REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne online 2019 - leasing nie uprawnia do ulgi

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kasy fiskalne online 2019 - leasing nie uprawnia do ulgi
Kasy fiskalne online 2019 - leasing nie uprawnia do ulgi
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej (fiskalnej) nie przysługuje w przypadku kas, które są używane przez podatników na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu. Odliczenie możliwe jest tylko przy ich zakupie, także przy zakupie na raty. Ale w przypadku płatności w ratach warunkiem skorzystania z „ulgi” jest zapłacenie wszystkich rat za kasę.

Firmy oferujące leasing urządzeń fiskalnych kuszą przedsiębiorców wizją zwrotu pieniędzy z urzędu skarbowego. Sęk w tym, że przysługuje on tylko przy jej nabyciu

REKLAMA

REKLAMA

Potwierdza to minister finansów w wydanych w lipcu objaśnieniach podatkowych. Z dokumentu wprost wynika, że ulga nie przysługuje w przypadku kas fiskalnych, które są używane przez podatników na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu. Odliczenie możliwe jest tylko przy ich zakupie (nawet gdy zapłata jest regulowana w ratach). Warunkiem skorzystania z „ulgi” jest w tym przypadku zapłacenie wszystkich rat za kasę, ponieważ podstawą do uzyskania preferencji jest dowód zapłaty całej należności za jej zakup – wyjaśnia minister w objaśnieniach.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

REKLAMA

Nowe zasady

Zasady te są związane z nowelizacją ustawy o VAT, która wprowadziła kasy online (czyli przesyłające w czasie rzeczywistym fiskusowi informacje o sprzedaży). Co do zasady jej przepisy obowiązują od 1 maja br.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od tego dnia ulga zakładająca możliwość odzyskania części wydatków na kasę fiskalną (90 proc., ale nie więcej niż 700 zł) dotyczy tylko najnowszych modeli. Na stare, tj. z papierowym i elektronicznym zapisem kopii, preferencja nie przysługuje.

Nowelizacja wprowadziła po raz pierwszy możliwość korzystania z urządzeń fiskalnych działających online na podstawie umowy najmu, dzierżawy i leasingu (wcześniej było to niemożliwe).

Bez preferencji

W sieci pojawiły się już ogłoszenia z takimi ofertami. Jedni kuszą klientów wizją zwrotu wydatków z urzędu skarbowego. Inni zachęcają przedsiębiorców, których nie stać na jednorazowy wydatek, do skorzystania z leasingu, najmu lub dzierżawy, nie wspominając nic o preferencji. Jak się okazuje, słusznie.

– W przypadku najmu i leasingu z ulgi nie mogą skorzystać ani usługodawca, ani usługobiorca – twierdzi Maciej Hadas, doradca podatkowy w Grant Thornton.

Wyjaśnia, że po pierwsze, ulga przysługuje podatnikom, którzy rozpoczynają ewidencję obrotu, a tego warunku nie spełnia leasingodawca. Po drugie, odnosi się ona do zakupionych urządzeń – o czym nie można mówić w przypadku leasingobiorców.

– To oznacza, że takie usługi są mniej opłacalne niż np. zakup na raty. W tym ostatnim przypadku można bowiem skorzystać z ulgi – tłumaczy ekspert.

Komu przysługuje ulga

Przypomnijmy, że preferencja nie dotyczy wszystkich podatników. Przysługuje ona tym, którzy rozpoczynają ewidencję (wcześniej jej nie rejestrowali). Na zwrot z urzędu nie mogą liczyć firmy, które zmieniają kasę, bo stara się np. zepsuła. Nawet wtedy, gdy zakupią kasę online.

Wyjątkiem są przedsiębiorcy, na których przepisy nakładają obowiązek jej stosowania, np. mechanicy (kasy od 1 stycznia 2020 r.), pensjonaty (od 1 lipca 2020 r.), fryzjerzy (od 1 stycznia 2021 r.). Jeżeli zdecydują się oni na wcześniejszą (przed tymi datami) wymianę urządzenia tradycyjnego na online, będą mogli skorzystać z ulgi wcześniej (od razu w deklaracji za miesiąc, w którym rozpoczęli ewidencję obrotu na kasie online).

Potwierdził to minister finansów w objaśnieniach podatkowych. Posłużył się przy tym przykładem mechanika, który używał dotychczas starego modelu urządzenia fiskalnego. Szef resortu wskazał, że jeżeli w czerwcu br. przedsiębiorca kupił kasę działającą online i od razu rozpoczął prowadzenie na niej ewidencji, to ulgę rozlicza w deklaracji za czerwiec.

Warto też pamiętać, że preferencja dotyczy nie tylko kas uruchomionych przy rozpoczęciu ewidencji, ale też kolejnych kupionych w ciągu następnych sześciu miesięcy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Jak rozliczyć zakup

Czynni podatnicy potrącają wydatki na urządzenia fiskalne w deklaracji VAT-7 lub VAT-7K najwcześniej za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencję sprzedaży. Jeżeli kwota ulgi jest wyższa od podatku należnego, podatnik może poprosić o zwrot nadwyżki na konto lub przenieść ją do rozliczenia na kolejny okres.

Podobnie jest w przypadku taksówkarzy rozliczających się w formie ryczałtu. Ulgę do wysokości wpłaty rozliczają w deklaracji VAT-12. Pozostałą część organ zwraca na wniosek złożony wraz z deklaracją.

Z preferencji mogą też skorzystać podatnicy zwolnieni z VAT przedmiotowo i podmiotowo. Zwrot dostają na rachunek bankowy po złożeniu wniosku wraz z kopiami dowodu zapłaty i raportu miesięcznego. Dokumenty te mogą przesłać dopiero po miesiącu następującym po tym, w którym rozpoczęli ewidencję na kasie online. ©℗

Agnieszka Pokojska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA