REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kontrola
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

rozwiń >

Pierwszy krok: dokładna analiza protokołu z kontroli

Po każdej kontroli instytucja sporządza protokół, który trafia do podmiotu realizującego projekt. Zawiera on wszystkie ustalenia kontrolerów, w tym ewentualne zastrzeżenia, uchybienia i wykryte nieprawidłowości. Pierwszym krokiem powinno być dokładne przeanalizowanie tego dokumentu. Czy zarzuty są uzasadnione? Czy można przedstawić dowody, które je obalają? Jeśli okazuje się, że kontrola wyciągnęła błędne wnioski, istnieje możliwość niepodpisania protokołu. Nie oznacza to jednak zamknięcia sprawy, ale otwiera drogę do dalszych działań.

REKLAMA

Autopromocja

Drugi krok: złożenie pisemnych zastrzeżeń

W zastrzeżeniach należy jasno wskazać punkty, które budzą wątpliwości, i przedstawić dowody na poparcie swojego stanowiska. Kluczowe jest skrupulatne przygotowanie pisma i odpowiednie udokumentowanie każdego zarzutu, ponieważ dobrze przedstawione argumenty mogą znacząco wpłynąć na decyzję instytucji kontrolującej. Złożenie zastrzeżeń to formalny proces – czas na ich wniesienie jest ograniczony. Zazwyczaj wynosi od 7 do 14 dni od momentu otrzymania protokołu. Dlatego ważne jest, aby działać sprawnie i zdecydowanie, gdyż przekroczenie tego terminu może skutkować zamknięciem drogi do skutecznego odwołania.

Przykład biznesowy: cofnięcie korekty finansowej wskutek wniesienia dobrze przygotowanych i udokumentowanych pisemnych zastrzeżeń do wyników kontroli

Podczas kontroli projektu stwierdzono, że beneficjent udzielił zamówienia na dostawę bez przeprowadzenia wymaganej procedury konkurencyjnej. W związku z tym nałożono na zamówienie korektę finansową w wysokości 100% wartości kosztów kwalifikowalnych. Beneficjent, nie zgadzając się z tą decyzją, w złożonych zastrzeżeniach przedstawił argumenty, że zamówienie mogło być udzielone z wyłączeniem procedury konkurencyjnej. gdyż mogło być zrealizowane tylko przez jednego wykonawcę z powodu braku konkurencji ze względów technicznych o obiektywnym charakterze.

Do zastrzeżeń beneficjent dołączył szczegółową dokumentację potwierdzającą specyficzny charakter zamówienia, w tym oświadczenie dostawcy o posiadaniu wyłączności na sprzedaż przedmiotu zamówienia, analizy rynkowe opinie specjalistyczne. Dzięki dobrze przygotowanej i udokumentowanej argumentacji udało się przekonać instytucję kontrolującą, że udzielenie zamówienia bez procedury konkurencyjnej było uzasadnione i zgodne z przepisami. W efekcie korekta finansowa została wycofana, a beneficjent mógł kontynuować realizację projektu bez dodatkowych obciążeń finansowych.

Ten przykład pokazuje, jak ważne jest dokładne zrozumienie przepisów i umiejętne korzystanie z dostępnych wyjątków oraz rzetelne dokumentowanie każdej decyzji podejmowanej w ramach realizacji projektu.

Trzeci krok: spotkanie z instytucją udzielającą wsparcia

W przypadku spornych kwestii często niedocenianym, ale bardzo skutecznym krokiem, jest spotkanie z przedstawicielami instytucji kontrolującej. Taka bezpośrednia rozmowa może pozwolić na wyjaśnienie wątpliwości, które nie zawsze są możliwe do wyrażenia na piśmie. To szansa na zaprezentowanie swojego punktu widzenia oraz omówienie spornych kwestii. Warto zauważyć, że instytucjom, podobnie jak beneficjentom, zależy na tym, aby projekt zakończył się sukcesem. Dlatego, mimo że działają w oparciu o przepisy, są otwarte na dialog i współpracę.

Czwarty krok: przygotowanie odwołania

Jeśli złożenie zastrzeżeń oraz rozmowy z kontrolującymi nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, a instytucja kontrolująca zamierza domagać się zwrotu przyznanych środków, przed wydaniem decyzji instytucja ta powinna zawiadomić beneficjenta o wszczęciu postępowania administracyjnego.

Należy pamiętać, że postępowanie w sprawie zwrotu środków europejskich jest prowadzone zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego (KPA). Oznacza to, że beneficjentowi przysługują prawa strony postępowania, w tym m.in. dostęp do akt sprawy, możliwość występowania z inicjatywą dowodową czy prawo aktywnego udziału w czynnościach dowodowych. Jednocześnie instytucja kontrolująca jest zobowiązana do przestrzegania wszystkich zasad postępowania administracyjnego, w tym do umożliwienia beneficjentowi wypowiedzenia się w sprawie zebranych dowodów.

Decyzja o zwrocie subwencji może być zatem wydana dopiero po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego. Musi ona zawierać te same elementy, co decyzja administracyjna, w tym uzasadnienie faktyczne i prawne.

Co to oznacza dla beneficjentów? W przypadku, gdy decyzja jest niekorzystna, mają 14 dni na złożenie odwołania lub wniosku o ponowne rozstrzygnięcie sprawy. W przypadku, gdy organem odwoławczym jest organ wydający decyzję w I instancji, beneficjent może odstąpić od złożenia wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy i od razu złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Co prawda w odwołaniu wystarczy wskazać, że jest się niezadowolonym z otrzymanej decyzji, jednak już na tym etapie warto dokładnie zweryfikować, czy decyzja nie zawiera błędów, które mogą zostać wytknięte w odwołaniu. To w konsekwencji może doprowadzić do pozytywnego zakończenia sporu już na etapie odwoławczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Piąty krok: skarga i skarga kasacyjna

Jeśli decyzja wydana w wyniku odwołania również będzie negatywna, beneficjentowi przysługuje prawo do wniesienia skargi do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego w ciągu 30 dni od dnia doręczenia decyzji. Z kolei w przypadku negatywnego rozpoznania skargi przez sąd, beneficjentowi przysługuje prawo do złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Warto wiedzieć, że w toku postępowania przed sądami administracyjnymi, sądy nie prowadzą oddzielnego postępowania dowodowego, a tylko ograniczają się do weryfikacji prawidłowości oceny dokonanej na etapie postępowania administracyjnego. Dlatego ważne jest, żeby przejąć inicjatywę dowodową już na wczesnych etapach sporu z instytucją kontrolującą, aby w przypadku postępowania sądowego mieć jak najwięcej argumentów na poparcie swojego stanowiska.

A może droga cywilna?

Choć postępowanie w sprawie decyzji dotyczącej zwrotu środków publicznych jest prowadzone na gruncie procedury administracyjnej, to beneficjenci mogą również rozważyć wybranie drogi cywilnej. W takim wypadku należy jednak dokładnie przeanalizować stan faktyczny sprawy i ustalić, czy i jakie roszczenia mogą przysługiwać beneficjentowi oraz jakie są szanse na pozytywne rozstrzygnięcie sporu.

Warto skorzystać z pomocy ekspertów

Proces odwoławczy w przypadku dotacji unijnych jest złożony i wymaga doświadczenia oraz znajomości przepisów. Dlatego warto rozważyć skorzystanie z profesjonalnego wsparcia. Eksperci mogą pomóc w sporządzeniu niezbędnych dokumentów, w skutecznej komunikacji z instytucjami kontrolującymi i zwiększyć szanse na pozytywne rozwiązanie sprawy. Profesjonalne podejście może również przyczynić się do szybszego zakończenia procesu i kontynuacji projektu bez większych opóźnień, minimalizując ryzyko finansowe.

Ekspert radzi

Aktywny udział beneficjenta od samego początku kontroli jest niezwykle ważny, ponieważ może doprowadzić do korzystnego rozpoznania sprawy jeszcze przed wszczęciem postępowania administracyjnego. W przypadku otrzymania niekorzystnej decyzji warto przygotować solidne odwołanie, w którym zostaną wytknięte wszystkie naruszenia instytucji kontrolującej. Pozwoli to zwiększyć szanse na pozytywne rozpoznanie sprawy na ewentualnych dalszych etapach sporu.

Odwołanie od wyników kontroli i decyzji instytucji podczas realizacji projektu unijnego to proces wymagający precyzji i odpowiedniego podejścia. Kluczem jest dokładna analiza dokumentów, skrupulatne przygotowanie odwołania i otwartość na dialog z instytucjami. Wsparcie ekspertów i konsultantów może okazać się nieocenione w osiągnięciu pozytywnego wyniku. Dzięki temu można nie tylko chronić swoje interesy, ale także zapewnić, że projekt będzie realizowany zgodnie z pierwotnymi założeniami.

Edyta Jagodzińska, kierownik projektów w zespole ulg i dotacji w CRIDO
Arkady Zadrożny, radca prawny, starszy konsultant w CRIDO

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

REKLAMA

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

REKLAMA