Sprzedaż samochodu w trakcie umowy leasingu - rozliczenie VAT

Sprzedaż leasingowanego samochodu - rozliczenie VAT
Firma korzysta z samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Odlicza VAT od rat leasingowych (50%). Teraz chce sprzedać samochód innej firmie ze względu na to, że będzie likwidowana. Jak wystawić fakturę sprzedaży? Co z VAT?

Sprzedaż ta podlega opodatkowaniu stawką 23%. Sposób rozliczenia zależy od tego, czy dokonują Państwo cesji umowy leasingu czy sprzedają samochód, który został wykupiony z leasingu. Szczegóły w dalszej części artykułu.

Autopromocja

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Instrukcje VAT

Leasingobiorca, który na podstawie umowy leasingu operacyjnego użytkuje samochód, po jej zakończeniu może go wykupić na własność. Zależy to od podatnika. Umowy leasingu mogą również przewidywać możliwość cesji tej umowy na inny podmiot, przed jej zakończeniem. Ponieważ z pytania nie wynika, z którym przypadkiem mamy do czynienia, omówimy oba.

Cesja umowy leasingu

Cesja praw jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT (art. 5 ustawy o VAT). Dostawę towarów stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Cesja prawa leasingu operacyjnego na pewno nie będzie dostawą towarów, gdyż nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Powinna zatem zostać zaklasyfikowana jako świadczenie usług.

Zdaniem organów podatkowych w tym przypadku dochodzi do odsprzedaży usługi, gdyż leasing operacyjny dla celów VAT jest traktowany jak usługa. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 marca 2015 r. (sygn. IPPP2/443-1356/11-4/AK) czytamy:

W przedmiotowej sprawie występuje leasing operacyjny - prawo własności samochodów, o których mowa we wniosku, nie zostanie przeniesione w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tymi umowami lub z chwilą zapłaty ostatniej raty. Tym samym Wnioskodawca zawierając przedmiotowe umowy leasingu operacyjnego nabył usługi, a obecnie planuje je odprzedać innemu podmiotowi.

Dlatego transakcję należy określić jako usługę. Pobrane przez Państwa wynagrodzenie podlega opodatkowaniu VAT według stawki 23%.

Na fakturze jako rodzaj usługi można wpisać: cesja praw do umowy leasingu na podstawie umowy nr...... z dnia ..............

Państwa firma, jako cedent (firma, która dokonuje cesji), nie traci prawa do odliczonego VAT od rat leasingowych. Nie będzie musiała korygować odliczonego podatku. Niestety, na podstawie art. 90b ustawy o VAT nie mają Państwo prawa do odzyskania 50% VAT, gdyż regulacje te mają zastosowanie tylko do samochodów zakupionych.

Podmiot, na rzecz którego dokonają Państwo cesji, będzie mógł odliczyć VAT z takiej faktury, jakby sam zawarł umowę leasingu. W piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 sierpnia 2018 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.481.2018.2.MJ) czytamy:

Nabycie prawa do wykorzystywania samochodu osobowego na podstawie cesji umowy leasingu wywołuje u nabywcy takie same skutki podatkowe jak w przypadku nabycia przez niego prawa do użytkowania samochodu osobowego bezpośrednio u leasingodawcy. W związku z tym wydatek taki podlega szczególnym zasadom o czym stanowią przepisy art. 86a ust. 1 i ust. 2 ustawy. Tak więc odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatku nie można dokonywać z pominięciem regulacji zawartych w treści art. 86a ustawy.

VAT naliczony od wykupu

Od wykupu samochodu z leasingu przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT, gdyż leasingobiorcy przysługują dwa niezależne od siebie uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego od samochodu osobowego. Pierwsze dotyczy rat leasingowych uiszczanych w okresie trwania umowy, natomiast drugie - opcji wykupu. Częściowe odliczanie podatku naliczonego od poszczególnych rat leasingowych nie wyklucza prawa do pełnego odliczenia VAT od zakupu samochodu osobowego w ramach opcji wykupu i na odwrót.

Od wykupu odliczymy pełny VAT, gdy przeznaczymy samochód wyłącznie do działalności. Jeśli jest to samochód osobowy, trzeba złożyć zawiadomienie na formularzu VAT-26 (jeżeli podejmiemy taką decyzję). Często podatnik przeznacza wykupiony samochód na sprzedaż. Nie ma znaczenia, że samochód jest przeznaczony do sprzedaży. Wyłączenie z art. 86a ust. 5 ustawy ma zastosowanie w przypadku pojazdów przeznaczonych wyłącznie do:

● odsprzedaży,

● sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

● oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odsprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika. Zatem obowiązku prowadzenia ewidencji nie mają podatnicy, gdy przedmiotem ich faktycznej działalności jest handel samochodami i przeznaczą samochód wyłącznie do odsprzedaży.

Gdy samochód będzie wykorzystany nie tylko do działalności, od jego wykupu odliczymy 50% podatku naliczonego. Z oczywistych względów, jeśli przeznaczymy samochód wyłącznie na cele prywatne, to nie odliczymy VAT od wykupu. Ta decyzja nie wpływa na rozliczenie VAT od rat leasingowych. Nie trzeba dokonywać żadnej korekty.

Odsprzedaż samochodu wykupionego z leasingu

Jeśli samochód został wykupiony z leasingu, a teraz jest sprzedawany, to transakcja ta również podlega opodatkowaniu stawką 23%. Nie ma w tym przypadku zastosowania procedura marży, gdyż zakładamy, że przy wykupie otrzymali Państwo fakturę z naliczonym VAT. Dlatego nie został spełniony żaden warunek z art. 120 ust. 10 ustawy, aby zastosować procedurę marży.

Odzyskanie części nieodliczonego VAT

Podatnicy, którzy od wykupu samochodu odliczyli część VAT (np. 50%), nie są zobowiązani do korekty na podstawie art. 91 ustawy. Ponieważ sprzedaż samochodu będzie opodatkowana stawką 23%, przyjmuje się, że dalsze jego wykorzystanie jest związane z czynnościami opodatkowanymi, czyli że nie doszło do zmiany przeznaczenia samochodu. Obowiązek korekty zgodnie z art. 91 ustawy mają podatnicy, którzy odliczyli VAT na podstawie proporcji i sprzedali samochód w okresie korekty.

Artykuł 90b ustawy o VAT przewiduje jeszcze jeden system korekt, który ma zastosowanie, gdy dochodzi do zmiany sposobu wykorzystania samochodu. Taka sytuacja ma miejsce, gdy podatnik przy zakupie odliczył część VAT, gdyż uznał, że samochód będzie wykorzystywany do działalności tylko w części, a następnie w okresie korekty go sprzedał i zastosował stawkę 23% VAT. Będzie to korekta "in plus". Korekta pozwala na odzyskanie VAT, gdyż samochód został wykorzystany wyłącznie do działalności.

Uprawnienie do korekty przysługuje podatnikom, którzy dokonają sprzedaży wykupionego samochodu w okresie korekty. Okres korekty jest uzależniony od tego, jaka jest wartość początkowa sprzedawanego samochodu, tj. wynosi:

● 12 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym, odpowiednio, nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy, którego wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł;

● 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym, odpowiednio, nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy, którego wartość początkowa przekracza 15 000 zł.

Nie odzyskamy VAT od rat leasingowych, tylko od wykupu.

Jeżeli sprzedaż samochodu nastąpi w tym samym miesiącu, w którym podatnik wykupił go z leasingu - podatnik będzie mógł odliczyć w drodze korekty całą drugą połowę kwoty podatku naliczonego wynikającą z faktury wykupu.

Samochody wykupione z leasingu zazwyczaj mają niską wartość początkową, więc dotyczy ich 12-miesięczny okres korekty.

PRZYKŁAD
Podatnik wykupił samochód z leasingu w maju 2019 r. i wprowadził go do ewidencji środków trwałych, ustalając wartość początkową w wysokości 12 000 zł. Od wykupu odliczył 50% VAT naliczonego. Gdy sprzedaż nastąpi po 30 kwietnia 2020 r., podatnik nie będzie uprawniony do korekty odliczonego VAT.

PRZYKŁAD
Podatnik wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane wykupił w maju 2019 r. samochód osobowy za 10 000 zł netto + 2300 zł VAT. Z tytułu tego nabycia odliczył 1150 zł (2300 zł x 50%). Samochód został sprzedany we wrześniu 2019 r. W tej sytuacji podatnik stanie się uprawniony do zwiększenia kwoty podatku podlegającego odliczeniu o 767 zł (2300 zł x 8/12 x 50% = 766,67 zł, czyli 767 zł po zaokrągleniu).

PRZYKŁAD
Podatnik wykonujący czynności opodatkowane wykupił w maju 2018 r. samochód osobowy za 18 000 zł netto + 4140 zł VAT. Z tytułu tego nabycia odliczył 2070 zł (4140 zł x 50%. Samochód został sprzedany we wrześniu 2019 r. Do końca okresu korekty zostały 44 miesiące. W tej sytuacji podatnik był uprawniony do zwiększenia kwoty podatku podlegającego odliczeniu o 1518 zł (4140 zł x 44/60 x 50%).

Podstawa prawna:

● art. 8, art. 86a, art. 90b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174; Dz.U. z 2019 r. poz. 2200

Marcin Jasiński, ekspert w zakresie VAT

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...