REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?
Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać?

REKLAMA

Zdolność finansowa oznacza w głównej mierze dysponowanie stabilnymi oraz wystarczającymi źródłami finansowania, żeby utrzymać naszą działalność w tzw. okresie odniesienia, obejmującym zarówno fazę realizacji, jak również eksploatacji projektu.

Warunkiem uznania przez instytucję kryterium za spełnione będzie pozytywna ocena naszej kondycji finansowej:
- w okresie historycznym, na który składają się 3 poprzednie lata obrotowe oraz ostatni zamknięty kwartał przed złożeniem wniosku,
- w trakcie zakładanego okresu realizacji projektu,
- w okresie trwałości projektu, tj. 3 lat po otrzymaniu płatności końcowej.

Co w kwestiach finansowych przedsiębiorstwa jest przede wszystkim brane pod uwagę?
- kondycja finansowa przedsiębiorstwa w okresie bezpośrednio poprzedzającym okres realizacji projektu, w trakcie jego realizacji oraz w okresie trwałości,
- identyfikacja przesłanek wskazujących na trudną sytuację finansową przedsiębiorstwa,
- zdolność finansowa do realizacji projektu, w tym wiarygodność jego źródeł finansowania,
- opłacalność finansowa projektu,
- trwałość finansowa podmiotu,
- status podmiotu w VAT.

REKLAMA

Należy pamiętać, że kondycja finansowa będzie poddana procesowi oceny za pomocą szeregu wskaźników. Dlatego przyjmowane założenia co do samego projektu, jak i założenia wykorzystywane do konstruowania projekcji finansowej w ramach analizy, muszą posiadać atrybuty sprawdzalności, rzetelności oraz wiarygodności. Prognoza sprawozdania finansowego stanowić będzie fundament potwierdzający opłacalność przedsięwzięcia i trwałość finansową przedsiębiorstwa.

Oceniający chcą uzyskać racjonalne zapewnienie, że planowane wpływy i wydatki zostały nie tylko adekwatnie rozpoznane, ale i zharmonizowane w sposób gwarantujący płynność finansową przedsiębiorstwa realizującego projekt.

W odniesieniu do deklarowanych źródeł finansowania projektu, czy to zysku, czy amortyzacji, wolnych środków pieniężnych, różnego rodzaju papierów wartościowych, majątku podlegającego upłynnieniu, czy ściąganych należności itd., ocena przeprowadzona będzie nie tylko w oparciu o dane liczbowe zamieszczane w modelu ekonomicznym, ale też korespondujące z nimi uzasadnienie.
W ramach tego ostatniego przedsiębiorca zobligowany jest do przedstawienia:
- założeń dotyczących przychodów, prognozowanych kosztów operacyjnych i finansowych,
- oprocentowania kredytów,
- wielkości kosztów stałych,
- metod oraz przyjętych stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
- przewidywanego czasu otrzymania oraz sposobu księgowania otrzymanej dotacji.

Prognozy powinny być dostosowane do specyfiki firmy oraz branży. Konieczne jest wyliczenie kosztu jednostkowego planowanego produktu lub usługi oraz planowanego do osiągnięcia wolumenu sprzedaży dla każdego roku projekcji. W uzasadnieniu należy wskazać informacje, w jaki sposób i na jakiej podstawie oszacowano koszty i marżę. Prognozy powinny być realistyczne, tzn. opierać się o realne założenia, w tym wyniki przeprowadzonych badań wielkości popytu i sprzedaży.

Co istotne, wszystkie powyższe elementy muszą bezwzględnie zachować spójność z zapisami wniosku o dofinansowanie.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Jakich błędów należy unikać?

Warto także zwrócić uwagę na błędy przy sporządzaniu analizy finansowej, które w konsekwencji mogą mieć negatywny wpływ na proces oceny projektu, istotnie zmniejszyć lub pozbawić szans na uzyskanie dofinansowania w ramach Mezoinwestycji. Wśród nich wskazać można:
- niewłaściwe oszacowanie budżetu projektu i montażu finansowego, np. zawyżenie kosztów czy brak ujęcia wszystkich niezbędnych źródeł finansowania;
- niekompletne wypełnienie arkusza kalkulacyjnego, w tym pominięcie niektórych pól;
- nieprawidłowe wypełnienie arkusza kalkulacyjnego, w szczególności błędy w prezentowanych założeniach oraz danych liczbowych;
- brak czytelności oraz spójności opisu, co istotnie utrudnia lub uniemożliwia merytoryczną ocenę wniosku o dofinansowanie;
- brak załączników lub niekompletne dokumenty, stanowiące dowody powoływane w toku analizy finansowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowanie

Kluczowe aspekty zdolności finansowej przedsiębiorstw w kontekście aplikowania o środki unijne w ramach konkursu Mezoinwestycje w MŚP to oczywiście jedne z licznych kryteriów, które należy spełnić przystępując do konkursu. Warto jednak podkreślić, że zdolność finansowa jest niezbędna do uzyskania dofinansowania, które w przypadku Mezoinwestycji może wynosić nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Przedsiębiorcy zobligowani są wykazać stabilne i wystarczające źródła finansowania, aby utrzymać działalność w okresie realizacji i eksploatacji projektu.

Ocena zdolności finansowej obejmuje analizę kondycji finansowej przedsiębiorstwa w trzech okresach: historycznym, realizacji projektu oraz trwałości projektu. Ważne jest, aby prognozy finansowe były realistyczne i oparte na rzetelnych założeniach. Przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na poprawność analizy finansowej, szacowanego budżetu, arkuszy kalkulacyjnych oraz spójności wszystkich opisów, w przeciwnym razie mogą narazić projekt na negatywną ocenę. Z racji na to, przygotowanie takich dokumentów wymaga specjalistycznej wiedzy, warto skorzystać ze wsparcia ekspertów z doświadczeniem w tym zakresie.

Wcześniej jednak należy ocenić możliwość zakwalifikowania projektu do konkursu Mezoinwestycje MŚP. W tym celu polecamy skonsultować swoje plany inwestycyjne z ekspertami. Z chęcią udzielimy wsparcia – zamów bezpłatną konsultację.

Ewa Kowacz, Dyrektor ds. PR & Marketing LPW Grupa
Marcin Roj, Manager ds. Projektów Kluczowych LPW Grupa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA