REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT od 2018 roku - mechanizm podzielonej płatności

Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Zmiany w VAT od 2018 roku - mechanizm podzielonej płatności
Zmiany w VAT od 2018 roku - mechanizm podzielonej płatności

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od towarów i usług zapewnia budżetowi państwa największe wpływy spośród dochodów podatkowych. Jednocześnie jest podatkiem najbardziej podatnym na wyłudzenia. Wprowadzone dotychczas konstrukcje "uszczelniające" takie jak np. mechanizm odwrotnego obciążenia mające zapewnić więcej wpływów z podatku VAT, okazały się niewystarczające. W celu uszczelnienia podatku VAT, od 1 kwietnia 2018 r. Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić kolejne rozwiązanie prawne - mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment).

Na czym polega mechanizm podzielonej płatności?

Istotą proponowanego mechanizmu podzielonej płatności jest, aby kwota odpowiadająca podatkowi VAT należnemu wynikającemu z danej faktury znalazła się na specjalnym rachunku bankowym dostawcy – tzw. rachunku VAT. Wpłata dokonywana przez nabywcę towaru lub usługi byłaby dzielona na dwie części – kwotę stanowiącą podatek VAT należny od danej transakcji (kwota ta trafiałaby na rachunek VAT) oraz kwotę netto (kwota ta trafiałaby na standardowy rachunek bankowy sprzedawcy).

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem resortu finansów, dzięki temu, że dostawca nie będzie otrzymywał całej kwoty brutto na swój rachunek bankowy przy przeprowadzaniu transakcji gospodarczych mających na celu wyłudzanie podatku od towarów i usług, nie będzie mógł szybko zniknąć zatrzymując dla własnych korzyści VAT należny fiskusowi.

Kto będzie stosował mechanizm podzielonej płatności?

Stosowanie metody split payment ma dotyczyć wyłącznie transakcji pomiędzy podatnikami VAT, a więc między przedsięborcami. Ta metoda rozliczeń nie będzie stosowana do transakcji dokonywanych pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem.

Należy zwrócić uwagę, że projektowane rozwiązanie zakłada dobrowolność jego stosowania. Z projektu ustawy nowelizującej ustawę o podatku VAT wynika, że decyzję w przedmiocie zastosowania metody podzielonej płatności przy konkretnej transakcji, podejmie nabywca towaru lub usługi. Wybór takiego sposobu zapłaty nie będzie jednak nakładał na nabywcę obowiązku rozdzielenia zapłaty. Oznacza to, że nabywca nadal będzie płacił jednym przelewem, a podział płatności nastąpi przy użyciu dedykowanego komunikatu przelewu (nabywca zobowiązany będzie wskazać dwie kwoty – kwotę wartości sprzedaży netto oraz kwotę podatku). Ponadto, w komunikacie przelewu nabywca będzie zobowiązany wskazać numer faktury, której dotyczy płatność, oraz numer NIP dostawcy. Czynności mające na celu przekazanie odpowiednich kwot na właściwe konta dostawcy dokona bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa prowadząca rachunki dostawcy.

REKLAMA

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybór mechanizmu podzielonej płatności – korzyści dla nabywcy

W związku z dobrowolnością stosowania mechanizmu podzielonej płatności, projekt ustawy przewiduje liczne rozwiązania mające skłonić podatników do korzystania z tej metody, dające wymierne korzyści tym podatnikom, którzy zdecydują się na wybór omawianego mechanizmu płatności.

Przede wszystkim do podatników, którzy będą stosować  metodę split payment nie będą miały zastosowania sankcje przewidziane w art. 112b i art. 112c ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy działu Xa tej ustawy, które stanowią o solidarnej odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zaległości podatkowe dostawcy w szczególnych przypadkach.

Ponadto jeżeli podatnik, stosujący mechanizm split payment, wystąpi z wnioskiem złożonym wraz z deklaracją podatkową o zwrot różnicy podatku na rachunek VAT, wówczas taki zwrot otrzyma w terminie 25 dni licząc od dnia złożenia rozliczenia. Zwrot w tym terminie dotyczyć ma całej kwoty nadwyżki podatku naliczonego, niezależnie od tego, czy faktury, z których wynika wykazany podatek naliczony, zostały zapłacone z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności czy nie. Zgodnie z projektem Naczelnik urzędu skarbowego nie będzie mógł również wydłużyć 25-dniowego terminu na zwrot, tak jak może to mieć miejsce przy dokonywaniu zwrotu przy standardowej płatności.

Wobec podatników stosujących mechanizm podzielonej płatności nie będą miały zastosowania sankcje przewidziane w art. 56b Ordynacji podatkowej, tj. podwyższona stawka odsetek za zwłokę w odniesieniu do zaległości w podatku od towarów i usług. Podwyższona stawka odsetek nie będzie miała zastosowania do zaległości powstałej za okres, za który podatnik w złożonej deklaracji podatkowej wykazał kwotę podatku naliczonego, której 95% wynika z faktur, które zostały zapłacone z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Wybór mechanizmu podzielonej płatności – korzyści dla dostawcy

Co istotne, dostawca będzie mógł odnieść korzyści podatkowe z transakcji, w których nabywca zdecyduje się na zastosowanie metody split payment. Jeżeli dostawca ureguluje podatek należny zgromadzony na rachunku VAT we wcześniejszym terminie to kwota należnego podatku będzie pomniejszona o kwotę obliczoną według wzoru ustalonego w projekcie ustawy nowelizującej, zależną od następujących czynników:

  • kwoty zobowiązania podatkowego z tytułu podatku wynikającej z deklaracji podatkowej przed obniżeniem tego zobowiązania;
  • stopy referencyjnej NBP obowiązującej na dwa dni robocze przed dniem zapłaty podatku;
  • liczby dni od faktycznego terminu zapłaty, z wyłączeniem tego dnia, do terminu określonego dla zapłaty podatku, włącznie z tym dniem.

Rachunek VAT

Rachunek VAT dedykowany dla stosowania mechanizmu podzielonej płatności będzie zakładany przez banki lub spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe dla każdego podatnika od towarów i usług. Projekt ustawy nowelizującej zakłada, że instytucje finansowe nie będą uprawnione do pobierania opłat i prowizji za prowadzenie rachunku VAT. Szczegółowe zasady dotyczące rachunku VAT zostaną określone w ustawie Prawo bankowe.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Środki zgromadzone na rachunku VAT będą własnością przedsiębiorcy, ale będzie on miał do nich ograniczony dostęp – będzie mógł je wykorzystać jedynie w celu przelania na inny rachunek VAT należący do kontrahenta lub zapłaty VAT do urzędu skarbowego.

Organy podatkowe nie będą miały dostępu do rachunku VAT podatnika, a więc nie będą mogły samodzielnie dysponować zgromadzonymi na nich środkami.

Projekt ustawy nowelizującej ustawę o podatku VAT przewiduje również możliwość przenoszenia środków zgromadzonych na rachunku VAT na rachunek bankowy przedsiębiorcy będącego podatnikiem podatku od towarów i usług. Taka procedura będzie jednak obciążona pewnymi ograniczeniami.

Grzegorz Molesztak, Tax Department

E-mail: poland@accace.com

Tel.: +48 223132950

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA