REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
fundusze unijna
Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

rozwiń >

Realne możliwości skorzystania przez polskie firmy z możliwości, jakie daje STEP w trwającej perspektywie budżetowej, zależą od tempa wdrożenia założeń tej inicjatywy. Jest to związane z ograniczeniami w terminach wydatkowania środków w ramach poszczególnych programów i źródeł finansowania. Szybkość wdrożenia zmian będzie też miała wpływ na konkurencyjność polskiej gospodarki. Może stanowić zachętę do lokowania w Polsce nowych inwestycji oraz pobudzać działalność inwestycyjną podmiotów obecnych na krajowym rynku. Wiele krajów UE już zaimplementowało założenia STEP w swoich mechanizmach finansowania, co stwarza preferencyjne warunki dla przedsiębiorców działających na tych rynkach.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wzmocnić polską konkurencyjność

Na podstawie naszego 20-letniego doświadczenia w pozyskiwaniu i rozliczaniu dofinansowań publicznych, w CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów dotyczących wdrożenia platformy technologii strategicznych STEP w Polsce. Ich skuteczna implementacja ułatwi polskim firmom dostęp do unijnych środków, zwiększając ich konkurencyjność na rynku. Dodatkowo, przyciągnie zagraniczne podmioty i pobudzi inwestycje, co w dłuższej perspektywie przełoży się na rozwój całej gospodarki.

1. Stworzenie możliwości wsparcia dla różnych typów projektów

Przedsięwzięcia w ramach STEP muszą dotyczyć strategicznych obszarów tematycznych. Dodatkowo projekty te powinny mieć charakter innowacyjny lub ograniczać strategiczną zależność UE. Oba wymienione wyżej warunki mogą zostać spełnione zarówno przez projekty badawczo-rozwojowe (B+R), jak i inwestycyjne. Rekomendujemy, aby w ramach polskiego systemu wsparcia przewidziana została możliwość realizacji szerokiego spektrum typów działań. Chodzi o projekty B+R o zróżnicowanej skali innowacyjności, wdrożeniowe i inwestycyjne bez komponentu innowacyjnego oraz miękkich z zakresu rozwoju kompetencji.

2. Szeroki katalog podstaw prawnych udzielania pomocy publicznej

Ważne, aby przy programowaniu zasad przyznawania wsparcia projektom STEP uwzględniono szeroki katalog podstaw prawnych udzielania pomocy publicznej. W ramach Rozporządzenia GBER powinny być uwzględnione nie tylko przeznaczenia B+R i regionalna pomoc inwestycyjna, ale także pomoc na ochronę środowiska, pomoc szkoleniowa oraz inwestycje w infrastrukturę badawczą. Proponujemy stworzenie możliwości udzielania dofinansowania niestanowiącego pomocy publicznej w zakresie rozwoju kompetencji. Z uwagi na ograniczenia GBER w przyznawaniu pomocy regionalnej, warto wprowadzić możliwość udzielania wsparcia na podstawie Ram Tymczasowych.

3. Zapewnienie strategicznego charakteru dofinansowanych projektów

Inicjatywa STEP ma w założeniach wspierać technologie i dotyczące ich projekty o istotnym znaczeniu dla europejskiej gospodarki. Skala i zakres oczekiwanych efektów muszą być większe niż w przypadku przedsięwzięć skupionych na rynku krajowym. Dlatego należy wprowadzić minimalne progi wejścia w zakresie sumy kosztów kwalifikowanych projektów, które mogą się ubiegać o dofinansowanie. W przypadku projektów B+R w ramach programu FENG CRIDO proponuje próg wejścia na poziomie 10 mln zł kosztów kwalifikowanych. Dla projektów inwestycyjnych rekomendowany minimalny poziom to 20 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Wydzielona alokacja na projekty STEP

Projekty mieszące się w zakresie STEP powinny być traktowane priorytetowo wobec przedsięwzięć nie wpisujących się bezpośrednio w cele STEP, stąd potrzeba zabezpieczenia dla nich odrębnej alokacji. Obok programu FENG, w którym alokacja na ten cel została już zdefiniowana, proponujemy podjęcie analogicznych działań w programie FENiKS, Funduszu Modernizacyjnym, KPO i FERS oraz – w miarę możliwości – w ramach programów operacyjnych dla poszczególnych regionów.

5. Wprowadzenie preferencji dla projektów STEP w ramach obecnie dostępnych konkursów

Rekomendowanym rozwiązaniem jest promowanie projektów STEP w ramach obecnie funkcjonujących konkursów. W praktyce oznaczać to powinno wprowadzenie dodatkowych kryteriów fakultatywnych oceny projektów dotyczących zgodności ze STEP w zakresie branż (zgodność tematyczna) i typów projektów.

6. Dwuetapowa procedura konkursowa dla projektów STEP

Warto wprowadzić dwuetapową selekcję projektów STEP. Etap pierwszy powinien być prowadzony w trybie ciągłym, na podstawie uproszczonej fiszki, wspólnie dla wszystkich projektów (niezależnie od ostatecznego źródła finansowania) i dotyczyć potwierdzenia zgodności z złożeniami STEP. W ramach drugiego etapu projekt powinien mieć możliwość aplikowania o wsparcie i być oceniany zgodnie ze szczegółowymi zapisami procedury konkursowej obowiązującej w danym instrumencie wsparcia lub programie operacyjnym.

7. One-stop-shop dla projektów STEP SEAL

Rozporządzenie STEP wprowadza tzw. „pieczęć suwerenności” (STEP SEAL), czyli znak jakości. Jest on przyznawany projektom, które są istotne dla osiągnięcia celów inicjatywy STEP. Aby proces przekazywania wsparcia projektom STEP SEAL był efektywny, konieczne jest stworzenie centralnego punktu kontaktowego. Funkcję one-stop-shop powinien pełnić krajowy punkt kontaktowy STEP działający w strukturach MRiT we współpracy z MFiPR oraz instytucjami wdrażającymi programy operacyjne i programy finansowania. Jego rolą powinno być potwierdzanie efektu zachęty dla projektów STEP SEAL, wskazywanie źródeł wsparcia oraz pomoc w negocjacjach z instytucjami.

8. Wydzielona pula środków dla projektów STEP SEAL

Zgodnie z regulacjami STEP projekty STEP SEAL powinny być traktowane priorytetowo przez kraje członkowskie. Proponujemy zabezpieczenie wydzielonej puli środków na projekty z certyfikatem STEP SEAL w ramach każdego z programów operacyjnych i funduszy, w których takie projekty będą mogły ubiegać się o wsparcie. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której najnowsze projekty STEP SEAL nie zostaną dofinansowane z uwagi na wyczerpanie dostępnej alokacji.

9. Wyłączenie projektów STEP SEAL z procedur konkursowych

Proces udzielania wsparcia projektom STEP SEAL w ramach programów zarządzanych na poziomie krajowym powinien mieć charakter procedury administracyjnej prowadzonej w trybie ciągłym, dostępnej po potwierdzeniu efektu zachęty. Weryfikacja projektów STEP SEAL powinna więc zostać ograniczona do potwierdzenia przez pracowników instytucji odpowiedzialnych za dany program pomocowy, że projekt spełnia minimalne wymagania w zakresie zgodności z celami danego programu finansowania.

10. Szybka implementacja STEP w polskim systemie finansowania przedsięwzięć

Zmiany powinny być wprowadzanie niezwłocznie z uwagi na szereg czynników, takich jak przyznanie statusu STEP SEAL pierwszym polskim projektom, ograniczony czas realizacji projektów w ramach perspektywy finansowej 2021-2027 czy konieczność budowania przewagi konkurencyjnej polskiej gospodarki na rynku UE.

Autorzy:
Magdalena Zawadzka, partner CRIDO
Łukasz Kościjańczuk, partner CRIDO

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA