REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czego najczęściej dotyczą kontrole podatkowe i ZUS?
Czego najczęściej dotyczą kontrole podatkowe i ZUS?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

rozwiń >

Zakres kontroli urzędu skarbowego

Przed rozpoczęciem czynności kontrolnych kontroler z urzędu skarbowego wręczy przedsiębiorcy zawiadomienie o wszczęciu kontroli, w którym wskaże jej zakres. Podatnik od początku czynności sprawdzających wie, czego dotyczy kontrola.

Istnieją jednak wyjątki od tej zasady - sytuacje, kiedy przed rozpoczęciem kontroli nie informuje się o zamiarze jej przeprowadzenia. Taką możliwość przewiduje art. 282c ordynacji podatkowej. Wymieniono w nim m.in. kontrolę zmierzającą do wykrycia niezgłoszonej działalności gospodarczej czy też nieujawnionych źródeł przychodów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatek u źródła

Jednym z częstszych obszarów kontroli organów skarbowych jest niewywiązywanie się podatników z obowiązków związanych z podatkiem u źródła (WHT – witholding tax). Procedura ta obowiązuje przy międzynarodowych transakcjach, w których jedną ze stron jest polski przedsiębiorca - osoba fizyczna lub prawna a drugą tzw. nierezydent.

Barbara Barwikowska-Wandas z biura rachunkowego INFORACH IMAGE Sp. z o.o. podkreśla: Mechanizm podatku u źródła służy uniknięciu podwójnego opodatkowania. Organy kontroli mogą sprawdzać, czy warunki transakcji i stawki podatku zostały ustalone prawidłowo. W tym celu warto zachować dokumenty i gromadzić odpowiednie dane i informacje, które umożliwią dokładną weryfikację tego obszaru. Znacznym ułatwieniem w tym obszarze jest gromadzenie danych elektronicznie - na bezpiecznym dysku w chmurze.

Należyta staranność przy rozliczaniu VAT

Aby ocenić, czy podatnikowi przysługuje prawo do podatku naliczonego, organy kontroli skarbowej często weryfikują jego należytą staranność. Chodzi tu o sprawdzenie, czy przedsiębiorca, który nie dokonał oszustwa VAT, ale nieświadomie brał w nim udział, wykonał wszystkie możliwe działania, służące do zachowania bezpieczeństwa transakcji.

Do rekomendowanych przez fiskus powinności należą 2 typy działań:
- przed rozpoczęciem współpracy z nowym kontrahentem należy m.in: sprawdzić rachunek nowego klienta na białej liście podatników VAT, zwrócić uwagę na podejrzane dokumenty urzędowe.
- w przypadku kontynuacji współpracy zaniepokoić powinny wszelkie działania zwiastujące zamiar podjęcia transakcji bez ryzyka gospodarczego.

Negatywna ocena należytej staranności podatnika skutkuję odmową prawa do odliczenia VAT.

Handel online

Internauci prowadzący aktywną sprzedaż w sieci i nieopłacający z tego tytułu podatków to kolejna grupa, która trafiła pod lupę fiskusa.

Barbara Barwikowska-Wandas z biura rachunkowego INFORACH IMAGE Sp. z o.o. komentuje: Wbrew obiegowym opiniom i miejskim legendom nie chodzi tu o osoby, które prowadzą okazjonalną sprzedaż. Od 1 lipca 2024 roku organy kontroli skarbowej dzięki unijnej dyrektywie DAC-7 mają dostęp do danych sprzedawców, którzy dokonali 30 transakcji na danej platformie cyfrowej, a ich dochody z tytułu sprzedaży przekroczyły 2000 Euro.

Kontrola tej branży ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego i wykrycie niezgłoszonych działalności gospodarczych.

REKLAMA

Działalność bez zysku i wysokie wydatki

Kolejna kwestia, która zwraca uwagę organów kontrolnych, wiąże się kondycją finansową firm. Podejrzane są te przedsiębiorstwa, które od dłuższego czasu rokrocznie wykazują straty. Nie dotyczy to początkujących firm, które dopiero startują na rynku i rozwijają swoją działalność, lecz podmiotów z dłuższym stażem.

W kręgu zainteresowań fiskusa znajdują się także wykryte dysproporcje pomiędzy dochodami podatników prowadzących działalność a ich wydatkami. W obu wymienionych sytuacjach należy liczyć się z tym, że w firmie zostanie przeprowadzona kontrola w zakresie prowadzonej księgowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie księgowego

Kontrole organów skarbowych cieszą się bardzo złą sławą. Czy naprawdę należy się ich bać? Zdaniem Barbary Barwikowska-Wandas z biura rachunkowego INFORACH IMAGE Sp. z o.o. zrzeszonego w sieci OSCBR - Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych: Klienci, którzy powierzają nam sprawy księgowe, nie muszą obawiać się kontroli organów skarbowych. Prowadzimy księgowość zgodnie z aktualnymi przepisami i rzetelnie sporządzamy dokumentację. Zdarza się, że oprócz firm, z którymi współpracujemy na stałe, zgłaszają się do nas podatnicy, którzy otrzymali zawiadomienie o planowanej kontroli. Pomagamy im przygotować i sprawdzić odpowiednie dokumenty, a jeśli otrzymamy odpowiednie upoważnienie, reprezentujemy ich podczas kontroli. Powierzenie tych czynności pracownikom naszego biura rachunkowego to zawsze korzyść dla przedsiębiorcy, który dzięki wsparciu może poczuć się pewniej.

Co najczęściej sprawdzają kontrolerzy z ZUS

Urzędnicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych kontrolują płatników składek po kątem tego, czy ci wywiązują się ze swoich obowiązków składkowych. Dlatego inspektorzy ZUSu najczęściej sprawdzają:
- prawidłowe i terminowe zgłaszanie pracowników do ubezpieczeń,
- umowy cywilnoprawne, które w ocenie ZUSu powinny być umowami o pracę,
- uprawnienia do świadczeń z ubezpieczeń społecznych np. zasiłku chorobowego.

ZUS w wyniku kontroli może również zakwestionować autentyczność prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to możliwe w sytuacji, kiedy urzędnicy stwierdzą, że pomimo opłacania prawidłowych składek była to działalność pozorna. Dlatego częściej kontrolują oni przedsiębiorców, którzy w krótkim czasie po rejestracji firmy udają się na zasiłek chorobowy lub kobiety w ciąży, które znacząco podniosły podstawę wymiaru składek w celu uzyskania wyższych świadczeń.

Jak wyjaśnia Barbara Barwikowska-Wandas: Niestabilne orzecznictwo sądów, które po stwierdzeniu pozornej działalności raz nakazują zwrot pobranych świadczeń, a innym razem nie wydają takiego nakazu, prowadzi do rozbieżności w interpretacji przepisów. Każdą sytuację należy więc traktować indywidualnie a wszelkie wątpliwości i pytania zgłaszać albo u swojej księgowej prowadzącej, albo u innego eksperta księgowego.

Głównym celem działalności urzędników skarbowych i inspektorów ZUSu jest wykrycie nieprawidłowości narażających państwo na straty finansowe. Jednak zdaniem wielu przedsiębiorców kontrole są zbyt restrykcyjne i uciążliwe. Warto więc skorzystać ze wsparcia doświadczonego księgowego, który nie tylko dobrze zna firmę, ale także czuwa nad prawidłowym przebiegiem kontroli.

Dodatkowym wsparciem może być współpraca z biurem należącym do Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR), która zrzesza sprawdzonych i zaangażowanych ekspertów księgowych z całej Polski. To gwarancja rzetelnej obsługi oraz dostępu do aktualnej wiedzy i praktycznych rozwiązań.

Autorzy:
OSCBR - Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych
Barbara Barwikowska-Wandas, INFORACH IMAGE Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA