REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów będzie zabiegać o obowiązkowy split payment

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ministerstwo Finansów będzie zabiegać o obowiązkowy split payment /Fot. Fotolia
Ministerstwo Finansów będzie zabiegać o obowiązkowy split payment /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sejm zgodził się już na dobrowolny split payment. Ministerstwo Finansów na tym jednak nie poprzestaje i chce nałożyć na niektóre branże obowiązek stosowania split paymentu. Zgodę na to musi jednak wyrazić Komisja Europejska.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązkowy ma objąć tzw. branże wrażliwe, do których dziś mają zastosowanie przepisy o odwrotnym obciążeniu, solidarnej odpowiedzialności i kaucji gwarancyjnej.

Na razie kończą się prace nad nowelizacją zakładającą wprowadzenie dobrowolnej podzielonej płatności. W ubiegły czwartek (9 listopada) ustawę niemal jednogłośnie przyjął Sejm (druk nr 1864). Teraz zajmie się nią Senat.

Podzielona płatność ma ruszyć od 1 kwietnia 2018 r. Niewykluczone jednak, że termin ten zostanie przesunięty. Zabiegają o to banki, bo to na nie spada ciężar uruchomienia dodatkowych rachunków VAT dla każdego podatnika. Już raz, właśnie na prośbę banków, przesunięty został planowany termin wejścia w życie dobrowolnego split paymentu z 1 stycznia na 1 kwietnia 2018 r.

REKLAMA

System ma polegać na tym, że to dostawca będzie decydował, czy przelać na konto sprzedawcy zapłatę wraz z VAT, czy skorzystać z podzielonej płatności, co będzie oznaczało, że kwota netto wpłynie na rachunek podstawowy sprzedawcy, a kwota podatku na rachunek VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Finansów na tym nie poprzestaje i chce nałożyć na niektóre branże obowiązek stosowania split paymentu. Zgodę na to musi jednak wyrazić Komisja Europejska (patrz rozmowa niżej).

Powrót do standardowych rozliczeń

Zdaniem ekspertów podatkowych obligatoryjny system z jednej strony może być skutecznym środkiem eliminowania oszustw w VAT, ale z drugiej może pogorszyć płynność finansową firm, które będą musiały go stosować.

Obowiązkowy split payment miałby objąć branże, w których dziś stosuje się przepisy o solidarnej odpowiedzialności, kaucji gwarancyjnej (chodzi o obrót towarami wskazanymi w załączniku nr 13 do ustawy o VAT) lub odwrotnym obciążeniu (usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT). W zależności od obecnego rozwiązania skutki wprowadzenia obligatoryjnego split paymentu byłyby dla każdej z nich nieco inne.

Koniec odwrotnego obciążenia

Obecnie odwrotne obciążenie dotyczy m.in. branży elektronicznej (np. obrotu telefonami komórkowymi i laptopami) i podwykonawców budowlanych. Płatności dokonuje nabywca, a nie sprzedawca czy usługodawca.

Wprowadzenie obligatoryjnego split paymentu oznaczałoby więc przywrócenie obowiązku zapłaty VAT przez sprzedawcę i możliwość odliczania podatku przez nabywcę.

– Prowadziłoby to do wzrostu ryzyka w branżach objętych dziś odwrotnym obciążeniem. Chyba że zastosowanie split paymentu zwalniałoby nabywcę z ryzyka zakwestionowania odliczenia VAT. Ale na razie takich planów nie ma – zwraca uwagę Dorota Pokrop, doradca podatkowy i partner w EY.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Kto zyska

Zdaniem ekspertów zastąpienie odwrotnego obciążenia podzieloną płatnością może zredukować zatory płatnicze. Zdaniem Marty Szafarowskiej, doradcy podatkowego i partnera w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe, mogliby na tym skorzystać m.in. podwykonawcy z branży budowlanej. Obecne zatory występujące w tej branży wynikają stąd, że podwykonawcy – z uwagi na brak po ich stronie VAT należnego od świadczonych usług – wykazują stałe nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Po zmianach nie byliby już w takim stopniu uzależnieni od terminowych zwrotów VAT z urzędu skarbowego – uważa ekspertka.


Podobnego zdania jest Dorota Pokrop. – Oczekiwanie na zwroty VAT pogarsza płynność finansową podwykonawców. Jeśli otrzymywaliby płatności w systemie split payment i sami je stosowali, może to poprawić ich płynność – mówi.

Eksperci pozytywnie oceniają też pomysł wprowadzenia obowiązkowej podzielonej płatności do branż objętych kaucją gwarancyjną. – Słyszymy, że kaucja nie jest do końca skuteczna, wręcz przeciwnie – jest nadużywana jako legitymizacja działań przestępczych. Podzielona płatność bardzo by tu pomogła – uważa Dorota Pokrop.

Kto może stracić

Przeciwny skutek może przynieść podmiotom objętym solidarną odpowiedzialnością. Może dojść do pogorszenia płynności finansowej – uważa Marta Szafarowska.

Przypomina, że obecnie, jeśli nabywca chce się uwolnić od odpowiedzialności za VAT sprzedawcy, musi zapłacić na rachunek sprzedawcy, który złożył kaucję gwarancyjną. Dostawca ma do swojego konta nieograniczony dostęp. Po zmianach nie będzie już mógł swobodnie dysponować kwotą, którą co do zasady otrzyma na rachunek VAT.

Zdaniem Tomasza Michalika, doradcy podatkowego i partnera w MDDP, w przypadku branż objętych dziś solidarną odpowiedzialnością split payment mógłby być jedynie uzupełnieniem dzisiejszych rozwiązań. – Tak, w pewnym uproszczeniu, funkcjonuje model split payment w Czechach. Odpowiedzialność solidarna nabywcy może być tam wyłączona, jeżeli nabywca zapłaci dostawcy w formule split payment – mówi ekspert. ⒸⓅ

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA