REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?
Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać?

Zdolność finansowa oznacza w głównej mierze dysponowanie stabilnymi oraz wystarczającymi źródłami finansowania, żeby utrzymać naszą działalność w tzw. okresie odniesienia, obejmującym zarówno fazę realizacji, jak również eksploatacji projektu.

Warunkiem uznania przez instytucję kryterium za spełnione będzie pozytywna ocena naszej kondycji finansowej:
- w okresie historycznym, na który składają się 3 poprzednie lata obrotowe oraz ostatni zamknięty kwartał przed złożeniem wniosku,
- w trakcie zakładanego okresu realizacji projektu,
- w okresie trwałości projektu, tj. 3 lat po otrzymaniu płatności końcowej.

Co w kwestiach finansowych przedsiębiorstwa jest przede wszystkim brane pod uwagę?
- kondycja finansowa przedsiębiorstwa w okresie bezpośrednio poprzedzającym okres realizacji projektu, w trakcie jego realizacji oraz w okresie trwałości,
- identyfikacja przesłanek wskazujących na trudną sytuację finansową przedsiębiorstwa,
- zdolność finansowa do realizacji projektu, w tym wiarygodność jego źródeł finansowania,
- opłacalność finansowa projektu,
- trwałość finansowa podmiotu,
- status podmiotu w VAT.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Należy pamiętać, że kondycja finansowa będzie poddana procesowi oceny za pomocą szeregu wskaźników. Dlatego przyjmowane założenia co do samego projektu, jak i założenia wykorzystywane do konstruowania projekcji finansowej w ramach analizy, muszą posiadać atrybuty sprawdzalności, rzetelności oraz wiarygodności. Prognoza sprawozdania finansowego stanowić będzie fundament potwierdzający opłacalność przedsięwzięcia i trwałość finansową przedsiębiorstwa.

Oceniający chcą uzyskać racjonalne zapewnienie, że planowane wpływy i wydatki zostały nie tylko adekwatnie rozpoznane, ale i zharmonizowane w sposób gwarantujący płynność finansową przedsiębiorstwa realizującego projekt.

W odniesieniu do deklarowanych źródeł finansowania projektu, czy to zysku, czy amortyzacji, wolnych środków pieniężnych, różnego rodzaju papierów wartościowych, majątku podlegającego upłynnieniu, czy ściąganych należności itd., ocena przeprowadzona będzie nie tylko w oparciu o dane liczbowe zamieszczane w modelu ekonomicznym, ale też korespondujące z nimi uzasadnienie.
W ramach tego ostatniego przedsiębiorca zobligowany jest do przedstawienia:
- założeń dotyczących przychodów, prognozowanych kosztów operacyjnych i finansowych,
- oprocentowania kredytów,
- wielkości kosztów stałych,
- metod oraz przyjętych stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
- przewidywanego czasu otrzymania oraz sposobu księgowania otrzymanej dotacji.

Prognozy powinny być dostosowane do specyfiki firmy oraz branży. Konieczne jest wyliczenie kosztu jednostkowego planowanego produktu lub usługi oraz planowanego do osiągnięcia wolumenu sprzedaży dla każdego roku projekcji. W uzasadnieniu należy wskazać informacje, w jaki sposób i na jakiej podstawie oszacowano koszty i marżę. Prognozy powinny być realistyczne, tzn. opierać się o realne założenia, w tym wyniki przeprowadzonych badań wielkości popytu i sprzedaży.

Co istotne, wszystkie powyższe elementy muszą bezwzględnie zachować spójność z zapisami wniosku o dofinansowanie.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Jakich błędów należy unikać?

Warto także zwrócić uwagę na błędy przy sporządzaniu analizy finansowej, które w konsekwencji mogą mieć negatywny wpływ na proces oceny projektu, istotnie zmniejszyć lub pozbawić szans na uzyskanie dofinansowania w ramach Mezoinwestycji. Wśród nich wskazać można:
- niewłaściwe oszacowanie budżetu projektu i montażu finansowego, np. zawyżenie kosztów czy brak ujęcia wszystkich niezbędnych źródeł finansowania;
- niekompletne wypełnienie arkusza kalkulacyjnego, w tym pominięcie niektórych pól;
- nieprawidłowe wypełnienie arkusza kalkulacyjnego, w szczególności błędy w prezentowanych założeniach oraz danych liczbowych;
- brak czytelności oraz spójności opisu, co istotnie utrudnia lub uniemożliwia merytoryczną ocenę wniosku o dofinansowanie;
- brak załączników lub niekompletne dokumenty, stanowiące dowody powoływane w toku analizy finansowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowanie

Kluczowe aspekty zdolności finansowej przedsiębiorstw w kontekście aplikowania o środki unijne w ramach konkursu Mezoinwestycje w MŚP to oczywiście jedne z licznych kryteriów, które należy spełnić przystępując do konkursu. Warto jednak podkreślić, że zdolność finansowa jest niezbędna do uzyskania dofinansowania, które w przypadku Mezoinwestycji może wynosić nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Przedsiębiorcy zobligowani są wykazać stabilne i wystarczające źródła finansowania, aby utrzymać działalność w okresie realizacji i eksploatacji projektu.

Ocena zdolności finansowej obejmuje analizę kondycji finansowej przedsiębiorstwa w trzech okresach: historycznym, realizacji projektu oraz trwałości projektu. Ważne jest, aby prognozy finansowe były realistyczne i oparte na rzetelnych założeniach. Przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na poprawność analizy finansowej, szacowanego budżetu, arkuszy kalkulacyjnych oraz spójności wszystkich opisów, w przeciwnym razie mogą narazić projekt na negatywną ocenę. Z racji na to, przygotowanie takich dokumentów wymaga specjalistycznej wiedzy, warto skorzystać ze wsparcia ekspertów z doświadczeniem w tym zakresie.

Wcześniej jednak należy ocenić możliwość zakwalifikowania projektu do konkursu Mezoinwestycje MŚP. W tym celu polecamy skonsultować swoje plany inwestycyjne z ekspertami. Z chęcią udzielimy wsparcia – zamów bezpłatną konsultację.

Ewa Kowacz, Dyrektor ds. PR & Marketing LPW Grupa
Marcin Roj, Manager ds. Projektów Kluczowych LPW Grupa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA