Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)
rozwiń więcej
Czego najczęściej dotyczą kontrole podatkowe i ZUS? / Shutterstock

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

rozwiń >

Zakres kontroli urzędu skarbowego

Przed rozpoczęciem czynności kontrolnych kontroler z urzędu skarbowego wręczy przedsiębiorcy zawiadomienie o wszczęciu kontroli, w którym wskaże jej zakres. Podatnik od początku czynności sprawdzających wie, czego dotyczy kontrola.

Istnieją jednak wyjątki od tej zasady - sytuacje, kiedy przed rozpoczęciem kontroli nie informuje się o zamiarze jej przeprowadzenia. Taką możliwość przewiduje art. 282c ordynacji podatkowej. Wymieniono w nim m.in. kontrolę zmierzającą do wykrycia niezgłoszonej działalności gospodarczej czy też nieujawnionych źródeł przychodów.

Autopromocja

Podatek u źródła

Jednym z częstszych obszarów kontroli organów skarbowych jest niewywiązywanie się podatników z obowiązków związanych z podatkiem u źródła (WHT – witholding tax). Procedura ta obowiązuje przy międzynarodowych transakcjach, w których jedną ze stron jest polski przedsiębiorca - osoba fizyczna lub prawna a drugą tzw. nierezydent.

Barbara Barwikowska-Wandas z biura rachunkowego INFORACH IMAGE Sp. z o.o. podkreśla: Mechanizm podatku u źródła służy uniknięciu podwójnego opodatkowania. Organy kontroli mogą sprawdzać, czy warunki transakcji i stawki podatku zostały ustalone prawidłowo. W tym celu warto zachować dokumenty i gromadzić odpowiednie dane i informacje, które umożliwią dokładną weryfikację tego obszaru. Znacznym ułatwieniem w tym obszarze jest gromadzenie danych elektronicznie - na bezpiecznym dysku w chmurze.

Należyta staranność przy rozliczaniu VAT

Aby ocenić, czy podatnikowi przysługuje prawo do podatku naliczonego, organy kontroli skarbowej często weryfikują jego należytą staranność. Chodzi tu o sprawdzenie, czy przedsiębiorca, który nie dokonał oszustwa VAT, ale nieświadomie brał w nim udział, wykonał wszystkie możliwe działania, służące do zachowania bezpieczeństwa transakcji.

Do rekomendowanych przez fiskus powinności należą 2 typy działań:
- przed rozpoczęciem współpracy z nowym kontrahentem należy m.in: sprawdzić rachunek nowego klienta na białej liście podatników VAT, zwrócić uwagę na podejrzane dokumenty urzędowe.
- w przypadku kontynuacji współpracy zaniepokoić powinny wszelkie działania zwiastujące zamiar podjęcia transakcji bez ryzyka gospodarczego.

Negatywna ocena należytej staranności podatnika skutkuję odmową prawa do odliczenia VAT.

Handel online

Internauci prowadzący aktywną sprzedaż w sieci i nieopłacający z tego tytułu podatków to kolejna grupa, która trafiła pod lupę fiskusa.

Barbara Barwikowska-Wandas z biura rachunkowego INFORACH IMAGE Sp. z o.o. komentuje: Wbrew obiegowym opiniom i miejskim legendom nie chodzi tu o osoby, które prowadzą okazjonalną sprzedaż. Od 1 lipca 2024 roku organy kontroli skarbowej dzięki unijnej dyrektywie DAC-7 mają dostęp do danych sprzedawców, którzy dokonali 30 transakcji na danej platformie cyfrowej, a ich dochody z tytułu sprzedaży przekroczyły 2000 Euro.

Kontrola tej branży ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego i wykrycie niezgłoszonych działalności gospodarczych.

Działalność bez zysku i wysokie wydatki

Kolejna kwestia, która zwraca uwagę organów kontrolnych, wiąże się kondycją finansową firm. Podejrzane są te przedsiębiorstwa, które od dłuższego czasu rokrocznie wykazują straty. Nie dotyczy to początkujących firm, które dopiero startują na rynku i rozwijają swoją działalność, lecz podmiotów z dłuższym stażem.

W kręgu zainteresowań fiskusa znajdują się także wykryte dysproporcje pomiędzy dochodami podatników prowadzących działalność a ich wydatkami. W obu wymienionych sytuacjach należy liczyć się z tym, że w firmie zostanie przeprowadzona kontrola w zakresie prowadzonej księgowości.

Wsparcie księgowego

Kontrole organów skarbowych cieszą się bardzo złą sławą. Czy naprawdę należy się ich bać? Zdaniem Barbary Barwikowska-Wandas z biura rachunkowego INFORACH IMAGE Sp. z o.o. zrzeszonego w sieci OSCBR - Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych: Klienci, którzy powierzają nam sprawy księgowe, nie muszą obawiać się kontroli organów skarbowych. Prowadzimy księgowość zgodnie z aktualnymi przepisami i rzetelnie sporządzamy dokumentację. Zdarza się, że oprócz firm, z którymi współpracujemy na stałe, zgłaszają się do nas podatnicy, którzy otrzymali zawiadomienie o planowanej kontroli. Pomagamy im przygotować i sprawdzić odpowiednie dokumenty, a jeśli otrzymamy odpowiednie upoważnienie, reprezentujemy ich podczas kontroli. Powierzenie tych czynności pracownikom naszego biura rachunkowego to zawsze korzyść dla przedsiębiorcy, który dzięki wsparciu może poczuć się pewniej.

Co najczęściej sprawdzają kontrolerzy z ZUS

Urzędnicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych kontrolują płatników składek po kątem tego, czy ci wywiązują się ze swoich obowiązków składkowych. Dlatego inspektorzy ZUSu najczęściej sprawdzają:
- prawidłowe i terminowe zgłaszanie pracowników do ubezpieczeń,
- umowy cywilnoprawne, które w ocenie ZUSu powinny być umowami o pracę,
- uprawnienia do świadczeń z ubezpieczeń społecznych np. zasiłku chorobowego.

ZUS w wyniku kontroli może również zakwestionować autentyczność prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to możliwe w sytuacji, kiedy urzędnicy stwierdzą, że pomimo opłacania prawidłowych składek była to działalność pozorna. Dlatego częściej kontrolują oni przedsiębiorców, którzy w krótkim czasie po rejestracji firmy udają się na zasiłek chorobowy lub kobiety w ciąży, które znacząco podniosły podstawę wymiaru składek w celu uzyskania wyższych świadczeń.

Jak wyjaśnia Barbara Barwikowska-Wandas: Niestabilne orzecznictwo sądów, które po stwierdzeniu pozornej działalności raz nakazują zwrot pobranych świadczeń, a innym razem nie wydają takiego nakazu, prowadzi do rozbieżności w interpretacji przepisów. Każdą sytuację należy więc traktować indywidualnie a wszelkie wątpliwości i pytania zgłaszać albo u swojej księgowej prowadzącej, albo u innego eksperta księgowego.

Głównym celem działalności urzędników skarbowych i inspektorów ZUSu jest wykrycie nieprawidłowości narażających państwo na straty finansowe. Jednak zdaniem wielu przedsiębiorców kontrole są zbyt restrykcyjne i uciążliwe. Warto więc skorzystać ze wsparcia doświadczonego księgowego, który nie tylko dobrze zna firmę, ale także czuwa nad prawidłowym przebiegiem kontroli.

Dodatkowym wsparciem może być współpraca z biurem należącym do Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR), która zrzesza sprawdzonych i zaangażowanych ekspertów księgowych z całej Polski. To gwarancja rzetelnej obsługi oraz dostępu do aktualnej wiedzy i praktycznych rozwiązań.

Autorzy:
OSCBR - Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych
Barbara Barwikowska-Wandas, INFORACH IMAGE Sp. z o.o.

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy
06 maja 2025

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis
06 maja 2025

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?
06 maja 2025

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić
05 maja 2025

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF
05 maja 2025

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy
03 maja 2025

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie
30 kwi 2025

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]
06 maja 2025

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE
29 kwi 2025

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami
29 kwi 2025

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

pokaż więcej
Proszę czekać...