towarów i usług. Uregulowania w tym zakresie zawarte są w przepisach wykonawczych i coraz bardziej ulegają liberalizowaniu.

Podatnicy korzystający z e-korespondencji są usatysfakcjonowani uproszczeniem metod obiegu dokumentów. Jednakże dla wielu podatników taka forma przepływu dokumentów jest trudna do zaakceptowania i pomimo możliwości e-korespondowania korzystają ze sprawdzonej klasycznej -papierowej formy- ich obiegu.

Ministerstwo Finansów starając się zachęcić do wymiany elektronicznej udostępnia na swoich stronach internetowych aplikację e-deklaracje oraz interaktywne formularze.

REKLAMA

W zakresie rozliczenia PIT za 2010 r. drogą elektroniczną MF przedstawiło 34 odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że podatnicy mają szereg wątpliwości związanych z e-deklarowaniem.

Przyjrzyjmy się zatem niektórym problemom zgłoszonym przez podatników i odpowiedziom udzielonym prze MF :

1. W jaki sposób złożyć zeznanie drogą elektroniczną?

Zeznanie drogą elektroniczną można złożyć na kilka sposobów:

A. Przy użyciu formularzy interaktywnych. Niezbędne jest:

- Zapoznanie się z instrukcją Instrukcja wypełniania interaktywnych formularzy służących do składania deklaracji PIT-16A, PIT-19A zeznań PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 oraz wniosku PIT-16 w roku 2011 oraz podpisywania ich podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu i przesyłania do systemu e-Deklaracje.

- Zainstalowanie oprogramowanie Adobe Reader w wersji co najmniej 8.1.4 (najnowsza wersja do pobrania znajduje się na stronie Adobe),

- Zainstalowanie wtyczki (plug-in) w najnowszej wersji (najnowsza wersja do pobrania na www.e-deklaracje.gov.pl),

- Skorzystanie z formularza interaktywnego opublikowanego na stronie www.e-deklaracje.gov.pl.

B. Przy użyciu Aplikacji e-Deklaracje Desktop - wspierającej korzystanie z formularzy interaktywnych w zakresie PIT-16, PIT-16A, PIT-16Z, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 bez podpisu kwalifikowanego (wymaga oprogramowania Adobe Reader 8.1.4 lub nowszy). Aplikacja działa pod systemami Windows, Linux, Mac). Niezbędne jest:

- Zapoznanie się z Instrukcją aplikacji e-Deklaracje Desktop;

- Zainstalowanie oprogramowania - najnowsza wersja aplikacji e-Deklaracje Desktop ;

- Zainstalowanie środowiska uruchomieniowego Adobe AIR w minimalnej wersji 1.5.1 (najnowsza wersja do pobrania znajduje się na stronie WWW: http://get.adobe.com/air/);

- Zainstalowanie wtyczki do przeglądarek internetowych Adobe Flash Player w minimalnej wersji 9.0.115 - niezbędna do uruchomienia instalacji on-line aplikacji (najnowsza wersja 10.1.102.64 do pobrania znajduje się na stronie WWW: http://get.adobe.com/flashplayer/ );

- Zainstalowanie programu do odczytu dokumentów PDF Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4 (najnowsza wersja do pobrania znajduje się na stronie Adobe );

C. Inne oprogramowanie stworzone przez firmy zewnętrzne zgodnie z aktualną specyfikacją we-wy (do pobranie na stronie http://www.e-deklaracje.gov.pl/index.php?page=do_pobrania)

2. Jakie dane będzie trzeba podać, żeby wysłać PIT przez internet?

- numer NIP,
- imię (pierwsze),
- nazwisko,
- numer PESEL
- data urodzenia,
- kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok 2009.

3. Co się stanie jeśli podamy błędną kwotę z zeszłorocznego zeznania podatkowego?

System nie przyjmie deklaracji. Podanie prawidłowej kwoty przychodu oraz wszystkich prawidłowych danych z sekcji „dane autoryzacyjne do podpisania zeznania” jest warunkiem koniecznym do prawidłowego złożenia dokumentu.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

4. W jakiej formie wysyła się PIT? Czy poprzez e-mail w formie załącznika?

PIT wysyła się w postaci pliku XML. Należy posłużyć się interaktywnym formularzem pobranym z strony www.e-deklaracje.gov.pl, z zakładki „Formularze”, lub specjalnie przygotowaną aplikacją Desktop. Przesyłanie formularzy w formie załącznika w poczcie e-mail jest nieprawidłowe.

5. Czy małżonkowie mogą rozliczyć się razem?

Mogą, jednakże zeznanie podpisywane jest tylko przez małżonka, który występuje pierwszy na zeznaniu, i w ten sposób składa oświadczenie o upoważnieniu go przez współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

6. Czy podatnik po kliknięciu opcji "wyślij" dostanie jakąś odpowiedź?

Po wysłaniu poprawnie wypełnionego formularza podatnik otrzyma numer referencyjny, generowany automatycznie przez system e-Deklaracje. Numer ten będzie potrzebny do pobierania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) w przypadku, gdy status przesłanego dokumentu będzie „200 – Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie”.

7. Czy otrzymanie numeru referencyjnego będzie oznaczało, że wypełniliśmy obowiązek podatkowy?

Otrzymany numer referencyjny nie jest dowodem, ani potwierdzeniem wypełnienia obowiązku podatkowego. Dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia deklaracji jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które pobrać można wyłącznie dla dokumentów, które otrzymały status 200.

8. Czy nr referencyjny będzie później do czegoś przydatny?

Będzie on potrzebny do pobierania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) lub sprawdzenia statusu przetworzenia deklaracji (zeznania/wniosku).

9. Czy żeby mieć pewność, że spełniliśmy obowiązek podatkowy musimy iść z numerem referencyjnym do urzędu skarbowego i prosić o otrzymanie potwierdzenia złożenia deklaracji podatkowej, czy jako dowód na spełnienie obowiązku wystarczy posiadanie numeru referencyjnego?

Nie trzeba udawać się do urzędu skarbowego. UPO można odebrać za pomocą formularza udostępnionego na stronie systemu e-Deklaracje. W trakcie pobierania UPO wykorzystywany jest numer referencyjny otrzymany w trakcie wysyłki deklaracji elektronicznej do systemu e-Deklaracje.

10. Czy trzeba wydrukować zeznanie, czy do celów dowodowych wystarczy zachować UPO?

Do celów dowodowych wystarczy zachować UPO. Zalecane jest również zapisanie kopii deklaracji na dysk w trakcie jego składania.

11. Jak wydrukować/zapisać elektroniczną wersję zeznania?

Formularze (deklaracje oraz UPO) można zapisać, niezależnie od aplikacji, korzystając z opcji Adobe Readera. Należy uruchomić pasek readera - wcisnąć klawisz F8 na otwartym oknie zawierającym formularz. Następnie wybrać ikonę dyskietki i zapisać plik w dowolnym miejscu.

12. Czy pełnomocnictwo UPL-1 dotyczy tylko upoważnień do składania zeznań bez podpisu kwalifikowanego?

Nie, wręcz przeciwnie. Od początku 2011 roku pełnomocnictwa UPL-1 (do podpisywania deklaracji składanej elektronicznie) oraz zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa OPL-1 mają wyłączne zastosowanie do deklaracji składanych w formie elektronicznej z podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

13. Co należy ustawić w konfiguracji Adobe Readera aby współpracował z programem e-Deklaracje Desktop?

W opcjach Internetowych Adobe Readera powinno być ustawione "Wyświetlanie PDF w przeglądarce" (Display PDF in browser) oraz zaznaczona opcja Włącz JavaScript (Enable JavaScript) w sekcji JavaScript.

Warto też zadać pytanie czy e-system jest bezpieczny?

Ministerstwo zapewnia, że tak:
W celu zapewnienia bezpieczeństwa świadczonej usługi Ministerstwo Finansów udostępniło podpis elektroniczny oparty na unikatowych cechach podatnika, takich jak : nazwisko, imię, data urodzenia, numer NIP i PESEL oraz kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składany dokument elektroniczny. Cechy te, weryfikowane w systemie centralnym, posłużą jednocześnie do ustalenia tożsamości podatnika korzystającego z usługi.

Do komunikacji pomiędzy wysyłającym deklaracje PIT-16A, PIT-19A zeznania PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 oraz wniosek PIT-16 z podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a systemem e-Deklaracje wykorzystany jest szyfrowany kanał uniemożliwiający podsłuch transmisji danych. Ponadto Ministerstwo Finansów udostępniło podatnikom informację o sposobie weryfikacji integralności przesyłanych danych.”

Źródło: www.e-deklaracje.gov.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA