REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?
Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać?

Zdolność finansowa oznacza w głównej mierze dysponowanie stabilnymi oraz wystarczającymi źródłami finansowania, żeby utrzymać naszą działalność w tzw. okresie odniesienia, obejmującym zarówno fazę realizacji, jak również eksploatacji projektu.

Warunkiem uznania przez instytucję kryterium za spełnione będzie pozytywna ocena naszej kondycji finansowej:
- w okresie historycznym, na który składają się 3 poprzednie lata obrotowe oraz ostatni zamknięty kwartał przed złożeniem wniosku,
- w trakcie zakładanego okresu realizacji projektu,
- w okresie trwałości projektu, tj. 3 lat po otrzymaniu płatności końcowej.

Co w kwestiach finansowych przedsiębiorstwa jest przede wszystkim brane pod uwagę?
- kondycja finansowa przedsiębiorstwa w okresie bezpośrednio poprzedzającym okres realizacji projektu, w trakcie jego realizacji oraz w okresie trwałości,
- identyfikacja przesłanek wskazujących na trudną sytuację finansową przedsiębiorstwa,
- zdolność finansowa do realizacji projektu, w tym wiarygodność jego źródeł finansowania,
- opłacalność finansowa projektu,
- trwałość finansowa podmiotu,
- status podmiotu w VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Należy pamiętać, że kondycja finansowa będzie poddana procesowi oceny za pomocą szeregu wskaźników. Dlatego przyjmowane założenia co do samego projektu, jak i założenia wykorzystywane do konstruowania projekcji finansowej w ramach analizy, muszą posiadać atrybuty sprawdzalności, rzetelności oraz wiarygodności. Prognoza sprawozdania finansowego stanowić będzie fundament potwierdzający opłacalność przedsięwzięcia i trwałość finansową przedsiębiorstwa.

Oceniający chcą uzyskać racjonalne zapewnienie, że planowane wpływy i wydatki zostały nie tylko adekwatnie rozpoznane, ale i zharmonizowane w sposób gwarantujący płynność finansową przedsiębiorstwa realizującego projekt.

W odniesieniu do deklarowanych źródeł finansowania projektu, czy to zysku, czy amortyzacji, wolnych środków pieniężnych, różnego rodzaju papierów wartościowych, majątku podlegającego upłynnieniu, czy ściąganych należności itd., ocena przeprowadzona będzie nie tylko w oparciu o dane liczbowe zamieszczane w modelu ekonomicznym, ale też korespondujące z nimi uzasadnienie.
W ramach tego ostatniego przedsiębiorca zobligowany jest do przedstawienia:
- założeń dotyczących przychodów, prognozowanych kosztów operacyjnych i finansowych,
- oprocentowania kredytów,
- wielkości kosztów stałych,
- metod oraz przyjętych stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
- przewidywanego czasu otrzymania oraz sposobu księgowania otrzymanej dotacji.

Prognozy powinny być dostosowane do specyfiki firmy oraz branży. Konieczne jest wyliczenie kosztu jednostkowego planowanego produktu lub usługi oraz planowanego do osiągnięcia wolumenu sprzedaży dla każdego roku projekcji. W uzasadnieniu należy wskazać informacje, w jaki sposób i na jakiej podstawie oszacowano koszty i marżę. Prognozy powinny być realistyczne, tzn. opierać się o realne założenia, w tym wyniki przeprowadzonych badań wielkości popytu i sprzedaży.

Co istotne, wszystkie powyższe elementy muszą bezwzględnie zachować spójność z zapisami wniosku o dofinansowanie.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

REKLAMA

Jakich błędów należy unikać?

Warto także zwrócić uwagę na błędy przy sporządzaniu analizy finansowej, które w konsekwencji mogą mieć negatywny wpływ na proces oceny projektu, istotnie zmniejszyć lub pozbawić szans na uzyskanie dofinansowania w ramach Mezoinwestycji. Wśród nich wskazać można:
- niewłaściwe oszacowanie budżetu projektu i montażu finansowego, np. zawyżenie kosztów czy brak ujęcia wszystkich niezbędnych źródeł finansowania;
- niekompletne wypełnienie arkusza kalkulacyjnego, w tym pominięcie niektórych pól;
- nieprawidłowe wypełnienie arkusza kalkulacyjnego, w szczególności błędy w prezentowanych założeniach oraz danych liczbowych;
- brak czytelności oraz spójności opisu, co istotnie utrudnia lub uniemożliwia merytoryczną ocenę wniosku o dofinansowanie;
- brak załączników lub niekompletne dokumenty, stanowiące dowody powoływane w toku analizy finansowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowanie

Kluczowe aspekty zdolności finansowej przedsiębiorstw w kontekście aplikowania o środki unijne w ramach konkursu Mezoinwestycje w MŚP to oczywiście jedne z licznych kryteriów, które należy spełnić przystępując do konkursu. Warto jednak podkreślić, że zdolność finansowa jest niezbędna do uzyskania dofinansowania, które w przypadku Mezoinwestycji może wynosić nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Przedsiębiorcy zobligowani są wykazać stabilne i wystarczające źródła finansowania, aby utrzymać działalność w okresie realizacji i eksploatacji projektu.

Ocena zdolności finansowej obejmuje analizę kondycji finansowej przedsiębiorstwa w trzech okresach: historycznym, realizacji projektu oraz trwałości projektu. Ważne jest, aby prognozy finansowe były realistyczne i oparte na rzetelnych założeniach. Przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na poprawność analizy finansowej, szacowanego budżetu, arkuszy kalkulacyjnych oraz spójności wszystkich opisów, w przeciwnym razie mogą narazić projekt na negatywną ocenę. Z racji na to, przygotowanie takich dokumentów wymaga specjalistycznej wiedzy, warto skorzystać ze wsparcia ekspertów z doświadczeniem w tym zakresie.

Wcześniej jednak należy ocenić możliwość zakwalifikowania projektu do konkursu Mezoinwestycje MŚP. W tym celu polecamy skonsultować swoje plany inwestycyjne z ekspertami. Z chęcią udzielimy wsparcia – zamów bezpłatną konsultację.

Ewa Kowacz, Dyrektor ds. PR & Marketing LPW Grupa
Marcin Roj, Manager ds. Projektów Kluczowych LPW Grupa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA