REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38 i PIT-39 złożysz przez internet bez podpisu elektronicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-deklaracje
e-deklaracje

REKLAMA

REKLAMA

A dodatkowo od rozliczenia za 2010 rok, począwszy od 1 stycznia 2011 r. można złożyć w ten sposób również PIT-28, PIT-16A, PIT19A, a oprócz tego wniosek PIT-16.  Już w poprzednim sezonie PIT-owym można było składać bez podpisu elektronicznego przez internet do urzędów skarbowych PIT-36, PIT-36L,PIT-37, PIT-38 i PIT-39.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje bowiem nowe rozporządzenie Ministra Finansów z 30 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (opublikowane w Dz. U. z dnia 31 grudnia 2010 r. Nr 259, poz. 1769).

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2011 r. został uchylony art. 3b § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) - art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 197, poz. 1306). W związku ze zmianą upoważnienia zawartego w ww. przepisie zaszła konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie e-deklaracji. 

Jednak nowe rozporządzenie nie zmienia wiele w porównaniu do dotychczas obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. Nr 246, poz. 1820, z późn. zm.).

Podatników rozliczających się w formach zryczałtowanych ucieszy jednak nowość w postaci możliwości złożenia bez podpisu elektronicznego przez internet deklaracji PIT-28, PIT-16A, PIT19A.

Wcześniej, bo od 1 stycznia 2010 r. Ministerstwo Finansów uruchomiło możliwość przesyłania kolejnych obok PIT-37 formularzy podatkowych drogą elektroniczną bez podpisu kwalifikowanego (PIT-36, PIT-36L, PIT-38, i PIT-39). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeszcze w rozliczeniu za 2010 rok małżonkowie, którzy chcieli się rozliczyć wspólnie, musieli wypełnić i złożyć do US papierowy druk UPL-1 – upoważnienie małżonka do podpisania deklaracji.

Nowelizacja przepisów ustawy o PIT z 25 listopada 2010 r. zniosła wymóg podpisania wniosku o wspólne rozliczenie przez oboje małżonków – i to już począwszy od najbliższego rozliczenia za 2010 r.. Wystarczające zatem będzie złożenie wniosku tylko przez jednego z nich.
Ustawodawca wprowadził tutaj jednak domniemanie, że wyrażenie wniosku przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

Łatwiej będzie zatem złożyć wspólnego PIT-a przez Internet bez podpisu elektronicznego w systemie e-deklaracje (nie trzeba będzie składać wypełnionego papierowego druku – upoważnienia UPL-1).

Poradnik Ministerstwa Finansów "PIT przez internet"

Wstęp

PIT przez formularz interaktywny

PIT przez aplikację  e-Deklaracje Desktop

Składane zeznanie roczne będzie weryfikowane pod względem poprawności rachunkowej.

Podpis zapewniający autentyczność zeznania podatkowego (nieweryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu) oparty jest na następujących cechach informacyjnych podatnika składającego zeznanie:
- numer NIP,
- imię (pierwsze),
- nazwisko,
- numer PESEL (jeśli podatnik posiada ten numer),
- data urodzenia,
- kwota przychodu z zeznania lub rozliczenia rocznego
za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składana deklaracja - czyli w przypadku deklaracji składanych w 2011 roku (za 2010 rok) - trzeba podać kwotę przychodu z zeznania za rok 2009; w przypadku osób pierwszy raz w życiu składających w 2011 r. PIT - trzeba tu wpisać 0.

Za kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym są składane deklaracje uważa się w szczególności:

a) kwotę z poz. 44 z zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok 2009 (PIT-28),

b) kwotę z poz. 84 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-36) albo kwotę z poz. 127, jeżeli podatnik w zeznaniu za rok 2009 występuje jako małżonek,

c) kwotę z poz. 24 lub poz. 29 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-36L),

d) kwotę z poz. 62 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-37) albo kwotę z poz. 89, jeżeli podatnik w zeznaniu za rok 2009 występuje jako małżonek,

e) kwotę z poz. 25 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-38),

f) kwotę z poz. 21 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-39),

g) kwotę z poz. 64 z rocznego obliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym 2009 (PIT-40),

h) kwotę z poz. 33 z rocznego obliczenia podatku przez organ rentowy za rok podatkowy 2009 (PIT-40A).

