REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment od 1 lipca 2018 r. - kolejny krok w likwidacji luki VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Split payment - kolejny krok w likwidacji luki VAT
Split payment - kolejny krok w likwidacji luki VAT

REKLAMA

REKLAMA

15 grudnia 2017 Sejm zaakceptował poprawki do nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzającej nowy mechanizm płatności tzw. split payment. Główną poprawką zgłoszoną przez Senat było kolejne przesunięcie terminu wejścia ustawy – z 1 kwietnia 2018 na 1 lipca tegoż samego roku. Senat argumentował potrzebę tej zmiany idąc za głosem banków, które zgłaszały konieczność wydłużenia czasu potrzebnego na dostosowanie swoich systemów IT do tego mechanizmu.

Czym jest split payment?

Podzielona płatność to najprościej rzecz ujmując mechanizm polegający na zapłacie za towar/usługę w podziale na część netto ceny sprzedaży, która trafia na rachunek bankowy kontrahenta oraz na część dotyczącą podatku VAT, która trafia na specjalnie wydzielone konto bankowe tzn. rachunek VAT. Bank, czy też inna instytucja finansowa prowadząca konto (np. SKOK), zobowiązani są otworzyć taki rachunek bez odrębnej umowy oraz opłat – zostanie on utworzony dla każdej firmy będącej płatnikiem VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Głównym celem wprowadzenia takiego sposobu płatności jest dalsza praca nad uszczelnieniem systemu podatkowego i likwidacji luki VAT.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Problemy z płynnością finansową?

Środki zgromadzone na rachunku VAT przedsiębiorca może wykorzystywać w bardzo ograniczonym stopniu, głównie do zapłaty zobowiązania VAT do urzędu skarbowego lub zapłaty kwoty VAT z faktury otrzymanej od swojego kontrahenta. Projekt przewiduje furtkę dla przedsiębiorców, którzy na formalny wniosek złożony do naczelnika urzędu skarbowego będą mogli otrzymać zablokowaną kwotę i przeznaczyć ją na inne cele niż wskazane w ustawie, jednakże naczelnik będzie miał aż 60 dni na rozpatrzenie wniosku, co w większości przypadków eliminuje sens stosowania tego rozwiązania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, niektóre branże, np. takie które opierają się na niskich marżach przy dużych wolumenach sprzedaży i tym samym dużych obrotach, mogą mieć znaczne problemy z płynnością finansową – otrzymany VAT przed jego zapłatą do urzędu jest formą krótkoterminowej pożyczki. Problem ten dostrzegło Ministerstwo Finansów i wiceminister Paweł Gruza zapowiedział, że MF prowadziło już rozmowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na temat korzystnej oferty finansowej dla przedsiębiorców. Obecnie ma ona opierać się na istniejących już produktach finansowych BGK:

  • Gwarancje de minimis dla mikro-, małych i średnich firm – umożliwiają one zabezpieczenie kredytu obrotowego lub inwestycyjnego.
  • Pożyczki dla firm z sektora MŚP przyznawane z regionalnych programów operacyjnych na lata 2014–2020. Przedsiębiorca w tym wypadku podpisuje umowę z akredytowanym przez BGK pośrednikiem finansowym. Kwoty jakie można uzyskać są różne w poszczególnych województwach, ponieważ w każdym z nich pożyczki oferowane są na innych zasadach. Zwykle jest to od 100 tys. do 1–2 mln zł. z bardzo korzystnym oprocentowaniem, średnio od 0,5 do 2 proc. w skali roku, okresem spłaty kilku lat oraz bez żadnych dodatkowych opłat.

Te rozwiązania dotyczą przedsiębiorców, którzy spełnią konkretne warunki umożliwiające skorzystanie z tego finansowania. Jak wiadomo, rynek nie znosi próżni, dlatego zapewne banki komercyjne i inne instytucje finansowe również przedstawią swoją ofertę na kredyty związane ze split payment. Można przypuszczać, że będzie to po prostu zmodyfikowana (lub nie) oferta kredytów obrotowych.

Zawsze musi być marchewka…

Przedsiębiorca korzystający z tego mechanizmu odniesie namacalne korzyści. Po pierwsze, krótszy termin zwrotu nadwyżki podatku VAT wynoszący 25 dni gwarantowany przez Skarb Państwa, o ile przedsiębiorca zdecyduje się na zwrot na rachunek VAT. Po drugie, jeżeli zapłata podatku z rachunku VAT nastąpi w terminie wcześniejszym niż określony dla zapłaty podatku, to kwotę do zapłaty obniża się o kwotę wyliczoną według podanego w ustawie wzoru.

Prócz czysto pieniężnych zachęt przedstawionych wyżej, to do wysokości kwoty odpowiadającej kwocie podatku wynikającej z otrzymanej faktury, zapłaconej z użyciem mechanizmu przedsiębiorca unika stosowania w stosunku do niego sankcji podatkowych. Stosującego mechanizm przedsiębiorcę uwalnia się od solidarnej odpowiedzialności stosowanej w obrocie tzw. towarami wrażliwymi (np. niektóre wyroby stalowe, paliwa, wyroby elektroniczne). Co więcej, gdy przedsiębiorca ma zaległość w podatku VAT, a w deklaracji za dany okres rozliczeniowym wykazał kwotę podatku naliczonego, której co najmniej 95% wynika z faktur zapłaconych z zastosowaniem mechanizmu split payment, to nie stosuje się podwyższonej stawki odsetek karnych. Oczywiście od powyższych ulg są wykluczenia związane z naumyślnym działaniem, np. gdy przedsiębiorca wiedział, że faktura jest wystawiona przez nieistniejący podmiot lub stwierdza niedokonane czynności.


Obecnie dobrowolnie, a może raczej „do czasu”.

Skorzystanie z mechanizmu ma być dobrowolne. Ta dobrowolność leży po stronie nabywcy i to on w momencie dokonania zakupu uruchamia mechanizm. Oczywiście można przypuszczać, że obecne dobrowolne wprowadzenie tego systemu jest tylko testem poprzedzającym obowiązkową podzieloną płatność w przyszłości. Ministerstwo Finansów już zapowiedziało, że będzie zabiegać o obowiązkowy split payment dla wybranych branż. Pojawiają się też głosy, np. od związku zrzeszającego dystrybutorów i producentów elektroniki ZIPSEE Cyfrowa Polska, który ocenia że wprowadzenie tego mechanizmu zlikwiduje problem oszustw VAT w branży. W zasadzie na dzień dzisiejszy jedyną realną przeszkodą we wprowadzeniu obowiązku jest zgoda Komisji Europejskiej.

Dlatego można przypuszczać, że Ministerstwo Finansów, Urzędy Skarbowe i Banki będą testować ten mechanizm, rozwiązywać na bieżąco problemy, które znając historię podobnych wdrożeń na pewno się pojawią, szczególnie w kwestiach informatycznych oraz oswajać przedsiębiorców z mechanizmem, po to by w niedalekiej przyszłości wprowadzić obowiązek jego stosowania.

Piotr Krysztofiak,

Usługi Finansowe Dariusz Kozłowski Piotr Krysztofiak s.c,. Grodzisk Mazowiecki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA