REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?
Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać?

Zdolność finansowa oznacza w głównej mierze dysponowanie stabilnymi oraz wystarczającymi źródłami finansowania, żeby utrzymać naszą działalność w tzw. okresie odniesienia, obejmującym zarówno fazę realizacji, jak również eksploatacji projektu.

Warunkiem uznania przez instytucję kryterium za spełnione będzie pozytywna ocena naszej kondycji finansowej:
- w okresie historycznym, na który składają się 3 poprzednie lata obrotowe oraz ostatni zamknięty kwartał przed złożeniem wniosku,
- w trakcie zakładanego okresu realizacji projektu,
- w okresie trwałości projektu, tj. 3 lat po otrzymaniu płatności końcowej.

Co w kwestiach finansowych przedsiębiorstwa jest przede wszystkim brane pod uwagę?
- kondycja finansowa przedsiębiorstwa w okresie bezpośrednio poprzedzającym okres realizacji projektu, w trakcie jego realizacji oraz w okresie trwałości,
- identyfikacja przesłanek wskazujących na trudną sytuację finansową przedsiębiorstwa,
- zdolność finansowa do realizacji projektu, w tym wiarygodność jego źródeł finansowania,
- opłacalność finansowa projektu,
- trwałość finansowa podmiotu,
- status podmiotu w VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Należy pamiętać, że kondycja finansowa będzie poddana procesowi oceny za pomocą szeregu wskaźników. Dlatego przyjmowane założenia co do samego projektu, jak i założenia wykorzystywane do konstruowania projekcji finansowej w ramach analizy, muszą posiadać atrybuty sprawdzalności, rzetelności oraz wiarygodności. Prognoza sprawozdania finansowego stanowić będzie fundament potwierdzający opłacalność przedsięwzięcia i trwałość finansową przedsiębiorstwa.

Oceniający chcą uzyskać racjonalne zapewnienie, że planowane wpływy i wydatki zostały nie tylko adekwatnie rozpoznane, ale i zharmonizowane w sposób gwarantujący płynność finansową przedsiębiorstwa realizującego projekt.

W odniesieniu do deklarowanych źródeł finansowania projektu, czy to zysku, czy amortyzacji, wolnych środków pieniężnych, różnego rodzaju papierów wartościowych, majątku podlegającego upłynnieniu, czy ściąganych należności itd., ocena przeprowadzona będzie nie tylko w oparciu o dane liczbowe zamieszczane w modelu ekonomicznym, ale też korespondujące z nimi uzasadnienie.
W ramach tego ostatniego przedsiębiorca zobligowany jest do przedstawienia:
- założeń dotyczących przychodów, prognozowanych kosztów operacyjnych i finansowych,
- oprocentowania kredytów,
- wielkości kosztów stałych,
- metod oraz przyjętych stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
- przewidywanego czasu otrzymania oraz sposobu księgowania otrzymanej dotacji.

Prognozy powinny być dostosowane do specyfiki firmy oraz branży. Konieczne jest wyliczenie kosztu jednostkowego planowanego produktu lub usługi oraz planowanego do osiągnięcia wolumenu sprzedaży dla każdego roku projekcji. W uzasadnieniu należy wskazać informacje, w jaki sposób i na jakiej podstawie oszacowano koszty i marżę. Prognozy powinny być realistyczne, tzn. opierać się o realne założenia, w tym wyniki przeprowadzonych badań wielkości popytu i sprzedaży.

Co istotne, wszystkie powyższe elementy muszą bezwzględnie zachować spójność z zapisami wniosku o dofinansowanie.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

REKLAMA

Jakich błędów należy unikać?

Warto także zwrócić uwagę na błędy przy sporządzaniu analizy finansowej, które w konsekwencji mogą mieć negatywny wpływ na proces oceny projektu, istotnie zmniejszyć lub pozbawić szans na uzyskanie dofinansowania w ramach Mezoinwestycji. Wśród nich wskazać można:
- niewłaściwe oszacowanie budżetu projektu i montażu finansowego, np. zawyżenie kosztów czy brak ujęcia wszystkich niezbędnych źródeł finansowania;
- niekompletne wypełnienie arkusza kalkulacyjnego, w tym pominięcie niektórych pól;
- nieprawidłowe wypełnienie arkusza kalkulacyjnego, w szczególności błędy w prezentowanych założeniach oraz danych liczbowych;
- brak czytelności oraz spójności opisu, co istotnie utrudnia lub uniemożliwia merytoryczną ocenę wniosku o dofinansowanie;
- brak załączników lub niekompletne dokumenty, stanowiące dowody powoływane w toku analizy finansowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowanie

Kluczowe aspekty zdolności finansowej przedsiębiorstw w kontekście aplikowania o środki unijne w ramach konkursu Mezoinwestycje w MŚP to oczywiście jedne z licznych kryteriów, które należy spełnić przystępując do konkursu. Warto jednak podkreślić, że zdolność finansowa jest niezbędna do uzyskania dofinansowania, które w przypadku Mezoinwestycji może wynosić nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Przedsiębiorcy zobligowani są wykazać stabilne i wystarczające źródła finansowania, aby utrzymać działalność w okresie realizacji i eksploatacji projektu.

Ocena zdolności finansowej obejmuje analizę kondycji finansowej przedsiębiorstwa w trzech okresach: historycznym, realizacji projektu oraz trwałości projektu. Ważne jest, aby prognozy finansowe były realistyczne i oparte na rzetelnych założeniach. Przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na poprawność analizy finansowej, szacowanego budżetu, arkuszy kalkulacyjnych oraz spójności wszystkich opisów, w przeciwnym razie mogą narazić projekt na negatywną ocenę. Z racji na to, przygotowanie takich dokumentów wymaga specjalistycznej wiedzy, warto skorzystać ze wsparcia ekspertów z doświadczeniem w tym zakresie.

Wcześniej jednak należy ocenić możliwość zakwalifikowania projektu do konkursu Mezoinwestycje MŚP. W tym celu polecamy skonsultować swoje plany inwestycyjne z ekspertami. Z chęcią udzielimy wsparcia – zamów bezpłatną konsultację.

Ewa Kowacz, Dyrektor ds. PR & Marketing LPW Grupa
Marcin Roj, Manager ds. Projektów Kluczowych LPW Grupa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA