PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38 i PIT-39 złożysz przez internet bez podpisu elektronicznego
REKLAMA
REKLAMA
Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje bowiem nowe rozporządzenie Ministra Finansów z 30 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (opublikowane w Dz. U. z dnia 31 grudnia 2010 r. Nr 259, poz. 1769).
REKLAMA
Z dniem 1 stycznia 2011 r. został uchylony art. 3b § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) - art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 197, poz. 1306). W związku ze zmianą upoważnienia zawartego w ww. przepisie zaszła konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie e-deklaracji.
Jednak nowe rozporządzenie nie zmienia wiele w porównaniu do dotychczas obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. Nr 246, poz. 1820, z późn. zm.).
Podatników rozliczających się w formach zryczałtowanych ucieszy jednak nowość w postaci możliwości złożenia bez podpisu elektronicznego przez internet deklaracji PIT-28, PIT-16A, PIT19A.
Wcześniej, bo od 1 stycznia 2010 r. Ministerstwo Finansów uruchomiło możliwość przesyłania kolejnych obok PIT-37 formularzy podatkowych drogą elektroniczną bez podpisu kwalifikowanego (PIT-36, PIT-36L, PIT-38, i PIT-39).
Jeszcze w rozliczeniu za 2010 rok małżonkowie, którzy chcieli się rozliczyć wspólnie, musieli wypełnić i złożyć do US papierowy druk UPL-1 – upoważnienie małżonka do podpisania deklaracji.
Nowelizacja przepisów ustawy o PIT z 25 listopada 2010 r. zniosła wymóg podpisania wniosku o wspólne rozliczenie przez oboje małżonków – i to już począwszy od najbliższego rozliczenia za 2010 r.. Wystarczające zatem będzie złożenie wniosku tylko przez jednego z nich.
Ustawodawca wprowadził tutaj jednak domniemanie, że wyrażenie wniosku przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
Łatwiej będzie zatem złożyć wspólnego PIT-a przez Internet bez podpisu elektronicznego w systemie e-deklaracje (nie trzeba będzie składać wypełnionego papierowego druku – upoważnienia UPL-1).
Poradnik Ministerstwa Finansów "PIT przez internet"
Wstęp
PIT przez formularz interaktywny
PIT przez aplikację e-Deklaracje Desktop
Składane zeznanie roczne będzie weryfikowane pod względem poprawności rachunkowej.
Podpis zapewniający autentyczność zeznania podatkowego (nieweryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu) oparty jest na następujących cechach informacyjnych podatnika składającego zeznanie:
- numer NIP,
- imię (pierwsze),
- nazwisko,
- numer PESEL (jeśli podatnik posiada ten numer),
- data urodzenia,
- kwota przychodu z zeznania lub rozliczenia rocznego za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składana deklaracja - czyli w przypadku deklaracji składanych w 2011 roku (za 2010 rok) - trzeba podać kwotę przychodu z zeznania za rok 2009; w przypadku osób pierwszy raz w życiu składających w 2011 r. PIT - trzeba tu wpisać 0.
Za kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym są składane deklaracje uważa się w szczególności:
a) kwotę z poz. 44 z zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok 2009 (PIT-28),
b) kwotę z poz. 84 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-36) albo kwotę z poz. 127, jeżeli podatnik w zeznaniu za rok 2009 występuje jako małżonek,
c) kwotę z poz. 24 lub poz. 29 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-36L),
d) kwotę z poz. 62 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-37) albo kwotę z poz. 89, jeżeli podatnik w zeznaniu za rok 2009 występuje jako małżonek,
e) kwotę z poz. 25 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-38),
f) kwotę z poz. 21 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-39),
g) kwotę z poz. 64 z rocznego obliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym 2009 (PIT-40),
h) kwotę z poz. 33 z rocznego obliczenia podatku przez organ rentowy za rok podatkowy 2009 (PIT-40A).
REKLAMA
Podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, powinny być również opatrywane korekty zeznań składanych w roku podatkowym 2011, w także korekty zeznań PIT składanych w ten sposób za rok podatkowy 2008 oraz 2009.
Dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia zeznania podatkowego jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które każdy użytkownik systemu otrzyma po prawidłowym wypełnieniu i przesłaniu formularza zeznania.
W celu wysłania zeznania bez podpisu kwalifikowanego należy:
1. Zapoznać się z instrukcjami.
2. Pobrać i zainstalować oprogramowanie Adobe Reader (co najmniej wersję 8.1.4.) oraz wtyczkę (plugin).
3. Pobrać interaktywny formularz PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 lub PIT-39.
4. Wypełnić formularz i wysłać dane z formularza.
5. Zachować otrzymany z systemu numer referencyjny.
6. Wygenerowany numer referencyjny nie jest Urzędowym Poświadczeniem Odbioru!
7. Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO) jest dokument wyświetlany po naciśnięciu przycisku „Wyświetl UPO” na interaktywnym formularzu Urzędowe Poświadczenie Odbioru Dokumentu Elektronicznego.
8. Po wciśnięciu przycisku „Wyświetl UPO” pojawia się wyłącznie dla dokumentów, dla których po naciśnięciu przycisku „Pobierz UPO” status dokumentu będzie 200.
9. Wszystkie inne komunikaty świadczą o niezłożeniu dokumentu. Dla dokumentów ze statusami innymi niż 200 nie będzie widoczny przycisk „Wyświetl UPO”, a przesyłane zeznanie nie trafi do systemu (nie zostanie złożone).
Najprościej jest jednak pobrać aplikację desktopową e-Deklaracje służącą jako narzędzie wspierające korzystanie z formularzy interaktywnych w zakresie PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 bez podpisu kwalifikowanego (wymaga oprogramowania Adobe Reader 8.1.4 lub nowszy). Aplikacja działa pod systemami Windows, Linux, Mac. Najnowsza wersja aplikacji e-Deklaracje.
Eksperci Ministerstwa Finansów przypominają, że podatnicy mogą złożyć zeznanie drogą elektroniczną do końca kwietnia, ale złożenie zeznania przez Internet w ostatniej chwili wiąże się z ryzykiem nieotrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) na czas. Może się tak zdarzyć w przypadku wystąpienia błędów, np. po wpisaniu błędnej kwoty przychodu z ubiegłorocznego zeznania lub rozliczenia. W takim wypadku zeznanie nie zostanie złożone w terminie. Dlatego lepiej nie korzystać z drogi elektronicznej komunikacji z urzędem w ostatniej chwili.
Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT
Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach
System informatyczny Ministerstwa Finansów przyjmując zeznanie wygeneruje podatnikowi numer referencyjny. Będzie on wykorzystywany do pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru, które będzie potwierdzeniem wywiązania się z obowiązku złożenia zeznania. Przygotowane rozwiązanie zapewni integralność złożonych danych, będzie również dokumentować datę złożenia zeznania rocznego.
Dotychczas stosowane metody składania ww. zeznań rocznych (dokumenty papierowe oraz zeznania elektroniczne opatrzone bezpiecznym podpisem kwalifikowanym) zostały oczywiście zachowane.
Nie ma obowiązku zawiadamiania Naczelnika Urzędu Skarbowego o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej przez osoby posiadające już kwalifikowany bezpieczny podpis elektroniczny.
Uproszczeniu uległa już od 2010 roku procedura udzielania pełnomocnictw do składania deklaracji drogą internetową przez osoby upoważnione. Zmienione procedury nie będą wymagały ponownego ich uruchamiania po zmianie certyfikatu podpisu elektronicznego. Takie pełnomocnictwo do składania deklaracji w wersji elektronicznej nie będzie podlegać opłacie skarbowej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat