REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38 i PIT-39 złożysz przez internet bez podpisu elektronicznego

e-deklaracje
e-deklaracje

REKLAMA

REKLAMA

A dodatkowo od rozliczenia za 2010 rok, począwszy od 1 stycznia 2011 r. można złożyć w ten sposób również PIT-28, PIT-16A, PIT19A, a oprócz tego wniosek PIT-16.  Już w poprzednim sezonie PIT-owym można było składać bez podpisu elektronicznego przez internet do urzędów skarbowych PIT-36, PIT-36L,PIT-37, PIT-38 i PIT-39.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje bowiem nowe rozporządzenie Ministra Finansów z 30 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (opublikowane w Dz. U. z dnia 31 grudnia 2010 r. Nr 259, poz. 1769).

REKLAMA

Autopromocja

Z dniem 1 stycznia 2011 r. został uchylony art. 3b § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) - art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 197, poz. 1306). W związku ze zmianą upoważnienia zawartego w ww. przepisie zaszła konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie e-deklaracji. 

Jednak nowe rozporządzenie nie zmienia wiele w porównaniu do dotychczas obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. Nr 246, poz. 1820, z późn. zm.).

Podatników rozliczających się w formach zryczałtowanych ucieszy jednak nowość w postaci możliwości złożenia bez podpisu elektronicznego przez internet deklaracji PIT-28, PIT-16A, PIT19A.

Wcześniej, bo od 1 stycznia 2010 r. Ministerstwo Finansów uruchomiło możliwość przesyłania kolejnych obok PIT-37 formularzy podatkowych drogą elektroniczną bez podpisu kwalifikowanego (PIT-36, PIT-36L, PIT-38, i PIT-39). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeszcze w rozliczeniu za 2010 rok małżonkowie, którzy chcieli się rozliczyć wspólnie, musieli wypełnić i złożyć do US papierowy druk UPL-1 – upoważnienie małżonka do podpisania deklaracji.

Nowelizacja przepisów ustawy o PIT z 25 listopada 2010 r. zniosła wymóg podpisania wniosku o wspólne rozliczenie przez oboje małżonków – i to już począwszy od najbliższego rozliczenia za 2010 r.. Wystarczające zatem będzie złożenie wniosku tylko przez jednego z nich.
Ustawodawca wprowadził tutaj jednak domniemanie, że wyrażenie wniosku przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

Łatwiej będzie zatem złożyć wspólnego PIT-a przez Internet bez podpisu elektronicznego w systemie e-deklaracje (nie trzeba będzie składać wypełnionego papierowego druku – upoważnienia UPL-1).

Poradnik Ministerstwa Finansów "PIT przez internet"

Wstęp

PIT przez formularz interaktywny

PIT przez aplikację  e-Deklaracje Desktop

Składane zeznanie roczne będzie weryfikowane pod względem poprawności rachunkowej.

Podpis zapewniający autentyczność zeznania podatkowego (nieweryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu) oparty jest na następujących cechach informacyjnych podatnika składającego zeznanie:
- numer NIP,
- imię (pierwsze),
- nazwisko,
- numer PESEL (jeśli podatnik posiada ten numer),
- data urodzenia,
- kwota przychodu z zeznania lub rozliczenia rocznego
za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym jest składana deklaracja - czyli w przypadku deklaracji składanych w 2011 roku (za 2010 rok) - trzeba podać kwotę przychodu z zeznania za rok 2009; w przypadku osób pierwszy raz w życiu składających w 2011 r. PIT - trzeba tu wpisać 0.

Za kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym są składane deklaracje uważa się w szczególności:

a) kwotę z poz. 44 z zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok 2009 (PIT-28),

b) kwotę z poz. 84 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-36) albo kwotę z poz. 127, jeżeli podatnik w zeznaniu za rok 2009 występuje jako małżonek,

c) kwotę z poz. 24 lub poz. 29 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-36L),

d) kwotę z poz. 62 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-37) albo kwotę z poz. 89, jeżeli podatnik w zeznaniu za rok 2009 występuje jako małżonek,

e) kwotę z poz. 25 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-38),

f) kwotę z poz. 21 z zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009 (PIT-39),

g) kwotę z poz. 64 z rocznego obliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym 2009 (PIT-40),

h) kwotę z poz. 33 z rocznego obliczenia podatku przez organ rentowy za rok podatkowy 2009 (PIT-40A).

REKLAMA

Podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, powinny być również opatrywane korekty zeznań składanych  w roku podatkowym 2011, w także korekty zeznań PIT składanych w ten sposób za rok podatkowy 2008 oraz 2009.

Dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia zeznania podatkowego jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które każdy użytkownik systemu otrzyma po prawidłowym wypełnieniu i przesłaniu formularza zeznania.

W celu wysłania zeznania bez podpisu kwalifikowanego należy:

1. Zapoznać się z instrukcjami.
2. Pobrać i zainstalować oprogramowanie Adobe Reader (co najmniej wersję 8.1.4.) oraz wtyczkę (plugin).
3. Pobrać interaktywny formularz PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 lub PIT-39.
4. Wypełnić formularz i wysłać dane z formularza.
5. Zachować otrzymany z systemu numer referencyjny.
6. Wygenerowany numer referencyjny nie jest Urzędowym Poświadczeniem Odbioru!
7. Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO) jest dokument wyświetlany po naciśnięciu przycisku „Wyświetl UPO” na interaktywnym formularzu Urzędowe Poświadczenie Odbioru Dokumentu Elektronicznego.
8. Po wciśnięciu przycisku „Wyświetl UPO” pojawia się wyłącznie dla dokumentów, dla których po naciśnięciu przycisku „Pobierz UPO” status dokumentu będzie 200.
9. Wszystkie inne komunikaty świadczą o niezłożeniu dokumentu. Dla dokumentów ze statusami innymi niż 200 nie będzie widoczny przycisk „Wyświetl UPO”, a przesyłane zeznanie nie trafi do systemu (nie zostanie złożone).

Najprościej jest jednak pobrać aplikację desktopową e-Deklaracje służącą jako narzędzie wspierające korzystanie z formularzy interaktywnych w zakresie PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 bez podpisu kwalifikowanego (wymaga oprogramowania Adobe Reader 8.1.4 lub nowszy). Aplikacja działa pod systemami Windows, Linux, Mac. Najnowsza wersja aplikacji e-Deklaracje.

Eksperci Ministerstwa Finansów przypominają, że podatnicy mogą złożyć zeznanie drogą elektroniczną do końca kwietnia, ale złożenie zeznania przez Internet w ostatniej chwili wiąże się z ryzykiem nieotrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) na czas. Może się tak zdarzyć w przypadku wystąpienia błędów, np. po wpisaniu błędnej kwoty przychodu z ubiegłorocznego zeznania lub rozliczenia. W takim wypadku zeznanie nie zostanie złożone w terminie. Dlatego lepiej nie korzystać  z drogi elektronicznej komunikacji z urzędem w ostatniej chwili.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

System informatyczny Ministerstwa Finansów przyjmując zeznanie wygeneruje podatnikowi numer referencyjny. Będzie on wykorzystywany do pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru, które będzie potwierdzeniem wywiązania się z obowiązku złożenia zeznania. Przygotowane rozwiązanie zapewni integralność złożonych danych, będzie również dokumentować datę złożenia zeznania rocznego.

Dotychczas stosowane metody składania ww. zeznań rocznych (dokumenty papierowe oraz zeznania elektroniczne opatrzone bezpiecznym podpisem kwalifikowanym) zostały oczywiście zachowane.

Nie ma obowiązku zawiadamiania Naczelnika Urzędu Skarbowego o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej przez osoby posiadające już kwalifikowany bezpieczny podpis elektroniczny.

Uproszczeniu uległa już od 2010 roku procedura udzielania pełnomocnictw do składania deklaracji drogą internetową przez osoby upoważnione. Zmienione procedury nie będą wymagały ponownego ich uruchamiania po zmianie certyfikatu podpisu elektronicznego. Takie pełnomocnictwo do składania deklaracji w wersji elektronicznej nie będzie podlegać opłacie skarbowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA