REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
fundusze unijna
Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

rozwiń >

Realne możliwości skorzystania przez polskie firmy z możliwości, jakie daje STEP w trwającej perspektywie budżetowej, zależą od tempa wdrożenia założeń tej inicjatywy. Jest to związane z ograniczeniami w terminach wydatkowania środków w ramach poszczególnych programów i źródeł finansowania. Szybkość wdrożenia zmian będzie też miała wpływ na konkurencyjność polskiej gospodarki. Może stanowić zachętę do lokowania w Polsce nowych inwestycji oraz pobudzać działalność inwestycyjną podmiotów obecnych na krajowym rynku. Wiele krajów UE już zaimplementowało założenia STEP w swoich mechanizmach finansowania, co stwarza preferencyjne warunki dla przedsiębiorców działających na tych rynkach.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wzmocnić polską konkurencyjność

Na podstawie naszego 20-letniego doświadczenia w pozyskiwaniu i rozliczaniu dofinansowań publicznych, w CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów dotyczących wdrożenia platformy technologii strategicznych STEP w Polsce. Ich skuteczna implementacja ułatwi polskim firmom dostęp do unijnych środków, zwiększając ich konkurencyjność na rynku. Dodatkowo, przyciągnie zagraniczne podmioty i pobudzi inwestycje, co w dłuższej perspektywie przełoży się na rozwój całej gospodarki.

1. Stworzenie możliwości wsparcia dla różnych typów projektów

Przedsięwzięcia w ramach STEP muszą dotyczyć strategicznych obszarów tematycznych. Dodatkowo projekty te powinny mieć charakter innowacyjny lub ograniczać strategiczną zależność UE. Oba wymienione wyżej warunki mogą zostać spełnione zarówno przez projekty badawczo-rozwojowe (B+R), jak i inwestycyjne. Rekomendujemy, aby w ramach polskiego systemu wsparcia przewidziana została możliwość realizacji szerokiego spektrum typów działań. Chodzi o projekty B+R o zróżnicowanej skali innowacyjności, wdrożeniowe i inwestycyjne bez komponentu innowacyjnego oraz miękkich z zakresu rozwoju kompetencji.

2. Szeroki katalog podstaw prawnych udzielania pomocy publicznej

Ważne, aby przy programowaniu zasad przyznawania wsparcia projektom STEP uwzględniono szeroki katalog podstaw prawnych udzielania pomocy publicznej. W ramach Rozporządzenia GBER powinny być uwzględnione nie tylko przeznaczenia B+R i regionalna pomoc inwestycyjna, ale także pomoc na ochronę środowiska, pomoc szkoleniowa oraz inwestycje w infrastrukturę badawczą. Proponujemy stworzenie możliwości udzielania dofinansowania niestanowiącego pomocy publicznej w zakresie rozwoju kompetencji. Z uwagi na ograniczenia GBER w przyznawaniu pomocy regionalnej, warto wprowadzić możliwość udzielania wsparcia na podstawie Ram Tymczasowych.

3. Zapewnienie strategicznego charakteru dofinansowanych projektów

Inicjatywa STEP ma w założeniach wspierać technologie i dotyczące ich projekty o istotnym znaczeniu dla europejskiej gospodarki. Skala i zakres oczekiwanych efektów muszą być większe niż w przypadku przedsięwzięć skupionych na rynku krajowym. Dlatego należy wprowadzić minimalne progi wejścia w zakresie sumy kosztów kwalifikowanych projektów, które mogą się ubiegać o dofinansowanie. W przypadku projektów B+R w ramach programu FENG CRIDO proponuje próg wejścia na poziomie 10 mln zł kosztów kwalifikowanych. Dla projektów inwestycyjnych rekomendowany minimalny poziom to 20 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Wydzielona alokacja na projekty STEP

Projekty mieszące się w zakresie STEP powinny być traktowane priorytetowo wobec przedsięwzięć nie wpisujących się bezpośrednio w cele STEP, stąd potrzeba zabezpieczenia dla nich odrębnej alokacji. Obok programu FENG, w którym alokacja na ten cel została już zdefiniowana, proponujemy podjęcie analogicznych działań w programie FENiKS, Funduszu Modernizacyjnym, KPO i FERS oraz – w miarę możliwości – w ramach programów operacyjnych dla poszczególnych regionów.

5. Wprowadzenie preferencji dla projektów STEP w ramach obecnie dostępnych konkursów

Rekomendowanym rozwiązaniem jest promowanie projektów STEP w ramach obecnie funkcjonujących konkursów. W praktyce oznaczać to powinno wprowadzenie dodatkowych kryteriów fakultatywnych oceny projektów dotyczących zgodności ze STEP w zakresie branż (zgodność tematyczna) i typów projektów.

6. Dwuetapowa procedura konkursowa dla projektów STEP

Warto wprowadzić dwuetapową selekcję projektów STEP. Etap pierwszy powinien być prowadzony w trybie ciągłym, na podstawie uproszczonej fiszki, wspólnie dla wszystkich projektów (niezależnie od ostatecznego źródła finansowania) i dotyczyć potwierdzenia zgodności z złożeniami STEP. W ramach drugiego etapu projekt powinien mieć możliwość aplikowania o wsparcie i być oceniany zgodnie ze szczegółowymi zapisami procedury konkursowej obowiązującej w danym instrumencie wsparcia lub programie operacyjnym.

7. One-stop-shop dla projektów STEP SEAL

Rozporządzenie STEP wprowadza tzw. „pieczęć suwerenności” (STEP SEAL), czyli znak jakości. Jest on przyznawany projektom, które są istotne dla osiągnięcia celów inicjatywy STEP. Aby proces przekazywania wsparcia projektom STEP SEAL był efektywny, konieczne jest stworzenie centralnego punktu kontaktowego. Funkcję one-stop-shop powinien pełnić krajowy punkt kontaktowy STEP działający w strukturach MRiT we współpracy z MFiPR oraz instytucjami wdrażającymi programy operacyjne i programy finansowania. Jego rolą powinno być potwierdzanie efektu zachęty dla projektów STEP SEAL, wskazywanie źródeł wsparcia oraz pomoc w negocjacjach z instytucjami.

8. Wydzielona pula środków dla projektów STEP SEAL

Zgodnie z regulacjami STEP projekty STEP SEAL powinny być traktowane priorytetowo przez kraje członkowskie. Proponujemy zabezpieczenie wydzielonej puli środków na projekty z certyfikatem STEP SEAL w ramach każdego z programów operacyjnych i funduszy, w których takie projekty będą mogły ubiegać się o wsparcie. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której najnowsze projekty STEP SEAL nie zostaną dofinansowane z uwagi na wyczerpanie dostępnej alokacji.

9. Wyłączenie projektów STEP SEAL z procedur konkursowych

Proces udzielania wsparcia projektom STEP SEAL w ramach programów zarządzanych na poziomie krajowym powinien mieć charakter procedury administracyjnej prowadzonej w trybie ciągłym, dostępnej po potwierdzeniu efektu zachęty. Weryfikacja projektów STEP SEAL powinna więc zostać ograniczona do potwierdzenia przez pracowników instytucji odpowiedzialnych za dany program pomocowy, że projekt spełnia minimalne wymagania w zakresie zgodności z celami danego programu finansowania.

10. Szybka implementacja STEP w polskim systemie finansowania przedsięwzięć

Zmiany powinny być wprowadzanie niezwłocznie z uwagi na szereg czynników, takich jak przyznanie statusu STEP SEAL pierwszym polskim projektom, ograniczony czas realizacji projektów w ramach perspektywy finansowej 2021-2027 czy konieczność budowania przewagi konkurencyjnej polskiej gospodarki na rynku UE.

Autorzy:
Magdalena Zawadzka, partner CRIDO
Łukasz Kościjańczuk, partner CRIDO

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA