REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów będzie zabiegać o obowiązkowy split payment

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ministerstwo Finansów będzie zabiegać o obowiązkowy split payment /Fot. Fotolia
Ministerstwo Finansów będzie zabiegać o obowiązkowy split payment /Fot. Fotolia
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sejm zgodził się już na dobrowolny split payment. Ministerstwo Finansów na tym jednak nie poprzestaje i chce nałożyć na niektóre branże obowiązek stosowania split paymentu. Zgodę na to musi jednak wyrazić Komisja Europejska.

REKLAMA

Obowiązkowy ma objąć tzw. branże wrażliwe, do których dziś mają zastosowanie przepisy o odwrotnym obciążeniu, solidarnej odpowiedzialności i kaucji gwarancyjnej.

Na razie kończą się prace nad nowelizacją zakładającą wprowadzenie dobrowolnej podzielonej płatności. W ubiegły czwartek (9 listopada) ustawę niemal jednogłośnie przyjął Sejm (druk nr 1864). Teraz zajmie się nią Senat.

REKLAMA

Podzielona płatność ma ruszyć od 1 kwietnia 2018 r. Niewykluczone jednak, że termin ten zostanie przesunięty. Zabiegają o to banki, bo to na nie spada ciężar uruchomienia dodatkowych rachunków VAT dla każdego podatnika. Już raz, właśnie na prośbę banków, przesunięty został planowany termin wejścia w życie dobrowolnego split paymentu z 1 stycznia na 1 kwietnia 2018 r.

System ma polegać na tym, że to dostawca będzie decydował, czy przelać na konto sprzedawcy zapłatę wraz z VAT, czy skorzystać z podzielonej płatności, co będzie oznaczało, że kwota netto wpłynie na rachunek podstawowy sprzedawcy, a kwota podatku na rachunek VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Finansów na tym nie poprzestaje i chce nałożyć na niektóre branże obowiązek stosowania split paymentu. Zgodę na to musi jednak wyrazić Komisja Europejska (patrz rozmowa niżej).

Powrót do standardowych rozliczeń

Zdaniem ekspertów podatkowych obligatoryjny system z jednej strony może być skutecznym środkiem eliminowania oszustw w VAT, ale z drugiej może pogorszyć płynność finansową firm, które będą musiały go stosować.

Obowiązkowy split payment miałby objąć branże, w których dziś stosuje się przepisy o solidarnej odpowiedzialności, kaucji gwarancyjnej (chodzi o obrót towarami wskazanymi w załączniku nr 13 do ustawy o VAT) lub odwrotnym obciążeniu (usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT). W zależności od obecnego rozwiązania skutki wprowadzenia obligatoryjnego split paymentu byłyby dla każdej z nich nieco inne.

Koniec odwrotnego obciążenia

Obecnie odwrotne obciążenie dotyczy m.in. branży elektronicznej (np. obrotu telefonami komórkowymi i laptopami) i podwykonawców budowlanych. Płatności dokonuje nabywca, a nie sprzedawca czy usługodawca.

Wprowadzenie obligatoryjnego split paymentu oznaczałoby więc przywrócenie obowiązku zapłaty VAT przez sprzedawcę i możliwość odliczania podatku przez nabywcę.

– Prowadziłoby to do wzrostu ryzyka w branżach objętych dziś odwrotnym obciążeniem. Chyba że zastosowanie split paymentu zwalniałoby nabywcę z ryzyka zakwestionowania odliczenia VAT. Ale na razie takich planów nie ma – zwraca uwagę Dorota Pokrop, doradca podatkowy i partner w EY.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Kto zyska

Zdaniem ekspertów zastąpienie odwrotnego obciążenia podzieloną płatnością może zredukować zatory płatnicze. Zdaniem Marty Szafarowskiej, doradcy podatkowego i partnera w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe, mogliby na tym skorzystać m.in. podwykonawcy z branży budowlanej. Obecne zatory występujące w tej branży wynikają stąd, że podwykonawcy – z uwagi na brak po ich stronie VAT należnego od świadczonych usług – wykazują stałe nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Po zmianach nie byliby już w takim stopniu uzależnieni od terminowych zwrotów VAT z urzędu skarbowego – uważa ekspertka.


Podobnego zdania jest Dorota Pokrop. – Oczekiwanie na zwroty VAT pogarsza płynność finansową podwykonawców. Jeśli otrzymywaliby płatności w systemie split payment i sami je stosowali, może to poprawić ich płynność – mówi.

Eksperci pozytywnie oceniają też pomysł wprowadzenia obowiązkowej podzielonej płatności do branż objętych kaucją gwarancyjną. – Słyszymy, że kaucja nie jest do końca skuteczna, wręcz przeciwnie – jest nadużywana jako legitymizacja działań przestępczych. Podzielona płatność bardzo by tu pomogła – uważa Dorota Pokrop.

Kto może stracić

Przeciwny skutek może przynieść podmiotom objętym solidarną odpowiedzialnością. Może dojść do pogorszenia płynności finansowej – uważa Marta Szafarowska.

Przypomina, że obecnie, jeśli nabywca chce się uwolnić od odpowiedzialności za VAT sprzedawcy, musi zapłacić na rachunek sprzedawcy, który złożył kaucję gwarancyjną. Dostawca ma do swojego konta nieograniczony dostęp. Po zmianach nie będzie już mógł swobodnie dysponować kwotą, którą co do zasady otrzyma na rachunek VAT.

Zdaniem Tomasza Michalika, doradcy podatkowego i partnera w MDDP, w przypadku branż objętych dziś solidarną odpowiedzialnością split payment mógłby być jedynie uzupełnieniem dzisiejszych rozwiązań. – Tak, w pewnym uproszczeniu, funkcjonuje model split payment w Czechach. Odpowiedzialność solidarna nabywcy może być tam wyłączona, jeżeli nabywca zapłaci dostawcy w formule split payment – mówi ekspert. ⒸⓅ

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA