REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne online 2019 - leasing nie uprawnia do ulgi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kasy fiskalne online 2019 - leasing nie uprawnia do ulgi
Kasy fiskalne online 2019 - leasing nie uprawnia do ulgi
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej (fiskalnej) nie przysługuje w przypadku kas, które są używane przez podatników na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu. Odliczenie możliwe jest tylko przy ich zakupie, także przy zakupie na raty. Ale w przypadku płatności w ratach warunkiem skorzystania z „ulgi” jest zapłacenie wszystkich rat za kasę.

Firmy oferujące leasing urządzeń fiskalnych kuszą przedsiębiorców wizją zwrotu pieniędzy z urzędu skarbowego. Sęk w tym, że przysługuje on tylko przy jej nabyciu

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Potwierdza to minister finansów w wydanych w lipcu objaśnieniach podatkowych. Z dokumentu wprost wynika, że ulga nie przysługuje w przypadku kas fiskalnych, które są używane przez podatników na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu. Odliczenie możliwe jest tylko przy ich zakupie (nawet gdy zapłata jest regulowana w ratach). Warunkiem skorzystania z „ulgi” jest w tym przypadku zapłacenie wszystkich rat za kasę, ponieważ podstawą do uzyskania preferencji jest dowód zapłaty całej należności za jej zakup – wyjaśnia minister w objaśnieniach.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

REKLAMA

Nowe zasady

Zasady te są związane z nowelizacją ustawy o VAT, która wprowadziła kasy online (czyli przesyłające w czasie rzeczywistym fiskusowi informacje o sprzedaży). Co do zasady jej przepisy obowiązują od 1 maja br.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od tego dnia ulga zakładająca możliwość odzyskania części wydatków na kasę fiskalną (90 proc., ale nie więcej niż 700 zł) dotyczy tylko najnowszych modeli. Na stare, tj. z papierowym i elektronicznym zapisem kopii, preferencja nie przysługuje.

Nowelizacja wprowadziła po raz pierwszy możliwość korzystania z urządzeń fiskalnych działających online na podstawie umowy najmu, dzierżawy i leasingu (wcześniej było to niemożliwe).

Bez preferencji

W sieci pojawiły się już ogłoszenia z takimi ofertami. Jedni kuszą klientów wizją zwrotu wydatków z urzędu skarbowego. Inni zachęcają przedsiębiorców, których nie stać na jednorazowy wydatek, do skorzystania z leasingu, najmu lub dzierżawy, nie wspominając nic o preferencji. Jak się okazuje, słusznie.

– W przypadku najmu i leasingu z ulgi nie mogą skorzystać ani usługodawca, ani usługobiorca – twierdzi Maciej Hadas, doradca podatkowy w Grant Thornton.

Wyjaśnia, że po pierwsze, ulga przysługuje podatnikom, którzy rozpoczynają ewidencję obrotu, a tego warunku nie spełnia leasingodawca. Po drugie, odnosi się ona do zakupionych urządzeń – o czym nie można mówić w przypadku leasingobiorców.

– To oznacza, że takie usługi są mniej opłacalne niż np. zakup na raty. W tym ostatnim przypadku można bowiem skorzystać z ulgi – tłumaczy ekspert.

Komu przysługuje ulga

Przypomnijmy, że preferencja nie dotyczy wszystkich podatników. Przysługuje ona tym, którzy rozpoczynają ewidencję (wcześniej jej nie rejestrowali). Na zwrot z urzędu nie mogą liczyć firmy, które zmieniają kasę, bo stara się np. zepsuła. Nawet wtedy, gdy zakupią kasę online.

Wyjątkiem są przedsiębiorcy, na których przepisy nakładają obowiązek jej stosowania, np. mechanicy (kasy od 1 stycznia 2020 r.), pensjonaty (od 1 lipca 2020 r.), fryzjerzy (od 1 stycznia 2021 r.). Jeżeli zdecydują się oni na wcześniejszą (przed tymi datami) wymianę urządzenia tradycyjnego na online, będą mogli skorzystać z ulgi wcześniej (od razu w deklaracji za miesiąc, w którym rozpoczęli ewidencję obrotu na kasie online).

Potwierdził to minister finansów w objaśnieniach podatkowych. Posłużył się przy tym przykładem mechanika, który używał dotychczas starego modelu urządzenia fiskalnego. Szef resortu wskazał, że jeżeli w czerwcu br. przedsiębiorca kupił kasę działającą online i od razu rozpoczął prowadzenie na niej ewidencji, to ulgę rozlicza w deklaracji za czerwiec.

Warto też pamiętać, że preferencja dotyczy nie tylko kas uruchomionych przy rozpoczęciu ewidencji, ale też kolejnych kupionych w ciągu następnych sześciu miesięcy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Jak rozliczyć zakup

Czynni podatnicy potrącają wydatki na urządzenia fiskalne w deklaracji VAT-7 lub VAT-7K najwcześniej za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencję sprzedaży. Jeżeli kwota ulgi jest wyższa od podatku należnego, podatnik może poprosić o zwrot nadwyżki na konto lub przenieść ją do rozliczenia na kolejny okres.

Podobnie jest w przypadku taksówkarzy rozliczających się w formie ryczałtu. Ulgę do wysokości wpłaty rozliczają w deklaracji VAT-12. Pozostałą część organ zwraca na wniosek złożony wraz z deklaracją.

Z preferencji mogą też skorzystać podatnicy zwolnieni z VAT przedmiotowo i podmiotowo. Zwrot dostają na rachunek bankowy po złożeniu wniosku wraz z kopiami dowodu zapłaty i raportu miesięcznego. Dokumenty te mogą przesłać dopiero po miesiącu następującym po tym, w którym rozpoczęli ewidencję na kasie online. ©℗

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA