REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Split payment - kolejny krok w likwidacji luki VAT
Split payment - kolejny krok w likwidacji luki VAT

REKLAMA

REKLAMA

15 grudnia 2017 Sejm zaakceptował poprawki do nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzającej nowy mechanizm płatności tzw. split payment. Główną poprawką zgłoszoną przez Senat było kolejne przesunięcie terminu wejścia ustawy – z 1 kwietnia 2018 na 1 lipca tegoż samego roku. Senat argumentował potrzebę tej zmiany idąc za głosem banków, które zgłaszały konieczność wydłużenia czasu potrzebnego na dostosowanie swoich systemów IT do tego mechanizmu.

Czym jest split payment?

Podzielona płatność to najprościej rzecz ujmując mechanizm polegający na zapłacie za towar/usługę w podziale na część netto ceny sprzedaży, która trafia na rachunek bankowy kontrahenta oraz na część dotyczącą podatku VAT, która trafia na specjalnie wydzielone konto bankowe tzn. rachunek VAT. Bank, czy też inna instytucja finansowa prowadząca konto (np. SKOK), zobowiązani są otworzyć taki rachunek bez odrębnej umowy oraz opłat – zostanie on utworzony dla każdej firmy będącej płatnikiem VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Głównym celem wprowadzenia takiego sposobu płatności jest dalsza praca nad uszczelnieniem systemu podatkowego i likwidacji luki VAT.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Problemy z płynnością finansową?

Środki zgromadzone na rachunku VAT przedsiębiorca może wykorzystywać w bardzo ograniczonym stopniu, głównie do zapłaty zobowiązania VAT do urzędu skarbowego lub zapłaty kwoty VAT z faktury otrzymanej od swojego kontrahenta. Projekt przewiduje furtkę dla przedsiębiorców, którzy na formalny wniosek złożony do naczelnika urzędu skarbowego będą mogli otrzymać zablokowaną kwotę i przeznaczyć ją na inne cele niż wskazane w ustawie, jednakże naczelnik będzie miał aż 60 dni na rozpatrzenie wniosku, co w większości przypadków eliminuje sens stosowania tego rozwiązania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, niektóre branże, np. takie które opierają się na niskich marżach przy dużych wolumenach sprzedaży i tym samym dużych obrotach, mogą mieć znaczne problemy z płynnością finansową – otrzymany VAT przed jego zapłatą do urzędu jest formą krótkoterminowej pożyczki. Problem ten dostrzegło Ministerstwo Finansów i wiceminister Paweł Gruza zapowiedział, że MF prowadziło już rozmowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na temat korzystnej oferty finansowej dla przedsiębiorców. Obecnie ma ona opierać się na istniejących już produktach finansowych BGK:

  • Gwarancje de minimis dla mikro-, małych i średnich firm – umożliwiają one zabezpieczenie kredytu obrotowego lub inwestycyjnego.
  • Pożyczki dla firm z sektora MŚP przyznawane z regionalnych programów operacyjnych na lata 2014–2020. Przedsiębiorca w tym wypadku podpisuje umowę z akredytowanym przez BGK pośrednikiem finansowym. Kwoty jakie można uzyskać są różne w poszczególnych województwach, ponieważ w każdym z nich pożyczki oferowane są na innych zasadach. Zwykle jest to od 100 tys. do 1–2 mln zł. z bardzo korzystnym oprocentowaniem, średnio od 0,5 do 2 proc. w skali roku, okresem spłaty kilku lat oraz bez żadnych dodatkowych opłat.

Te rozwiązania dotyczą przedsiębiorców, którzy spełnią konkretne warunki umożliwiające skorzystanie z tego finansowania. Jak wiadomo, rynek nie znosi próżni, dlatego zapewne banki komercyjne i inne instytucje finansowe również przedstawią swoją ofertę na kredyty związane ze split payment. Można przypuszczać, że będzie to po prostu zmodyfikowana (lub nie) oferta kredytów obrotowych.

Zawsze musi być marchewka…

Przedsiębiorca korzystający z tego mechanizmu odniesie namacalne korzyści. Po pierwsze, krótszy termin zwrotu nadwyżki podatku VAT wynoszący 25 dni gwarantowany przez Skarb Państwa, o ile przedsiębiorca zdecyduje się na zwrot na rachunek VAT. Po drugie, jeżeli zapłata podatku z rachunku VAT nastąpi w terminie wcześniejszym niż określony dla zapłaty podatku, to kwotę do zapłaty obniża się o kwotę wyliczoną według podanego w ustawie wzoru.

Prócz czysto pieniężnych zachęt przedstawionych wyżej, to do wysokości kwoty odpowiadającej kwocie podatku wynikającej z otrzymanej faktury, zapłaconej z użyciem mechanizmu przedsiębiorca unika stosowania w stosunku do niego sankcji podatkowych. Stosującego mechanizm przedsiębiorcę uwalnia się od solidarnej odpowiedzialności stosowanej w obrocie tzw. towarami wrażliwymi (np. niektóre wyroby stalowe, paliwa, wyroby elektroniczne). Co więcej, gdy przedsiębiorca ma zaległość w podatku VAT, a w deklaracji za dany okres rozliczeniowym wykazał kwotę podatku naliczonego, której co najmniej 95% wynika z faktur zapłaconych z zastosowaniem mechanizmu split payment, to nie stosuje się podwyższonej stawki odsetek karnych. Oczywiście od powyższych ulg są wykluczenia związane z naumyślnym działaniem, np. gdy przedsiębiorca wiedział, że faktura jest wystawiona przez nieistniejący podmiot lub stwierdza niedokonane czynności.


Obecnie dobrowolnie, a może raczej „do czasu”.

Skorzystanie z mechanizmu ma być dobrowolne. Ta dobrowolność leży po stronie nabywcy i to on w momencie dokonania zakupu uruchamia mechanizm. Oczywiście można przypuszczać, że obecne dobrowolne wprowadzenie tego systemu jest tylko testem poprzedzającym obowiązkową podzieloną płatność w przyszłości. Ministerstwo Finansów już zapowiedziało, że będzie zabiegać o obowiązkowy split payment dla wybranych branż. Pojawiają się też głosy, np. od związku zrzeszającego dystrybutorów i producentów elektroniki ZIPSEE Cyfrowa Polska, który ocenia że wprowadzenie tego mechanizmu zlikwiduje problem oszustw VAT w branży. W zasadzie na dzień dzisiejszy jedyną realną przeszkodą we wprowadzeniu obowiązku jest zgoda Komisji Europejskiej.

Dlatego można przypuszczać, że Ministerstwo Finansów, Urzędy Skarbowe i Banki będą testować ten mechanizm, rozwiązywać na bieżąco problemy, które znając historię podobnych wdrożeń na pewno się pojawią, szczególnie w kwestiach informatycznych oraz oswajać przedsiębiorców z mechanizmem, po to by w niedalekiej przyszłości wprowadzić obowiązek jego stosowania.

Piotr Krysztofiak,

Usługi Finansowe Dariusz Kozłowski Piotr Krysztofiak s.c,. Grodzisk Mazowiecki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA