TAX FREE – zmiany od 1 kwietnia 2011 r.

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
rozwiń więcej
TAX FREE
Z dniem 1 kwietnia 2011 r. wchodzą w życie kolejne zmiany w podatku VAT. Nowelizacja zawarta została w ustawie z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Wśród zmian pojawiają się między innymi nowe regulacje dotyczące procedury szczególnej w systemie zwrotu podatku podróżnym (TAX FREE).

Przy okazji omawiania pojawiających się nowości w określonym wyżej zakresie warto wskazać na kilka podstawowych elementów dotyczących tej procedury.

Autopromocja

Przepisy regulujące zwrot VAT podróżnym stanowią implementację przepisów unijnych. Celem tych regulacji było osiągnięcie między innymi wzrostu zakupów przez obywateli spoza Unii Europejskiej. Efekt ten miał być osiągnięty poprzez zwrot podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Wspólnoty.

Przedmiotowa instytucja często określana jest mianem eksportu detalicznego, z uwagi na fakt, iż prawo do zwrotu podatku przysługuje nabywcom - osobom fizycznym niemającym stałego zamieszkania na terytorium UE.

Już z powyższego wynika, iż taka konstrukcja przepisów jest korzystna zarówno dla dokonujących sprzedaży podatników oraz osób dokonujących u nich zakupów. Podatnicy mają bowiem poszerzony krąg klientów, może więc nastąpić zwiększenie obrotu.

Natomiast nabywcy mogą odzyskać zapłacony przy nabyciu towaru podatek VAT, jeśli udokumentują jego wywóz poza granice Wspólnoty – w konsekwencji zakup staje się korzystniejszy cenowo.

Więcej na ten temat w poradniku: Zwrot VAT podróżnym

Sprzedawca aby mógł dokonać sprzedaży w systemie TAX FREE musi spełnić pewne warunki. I tak m.in. powinien być zarejestrowany jako podatnik VAT, prowadzić ewidencję obrotu przy użyciu kasy fiskalnej, zawiadomić urząd skarbowy o miejscu, gdzie będzie podróżnym zwracany podatek.

Do dokonania zwrotu podatku uprawniony jest sprzedawca towaru. Może on dokonać takiego zwrotu wyłącznie w odniesieniu do towarów przez niego sprzedanego.

Ustawodawca dopuścił również sytuację, w której zwrotu podatku dokona jednostka, której przedmiotem działalności jest zwrot podatku VAT. Jest to więc sytuacja, w której podmiot taki nie dokonuje sprzedaży, ale posiada uprawnienia do zwrotu podatku. Co ważne, sprzedawca, czy wspomniana wyżej jednostka, by móc dokonać zwrotu podatku VAT musi osiągnąć w poprzednim roku podatkowym obrót przekraczający 400.000 zł.

Wspomnieć w tym miejscu można, iż w sytuacji, gdy podatnik nie spełnia warunku dotyczącego osiągniętego obrotu może dokonywać zwrotu wyłącznie w odniesieniu do sprzedaży dokonanej podróżnemu w roku podatkowym, w którym ten warunek spełniał.

Zwrot podatku następuje, gdy podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Kolejnym warunkiem jest przedstawienie imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, który oprócz wpisanej kwoty podatku zapłaconego przy sprzedaży towarów, zawiera również pieczęć granicznego urzędu celnego zaopatrzoną w numerator, potwierdzającą fakt wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty.

Potwierdzenie wywozu towaru na dokumencie TAX FREE przez graniczny urząd celny następuje po okazaniu przez podróżnego wywożonego towaru i sprawdzeniu danych wpisanych w tym dokumencie z danymi z paszportu. Do przedmiotowego dokumentu powinien być dołączony paragon z kasy fiskalnej.

Podatnik po otrzymaniu dokumentu TAX FREE, w którym potwierdzono wywóz towaru poza granice Wspólnoty, dokonuje zwrotu podatku. Jeśli podróżny otrzyma zwrot w miesiącu, w którym nastąpiła dostawa towaru – uwzględnia powyższe w deklaracji za ten miesiąc.

Jeśli zwrot nastąpił w okresie późniejszym jest upoważniony do korekty podatku od tej sprzedaży. Korekta nie może być dokonana później niż po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Wśród zmian jakie pojawią się w regulacji opisanej wyżej procedury wspomnieć należy o umożliwieniu od 1 kwietnia 2011 r. dokonywania zwrotu podatku podróżnym nie tylko w gotówce lecz również w formie bezgotówkowej.

Zwrot będzie więc mógł być dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej. Jak podano w uzasadnieniu – zmiana w tym zakresie jest konsekwencją postępu technologicznego w zakresie rozliczeń finansowych. Taka forma zwrotu podatku jest wygodniejsza dla podróżnego, gdyż otrzyma on zwrot w narodowej walucie, po przeliczeniu ze złotych.

Nowe regulacje wprowadzają obowiązek posiadania dokumentu potwierdzającego zwrot podatku podróżnym w formie bezgotówkowej. Wzór takiego dokumentu zostanie określony w przepisach wykonawczych do ustawy o VAT.

Przedmiotem rozbieżności w dotychczasowej praktyce była kwestia w rozliczeniu za jaki miesiąc podatnik powinien złożyć korektę deklaracji, w której rozlicza sprzedaż w systemie TAX FREE.

Dotyczy to rzecz jasna przypadków, kiedy zwrot podatku nastąpił w miesiącach innych niż sprzedaż towarów. Zgodnie z nowymi regulacjami, korekty podatku należnego podatnik może dokonać w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza Unię Europejską.

Wydłużeniu przy tym uległ okres do kiedy taka korekta może być złożona – w myśl nowelizacji w terminie 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Jedynie sygnalizacyjnie wspomnieć należy, iż część z nowych regulacji dotyczącej procedury TAX FREE odnosi się do wspomnianych już wyżej instytucji, które wprawdzie nie dokonują sprzedaży, a których przedmiotem działalności jest dokonanie zwrotu podatku VAT podróżnym.

Instytucje takie, by mogły podjąć taką formę działalności spełnić muszą pewne warunki:

● muszą być co najmniej 12 miesięcy zarejestrowanymi podatnikami VAT,
● zobowiązane są powiadomić naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze prowadzenia takiej działalności,
● nie mogą mieć zaległości w podatkach oraz we wpłatach do ZUS,
● zawarły umowę ze sprzedawcami w sprawie zwrotu podatku,
● złożyły kaucję gwarancyjną – co zaświadczeniem potwierdza urząd skarbowy.

Spełnienie powyższych warunków potwierdzane jest zaświadczeniem wydanym przez Ministra Finansów, wydawanym na okres nie dłuższy niż 1 rok.

Polecamy: Serwis CIT

Polecamy: Serwis Urząd Skarbowy

Po wejściu w życie nowych przepisów odstąpiono od warunku zawarcia umowy ze sprzedawcami w sprawie zwrotu podatku. Kolejnym ułatwieniem jest wydłużenie ważności zaświadczenia wydawanego przez Ministra Finansów do 2 lat.

Wobec faktu, iż ilość podmiotów zajmujących się prowadzeniem powyżej opisanej działalności jest dość znikoma – proponowane zmiany zmierzają w kierunku uproszczenia, a w konsekwencji zwiększenia na rynku liczby podmiotów zajmujących się przedmiotową działalnością.

Zobacz także: Zwrot VAT podróżnym.

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...