Dostarczanie faktur korygujących przez CRM akceptowane przez fiskusa

FSG Podatki Sp. z o.o.
FSG Podatki Sp. z o.o. stanowi część grupy FSG, specjalizując się w świadczeniu kompleksowych usług doradztwa podatkowego. Misją naszej firmy jest zapewnienie Klientom bezpieczeństwa podatkowego.
rozwiń więcej
Ewa Szychowska, specjalista ds. finansów i księgowa w FSG Podatki
rozwiń więcej
Dostarczanie faktur korygujących przez CRM akceptowane przez fiskusa /fot. Shutterstock / ShutterStock
Efektywne dostarczenie faktury korygującej in minus jest istotne dla możliwości obniżenia podstawy do obliczenia podatku VAT. Z tego względu tak ważne jest otrzymanie odpowiedniego potwierdzenia od klienta, które umożliwi rozliczenie z fiskusem. Brak powyższego dowodu z jednoczesnym pomniejszeniem podatku od towarów i usług grozi sankcją. Dlatego wielokrotnie użytkownicy programów CRM zastanawiają się, czy jest możliwość zautomatyzowania i ułatwienia procesów pozyskiwania powyższych potwierdzeń bez obaw o konsekwencje.

Okazuje się, że interpretacje organów skarbowych w tym zakresie są bardzo przychylne dla firm stawiających na nowoczesne rozwiązania IT. Przedsiębiorstwa mogą w prosty sposób przekazywać faktury korygujące za pośrednictwem platform CRM.

Autopromocja

CRM a faktura korygująca in minus

Wskazany powyżej problem dostrzegła jedna ze spółek działających w branży usług finansowych. Przedsiębiorstwo postawiło na elektroniczny system ułatwiający komunikację z klientem, który umożliwiałby umieszczanie faktur na specjalnie utworzonych, indywidualnych kontach użytkowników. W związku z pojawiającymi się błędami w dokumentach, firma rozważała możliwość skorzystania z powyższego programu również w przypadku faktur korygujących in minus. Celem biznesowym była maksymalnie zautomatyzowana procedura, która jednocześnie nie generowałaby potencjalnego ryzyka związanego z karami za błędy księgowe.

Spółka wystąpiła z prośbą o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej odnośnie uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy VAT. Wątpliwości budziło pytanie, czy wystawienie i udostępnienie faktury korygującej in minus w formie elektronicznej na indywidualnym koncie odbiorcy w systemie informatycznym można uznać za wypełnienie powyższego obowiązku.

Wystarczy dowód na dostarczenie dokumentu za pośrednictwem programu CRM

W interpretacji indywidualnej z dnia 17.04.2020 roku (numer 0114-KDIP1-3.4012.107.2020.1.JG) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że firma może posiadać potwierdzenie w dowolnej formie. Należy jednak pamiętać, że potwierdzenie to musi wskazywać, że faktura korygująca dotarła do adresata, a ten mógł się z nią zapoznać. W takiej sytuacji umieszczenie korekty w systemie elektronicznym na koncie klienta, z którego pobiera on faktury, traktowane jest jako wystarczające działanie celem spełnienia ustawowych wymagań. W efekcie za termin dostarczenia faktury korygującej uznaje się dzień umieszczenia jej na koncie w systemie elektronicznym. Możliwe jest zatem natychmiastowe rozliczenie i obniżenie podstawy do obliczenia podatku VAT.

CRM usprawni pracę wszystkich przedsiębiorców

Powyższa interpretacja stanowi bardzo pozytywną informację dla firm korzystających z programów CRM. Chociaż została ona wydana w indywidualnej sprawie, to wskazuje, że fiskus przychylnie podchodzi do automatyzacji procesów w przedsiębiorstwach za pomocą rozwiązań IT.

W rezultacie firmy mogą przygotować swoje własne procedury w zakresie przekazywania klientom faktur korygujących in minus i rozliczać je w łatwy sposób. Należy jednak pamiętać, że system CRM powinien w takiej sytuacji umożliwiać jasną i precyzyjną weryfikację daty przekazania faktury. To właśnie ta funkcja będzie stanowić potwierdzenie wywiązania się z ustawowego obowiązku oraz wyznaczać dzień, w którym możliwe będzie obniżenie podstawy do obliczenia podatku od towarów i usług.

Dotychczasowa praktyka korekty faktury bywała czasochłonna

Podmioty wystawiające dużą liczbę dokumentów na różne sposoby radziły sobie z gromadzeniem potwierdzeń przesłania faktur korygujących. Firmy często decydowały się na ręczną analizę otrzymanego potwierdzenia, często w formie papierowej, co wiązało się z dodatkową pracą i wydłużonym czasem oczekiwania. Bez względu na zastosowane procedury celem działania było pozyskanie dowodu na przekazanie dokumentu podczas ewentualnej kontroli skarbowej.

Z tego względu powyższa interpretacja indywidualna stanowi bardzo ważny krok w stronę bardziej efektywnych rozwiązań w zakresie korygowania in minus. Proces z wykorzystaniem programu CRM może być nie tylko bardziej zautomatyzowany, ale także szybszy. Dodatkowo zastosowanie systemów informatycznych może znacząco minimalizować ryzyko błędu, a przede wszystkim – ułatwi pracę działu księgowości.

Ewa Szychowska, specjalista ds. finansów i księgowa w FSG Podatki (https://fsgpodatki.pl/)

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...