REKLAMA

Podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, powinny być również opatrywane korekty zeznań składanych  w roku podatkowym 2011, w także korekty zeznań PIT składanych w ten sposób za rok podatkowy 2008 oraz 2009.

Dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia zeznania podatkowego jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które każdy użytkownik systemu otrzyma po prawidłowym wypełnieniu i przesłaniu formularza zeznania.

W celu wysłania zeznania bez podpisu kwalifikowanego należy:

1. Zapoznać się z instrukcjami.
2. Pobrać i zainstalować oprogramowanie Adobe Reader (co najmniej wersję 8.1.4.) oraz wtyczkę (plugin).
3. Pobrać interaktywny formularz PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 lub PIT-39.
4. Wypełnić formularz i wysłać dane z formularza.
5. Zachować otrzymany z systemu numer referencyjny.
6. Wygenerowany numer referencyjny nie jest Urzędowym Poświadczeniem Odbioru!
7. Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO) jest dokument wyświetlany po naciśnięciu przycisku „Wyświetl UPO” na interaktywnym formularzu Urzędowe Poświadczenie Odbioru Dokumentu Elektronicznego.
8. Po wciśnięciu przycisku „Wyświetl UPO” pojawia się wyłącznie dla dokumentów, dla których po naciśnięciu przycisku „Pobierz UPO” status dokumentu będzie 200.
9. Wszystkie inne komunikaty świadczą o niezłożeniu dokumentu. Dla dokumentów ze statusami innymi niż 200 nie będzie widoczny przycisk „Wyświetl UPO”, a przesyłane zeznanie nie trafi do systemu (nie zostanie złożone).

Najprościej jest jednak pobrać aplikację desktopową e-Deklaracje służącą jako narzędzie wspierające korzystanie z formularzy interaktywnych w zakresie PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 bez podpisu kwalifikowanego (wymaga oprogramowania Adobe Reader 8.1.4 lub nowszy). Aplikacja działa pod systemami Windows, Linux, Mac. Najnowsza wersja aplikacji e-Deklaracje.

Eksperci Ministerstwa Finansów przypominają, że podatnicy mogą złożyć zeznanie drogą elektroniczną do końca kwietnia, ale złożenie zeznania przez Internet w ostatniej chwili wiąże się z ryzykiem nieotrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) na czas. Może się tak zdarzyć w przypadku wystąpienia błędów, np. po wpisaniu błędnej kwoty przychodu z ubiegłorocznego zeznania lub rozliczenia. W takim wypadku zeznanie nie zostanie złożone w terminie. Dlatego lepiej nie korzystać  z drogi elektronicznej komunikacji z urzędem w ostatniej chwili.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

System informatyczny Ministerstwa Finansów przyjmując zeznanie wygeneruje podatnikowi numer referencyjny. Będzie on wykorzystywany do pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru, które będzie potwierdzeniem wywiązania się z obowiązku złożenia zeznania. Przygotowane rozwiązanie zapewni integralność złożonych danych, będzie również dokumentować datę złożenia zeznania rocznego.

Dotychczas stosowane metody składania ww. zeznań rocznych (dokumenty papierowe oraz zeznania elektroniczne opatrzone bezpiecznym podpisem kwalifikowanym) zostały oczywiście zachowane.

Nie ma obowiązku zawiadamiania Naczelnika Urzędu Skarbowego o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej przez osoby posiadające już kwalifikowany bezpieczny podpis elektroniczny.

Uproszczeniu uległa już od 2010 roku procedura udzielania pełnomocnictw do składania deklaracji drogą internetową przez osoby upoważnione. Zmienione procedury nie będą wymagały ponownego ich uruchamiania po zmianie certyfikatu podpisu elektronicznego. Takie pełnomocnictwo do składania deklaracji w wersji elektronicznej nie będzie podlegać opłacie skarbowej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA