Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki

Marlena Widawska
rozwiń więcej
Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki / fot. Fotolia
20 marca 2015 r. na stronie Sejmu została zamieszczona odpowiedź Ministra Finansów na zapytanie posła Stanisława Pięty w sprawie obciążania podatkiem dochodowym rabatów, które banki oferują swoim klientom.

PIT od rabatów

Poseł w swoim zapytaniu wyraził wątpliwość czy organy podatkowe mają prawo do klasyfikacji punktów przyznawanych klientom przez banki i umożliwiających zakup pewnych produktów z rabatem jako przychodu podlegającego opodatkowaniu. Jego zdaniem jest to interpretacja zbyt restrykcyjna i niekorzystna dla podatnika, tym bardziej, że opodatkowaniu mogą podlegać także zniżki, z których klient banku nie skorzystał.

Autopromocja

Minister Finansów w swojej odpowiedzi stanął na stanowisku, że przedmiotowe zagadnienie należy rozpatrywać każdorazowo na gruncie konkretnego przypadku klienta banku, któremu udzielono rabatu. Temu służą podatkowe interpretacje indywidualne, które on stara się na bieżąco korygować w razie jakiś nieprawidłowości ze strony organów podatkowych.

Każdy rabat jest inny

W swoim stanowisku Minister Finansów powołał się na art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), który stanowi, że: „Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty – w wysokości 19% świadczenia”. Z przepisu tego wynika, że organy podatkowe mają ogólne prawo pobierać podatek od rabatów udzielanych m. in. przez banki.

Minister Finansów jednak podkreśla, że: „w praktyce występuje duże zróżnicowanie stanów faktycznych w zakresie akcji promocyjnych jakie banki organizują dla obecnych lub potencjalnych klientów, co powoduje, iż dopiero po zapoznaniu się z uwarunkowaniami konkretnego przedsięwzięcia (np. regulaminem akcji promocyjnej) można ocenić, czy wartość otrzymanego świadczenia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz na jakich zasadach”.

Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD

Dlatego czy rabat przysługujący konkretnemu klientowi banku będzie podlegał opodatkowaniu, czy tez nie należy oceniać w sposób indywidualny. Ocenie powinno podlegać w szczególności: czy w danym przypadku nie zachodzi np.: sytuacja całkowitego zwolnienia od podatku danej kategorii przychodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych  oraz czy otrzymane świadczenie w ogóle ma jakąś wartość rynkową i czy w związku z tym jest przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 tejże ustawy.

Szczegółowej ocenie danego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego dotyczącego konkretnej osoby służy np. mechanizm podatkowych interpretacji indywidualnych wydawanych z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektorów 5 głównych Izb Skarbowych. Działalność tych organów jest na bieżąco kontrolowana przez Ministra Finansów poprzez możliwość dokonania korekty wydanej interpretacji indywidualnej z urzędu. Możliwość taka istnieje także w  przypadku wydania nieprawidłowej interpretacji w odniesieniu do rabatów bankowych. Przykładem na aktywną działalność Ministra w tym obszarze jest korekta dwóch, początkowo niekorzystnych dla wnioskodawcy, tegorocznych interpretacji o sygnaturach IBPBII/1/415-834/14/JP oraz IBPBII/1/415-835/14/JP.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Dodatkowo zdaniem Ministra w chwili obecnej nie zachodzi konieczność wydania w przedmiotowej kwestii interpretacji ogólnej, gdyż do tej pory nie zostało zauważone niejednolite stosowanie przepisów prawa podatkowego w tym zakresie. Przede wszystkim nie ma rozbieżności w tej interpretacji, która prowadzi do różnicowania sytuacji prawnej osób znajdujących się w takiej samej lub podobnej sytuacji prawnej i faktycznej, a dokonywane interpretacje podatkowe nie stoją w sprzeczności z linią orzeczniczą sądów administracyjnych.

W opisywanym stanowisku Minister Finansów odniósł się także do kwestii dopuszczalności dokonywania niekorzystnych i restrykcyjnych interpretacji prawa podatkowego. Podniósł, że dopóki takie interpretacje nie godzą w konstytucyjne wymogi dotyczące przyzwoitej legislacji, ani nie łamią innych postanowień ustawy zasadniczej, dopóty są one dopuszczalne ze względu na konieczność wyważenia, który interes – indywidualny czy ogólny – w danym przypadku jest ważniejszy. W związku z tym obecnie nie zachodzi konieczność zmiany przepisów w zakresie opodatkowania świadczeń udzielanych przez banki w ramach akcji promocyjnych.

Formularze PIT 2014/2015

Marlena Widawska

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...