REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

fundusze unijna
Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

rozwiń >

Realne możliwości skorzystania przez polskie firmy z możliwości, jakie daje STEP w trwającej perspektywie budżetowej, zależą od tempa wdrożenia założeń tej inicjatywy. Jest to związane z ograniczeniami w terminach wydatkowania środków w ramach poszczególnych programów i źródeł finansowania. Szybkość wdrożenia zmian będzie też miała wpływ na konkurencyjność polskiej gospodarki. Może stanowić zachętę do lokowania w Polsce nowych inwestycji oraz pobudzać działalność inwestycyjną podmiotów obecnych na krajowym rynku. Wiele krajów UE już zaimplementowało założenia STEP w swoich mechanizmach finansowania, co stwarza preferencyjne warunki dla przedsiębiorców działających na tych rynkach.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wzmocnić polską konkurencyjność

Na podstawie naszego 20-letniego doświadczenia w pozyskiwaniu i rozliczaniu dofinansowań publicznych, w CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów dotyczących wdrożenia platformy technologii strategicznych STEP w Polsce. Ich skuteczna implementacja ułatwi polskim firmom dostęp do unijnych środków, zwiększając ich konkurencyjność na rynku. Dodatkowo, przyciągnie zagraniczne podmioty i pobudzi inwestycje, co w dłuższej perspektywie przełoży się na rozwój całej gospodarki.

1. Stworzenie możliwości wsparcia dla różnych typów projektów

Przedsięwzięcia w ramach STEP muszą dotyczyć strategicznych obszarów tematycznych. Dodatkowo projekty te powinny mieć charakter innowacyjny lub ograniczać strategiczną zależność UE. Oba wymienione wyżej warunki mogą zostać spełnione zarówno przez projekty badawczo-rozwojowe (B+R), jak i inwestycyjne. Rekomendujemy, aby w ramach polskiego systemu wsparcia przewidziana została możliwość realizacji szerokiego spektrum typów działań. Chodzi o projekty B+R o zróżnicowanej skali innowacyjności, wdrożeniowe i inwestycyjne bez komponentu innowacyjnego oraz miękkich z zakresu rozwoju kompetencji.

2. Szeroki katalog podstaw prawnych udzielania pomocy publicznej

Ważne, aby przy programowaniu zasad przyznawania wsparcia projektom STEP uwzględniono szeroki katalog podstaw prawnych udzielania pomocy publicznej. W ramach Rozporządzenia GBER powinny być uwzględnione nie tylko przeznaczenia B+R i regionalna pomoc inwestycyjna, ale także pomoc na ochronę środowiska, pomoc szkoleniowa oraz inwestycje w infrastrukturę badawczą. Proponujemy stworzenie możliwości udzielania dofinansowania niestanowiącego pomocy publicznej w zakresie rozwoju kompetencji. Z uwagi na ograniczenia GBER w przyznawaniu pomocy regionalnej, warto wprowadzić możliwość udzielania wsparcia na podstawie Ram Tymczasowych.

REKLAMA

3. Zapewnienie strategicznego charakteru dofinansowanych projektów

Inicjatywa STEP ma w założeniach wspierać technologie i dotyczące ich projekty o istotnym znaczeniu dla europejskiej gospodarki. Skala i zakres oczekiwanych efektów muszą być większe niż w przypadku przedsięwzięć skupionych na rynku krajowym. Dlatego należy wprowadzić minimalne progi wejścia w zakresie sumy kosztów kwalifikowanych projektów, które mogą się ubiegać o dofinansowanie. W przypadku projektów B+R w ramach programu FENG CRIDO proponuje próg wejścia na poziomie 10 mln zł kosztów kwalifikowanych. Dla projektów inwestycyjnych rekomendowany minimalny poziom to 20 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Wydzielona alokacja na projekty STEP

Projekty mieszące się w zakresie STEP powinny być traktowane priorytetowo wobec przedsięwzięć nie wpisujących się bezpośrednio w cele STEP, stąd potrzeba zabezpieczenia dla nich odrębnej alokacji. Obok programu FENG, w którym alokacja na ten cel została już zdefiniowana, proponujemy podjęcie analogicznych działań w programie FENiKS, Funduszu Modernizacyjnym, KPO i FERS oraz – w miarę możliwości – w ramach programów operacyjnych dla poszczególnych regionów.

5. Wprowadzenie preferencji dla projektów STEP w ramach obecnie dostępnych konkursów

Rekomendowanym rozwiązaniem jest promowanie projektów STEP w ramach obecnie funkcjonujących konkursów. W praktyce oznaczać to powinno wprowadzenie dodatkowych kryteriów fakultatywnych oceny projektów dotyczących zgodności ze STEP w zakresie branż (zgodność tematyczna) i typów projektów.

6. Dwuetapowa procedura konkursowa dla projektów STEP

Warto wprowadzić dwuetapową selekcję projektów STEP. Etap pierwszy powinien być prowadzony w trybie ciągłym, na podstawie uproszczonej fiszki, wspólnie dla wszystkich projektów (niezależnie od ostatecznego źródła finansowania) i dotyczyć potwierdzenia zgodności z złożeniami STEP. W ramach drugiego etapu projekt powinien mieć możliwość aplikowania o wsparcie i być oceniany zgodnie ze szczegółowymi zapisami procedury konkursowej obowiązującej w danym instrumencie wsparcia lub programie operacyjnym.

7. One-stop-shop dla projektów STEP SEAL

Rozporządzenie STEP wprowadza tzw. „pieczęć suwerenności” (STEP SEAL), czyli znak jakości. Jest on przyznawany projektom, które są istotne dla osiągnięcia celów inicjatywy STEP. Aby proces przekazywania wsparcia projektom STEP SEAL był efektywny, konieczne jest stworzenie centralnego punktu kontaktowego. Funkcję one-stop-shop powinien pełnić krajowy punkt kontaktowy STEP działający w strukturach MRiT we współpracy z MFiPR oraz instytucjami wdrażającymi programy operacyjne i programy finansowania. Jego rolą powinno być potwierdzanie efektu zachęty dla projektów STEP SEAL, wskazywanie źródeł wsparcia oraz pomoc w negocjacjach z instytucjami.

8. Wydzielona pula środków dla projektów STEP SEAL

Zgodnie z regulacjami STEP projekty STEP SEAL powinny być traktowane priorytetowo przez kraje członkowskie. Proponujemy zabezpieczenie wydzielonej puli środków na projekty z certyfikatem STEP SEAL w ramach każdego z programów operacyjnych i funduszy, w których takie projekty będą mogły ubiegać się o wsparcie. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której najnowsze projekty STEP SEAL nie zostaną dofinansowane z uwagi na wyczerpanie dostępnej alokacji.

9. Wyłączenie projektów STEP SEAL z procedur konkursowych

Proces udzielania wsparcia projektom STEP SEAL w ramach programów zarządzanych na poziomie krajowym powinien mieć charakter procedury administracyjnej prowadzonej w trybie ciągłym, dostępnej po potwierdzeniu efektu zachęty. Weryfikacja projektów STEP SEAL powinna więc zostać ograniczona do potwierdzenia przez pracowników instytucji odpowiedzialnych za dany program pomocowy, że projekt spełnia minimalne wymagania w zakresie zgodności z celami danego programu finansowania.

10. Szybka implementacja STEP w polskim systemie finansowania przedsięwzięć

Zmiany powinny być wprowadzanie niezwłocznie z uwagi na szereg czynników, takich jak przyznanie statusu STEP SEAL pierwszym polskim projektom, ograniczony czas realizacji projektów w ramach perspektywy finansowej 2021-2027 czy konieczność budowania przewagi konkurencyjnej polskiej gospodarki na rynku UE.

Autorzy:
Magdalena Zawadzka, partner CRIDO
Łukasz Kościjańczuk, partner CRIDO

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA