REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe deklaracje VAT dostosowane do split payment od 1 lipca 2018 r.

Nowe deklaracje VAT dostosowane do split payment od 1 lipca 2018 r.
Nowe deklaracje VAT dostosowane do split payment od 1 lipca 2018 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory deklaracji VAT, które są dostosowane do wprowadzanego od 1 lipca 2018 r. mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Gotowy jest już projekt rozporządzenia Ministra Finansów, w którym znajdują się nowe wzory deklaracji VAT-7(17), VAT-7K(11), VAT-8(8), VAT-9M(7). W oddzielnym projekcie rozporządzenia znajduje się nowy wzór skróconej deklaracji VAT-12(4) dla taksówkarzy. Projekty te podlegają aktualnie uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom publicznym.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Autopromocja

Nowe wzory deklaracji VAT są konieczne w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 poz. 62). Nowelizacja ta wprowadza do ustawy o VAT mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment), który początkowo będzie dobrowolny dla większości branż.

Podzielona płatność (split payment)

Split payment polega na tym, że zapłata za nabyty towar lub usługę odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest płacona przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy (lub SKOK) dostawcy, lub jest rozliczana w inny sposób, natomiast pozostała zapłata odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług, jest płacona na specjalny, wyodrębniony rachunek bankowy dostawcy - rachunek VAT.

Mechanizm ten będzie stosowany wyłącznie do transakcji dokonywanych na rzecz innych podatników (tzw. transakcje B2B) i nie będzie miał żadnego wpływu na zakupy dokonywane przez konsumentów (tj. osoby nieprowadzące działalności gospodarczej wg definicji z ustawy o VAT).

Do podatników, którzy będą stosować podzieloną płatność nie będą stosowane sankcje określone w art. 112b i art. 112c ustawy o VAT, a także przepisy o odpowiedzialności solidarnej, zawarte w dziale Xa ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zdaniem Ministerstwa Finansów dokonywanie zapłaty kontrahentom z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności będzie jedną z mocniejszych przesłanek dla wykazania, że nabywca dochował należytej staranności zawierając transakcję z kontrahentem, co będzie miało znaczenie dla bezpieczeństwa V AT naliczonego nabywców.

Ponadto jeżeli podatnik zdecyduje się na zwrot podatku na rachunek VAT, wówczas taki zwrot będzie dokonany w przyspieszonym terminie (25 dni) bez możliwości przedłużenia tego terminu zwrotu przez naczelnika urzędu skarbowego celem dokonania weryfikacji tego zwrotu. Przy czym warto pamiętać, że środkami na rachunku VAT nie będzie można swobodnie dysponować. Będzie można nimi płacić VAT do urzędu skarbowego lub płacić kwotę podatku na rachunek VAT kontrahenta. W wyjątkowych sytuacjach można wypłacić pieniądze z rachunku VAT.

Nowe wzory deklaracji VAT

Wdrożenie podzielonej płatności powoduje konieczność wprowadzenia zmian we wzorach deklaracji dla podatku od towarów i usług: VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9M, a także VAT-12.

Obecnie obowiązujące wzory deklaracji, tj. VAT-7(17), VAT-7K(11), VAT-8(8), VAT-9M(7), VAT-12(3)  zostaną zastąpione przez nowe wzory (VAT-7(18), VAT-7K(12), VAT-8(9), VAT-9M(8) VAT-12(4)).

Pojawi się także nowa treść objaśnień do tych deklaracji.

Rozporządzenia wprowadzające nowe wzory deklaracji i nową treść objaśnień do tych deklaracji ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2018 r. Nowe wzory będzie można stosować począwszy od rozliczenia za lipiec 2018 r. (VAT-7K(12) począwszy od rozliczenia za trzeci kwartał 2018 roku).

Dotychczasowe wzory deklaracji będą mogły być stosowanie nie dłużej niż do rozliczenia za wrzesień 2018 r. (w przypadku VAT-7K(11) nie dłużej niż do rozliczenia za trzeci kwartał 2018 r., a w przypadku VAT-12(3) nie dłużej niż do rozliczenia za grudzień 2018 r.).

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Co się zmieni w deklaracjach VAT od 1 lipca 2018 r.

Do wzorów VAT-7(18) i VAT-7K(12) wprowadza się następujące zmiany:

1) W części E Obliczenie wysokości zobowiązania podatkowego lub kwoty zwrotu:  

- dodano nową pozycje 58 z opisem: "na rachunek VAT”.

2) W części F Informacje dodatkowe:  

- dodano nową komórkę 67 z opisem: „Podatnik korzysta z obniżenia zobowiązania podatkowego, o którym mowa w art. 108 d ustawy”,  

- dodano nową komórkę 68 z opisem: „Podatnik wnioskuje o zwrot podatku na rachunek VAT”.

3) W części G Informacja o załącznikach:  

- usunięto informacje o liczbie załączników VAT-ZD.

4) Usunięto blok H Podpis podatnika lub osoby reprezentującej podatnika i blok I Adnotacje urzędu skarbowego.

5) Wprowadzono nowy blok H Dane kontaktowe podatnika lub osoby reprezentującej podatnika. Usunięte informacje są zbędne w przypadku obowiązku składania deklaracji w formie elektronicznej.

Do wzorów VAT-8(9) i VAT-9M(8) wprowadza się następujące zmiany:

1) Wprowadzono nowy blok D Informacje dodatkowe z opisem: „Podatnik korzysta z obniżenia zobowiązania podatkowego, o którym mowa w art. 108 d ustawy”,

2) Usunięto blok D Podpis podatnika lub osoby reprezentującej podatnika i blok E Adnotacje urzędu skarbowego.

3) Wprowadzono nowy blok E Dane kontaktowe podatnika lub osoby reprezentującej podatnika. Usunięte informacje są zbędne w przypadku obowiązku składania deklaracji w formie elektronicznej.

W deklaracjach uaktualniono publikatory, wprowadzono również drobne zmiany uściślające i redakcyjne.

Do ww. zmian dostosowano OBJAŚNIENIA DO DEKLARACJI DLA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG.

Do wzoru  skróconej deklaracji dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu VAT-12(4) wprowadzono nowy blok E Informacje dodatkowe z opisem: „Podatnik korzysta z obniżenia zobowiązania podatkowego, o którym mowa w art. 108 d ustawy”. W deklaracji tej również uaktualniono publikatory, wprowadzono również drobne zmiany uściślające i redakcyjne.

Projekt (z 19 lutego 2018 r.) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług

Projekt (z 19 lutego 2018 r.) rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzoru skróconej deklaracji dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu

Źródło: Ministerstwo Finansów, Rządowe Centrum Legislacji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA