Świadczenia kompleksowe usług budowlanych a odwrotne obciążenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
rozwiń więcej
Świadczenia kompleksowe usług budowlanych a odwrotne obciążenie VAT
Usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) świadczone przez podwykonawców podlegają mechanizmowi odwrotnego obciążenia. W jaki sposób rozliczyć VAT w przypadku, gdy podwykonawcy w ramach zlecenia oprócz usług budowlanych świadczą także inne czynności?

Spółka X (podatnik VAT czynny) wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT.

W ramach wykonywanych usług Spółka X zleca do wykonania innym polskim podmiotom (podwykonawcom) usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, a także czynności związane ze zgłoszeniem danych do przetargu oraz przygotowaniem dokumentacji projektowej (nie są to usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT). Zgodnie z wymogami formalnymi rozpoczęcie wykonywania usług budowlanych nie może nastąpić bez dokonania powyższych czynności (w celu prawidłowego wykonania usług budowlanych konieczne i niezbędne jest wykonanie również powyższych czynności).

Spółka X zastanawia się, czy jeżeli dany podwykonawca (podatnik VAT czynny) wykonuje na rzecz Spółki X jednocześnie usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT oraz czynności związane ze zgłoszeniem dan
ych do przetargu i przygotowaniem dokumentacji projektowej, to wówczas wszystkie czynności świadczone przez podwykonawcę powinny zostać objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Autopromocja

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT podatnikami są również podmioty nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, a usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W odniesieniu do usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT powyższy przepis stosuje się wyłącznie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca (art. 17 ust. 1h ustawy o VAT).

Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem VAT należy traktować jako odrębne i niezależne. Jednocześnie w praktyce występują takie świadczenia, których rozdzielenie, z punktu widzenia rozliczeń podatkowych, miałoby jedynie sztuczny charakter. 

Polecamy: Biuletyn VAT

Świadczenie kompleksowe nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o VAT. Stosownie do przedstawianych w orzecznictwie definicji tego terminu przyjąć należy, że jest to świadczenie, na które składa się świadczenie główne oraz świadczenia pomocnicze, przy czym istnieje między nimi tak ścisły związek, że obiektywnie tworzą jedną całość. Świadczenia pomocnicze nie są celem samym w sobie, tylko służą prawidłowemu wykonaniu świadczenia głównego (nie mają charakteru samoistnego). Podkreślenia przy tym wymaga, że ocena, czy dane świadczenie można uznać za kompleksowe, zależy w dużej mierze od treści łączącego strony stosunku prawnego oraz od ekonomicznego celu dla nabywcy.

Konsekwencją uznania danego świadczenia za kompleksowe jest przyjęcie w odniesieniu do czynności pomocniczych takich samych zasad rozliczania na gruncie podatku VAT, jakie obowiązują w odniesieniu do świadczenia głównego (przykładowo w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego lub stawki VAT). Z kolei, jeżeli czynności wykonywane w ramach jednego zlecenia można uznać za odrębne i niezależne, wówczas każdą tą czynność należy rozpatrywać na gruncie ustawy o VAT oddzielnie.

Powyższe ma również zastosowanie do usług budowlanych objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia. W przypadku zatem, gdy podwykonawca wykonuje usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT razem z innymi czynnościami pomocniczymi do wykonywanych usług budowlanych, to w sytuacji gdy czynności te składają się na jedno świadczenie kompleksowe, również w odniesieniu do tych czynności pomocniczych należy zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia (nawet jeżeli czynności pomocnicze nie zostały wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT).

Czynnościami wykonywanymi przez podwykonawcę w przedstawionym przykładzie są usługi budowlane, zgłoszenie danych do przetargu oraz przygotowanie dokumentacji projektowej. Przy czym, jak wskazano w przykładzie, zgłoszenie danych oraz przygotowanie dokumentacji jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia wykonania przez podwykonawcę usług budowlanych. W związku z tym, z ekonomicznego punktu widzenia uznać należy, że czynności te nie mogą być przedmiotem odrębnych świadczeń i nie mogą występować niezależnie. Samo wykonanie tych czynności nie miałoby sensu, gdyby nie późniejsze świadczenie usług budowlanych. Dodatkowo powinny one zostać wykonane przez ten podmiot, który później będzie wykonywał świadczenia w ramach usług budowlanych, a nie przez podmiot trzeci.

Mając powyższe na uwadze, w analizowanym przykładzie uznać należy, że czynności wykonywane przez podwykonawcę stanowią świadczenie kompleksowe (w którym świadczeniem głównym jest usługa budowlana), a w związku z tym, zgłoszenie danych do przetargu oraz przygotowanie dokumentacji projektowej są w tym wypadku czynnościami objętymi odwrotnym obciążeniem. W związku z tym istnieją podstawy aby twierdzić, że podatnikiem z tytułu nabycia wszystkich czynności świadczonych przez podwykonawcę jest Spółka X jako nabywca usług.

Dominika Tracz, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...