REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne online 2019 - leasing nie uprawnia do ulgi

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kasy fiskalne online 2019 - leasing nie uprawnia do ulgi
Kasy fiskalne online 2019 - leasing nie uprawnia do ulgi
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej (fiskalnej) nie przysługuje w przypadku kas, które są używane przez podatników na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu. Odliczenie możliwe jest tylko przy ich zakupie, także przy zakupie na raty. Ale w przypadku płatności w ratach warunkiem skorzystania z „ulgi” jest zapłacenie wszystkich rat za kasę.

Firmy oferujące leasing urządzeń fiskalnych kuszą przedsiębiorców wizją zwrotu pieniędzy z urzędu skarbowego. Sęk w tym, że przysługuje on tylko przy jej nabyciu

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Potwierdza to minister finansów w wydanych w lipcu objaśnieniach podatkowych. Z dokumentu wprost wynika, że ulga nie przysługuje w przypadku kas fiskalnych, które są używane przez podatników na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu. Odliczenie możliwe jest tylko przy ich zakupie (nawet gdy zapłata jest regulowana w ratach). Warunkiem skorzystania z „ulgi” jest w tym przypadku zapłacenie wszystkich rat za kasę, ponieważ podstawą do uzyskania preferencji jest dowód zapłaty całej należności za jej zakup – wyjaśnia minister w objaśnieniach.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

REKLAMA

Nowe zasady

Zasady te są związane z nowelizacją ustawy o VAT, która wprowadziła kasy online (czyli przesyłające w czasie rzeczywistym fiskusowi informacje o sprzedaży). Co do zasady jej przepisy obowiązują od 1 maja br.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od tego dnia ulga zakładająca możliwość odzyskania części wydatków na kasę fiskalną (90 proc., ale nie więcej niż 700 zł) dotyczy tylko najnowszych modeli. Na stare, tj. z papierowym i elektronicznym zapisem kopii, preferencja nie przysługuje.

Nowelizacja wprowadziła po raz pierwszy możliwość korzystania z urządzeń fiskalnych działających online na podstawie umowy najmu, dzierżawy i leasingu (wcześniej było to niemożliwe).

Bez preferencji

W sieci pojawiły się już ogłoszenia z takimi ofertami. Jedni kuszą klientów wizją zwrotu wydatków z urzędu skarbowego. Inni zachęcają przedsiębiorców, których nie stać na jednorazowy wydatek, do skorzystania z leasingu, najmu lub dzierżawy, nie wspominając nic o preferencji. Jak się okazuje, słusznie.

– W przypadku najmu i leasingu z ulgi nie mogą skorzystać ani usługodawca, ani usługobiorca – twierdzi Maciej Hadas, doradca podatkowy w Grant Thornton.

Wyjaśnia, że po pierwsze, ulga przysługuje podatnikom, którzy rozpoczynają ewidencję obrotu, a tego warunku nie spełnia leasingodawca. Po drugie, odnosi się ona do zakupionych urządzeń – o czym nie można mówić w przypadku leasingobiorców.

– To oznacza, że takie usługi są mniej opłacalne niż np. zakup na raty. W tym ostatnim przypadku można bowiem skorzystać z ulgi – tłumaczy ekspert.

Komu przysługuje ulga

Przypomnijmy, że preferencja nie dotyczy wszystkich podatników. Przysługuje ona tym, którzy rozpoczynają ewidencję (wcześniej jej nie rejestrowali). Na zwrot z urzędu nie mogą liczyć firmy, które zmieniają kasę, bo stara się np. zepsuła. Nawet wtedy, gdy zakupią kasę online.

Wyjątkiem są przedsiębiorcy, na których przepisy nakładają obowiązek jej stosowania, np. mechanicy (kasy od 1 stycznia 2020 r.), pensjonaty (od 1 lipca 2020 r.), fryzjerzy (od 1 stycznia 2021 r.). Jeżeli zdecydują się oni na wcześniejszą (przed tymi datami) wymianę urządzenia tradycyjnego na online, będą mogli skorzystać z ulgi wcześniej (od razu w deklaracji za miesiąc, w którym rozpoczęli ewidencję obrotu na kasie online).

Potwierdził to minister finansów w objaśnieniach podatkowych. Posłużył się przy tym przykładem mechanika, który używał dotychczas starego modelu urządzenia fiskalnego. Szef resortu wskazał, że jeżeli w czerwcu br. przedsiębiorca kupił kasę działającą online i od razu rozpoczął prowadzenie na niej ewidencji, to ulgę rozlicza w deklaracji za czerwiec.

Warto też pamiętać, że preferencja dotyczy nie tylko kas uruchomionych przy rozpoczęciu ewidencji, ale też kolejnych kupionych w ciągu następnych sześciu miesięcy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Jak rozliczyć zakup

Czynni podatnicy potrącają wydatki na urządzenia fiskalne w deklaracji VAT-7 lub VAT-7K najwcześniej za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencję sprzedaży. Jeżeli kwota ulgi jest wyższa od podatku należnego, podatnik może poprosić o zwrot nadwyżki na konto lub przenieść ją do rozliczenia na kolejny okres.

Podobnie jest w przypadku taksówkarzy rozliczających się w formie ryczałtu. Ulgę do wysokości wpłaty rozliczają w deklaracji VAT-12. Pozostałą część organ zwraca na wniosek złożony wraz z deklaracją.

Z preferencji mogą też skorzystać podatnicy zwolnieni z VAT przedmiotowo i podmiotowo. Zwrot dostają na rachunek bankowy po złożeniu wniosku wraz z kopiami dowodu zapłaty i raportu miesięcznego. Dokumenty te mogą przesłać dopiero po miesiącu następującym po tym, w którym rozpoczęli ewidencję na kasie online. ©℗

Agnieszka Pokojska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA