REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment od 1 lipca 2018 r. - kolejny krok w likwidacji luki VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Split payment - kolejny krok w likwidacji luki VAT
Split payment - kolejny krok w likwidacji luki VAT

REKLAMA

REKLAMA

15 grudnia 2017 Sejm zaakceptował poprawki do nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzającej nowy mechanizm płatności tzw. split payment. Główną poprawką zgłoszoną przez Senat było kolejne przesunięcie terminu wejścia ustawy – z 1 kwietnia 2018 na 1 lipca tegoż samego roku. Senat argumentował potrzebę tej zmiany idąc za głosem banków, które zgłaszały konieczność wydłużenia czasu potrzebnego na dostosowanie swoich systemów IT do tego mechanizmu.

Czym jest split payment?

Podzielona płatność to najprościej rzecz ujmując mechanizm polegający na zapłacie za towar/usługę w podziale na część netto ceny sprzedaży, która trafia na rachunek bankowy kontrahenta oraz na część dotyczącą podatku VAT, która trafia na specjalnie wydzielone konto bankowe tzn. rachunek VAT. Bank, czy też inna instytucja finansowa prowadząca konto (np. SKOK), zobowiązani są otworzyć taki rachunek bez odrębnej umowy oraz opłat – zostanie on utworzony dla każdej firmy będącej płatnikiem VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Głównym celem wprowadzenia takiego sposobu płatności jest dalsza praca nad uszczelnieniem systemu podatkowego i likwidacji luki VAT.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Polecamy: Biuletyn VAT

Problemy z płynnością finansową?

Środki zgromadzone na rachunku VAT przedsiębiorca może wykorzystywać w bardzo ograniczonym stopniu, głównie do zapłaty zobowiązania VAT do urzędu skarbowego lub zapłaty kwoty VAT z faktury otrzymanej od swojego kontrahenta. Projekt przewiduje furtkę dla przedsiębiorców, którzy na formalny wniosek złożony do naczelnika urzędu skarbowego będą mogli otrzymać zablokowaną kwotę i przeznaczyć ją na inne cele niż wskazane w ustawie, jednakże naczelnik będzie miał aż 60 dni na rozpatrzenie wniosku, co w większości przypadków eliminuje sens stosowania tego rozwiązania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, niektóre branże, np. takie które opierają się na niskich marżach przy dużych wolumenach sprzedaży i tym samym dużych obrotach, mogą mieć znaczne problemy z płynnością finansową – otrzymany VAT przed jego zapłatą do urzędu jest formą krótkoterminowej pożyczki. Problem ten dostrzegło Ministerstwo Finansów i wiceminister Paweł Gruza zapowiedział, że MF prowadziło już rozmowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na temat korzystnej oferty finansowej dla przedsiębiorców. Obecnie ma ona opierać się na istniejących już produktach finansowych BGK:

  • Gwarancje de minimis dla mikro-, małych i średnich firm – umożliwiają one zabezpieczenie kredytu obrotowego lub inwestycyjnego.
  • Pożyczki dla firm z sektora MŚP przyznawane z regionalnych programów operacyjnych na lata 2014–2020. Przedsiębiorca w tym wypadku podpisuje umowę z akredytowanym przez BGK pośrednikiem finansowym. Kwoty jakie można uzyskać są różne w poszczególnych województwach, ponieważ w każdym z nich pożyczki oferowane są na innych zasadach. Zwykle jest to od 100 tys. do 1–2 mln zł. z bardzo korzystnym oprocentowaniem, średnio od 0,5 do 2 proc. w skali roku, okresem spłaty kilku lat oraz bez żadnych dodatkowych opłat.

Te rozwiązania dotyczą przedsiębiorców, którzy spełnią konkretne warunki umożliwiające skorzystanie z tego finansowania. Jak wiadomo, rynek nie znosi próżni, dlatego zapewne banki komercyjne i inne instytucje finansowe również przedstawią swoją ofertę na kredyty związane ze split payment. Można przypuszczać, że będzie to po prostu zmodyfikowana (lub nie) oferta kredytów obrotowych.

Zawsze musi być marchewka…

Przedsiębiorca korzystający z tego mechanizmu odniesie namacalne korzyści. Po pierwsze, krótszy termin zwrotu nadwyżki podatku VAT wynoszący 25 dni gwarantowany przez Skarb Państwa, o ile przedsiębiorca zdecyduje się na zwrot na rachunek VAT. Po drugie, jeżeli zapłata podatku z rachunku VAT nastąpi w terminie wcześniejszym niż określony dla zapłaty podatku, to kwotę do zapłaty obniża się o kwotę wyliczoną według podanego w ustawie wzoru.

Prócz czysto pieniężnych zachęt przedstawionych wyżej, to do wysokości kwoty odpowiadającej kwocie podatku wynikającej z otrzymanej faktury, zapłaconej z użyciem mechanizmu przedsiębiorca unika stosowania w stosunku do niego sankcji podatkowych. Stosującego mechanizm przedsiębiorcę uwalnia się od solidarnej odpowiedzialności stosowanej w obrocie tzw. towarami wrażliwymi (np. niektóre wyroby stalowe, paliwa, wyroby elektroniczne). Co więcej, gdy przedsiębiorca ma zaległość w podatku VAT, a w deklaracji za dany okres rozliczeniowym wykazał kwotę podatku naliczonego, której co najmniej 95% wynika z faktur zapłaconych z zastosowaniem mechanizmu split payment, to nie stosuje się podwyższonej stawki odsetek karnych. Oczywiście od powyższych ulg są wykluczenia związane z naumyślnym działaniem, np. gdy przedsiębiorca wiedział, że faktura jest wystawiona przez nieistniejący podmiot lub stwierdza niedokonane czynności.


Obecnie dobrowolnie, a może raczej „do czasu”.

Skorzystanie z mechanizmu ma być dobrowolne. Ta dobrowolność leży po stronie nabywcy i to on w momencie dokonania zakupu uruchamia mechanizm. Oczywiście można przypuszczać, że obecne dobrowolne wprowadzenie tego systemu jest tylko testem poprzedzającym obowiązkową podzieloną płatność w przyszłości. Ministerstwo Finansów już zapowiedziało, że będzie zabiegać o obowiązkowy split payment dla wybranych branż. Pojawiają się też głosy, np. od związku zrzeszającego dystrybutorów i producentów elektroniki ZIPSEE Cyfrowa Polska, który ocenia że wprowadzenie tego mechanizmu zlikwiduje problem oszustw VAT w branży. W zasadzie na dzień dzisiejszy jedyną realną przeszkodą we wprowadzeniu obowiązku jest zgoda Komisji Europejskiej.

Dlatego można przypuszczać, że Ministerstwo Finansów, Urzędy Skarbowe i Banki będą testować ten mechanizm, rozwiązywać na bieżąco problemy, które znając historię podobnych wdrożeń na pewno się pojawią, szczególnie w kwestiach informatycznych oraz oswajać przedsiębiorców z mechanizmem, po to by w niedalekiej przyszłości wprowadzić obowiązek jego stosowania.

Piotr Krysztofiak,

Usługi Finansowe Dariusz Kozłowski Piotr Krysztofiak s.c,. Grodzisk Mazowiecki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA