REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

E-deklaracje w pytaniach i odpowiedziach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
e-deklaracje PIT
e-deklaracje PIT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy odpowiedzi ekspertów z Ministerstwa Finansów na najczęściej pojawiające się pytania i problemy związane z e-deklaracjami PIT.

Coraz popularniejszą formą obiegu formularzy dokumentów podatkowych jest droga elektroniczna. E-deklaracje występują m.in. przy rozliczaniu podatków dochodowych. Na stronach Ministerstwa Finansów udostępniane są programy umożliwiające składanie rozliczeń zeznań rocznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

E-deklaracje występują też przy rozliczaniu podatku od towarów i usług. Uregulowania w tym zakresie zawarte są w przepisach wykonawczych i coraz bardziej ulegają liberalizowaniu.

Podatnicy korzystający z e-korespondencji są usatysfakcjonowani uproszczeniem metod obiegu dokumentów. Jednakże dla wielu podatników taka forma przepływu dokumentów jest trudna do zaakceptowania i pomimo możliwości e-korespondowania korzystają ze sprawdzonej klasycznej -papierowej formy- ich obiegu.

Ministerstwo Finansów starając się zachęcić do wymiany elektronicznej udostępnia na swoich stronach internetowych aplikację e-deklaracje oraz interaktywne formularze.

REKLAMA

W zakresie rozliczenia PIT za 2010 r. drogą elektroniczną MF przedstawiło 34 odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że podatnicy mają szereg wątpliwości związanych z e-deklarowaniem.

Przyjrzyjmy się zatem niektórym problemom zgłoszonym przez podatników i odpowiedziom udzielonym prze MF :

1. W jaki sposób złożyć zeznanie drogą elektroniczną?

Zeznanie drogą elektroniczną można złożyć na kilka sposobów:

A. Przy użyciu formularzy interaktywnych. Niezbędne jest:

- Zapoznanie się z instrukcją Instrukcja wypełniania interaktywnych formularzy służących do składania deklaracji PIT-16A, PIT-19A zeznań PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 oraz wniosku PIT-16 w roku 2011 oraz podpisywania ich podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu i przesyłania do systemu e-Deklaracje.

- Zainstalowanie oprogramowanie Adobe Reader w wersji co najmniej 8.1.4 (najnowsza wersja do pobrania znajduje się na stronie Adobe),

- Zainstalowanie wtyczki (plug-in) w najnowszej wersji (najnowsza wersja do pobrania na www.e-deklaracje.gov.pl),

- Skorzystanie z formularza interaktywnego opublikowanego na stronie www.e-deklaracje.gov.pl.

B. Przy użyciu Aplikacji e-Deklaracje Desktop - wspierającej korzystanie z formularzy interaktywnych w zakresie PIT-16, PIT-16A, PIT-16Z, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 bez podpisu kwalifikowanego (wymaga oprogramowania Adobe Reader 8.1.4 lub nowszy). Aplikacja działa pod systemami Windows, Linux, Mac). Niezbędne jest:

- Zapoznanie się z Instrukcją aplikacji e-Deklaracje Desktop;

- Zainstalowanie oprogramowania - najnowsza wersja aplikacji e-Deklaracje Desktop ;

- Zainstalowanie środowiska uruchomieniowego Adobe AIR w minimalnej wersji 1.5.1 (najnowsza wersja do pobrania znajduje się na stronie WWW: http://get.adobe.com/air/);

- Zainstalowanie wtyczki do przeglądarek internetowych Adobe Flash Player w minimalnej wersji 9.0.115 - niezbędna do uruchomienia instalacji on-line aplikacji (najnowsza wersja 10.1.102.64 do pobrania znajduje się na stronie WWW: http://get.adobe.com/flashplayer/ );

- Zainstalowanie programu do odczytu dokumentów PDF Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4 (najnowsza wersja do pobrania znajduje się na stronie Adobe );

C. Inne oprogramowanie stworzone przez firmy zewnętrzne zgodnie z aktualną specyfikacją we-wy (do pobranie na stronie http://www.e-deklaracje.gov.pl/index.php?page=do_pobrania)

2. Jakie dane będzie trzeba podać, żeby wysłać PIT przez internet?

- numer NIP,
- imię (pierwsze),
- nazwisko,
- numer PESEL
- data urodzenia,
- kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok 2009.

3. Co się stanie jeśli podamy błędną kwotę z zeszłorocznego zeznania podatkowego?

System nie przyjmie deklaracji. Podanie prawidłowej kwoty przychodu oraz wszystkich prawidłowych danych z sekcji „dane autoryzacyjne do podpisania zeznania” jest warunkiem koniecznym do prawidłowego złożenia dokumentu.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

4. W jakiej formie wysyła się PIT? Czy poprzez e-mail w formie załącznika?

PIT wysyła się w postaci pliku XML. Należy posłużyć się interaktywnym formularzem pobranym z strony www.e-deklaracje.gov.pl, z zakładki „Formularze”, lub specjalnie przygotowaną aplikacją Desktop. Przesyłanie formularzy w formie załącznika w poczcie e-mail jest nieprawidłowe.

5. Czy małżonkowie mogą rozliczyć się razem?

Mogą, jednakże zeznanie podpisywane jest tylko przez małżonka, który występuje pierwszy na zeznaniu, i w ten sposób składa oświadczenie o upoważnieniu go przez współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

6. Czy podatnik po kliknięciu opcji "wyślij" dostanie jakąś odpowiedź?

Po wysłaniu poprawnie wypełnionego formularza podatnik otrzyma numer referencyjny, generowany automatycznie przez system e-Deklaracje. Numer ten będzie potrzebny do pobierania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) w przypadku, gdy status przesłanego dokumentu będzie „200 – Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie”.

7. Czy otrzymanie numeru referencyjnego będzie oznaczało, że wypełniliśmy obowiązek podatkowy?

Otrzymany numer referencyjny nie jest dowodem, ani potwierdzeniem wypełnienia obowiązku podatkowego. Dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia deklaracji jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które pobrać można wyłącznie dla dokumentów, które otrzymały status 200.

8. Czy nr referencyjny będzie później do czegoś przydatny?

Będzie on potrzebny do pobierania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) lub sprawdzenia statusu przetworzenia deklaracji (zeznania/wniosku).

9. Czy żeby mieć pewność, że spełniliśmy obowiązek podatkowy musimy iść z numerem referencyjnym do urzędu skarbowego i prosić o otrzymanie potwierdzenia złożenia deklaracji podatkowej, czy jako dowód na spełnienie obowiązku wystarczy posiadanie numeru referencyjnego?

Nie trzeba udawać się do urzędu skarbowego. UPO można odebrać za pomocą formularza udostępnionego na stronie systemu e-Deklaracje. W trakcie pobierania UPO wykorzystywany jest numer referencyjny otrzymany w trakcie wysyłki deklaracji elektronicznej do systemu e-Deklaracje.

10. Czy trzeba wydrukować zeznanie, czy do celów dowodowych wystarczy zachować UPO?

Do celów dowodowych wystarczy zachować UPO. Zalecane jest również zapisanie kopii deklaracji na dysk w trakcie jego składania.

11. Jak wydrukować/zapisać elektroniczną wersję zeznania?

Formularze (deklaracje oraz UPO) można zapisać, niezależnie od aplikacji, korzystając z opcji Adobe Readera. Należy uruchomić pasek readera - wcisnąć klawisz F8 na otwartym oknie zawierającym formularz. Następnie wybrać ikonę dyskietki i zapisać plik w dowolnym miejscu.

12. Czy pełnomocnictwo UPL-1 dotyczy tylko upoważnień do składania zeznań bez podpisu kwalifikowanego?

Nie, wręcz przeciwnie. Od początku 2011 roku pełnomocnictwa UPL-1 (do podpisywania deklaracji składanej elektronicznie) oraz zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa OPL-1 mają wyłączne zastosowanie do deklaracji składanych w formie elektronicznej z podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

13. Co należy ustawić w konfiguracji Adobe Readera aby współpracował z programem e-Deklaracje Desktop?

W opcjach Internetowych Adobe Readera powinno być ustawione "Wyświetlanie PDF w przeglądarce" (Display PDF in browser) oraz zaznaczona opcja Włącz JavaScript (Enable JavaScript) w sekcji JavaScript.

Warto też zadać pytanie czy e-system jest bezpieczny?

Ministerstwo zapewnia, że tak:
W celu zapewnienia bezpieczeństwa świadczonej usługi Ministerstwo Finansów udostępniło podpis elektroniczny oparty na unikatowych cechach podatnika, takich jak : nazwisko, imię, data urodzenia, numer NIP i PESEL oraz kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składany dokument elektroniczny. Cechy te, weryfikowane w systemie centralnym, posłużą jednocześnie do ustalenia tożsamości podatnika korzystającego z usługi.

Do komunikacji pomiędzy wysyłającym deklaracje PIT-16A, PIT-19A zeznania PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 oraz wniosek PIT-16 z podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a systemem e-Deklaracje wykorzystany jest szyfrowany kanał uniemożliwiający podsłuch transmisji danych. Ponadto Ministerstwo Finansów udostępniło podatnikom informację o sposobie weryfikacji integralności przesyłanych danych.”

Źródło: www.e-deklaracje.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA